Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Methode 1, de standaard, gaf in mijn geval een ongewenste uitkomst en viel sowieso af. De laatste methode gaf de beste responsies. Vooral LspCAD hielp hier. Qua klankkwaliteit leverde de overgang van LR4 naar LR2 een hoorbare verbetering. De vlakkere frequentieresponsie bereikt met methode 3 en de aanvullende verandering van de bafflehoogte levert een rijkere klank, omdat voorheen zachte noten weergegeven in een dip nu meedoen in het totaalgeluid. Nog realistischer zweven de muzikanten voor me.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Walt »

Wel de ramen dicht houden dan, anders ben je straks je muziek kwijt.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

:-)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Begin jaren negentig sprak ik bij mijn hifi-dealer de wens uit luisterend een piano voor me te kunnen horen spelen. Hij zei, dat is haalbaar, hoewel niet eenvoudig. Ik ontdekte dat zo'n zoektocht langs dealers vooral duur is. Bovendien spelen ze met je verlangens en laten ze je in onwetendheid. Brrr. Daarom ben ik zelf gaan (om)bouwen. Steeds als de tonmeister zijn best heeft gedaan, bereik mijn doel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door ds23man »

Laat ik je dan gelijk als tonmeister maar uit de droom helpen: als je een piano ( waarom eigenlijk een piano, duidelijk inferieur t.o.v een vleugel) voor je wil horen moet je dat ding gewoon aanschaffen i.p.v. dat te willen reproduceren. Gaat je nooit lukken.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Niets leuker dan het ideaal te benaderen :-)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Het liefst hoor ik een fortepiano. Hoor je allerlij details, zoals trillingen van het hout van de verbindingsbalk van het pedaal. Of het geleidelijke afdempen van een trillende snaar. Het zuchten van de pianist ... Enz
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door ray5150 »

Doet me denken aan dat liedje van dat pianomeisje van een jaar of 2 terug, daar hoor je ook van alles piepen en kraken. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Ah!buis »

Wieger61 schreef:
Het zuchten van de pianist ... Enz
Glen Gould ? :D
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Wieger61 schreef:
Het zuchten van de pianist ... Enz
Glen Gould ? :D
Anne
Nee, dat is neurieën. :mrgreen:

groet,
Aat
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Op sommige oude Concertgebouw-opnames hoor je het verkeer optrekken, totdat ze er een filter over gooien.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 14 mei 2016, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Het is wel bijzonder als je elk detail hoort. Muziekinstrumenten komen tot leven. Eerlijk gezegd bij mij nog tweeënhalfdimensionaal (te kleine luisterruimte?). Bijv op de CD Serenade met werken van Kagel. Ensemblemuziek, dus weinig instrumenten per keer die je per stuk kunt beluisteren. Bijzonder ...
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Hans Nootdorp schreef:
Is ook voor mij zelf nuttig om te weten omdat ik binnenkort met mijn DLCP (dsp van Hypex) hetzelfde wil/moet gaan doen.
Lukt het, Hans?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Waar ik erg tevreden over ben, is dat ik met de bafflegrootte voor een deel de frequentiekarakteristiek tussen 300 en 1000 Hz vlak getrokken heb. Dank Eelco Grimm voor het idee! Jammer dat je in LspCAD de baffle-afmetingen niet samen met de filterinstellingen optimaliseren kunt. Ik zal die man eens mailen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Uiteindelijk met REW op de luisterplek de bafflestep onder de 300 Hz opgetild. Geeft een steviger laag.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Hans Nootdorp »

Wieger61 schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Is ook voor mij zelf nuttig om te weten omdat ik binnenkort met mijn DLCP (dsp van Hypex) hetzelfde wil/moet gaan doen.
Lukt het, Hans?
Ik ben helaas nog niet zo ver Wieger.
Ik heb afgelopen 2 weken mijn versterker verder bedraad; 2 voedingen (SMPS + trafovoeding) + softstart + Toslink/AES-convertor +DCerror-protector. Alle 4 UCDmodules heb ik getest en werkend. Nu de UCD's op de DLCP aansluiten en dan kan de DCLP pas "ontstoken" worden.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Hans Nootdorp »

Wieger61 schreef:
Uiteindelijk met REW op de luisterplek de bafflestep onder de 300 Hz opgetild. Geeft een steviger laag.
Logisch.
Was de bafflestep in de meting ook zichtbaar?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Zeker zichtbaar die bafflestep. Intrigerender vind ik echter dat een smalle baffle tot een instabiel stereobeeld leidt. Als je pianospel hoort, lijkt tijdens de loopjes het geluidsbeeld te vibreren. Je hoort de vleugel als in een fata morgana in de hitte. Elke frequentie heeft blijkbaar een andere afstraalkarakteristiek. Omdat het een coax is, komt dat niet door de plaatsing tussen de drivers in de baffle, of door het filter. Maak je de baffle 3 x ze breed, stabiliseert zich het beeld. Beide baffles hebben randen van 90 graden. Ik ga dit weekeind onderzoeken wat het stereoeffect is van afgeronde hoeken van een smalle baffle. En paar papers van Eelco Grimm bestuderen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 20 mei 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Hans Nootdorp schreef:
Ik heb afgelopen 2 weken mijn versterker verder bedraad; 2 voedingen (SMPS + trafovoeding) + softstart + Toslink/AES-convertor +DCerror-protector. Alle 4 UCDmodules heb ik getest en werkend. Nu de UCD's op de DLCP aansluiten en dan kan de DCLP pas "ontstoken" worden.
Een interessant project :-)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Hans Nootdorp »

Mijn ervaring is dat een smallere baffle met afgeschuinde hoeken l+r+boven een ruimtelijker beeld neerzet.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP

Bericht door Wieger61 »

Interessant. Ik kom uit op het tegendeel. Maar ik moet nog blinde tests doen om dit te bevestigen. Ook naar de stabiliteit van het stereobeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”