Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Geen zwarte schroeven ? :shock:
Dáááág, respect... :mrgreen:
Wat een amateuristisch gepruts zeg [-(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door hannesie »

:rofl:
SARK schreef:
ray5150 schreef:
Geen zwarte schroeven ? :shock:
Dáááág, respect... :mrgreen:
Wat een amateuristisch gepruts zeg [-(
+ 1 =;
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Zeker geen zwarte schroeven erin, stel je voor dat ik hem nog mooi ga vinden!!
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Chris_T »

Petje af hoor.
Ik dacht even dat alles met de hand gedaan zou worden, vandaar mijn commentaar over speling ;).

De klacht over een te strakke (ingesloten?) laag, dat kan best komen doordat de woofer niet is ingespeeld.
Heb je de driver wel een tijdje in de open lucht laten wapperen?

Ik heb dat zelf een keer goed ondervonden met een stel scanspeak discovery 20cm's woofers.
Daarvan wou het laag in eerste instantie ook niet los komen, ondanks dat de meting niet een gebrek aan laag liet zien.
Het kan ook gedeeltelijk een kwestie van gewenning zijn.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Heb allang weer nieuwe buren Hans, en die zijn blij als ze weer eens wat horen zodat zij ook eens zonder schaamte los kunnen gaan :)
hannesie schreef:
Ik krijg alweer meelij met de beneden buurvrouw. :-#

:-$ :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door hannesie »

Je hebt dus nog steeds een stevig huis, ondanks de aanvallen van de verschillende SUB's op je fundamenten. 8) :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Huis staat nog steeds als een huis :wink:

Buiten dat, met de huidige Magnepan's kan ik lang niet zo hard draaien als voorheen met die PHL speakers :(
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Kappa7 »

Leuk combineer je deze sub met maggies?
Sluit dat laag een beetje mooi aan?
Ik heb namelijk even geleden hier een sub erbij gehad en dat smaakte wel naar meer.
Maar waarom kan je niet luid spelen met je magnepan's?
Ik haal hier op de luisterplek zonder problemen 100dB en dat kan nog hoger als ik een voorversterker toevoeg.
Dat in nu de bottleneck namelijk.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Aansluiting met de vorige L26ROY sub aan mn Magnepans lukte prima, zie niet waarom het met deze sub niet zou lukken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Kappa7 »

Ziet er keurig uit. :goedzo:
Geeft me meer zin in een sub erbij.
Moet eens goed over na gaan denken hoe ik dat ga doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door ray5150 »

Een kastje timmeren, en daar een driver in schroeven ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Je kan ook die L26ROY sub van mij overnemen
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door SuperR »

Ik weet niet of die seas in een mooi huisje zit, maar als je de behuizing zou willen verkopen heb ik misschien wel interesse. Ik heb nog twee seas L26RO4Y's liggen die een huisje zoeken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Zie link in eerste post, L26RO4Y gaat niet werken in die kast van mij.

SuperR schreef:
Ik weet niet of die seas in een mooi huisje zit, maar als je de behuizing zou willen verkopen heb ik misschien wel interesse. Ik heb nog twee seas L26RO4Y's liggen die een huisje zoeken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Design by Seas 10" Subwoofer L26RO4Y-D0004

This woofer is used in the latest version of the Linkwitz Orion open baffle 3-way system.

De L26RO4Y is dus niet geschikt voor een gesloten sub en specifiek ontworpen voor dipool (zonder kast) gebruik .

Nog wat foto's van mijn L26ROY sub,
12.jpg
13.jpg
14.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Kappa7 »

Verleidelijk laten we even verder gaan per PB.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Ondertussen is de sub al redelijk ingeregeld op een nette curve van 15Hz > 120Hz en kan nu wel bevestigen dat dit een meer dan goed geslaagd project is :D

Voor nu staat hij bewust 3db te hard, gewoon omdat het kan :wink: en het toch wel kicken is dat strakke laag met een druk die je normaal gesproken enkel vindt in de bioscopen en discotheken 8)


Zonder de + 3db
1.png
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Jag »

Ziet er goed uit. Ik vraag me wel altijd af hoeveel smoothing er is toegepast bij REW metingen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Bedankt :)

Smoothing 1/3 anders is het niet te doen vanaf de luisterplek.
Jag schreef:
Ziet er goed uit. Ik vraag me wel altijd af hoeveel smoothing er is toegepast bij REW metingen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Wat close range (3cm) metingen aan de subwoofer.


Full range zonder filters
SPL&Phase close range no filter.png
SPL close range no filter.png
Distortion close range no filter.png
Impulse close range no filter.png
Waterfall Close range no filter.~png.jpg
Met filters
SPL&Phase with filter.png
SPL close range with filter.png
Distortion with filter.png
Impulse close range with filter.png
Waterfall close range with filter.~png.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Sub delay tuning vanaf de luisterplek, 8000 us (licht groene curve) mag blijven.
Delay tuning.png
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Onder de noemer het kan altijd groter / beter besloten om weer een nieuwe sub te bouwen, en het is niet dat de huidige Dayton 15 Inch niet bevalt maar we hebben gewoon zin om weer wat te bouwen 8)

Tja wat ga je nu maken als de Dayton RSS390HO-4 goed bevalt? we hebben niet echt de ruimte voor meerdere sub's en een 18 Inch wordt toch wel wat te groot hier, dan maar de hoogte in dmv een staande Dual opposed push-push met twee maal de Dayton RSS390HO-4 15 Inch woofers :yeah:

Voordelen (voor zover ik het zie) van een Dual opposed staande subwoofer zijn,

Omni-directioneel op twee hoogtes
Geen kast resonanties
2x een 15" schijnt zich effectief te gedragen als een 18"
Qua timing tussen beide units geen verschillen wat met een liggende Dual opposed wel het geval is


Het ontwerp, wat uitgevoerd zal worden in 22mm V313 MDF volledig in verstek en verlijmd met PU bruislijm, afwerking zal weer in Warnex zwart zijn.
Octo sub perspectif.png
Octo sub closed.png
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door bas focal m180 »

In het te koop forum 2x Dayton RSS390HO-4 subwoofer > per paar 300 euro.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door Motorfret »

Laat je het zagen cq cnc frezen?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference

Bericht door holco »

Die hebben we helaas gemist, heb al een 2e in huis.
bas focal m180 schreef:
In het te koop forum 2x Dayton RSS390HO-4 subwoofer > per paar 300 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”