Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
paulebappie schreef:
toetertje schreef:
Welke Picoscope heeft Paulebappie eigenlijk?
Picoscope 2203
Zou ik daar mee mee kunnen/ zou die beter zijn dan mijn Dso quad?
Jou DSO quad is volgens mij net zo goed of misschien wel beter dan de picoscope 2203, heb even naar de specs gekeken en er zit niet veel verschil tussen.
De signaalgenerator heeft een maximale uitgangsspanning van 2,8V probeer hem daar eens op in te stellen. Kies voor een 100Hz blokgolf.

Dat je meting niet wil lukken heeft dus niets met de scope te maken, tenzij hij stuk is natuurlijk.

Kan je een foto maken van de meetopstelling? Dan kunnen we die even bekijken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

ik heb een printje gemaakt volgens schema.
Deze hebben we een keer of 15 nagelopen met zijn tweeen,
de kans is dus aanwezig dat het klopt. :mrgreen:
verder heb ik alle windingen kort gesloten.
Bijlagen
20160520_124019.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
ik heb een printje gemaakt volgens schema.
Deze hebben we een keer of 15 nagelopen met zijn tweeen,
de kans is dus aanwezig dat het klopt. :mrgreen:
verder heb ik alle windingen kort gesloten.
Daar kan ik niet zoveel op zien, ook fototje achterkant?
Laatst gewijzigd door paulebappie op vr 20 mei 2016, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

We kunnen de instelling van de spanning van de functiegenerator niet vinden. :think:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
We kunnen de instelling van de spanning van de functiegenerator niet vinden. :think:
Zit in de manual te kijken, kan hem ook niet vinden :think:

Nou ja, als het maar een blokgolf van een volt of 2 is.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Bij deze
Bijlagen
20160520_131201.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Bij deze
Kan niet helemaal goed zien of de solderingen goed zijn maar de layout is goed volgens mij.

Op de vorige plaatjes had ik al gezien dat op kanaal 1 de blokgolf goed was. Meet je met kanaal 2 ook dezelfde blokgolf? (oftewel, is kanaal 2 ok?).
Heb je een multimeter? Zo ja meet je over de 3 weerstanden 30K, meet dan ook even de potmeter door.
Als de multimeter ook een condensatormeter heeft ook graag de 2 caps meten.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
We komen steeds een stapje verder. we hebben in iedergeval beeld.
Maar das bijna niet af te lezen, en de slinger reageert ook niet op de potmeter.
Ik zie dat kanaal 2 hier op 50mV staat, volgens de manual is de kleinste waarde 20mV. Zou je dat ook eens kunnen proberen?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Het lijkt erop dat de manual verschilt met de werkelijkheid. Ik kom niet lager als 50mv. De probes heb ik al verwisseld. Ze zijn hetzelfde. Componenten heb ik gemeten op 32k, 18nf en 185nf.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Het lijkt erop dat de manual verschilt met de werkelijkheid. Ik kom niet lager als 50mv. De probes heb ik al verwisseld. Ze zijn hetzelfde. Componenten heb ik gemeten op 32k, 18nf en 185nf.
Dat wijkt iets af van mijn 10nF / 150nF maar dat zou gewoon goed moeten gaan.
Toch raar dat je dan maar 20mV op kanaal 2 hebt, ik kom op ongeveer 120-200mV bij 2 volt blokgolf.
Ik neem aan dat de 185nF in serie met de potmeter staat en dat de potmeter goed is.

Raar :-k

Trafo goed aangesloten? Nog eens meten met een andere trafo misschien?
Of foto met meting van de trafo met probes aangesloten?
Als je de potmeter uit de schakeling haalt is de slinger het grootst, wat meet je dan voor spanning?

Never give up, never surrender (Galaxy Quest).

Als het zo meteen wel goed gaat heb je niet alleen ervaring met de scope opgedaan, je hebt ook een resonantiekring gedempt. Dus we gaan net zolang door tot we er zijn toch?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Ik lees net dit artikel op lineair audio over soft recovery diodes: http://linearaudio.net/article-detail/2242.

Daar hebben ze 48 verschillende diodes getest, allemaal veroorzaakten ze ringing, ook de soft recovery types!
Er zaten diodes tussen met een wel heel gruwelijk ringing patroon (GBPC3510 Bridge).
Ik zal niet het hele artikel hier kopiëren, want ik gun Lineairaudio ook een voortbestaan, maar al wel verklappen dat de SBYV27-200 en SBYV28-100 erg goed uit de test kwamen.

Maar na het toepassen van een CRC snubber op de secondary was bij alle diodes de ringing verdwenen, ook bij die GBPC3510. :rock:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Hierbij een foto van de opstelling.
wat ik ook doe de slinger wordt niet groter.
Als ik meet op de generator uitgang meet ik 1.47 volt.
als ik weerstanden overbrug verandert er ook niets.
het begint nu bijna vervelend te worden.
Bijlagen
20160520_174826.jpg
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Leuk artikel om te lezen van Linear audio. Zat in goede richting met de Fairchild Stealth. Ben het er wel mee eens om het verder niet over de inhoud te hebben van het artikel. Wordt een hoop bevestigd waar we het hier over hebben gehad. En ook een ander inzicht gegeven. Dank Paulebappie.
Laatst gewijzigd door zeinogzo op vr 20 mei 2016, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

ben al weer 2 uurtjes bezig, maar het wil nog steeds niet echt lukken.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Denk dat de 2,8Vpp oftwel +-1,4V, van de generator wat aan de lage kant is en dat we niet gevoeliger in kunnen stellen dan 50mV.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Yep, ik heb nu echt wel zo'n beetje alles geprobeerd. :boos:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Yep, ik heb nu echt wel zo'n beetje alles geprobeerd. :boos:
Met 1,4 volt zou je nog steeds ongeveer 140mV moeten meten zonder snubber.
Ik zal morgen (vandaag geen tijd) eens stapje voor stapje meten en doorgeven hoe het er bij mij uit ziet.
Dus geen trafo aangesloten, geen C er op en dan steeds 1 onderdeel aansluiten.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik heb toch een beetje mijn twijfels over de scope.
als ik dingen verander of weerstanden overbrug, blijft
het beeld hetzelfde. hij reageert ook helemaal niet op
de regelbare weerstand.
wimlex
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 22:35

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door wimlex »

op de foto van onderkant van je printje is de blauwe condensator aan 1 kant niet aangesloten... lijkt het
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Dat lijkt inderdaad maar zo. ik heb het printje ook weer leeggehaald
en het weer een keer hardwired aangesloten. Maakt helaas allemaal niets uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

wimlex schreef:
op de foto van onderkant van je printje is de blauwe condensator aan 1 kant niet aangesloten... lijkt het
Dat zit wel goed, maarrr ..... zit dat wel goed ?
Anne
Bijlagen
20160520_131201.jpg
wimlex
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 22:35

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door wimlex »

daar bij het vraagteken is het inderdaad wat dubieus, maar in de rode cirkel dan?

Sorry, zie nu net pas jouw reactie Toetertje
Bijlagen
printje.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Om het dan een beetje overzichtelijker te maken, even een nieuwe opzet.
Als ik de massa van probe 2 los trek krijg ik wel een mooie grote slinger.
maar ook dan reageert hij nergens op.
Bijlagen
20160522_190514.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Om het dan een beetje overzichtelijker te maken, even een nieuwe opzet.
Als ik de massa van probe 2 los trek krijg ik wel een mooie grote slinger.
maar ook dan reageert hij nergens op.
Ik heb eens gemeten zonder snubber, dus alleen weerstand en trafo aangesloten.

Eerst probe 2 op de ingang (gelijk aan probe 1) ter controle, ik meet daar precies hetzelfde als op kanaal 1, dat is 2V bij mij.
Daarna meten na de weerstand (op de trafo), dan krijg ik een vieze slinger met een piek van 160mV.

Zou je dit ook eens kunnen proberen?
Bijlagen
fotob.JPG
foto.JPG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Welke weerstandwaarde gebruik je hier?
Plaats reactie