Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Moderator: Beheerdersteam
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Methode 1, de standaard, gaf in mijn geval een ongewenste uitkomst en viel sowieso af. De laatste methode gaf de beste responsies. Vooral LspCAD hielp hier. Qua klankkwaliteit leverde de overgang van LR4 naar LR2 een hoorbare verbetering. De vlakkere frequentieresponsie bereikt met methode 3 en de aanvullende verandering van de bafflehoogte levert een rijkere klank, omdat voorheen zachte noten weergegeven in een dip nu meedoen in het totaalgeluid. Nog realistischer zweven de muzikanten voor me.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Wel de ramen dicht houden dan, anders ben je straks je muziek kwijt.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Begin jaren negentig sprak ik bij mijn hifi-dealer de wens uit luisterend een piano voor me te kunnen horen spelen. Hij zei, dat is haalbaar, hoewel niet eenvoudig. Ik ontdekte dat zo'n zoektocht langs dealers vooral duur is. Bovendien spelen ze met je verlangens en laten ze je in onwetendheid. Brrr. Daarom ben ik zelf gaan (om)bouwen. Steeds als de tonmeister zijn best heeft gedaan, bereik mijn doel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Laat ik je dan gelijk als tonmeister maar uit de droom helpen: als je een piano ( waarom eigenlijk een piano, duidelijk inferieur t.o.v een vleugel) voor je wil horen moet je dat ding gewoon aanschaffen i.p.v. dat te willen reproduceren. Gaat je nooit lukken.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Niets leuker dan het ideaal te benaderen 
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Het liefst hoor ik een fortepiano. Hoor je allerlij details, zoals trillingen van het hout van de verbindingsbalk van het pedaal. Of het geleidelijke afdempen van een trillende snaar. Het zuchten van de pianist ... Enz
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Doet me denken aan dat liedje van dat pianomeisje van een jaar of 2 terug, daar hoor je ook van alles piepen en kraken. 
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Glen Gould ?Wieger61 schreef:Het zuchten van de pianist ... Enz
Anne
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Nee, dat is neurieën.Ah!buis schreef:Glen Gould ?Wieger61 schreef:Het zuchten van de pianist ... Enz![]()
Anne
groet,
Aat
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Op sommige oude Concertgebouw-opnames hoor je het verkeer optrekken, totdat ze er een filter over gooien.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 14 mei 2016, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Het is wel bijzonder als je elk detail hoort. Muziekinstrumenten komen tot leven. Eerlijk gezegd bij mij nog tweeënhalfdimensionaal (te kleine luisterruimte?). Bijv op de CD Serenade met werken van Kagel. Ensemblemuziek, dus weinig instrumenten per keer die je per stuk kunt beluisteren. Bijzonder ...
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Lukt het, Hans?Hans Nootdorp schreef:Is ook voor mij zelf nuttig om te weten omdat ik binnenkort met mijn DLCP (dsp van Hypex) hetzelfde wil/moet gaan doen.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Waar ik erg tevreden over ben, is dat ik met de bafflegrootte voor een deel de frequentiekarakteristiek tussen 300 en 1000 Hz vlak getrokken heb. Dank Eelco Grimm voor het idee! Jammer dat je in LspCAD de baffle-afmetingen niet samen met de filterinstellingen optimaliseren kunt. Ik zal die man eens mailen.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Uiteindelijk met REW op de luisterplek de bafflestep onder de 300 Hz opgetild. Geeft een steviger laag.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Ik ben helaas nog niet zo ver Wieger.Wieger61 schreef:Lukt het, Hans?Hans Nootdorp schreef:Is ook voor mij zelf nuttig om te weten omdat ik binnenkort met mijn DLCP (dsp van Hypex) hetzelfde wil/moet gaan doen.
Ik heb afgelopen 2 weken mijn versterker verder bedraad; 2 voedingen (SMPS + trafovoeding) + softstart + Toslink/AES-convertor +DCerror-protector. Alle 4 UCDmodules heb ik getest en werkend. Nu de UCD's op de DLCP aansluiten en dan kan de DCLP pas "ontstoken" worden.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Logisch.Wieger61 schreef:Uiteindelijk met REW op de luisterplek de bafflestep onder de 300 Hz opgetild. Geeft een steviger laag.
Was de bafflestep in de meting ook zichtbaar?
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Zeker zichtbaar die bafflestep. Intrigerender vind ik echter dat een smalle baffle tot een instabiel stereobeeld leidt. Als je pianospel hoort, lijkt tijdens de loopjes het geluidsbeeld te vibreren. Je hoort de vleugel als in een fata morgana in de hitte. Elke frequentie heeft blijkbaar een andere afstraalkarakteristiek. Omdat het een coax is, komt dat niet door de plaatsing tussen de drivers in de baffle, of door het filter. Maak je de baffle 3 x ze breed, stabiliseert zich het beeld. Beide baffles hebben randen van 90 graden. Ik ga dit weekeind onderzoeken wat het stereoeffect is van afgeronde hoeken van een smalle baffle. En paar papers van Eelco Grimm bestuderen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 20 mei 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Een interessant projectHans Nootdorp schreef:Ik heb afgelopen 2 weken mijn versterker verder bedraad; 2 voedingen (SMPS + trafovoeding) + softstart + Toslink/AES-convertor +DCerror-protector. Alle 4 UCDmodules heb ik getest en werkend. Nu de UCD's op de DLCP aansluiten en dan kan de DCLP pas "ontstoken" worden.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Mijn ervaring is dat een smallere baffle met afgeschuinde hoeken l+r+boven een ruimtelijker beeld neerzet.
Re: Onderzoek filterinstellingen SEAS C16 coax met miniDSP
Interessant. Ik kom uit op het tegendeel. Maar ik moet nog blinde tests doen om dit te bevestigen. Ook naar de stabiliteit van het stereobeeld.
