multi condensator

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: multi condensator

Bericht door markbakk »

Het mooie van supercondensatoren en andere tweaks is dat zulke oplossingsrichtingen dwars staan op de technische wetenschappen en lijnrecht in overeenstemming zijn met de socio- en psychologie. In normale huiskamers is 90 procent van de geluidskwaliteit bepaald door de kamerakoestiek. De meeste audiofielen (gelukkig heeft Walter wel hieraan wat aandacht besteed) doen net of dit probleem niet bestaat en gaan knutselen aan de installatie. Dat is prima, net als knutselen aan modelspoorbanen prima is. Maar met verbeteren van de geluidskwaliteit heeft het kopen van allerlei totaal overprijsde en op mythes gebaseerde handelswaar weinig te maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: multi condensator

Bericht door ray5150 »

Wieger61 schreef:
Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.
Staat een verslag van op het forum. kan het niet zo snel vinden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door hannesie »

markbakk schreef:
Het mooie van supercondensatoren en andere tweaks is dat zulke oplossingsrichtingen dwars staan op de technische wetenschappen en lijnrecht in overeenstemming zijn met de socio- en psychologie. In normale huiskamers is 90 procent van de geluidskwaliteit bepaald door de kamerakoestiek. De meeste audiofielen (gelukkig heeft Walter wel hieraan wat aandacht besteed) doen net of dit probleem niet bestaat en gaan knutselen aan de installatie. Dat is prima, net als knutselen aan modelspoorbanen prima is. Maar met verbeteren van de geluidskwaliteit heeft het kopen van allerlei totaal overprijsde en op mythes gebaseerde handelswaar weinig te maken.
+1 of misschien wel 10..........!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: multi condensator

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Wieger61 schreef:
Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.
Staat een verslag van op het forum. kan het niet zo snel vinden.
Verslag condensatorvergelijk ZBA dag ON 2014
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 13 mei 2016, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Wieger61 schreef:
Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.
Staat een verslag van op het forum. kan het niet zo snel vinden.
Vorig jaar zijn er DAC's vergeleken.
Van een condensatorvergelijk weet ik niets. Daar had ik dan gegarandeerd bijgezeten.

Edit: Het was dus nog een jaar eerder....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: multi condensator

Bericht door AatV »

Dit soort testen heeft alleen enige zeggingskracht als de test echt dubbelblind afgenomen wordt, met daarna een rigoureuze statische behandeling van de luistergegevens.
Elke andere "test" is een aardig tijdverdrijf, maar belang kan er niet aan toegekend worden.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op ma 16 mei 2016, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

Nog leuker: Laat bijvoorbeeld 9 verschillende condensatoren in willekeurige volgorde horen en 3 actieve filterinstelling zonder condensator, maar met gelijke akoestische deelkarateristieken ( woofer, tweeter, beide). Die drie ook willekeurig mengen met de instellingen met condensator. Prijsvraag: Hoor de instelling zonder passieve condensator & hoor de goedkoopste).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: multi condensator

Bericht door ray5150 »

Wat heeft iemand met een actief (dlcp) systeem het eigenlijk makkelijk... :lol:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

Zweitse schreef:
ray5150 schreef:
Wieger61 schreef:
Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.
Staat een verslag van op het forum. kan het niet zo snel vinden.
Verslag condensatorvergelijk ZBA dag ON 2014
TOP! Nog een keertje. Nu tussen versterker en tweeter.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 13 mei 2016, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: multi condensator

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Wat heeft iemand met een actief (dlcp) systeem het eigenlijk makkelijk... :lol:
Dat zal dan ook mijn eerstvolgende grote aankoop zijn
:mrgreen:
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door kuiperik »

Troels heeft bij de bouw van zijn discovery-4 ook getest met het mixen van diverse types condensatoren:
http://www.troelsgravesen.dk/DISC-4.htm#CROSSOVER
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

Een vraag een beetje in het verlengde


Ik heb ook nog diversen weerstanden liggen. Alleen niet alles is de juiste waarde.

Als ik een weerstand parallel zet is de formule dan altijd optellen en delen door 2?

Of werkt dit alleen met weerstanden van gelijke waarde.

is onderstaand voorbeeld korrekt
3,9 ohm+1,5ohm=5,4 ohm:2=2,7ohm voorbeeld A

Of kan ik zo weerstanden niet bereken om samen te stellen

En is het 3,9-1,5=2,4ohm. Voorbeeld B

Gr

Wim
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: multi condensator

Bericht door cool »

Bij par. schakelen wordt het resultaat altijd lager dan de kleinste weerstand.
De formule is (R1xR2):(R1+R2). In jou geval dus 1,1 ohm.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: multi condensator

Bericht door dre »

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

cool schreef:
Bij par. schakelen wordt het resultaat altijd lager dan de kleinste weerstand.
De formule is (R1xR2):(R1+R2). In jou geval dus 1,1 ohm.

Bedankt Loek
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »


Bedankt Andre. Handige tool
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: multi condensator

Bericht door Wim P »

is er ook nog een tool/tabel waarmee ik kan zien/uitrekenen hoeveel ohm het aantal dB verzwakt
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: multi condensator

Bericht door dre »

Op dezelfde website.

http://www.mh-audio.nl/att.asp
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: multi condensator

Bericht door Wieger61 »

kuiperik schreef:
Troels heeft bij de bouw van zijn discovery-4 ook getest met het mixen van diverse types condensatoren: http://www.troelsgravesen.dk/DISC-4.htm#CROSSOVER
Interessante opmerking van Troels: " ... As can be seen, the tweeter baffle is not just a tweeter baffle. ... It pays off doing a little work rather than adjusting in the crossover."
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: multi condensator

Bericht door richard »

Zulke tools zijn altijd wel handig, maar je leert er uiteindelijk maar heel weinig van.

Met een paar formules weet je wat je aan het doen bent.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Zulke tools zijn altijd wel handig, maar je leert er uiteindelijk maar heel weinig van.

Met een paar formules weet je wat je aan het doen bent.
+1
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: multi condensator

Bericht door Jamesblond »

Wieger61 schreef:
Check de Myth of the “Low Inductance Capacitor”. (An Audiophile Favourite) op http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 123bp.html en dan sheet 129.
Volgens mij praten we hier niet over hi-end condensatoren in luidspreker filters, maar over "audiofiele" condensatoren in het signaalpad van bijv. een versterker. Meer specifiek praat Bruno hier over EMI in hoogfrequent schakelende omgeving, zoals een klasse D versterker met SMPS.

De platen van een condensator werken daar als een antenne en dan wil je ze zo klein mogelijk, om minder prut op te pikken uit de rest van je circuit. Dat begrijp ik heel goed.

Ik zou het echter wel eens een interessant onderwerp van onderzoek vinden om die theorie ook eens omgekeerd te testen: minatuur (tantaal) condensatoren gebruiken in de filters van luidsprekers. In hoeverre maakt dat een (hoorbaar) verschil en zo ja, hoe dan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
Het mooie van supercondensatoren en andere tweaks is dat zulke oplossingsrichtingen dwars staan op de technische wetenschappen en lijnrecht in overeenstemming zijn met de socio- en psychologie. In normale huiskamers is 90 procent van de geluidskwaliteit bepaald door de kamerakoestiek. De meeste audiofielen (gelukkig heeft Walter wel hieraan wat aandacht besteed) doen net of dit probleem niet bestaat en gaan knutselen aan de installatie. Dat is prima, net als knutselen aan modelspoorbanen prima is. Maar met verbeteren van de geluidskwaliteit heeft het kopen van allerlei totaal overprijsde en op mythes gebaseerde handelswaar weinig te maken.
Das niet helemaal waar Mark. Psychologie leert ons ook dat als we ergens heel erg overtuigd over zijn, we dat ook gaan beleven.
Sterk vergelijkbaar met placebo effecten.
Waar ik me nog stees over verwonder, is dat daar zo'n taboe op heerst.
Iedereen doet en kiest dingen die rationeel nogal krom zijn, dat is gewoon menselijk.
Niks op tegen.

Enige waar ik niet tegen kan is dat sommige mensen dat niet kunnen accepteren en respecteren (niet enkel in audio overigens) en daardoor feit en fictie door elkaar gaan halen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: multi condensator

Bericht door markbakk »

Volgens mij lees je mijn post verkeerd en is wat jij schrijft precies wat ik bedoel. En ik brand het tweaken Ook. Niet. Af. Zelf veel te veel lekker bezig geweest met tweaks van platenspelers e.d. vroeger, dat wil ik niemand onthouden. Maar mij stoort het wel dat mensen met vuur en zwaard (leuke contaminatie...) hun geloof gaan opleggen aan de heidenen. Onder toepassing van de nodige sociale druk, mind you.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: multi condensator

Bericht door hannesie »

En dan ook nog een paar handige "verkopers" niet vergeten, die inspelen op de onzekerheden, en een tekort aan kennis....
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”