Daar heb je hard aan gewerkt!
Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Doe es een close upje van het soldeerwerksalautom schreef:en alle zes klaar en werkend!
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Vandaag mijn eerste stak op het smd pad genomen.
Had al moeite om met mijn grote handen de verpakking te openen.
Ben met de voeding begonnen en heb er op beiden eentje op zitten.
Graag hoor ik of dit goed (genoeg) is en of het beter kan.
Had al moeite om met mijn grote handen de verpakking te openen.
Ben met de voeding begonnen en heb er op beiden eentje op zitten.
Graag hoor ik of dit goed (genoeg) is en of het beter kan.
Laatst gewijzigd door gervenja op wo 25 mei 2016, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Helemaal niet slecht
De crux is dat je niet teveel soldeer gebruikt en dat lukt je al aardig. In prnicipe moet het soldeer een beetje hol tegen het component op staan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 16 mei 2016, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
ok dank je wel.
ik zit nu op 285 graden te solderen en dat gaat best lekker.
ik zit nu op 285 graden te solderen en dat gaat best lekker.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
In een ander draadje op dit forum is gesproken over transformatoren voor deze versterker, maar ik moet zeggen dat ik toch nog in verwarring ben. Ik zie namelijk ringkernen van 120VA 2x24V voor prijzen van rond de 20 eur pr stuk (Indel, Breve Tufvassons en Toroidy) maar ook met dezelfde capaciteit voor het dubbele bedrag, bijv de Block exemplaren. Goedkoop is natuurlijk leuk, maar voor dit mooie project moet het geen rommel zijn. Kan iemand hier wat licht over laten schijnen ??
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ja ik moet de eerste openingspost een gaan invullen. Maar het ontbreekt mij even aan tijd.
Moeilijk te zeggen Paul. Het is ook in hoeverre je het onderste uit de kan wilt halen. Dat onderste uit de kan willen halen was wel de oorspronkelijke insteek van het CA project toen ikzelf er aan begon, met op alle ies en jees een puntje
Als dat je doel is ga dan voor dubbel mono en neem gerenommeerd kwaliteitsspul wat zich bewezen heeft. Maar dan ligt het budget ook hoger.
Verder is het aan een ieder zelf hoeveel hij er aan spenderen wil. Minimum is 1 trafo met 1 voeding. Klinkt stukken beter dan een standaard LM3886 versterker maar dan haal je er niet uit wat er in zit.
Moeilijk te zeggen Paul. Het is ook in hoeverre je het onderste uit de kan wilt halen. Dat onderste uit de kan willen halen was wel de oorspronkelijke insteek van het CA project toen ikzelf er aan begon, met op alle ies en jees een puntje
Verder is het aan een ieder zelf hoeveel hij er aan spenderen wil. Minimum is 1 trafo met 1 voeding. Klinkt stukken beter dan een standaard LM3886 versterker maar dan haal je er niet uit wat er in zit.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik ben ook zeker van plan om voor dubbel mono te gaan. Punt is alleen die grote prijsverschillen in trafo's. Het is mij niet duidelijk wat afgezien van de prijs de verschillen zijn. Secundair allemaal 2x24 V, vermogen 120VA. Dus waarom meer uitgeven. Of mis ik iets?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Keurig! Een veelgemaakte fout is inderdaad teveel tin gebruiken, zoals Peter aangeeft. Je moet een mooie, blinkende (geen loodvrije troep he) holle las maken.gervenja schreef:Vandaag mijn eerste stak op het smd pad genomen.
Had al moeite om met mijn grote handen de verpakking te openen.
Ben met de voeding begonnen en heb op beiden een op zitten.
Graag hoor ik of dit goed (genoeg) is en of het beter kan
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Jup, eigen ervaring en moet je het doen met die van anderen (die verschillende eisen hanteren). En met trafo's weet je het pas als je het geprobeerd hebt. Daarom is er zo moeilijk antwoord op te geven.paulm schreef:Ik ben ook zeker van plan om voor dubbel mono te gaan. Punt is alleen die grote prijsverschillen in trafo's. Het is mij niet duidelijk wat afgezien van de prijs de verschillen zijn. Secundair allemaal 2x24 V, vermogen 120VA. Dus waarom meer uitgeven. Of mis ik iets?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Vandaag de laatste onderdelen gesoldeerd.
Mag je met smd ook de printspoelen met printplaatreiniger?
Of is deze diode die erop zit te gevoelig, hij zat goed luchtdicht verpakt.
Moet alleen nog een spoel en wat connectoren zien te regelen.
Ik had er 2 besteld (ik dacht 2 * 10), het waren er maar 2.
Moest soms erg veel hitte aan te pas komen bij de grote grondvlakken maar het is gelukt.
Mag je met smd ook de printspoelen met printplaatreiniger?
Of is deze diode die erop zit te gevoelig, hij zat goed luchtdicht verpakt.
Moet alleen nog een spoel en wat connectoren zien te regelen.
Ik had er 2 besteld (ik dacht 2 * 10), het waren er maar 2.
Moest soms erg veel hitte aan te pas komen bij de grote grondvlakken maar het is gelukt.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Gewoon schoonmaken met IPA en een kwastje. Ja, voor die grotere ground vlakken en de TH componenten kun je beter een steviger stift gebruiken, zeg een platte punt van 3 mm. Dan heb je meer warmtebuffer en kun je sneller verhitten.
Zier er netjes uit
Zier er netjes uit
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Klopt , daarom heb ik een soort warmhoudplaatje gemaakt met eraan een plaatje voor componenten opslag.gervenja schreef:Moet alleen nog een spoel en wat connectoren zien te regelen.
Ik had er 2 besteld (ik dacht 2 * 10), het waren er maar 2.
Moest soms erg veel hitte aan te pas komen bij de grote grondvlakken maar het is gelukt.
Ik heb nog wel meer connector pins en draad voor 2 spoelen John. Kom maar langs, of Breda.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ha Loek,
dat is fijn, ik neem ze graag van je over.
Als alles goed gaat ben ik ook in Breda.
dat is fijn, ik neem ze graag van je over.
Als alles goed gaat ben ik ook in Breda.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
nee dank je die heb ik.cool schreef:Komt goed John. Heb je ook een krimptang nodig?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb dezelfde Block trafo's als Peter en ga 6 en/of 8 ohm speakers aansluiten.
Welke c/w waarde heb ik nodig voor mijn profielen?
Zou deze voldoen? https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 86127.html
Welke c/w waarde heb ik nodig voor mijn profielen?
Zou deze voldoen? https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektr ... 86127.html
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Nee, dat is beslist te krap. Hangt ook een beetje af hoe zwaar je hem gaat belasten. Je hebt echt wel minder dan 1grC/W nodig. Kom je minstens op een Fischer profiel uit van 100 x 75 x 40 mm's. Om je een idee te geven van orde van grootte.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
ok, dan moet ik verder zoeken.Pjotr schreef:Nee, dat is beslist te krap. Hangt ook een beetje af hoe zwaar je hem gaat belasten. Je hebt echt wel minder dan 1grC/W nodig. Kom je minstens op een Fischer profiel uit van 100 x 75 x 40 mm's. Om je een idee te geven van orde van grootte.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
De meesten zullen hem in e.o.a. Modu kast zetten met voldoende koelprofiel aan de buitenkant.
Hoe ben je van plan hem te gaan gebruiken? Voor normaal huiskamer luisteren heb je niet zo heel veel nodig. Ik heb daarvoor nog wel 2 profieltjes liggen. Moet ik even kijken.
Hoe ben je van plan hem te gaan gebruiken? Voor normaal huiskamer luisteren heb je niet zo heel veel nodig. Ik heb daarvoor nog wel 2 profieltjes liggen. Moet ik even kijken.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ik heb deze liggen, 200x75x40 mm. Kan hem doorzagen op 10cm.
Ook nog een meter van de zwarte, maar dan blanke uitvoering, 90x35mm. Kan ook op lengte gezaagd worden . Heb nog meer maar dat is fors groter!
Ook nog een meter van de zwarte, maar dan blanke uitvoering, 90x35mm. Kan ook op lengte gezaagd worden . Heb nog meer maar dat is fors groter!
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Loek, bij radio Twenhte zijn ze vast jaloers op je vooraad. 
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Hallo Peter,
je hebt gelijk ik kan ook gewoon een modu kast kopen met profiel.
Het kan natuurlijk niet een plankjes versterker blijven.
Binnenkort even contact opnemen met de modus. Past goed bij mijn relaixed en pass clones
@loek, Bedankt voor het meedenken maar gaat toch een modus worden.
je hebt gelijk ik kan ook gewoon een modu kast kopen met profiel.
Het kan natuurlijk niet een plankjes versterker blijven.
Binnenkort even contact opnemen met de modus. Past goed bij mijn relaixed en pass clones
@loek, Bedankt voor het meedenken maar gaat toch een modus worden.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Kunnen de 15 Volt voedingen op de versterkerprint 30 mA extra leveren voor mijn scheidingsfilters ?
