Welke bovenfrees ?
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Welke bovenfrees ?
Ik wil mezelf een keer voorzien van een goede bovenfrees, maar dan ook met de benodigde circelbegeleiders en de hele rambam er bij.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke bovenfrees ?
Ik werl al jaren met een pof500 van bosch. Niet meer te krijgen, want antiek.
Ik doe veel freeswerk, dus ik kijk wel eens met een schuin oog naar een festo. Is alleen wel wat prijzig.
Bovendien heb ik een aantal mallen gemaakt, voor de kopieerring van de bosch (diameter 12mm). Die zijn dan weer niet bruikbaar met de festo (vrees ik).
Ook een cirkelgeleider heb ik zelf op maat voor de bosch gemaakt. Zal best te koop zijn voor de festo, maar dan wel voor de hoofdprijs.
Grootste nadeel van de bosch: Het is ófwel de kopieerring, ófwel de cirkelgeleider (logisch) ófwel de stofafzuiging (niet logisch).
Dat is op nieuwe modellen overigens wel in orde.
Ik doe veel freeswerk, dus ik kijk wel eens met een schuin oog naar een festo. Is alleen wel wat prijzig.
Bovendien heb ik een aantal mallen gemaakt, voor de kopieerring van de bosch (diameter 12mm). Die zijn dan weer niet bruikbaar met de festo (vrees ik).
Ook een cirkelgeleider heb ik zelf op maat voor de bosch gemaakt. Zal best te koop zijn voor de festo, maar dan wel voor de hoofdprijs.
Grootste nadeel van de bosch: Het is ófwel de kopieerring, ófwel de cirkelgeleider (logisch) ófwel de stofafzuiging (niet logisch).
Dat is op nieuwe modellen overigens wel in orde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welke bovenfrees ?
ik zou zeggen Festool, ook vanwege het systeem met rails etc. kost wat, maar dan heb je ook wat.Olaf Markus schreef:Ik wil mezelf een keer voorzien van een goede bovenfrees, maar dan ook met de benodigde circelbegeleiders en de hele rambam er bij.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
als het puur om de frees gaat is bv Metabo ook prima
Re: Welke bovenfrees ?
Ehm waarom is mijn advies om eens wat oudere topics hierover door te lezen weggehaald? Er is hierover al heel wat advies gegeven. En dat ging/gaat verder dan Festool................Henkjan schreef:ik zou zeggen Festool, ook vanwege het systeem met rails etc. kost wat, maar dan heb je ook wat.Olaf Markus schreef:Ik wil mezelf een keer voorzien van een goede bovenfrees, maar dan ook met de benodigde circelbegeleiders en de hele rambam er bij.
Ik wil niet kijken naar de aankoopprijs maar uitsluitend naar een compleet en degelijk verhaal waarmee ik alles lekker kan.
Ik hoop dat jullie met jullie ervaring tips voor mij hebben.
als het puur om de frees gaat is bv Metabo ook prima
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke bovenfrees ?
De bekende merken maken geen slechte bovenfrezen. Maar wat veel belangrijker is de kwaliteit van de frezen zelf.
Re: Welke bovenfrees ?
En dat hangt weer af van wat wil je ermee? De meesten hebben aan een middelgrote bovenfrees (ca 1200W) meer dan genoeg. Eventueel setje kopieer ringen en zelf even een cirkelgeleider klussen.
Re: Welke bovenfrees ?
Klopt,als je een beetje handig bent is alles wel in elkaar te klussen.
Een goede stofzuiger kan ik ook aanraden trouwens!
Een goede stofzuiger kan ik ook aanraden trouwens!
-
mijkie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 222
- Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
- Locatie: uithoorn
Re: Welke bovenfrees ?
heb hier al een paar jaar een Festool EBQ 1010, met de nodige hulpstukken natuurlijk maar, zou niet anders willen !!
Re: Welke bovenfrees ?
Wat mij opvalt is dat moderne freesmachines zo lomp en groot zijn met een navenant motorvermogen.
Het is bijna moeilijk om er een te vinden met een motor van minder dan 1000 Watt.
Mijn mening is dat voor relatief "licht" werk zoals het verzinken en uitfrezen van luidspreker units in MDF een model als Leo aangeeft te hebben ruimschoots voldoende is. (een 500 Watt model dus)
Het is bijna moeilijk om er een te vinden met een motor van minder dan 1000 Watt.
Mijn mening is dat voor relatief "licht" werk zoals het verzinken en uitfrezen van luidspreker units in MDF een model als Leo aangeeft te hebben ruimschoots voldoende is. (een 500 Watt model dus)
Re: Welke bovenfrees ?
Beslist! Alleen is een goede dan weer even kostbaar of kostbaarder dan een goede freesmachine. Dat zou ik dan weer niet van Festool kopen. Er is voor minder, beter en krachtiger te koop.dre schreef:Een goede stofzuiger kan ik ook aanraden trouwens!
@Ray, voor all-round werk is 1200W - 1500W beslist geen overbodige luxe vind ik. Een kleintje van 500W is leuk voor het fijnere werk erbij. Al doe ik dat ook gewoon met de grote machine.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 06 jun 2016, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke bovenfrees ?
Dat is overigens niet mijn mening. Ik doe het nog steeds met het 500w exemplaar omdat ik nog geen nieuwe heb gekocht.ray5150 schreef:Mijn mening is dat voor relatief "licht" werk zoals het verzinken en uitfrezen van luidspreker units in MDF een model als Leo aangeeft te hebben ruimschoots voldoende is. (een 500 Watt model dus)
Re: Welke bovenfrees ?
Dit is fraaie frees set, loopt erg mooi, redelijk compact met toch voldoende vermogen voor het meeste werk, en handige led verlichting.
http://www.toolnation.nl/dewalt-d26204k ... AsmI8P8HAQ
http://www.toolnation.nl/dewalt-d26204k ... AsmI8P8HAQ
- Bijlagen
-
- d26204k.jpg (2.36 KiB) 1960 keer bekeken
-
- d26204k.jpg (2.36 KiB) 1960 keer bekeken
Re: Welke bovenfrees ?
En dat kantwerk doe ik dan weer "ondersteboven", oftewel met de freestafel. Werkt ook veel nauwkeuriger en strakker.
Re: Welke bovenfrees ?
Mijn vader heeft deze en werkt erg prettig.
Vooral de fijn instelling is erg prettig.
http://www.toolnation.nl/metabo-ofe1229 ... taloc.html
Vooral de fijn instelling is erg prettig.
http://www.toolnation.nl/metabo-ofe1229 ... taloc.html
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Welke bovenfrees ?
Als ik het goed begrijp gaan de meeste meningen naar zo iets uit:
http://www.toolnation.nl/festool-of-101 ... antie.html
http://www.toolnation.nl/festool-of-101 ... antie.html
Re: Welke bovenfrees ?
Inderdaad!
Maar of je die geleiderail vaak gebruikt.....
Een cirkelgeleider en een centreerdoorn zou ik wel mee bestellen.
Prima bedrijf trouwens.
Maar of je die geleiderail vaak gebruikt.....
Een cirkelgeleider en een centreerdoorn zou ik wel mee bestellen.
Prima bedrijf trouwens.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Welke bovenfrees ?
dre schreef:Inderdaad!
Maar of je die geleiderail vaak gebruikt.....
Een cirkelgeleider en een centreerdoorn zou ik wel mee bestellen.
Prima bedrijf trouwens.
Hoi Dre,
Een cirkelgeleider en een centreerdoorn bestel ik dan ook meteen daar mee, ik wil een zo compleet mogelijke set.
Iedereen trouwens bedankt voor de reacties en het meedenken.
