multi condensator
Moderator: Beheerdersteam
Re: multi condensator
Het mooie van supercondensatoren en andere tweaks is dat zulke oplossingsrichtingen dwars staan op de technische wetenschappen en lijnrecht in overeenstemming zijn met de socio- en psychologie. In normale huiskamers is 90 procent van de geluidskwaliteit bepaald door de kamerakoestiek. De meeste audiofielen (gelukkig heeft Walter wel hieraan wat aandacht besteed) doen net of dit probleem niet bestaat en gaan knutselen aan de installatie. Dat is prima, net als knutselen aan modelspoorbanen prima is. Maar met verbeteren van de geluidskwaliteit heeft het kopen van allerlei totaal overprijsde en op mythes gebaseerde handelswaar weinig te maken.
Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.Wieger61 schreef:Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Staat een verslag van op het forum. kan het niet zo snel vinden.
+1 of misschien wel 10..........!!markbakk schreef:Het mooie van supercondensatoren en andere tweaks is dat zulke oplossingsrichtingen dwars staan op de technische wetenschappen en lijnrecht in overeenstemming zijn met de socio- en psychologie. In normale huiskamers is 90 procent van de geluidskwaliteit bepaald door de kamerakoestiek. De meeste audiofielen (gelukkig heeft Walter wel hieraan wat aandacht besteed) doen net of dit probleem niet bestaat en gaan knutselen aan de installatie. Dat is prima, net als knutselen aan modelspoorbanen prima is. Maar met verbeteren van de geluidskwaliteit heeft het kopen van allerlei totaal overprijsde en op mythes gebaseerde handelswaar weinig te maken.
Verslag condensatorvergelijk ZBA dag ON 2014ray5150 schreef:Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.Wieger61 schreef:Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 13 mei 2016, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Vorig jaar zijn er DAC's vergeleken.ray5150 schreef:Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.Wieger61 schreef:Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Edit: Het was dus nog een jaar eerder....
Dit soort testen heeft alleen enige zeggingskracht als de test echt dubbelblind afgenomen wordt, met daarna een rigoureuze statische behandeling van de luistergegevens.
Elke andere "test" is een aardig tijdverdrijf, maar belang kan er niet aan toegekend worden.
groet,
Aat
Elke andere "test" is een aardig tijdverdrijf, maar belang kan er niet aan toegekend worden.
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op ma 16 mei 2016, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog leuker: Laat bijvoorbeeld 9 verschillende condensatoren in willekeurige volgorde horen en 3 actieve filterinstelling zonder condensator, maar met gelijke akoestische deelkarateristieken ( woofer, tweeter, beide). Die drie ook willekeurig mengen met de instellingen met condensator. Prijsvraag: Hoor de instelling zonder passieve condensator & hoor de goedkoopste).
Wat heeft iemand met een actief (dlcp) systeem het eigenlijk makkelijk... 
TOP! Nog een keertje. Nu tussen versterker en tweeter.Zweitse schreef:Verslag condensatorvergelijk ZBA dag ON 2014ray5150 schreef:Dat is al eens gedaan, in Enschede/Hengelo, vorig jaar dacht ik.Wieger61 schreef:Mooi onderwerp voor de luisterdag in Breda: Blinde test condensatoren. Condensatortype aansluiten in actieve box (als enig passief filterelement), luisteren naar bekend gemaakt materiaal, in stilte individueel beoordelen ahv criteria, resultaten gezamenlijk bespreken en eindconclusie publiceren. Eventueel hierboven genoemde hypotheses testen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 13 mei 2016, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zal dan ook mijn eerstvolgende grote aankoop zijnray5150 schreef:Wat heeft iemand met een actief (dlcp) systeem het eigenlijk makkelijk...
Troels heeft bij de bouw van zijn discovery-4 ook getest met het mixen van diverse types condensatoren:
http://www.troelsgravesen.dk/DISC-4.htm#CROSSOVER
http://www.troelsgravesen.dk/DISC-4.htm#CROSSOVER
Een vraag een beetje in het verlengde
Ik heb ook nog diversen weerstanden liggen. Alleen niet alles is de juiste waarde.
Als ik een weerstand parallel zet is de formule dan altijd optellen en delen door 2?
Of werkt dit alleen met weerstanden van gelijke waarde.
is onderstaand voorbeeld korrekt
3,9 ohm+1,5ohm=5,4 ohm:2=2,7ohm voorbeeld A
Of kan ik zo weerstanden niet bereken om samen te stellen
En is het 3,9-1,5=2,4ohm. Voorbeeld B
Gr
Wim
Ik heb ook nog diversen weerstanden liggen. Alleen niet alles is de juiste waarde.
Als ik een weerstand parallel zet is de formule dan altijd optellen en delen door 2?
Of werkt dit alleen met weerstanden van gelijke waarde.
is onderstaand voorbeeld korrekt
3,9 ohm+1,5ohm=5,4 ohm:2=2,7ohm voorbeeld A
Of kan ik zo weerstanden niet bereken om samen te stellen
En is het 3,9-1,5=2,4ohm. Voorbeeld B
Gr
Wim
Bij par. schakelen wordt het resultaat altijd lager dan de kleinste weerstand.
De formule is (R1xR2):(R1+R2). In jou geval dus 1,1 ohm.
cool schreef:Bij par. schakelen wordt het resultaat altijd lager dan de kleinste weerstand.
Bedankt Loek
dre schreef:
Bedankt Andre. Handige tool
is er ook nog een tool/tabel waarmee ik kan zien/uitrekenen hoeveel ohm het aantal dB verzwakt
Interessante opmerking van Troels: " ... As can be seen, the tweeter baffle is not just a tweeter baffle. ... It pays off doing a little work rather than adjusting in the crossover."kuiperik schreef:Troels heeft bij de bouw van zijn discovery-4 ook getest met het mixen van diverse types condensatoren: http://www.troelsgravesen.dk/DISC-4.htm#CROSSOVER
Zulke tools zijn altijd wel handig, maar je leert er uiteindelijk maar heel weinig van.dre schreef:
Met een paar formules weet je wat je aan het doen bent.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
+1richard schreef:Zulke tools zijn altijd wel handig, maar je leert er uiteindelijk maar heel weinig van.dre schreef:
Met een paar formules weet je wat je aan het doen bent.
-
Jamesblond
Volgens mij praten we hier niet over hi-end condensatoren in luidspreker filters, maar over "audiofiele" condensatoren in het signaalpad van bijv. een versterker. Meer specifiek praat Bruno hier over EMI in hoogfrequent schakelende omgeving, zoals een klasse D versterker met SMPS.Wieger61 schreef:Check de Myth of the “Low Inductance Capacitor”. (An Audiophile Favourite) op http://hypex.nl/component/weblinks/webl ... 123bp.html en dan sheet 129.
De platen van een condensator werken daar als een antenne en dan wil je ze zo klein mogelijk, om minder prut op te pikken uit de rest van je circuit. Dat begrijp ik heel goed.
Ik zou het echter wel eens een interessant onderwerp van onderzoek vinden om die theorie ook eens omgekeerd te testen: minatuur (tantaal) condensatoren gebruiken in de filters van luidsprekers. In hoeverre maakt dat een (hoorbaar) verschil en zo ja, hoe dan?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Das niet helemaal waar Mark. Psychologie leert ons ook dat als we ergens heel erg overtuigd over zijn, we dat ook gaan beleven.markbakk schreef:Het mooie van supercondensatoren en andere tweaks is dat zulke oplossingsrichtingen dwars staan op de technische wetenschappen en lijnrecht in overeenstemming zijn met de socio- en psychologie. In normale huiskamers is 90 procent van de geluidskwaliteit bepaald door de kamerakoestiek. De meeste audiofielen (gelukkig heeft Walter wel hieraan wat aandacht besteed) doen net of dit probleem niet bestaat en gaan knutselen aan de installatie. Dat is prima, net als knutselen aan modelspoorbanen prima is. Maar met verbeteren van de geluidskwaliteit heeft het kopen van allerlei totaal overprijsde en op mythes gebaseerde handelswaar weinig te maken.
Sterk vergelijkbaar met placebo effecten.
Waar ik me nog stees over verwonder, is dat daar zo'n taboe op heerst.
Iedereen doet en kiest dingen die rationeel nogal krom zijn, dat is gewoon menselijk.
Niks op tegen.
Enige waar ik niet tegen kan is dat sommige mensen dat niet kunnen accepteren en respecteren (niet enkel in audio overigens) en daardoor feit en fictie door elkaar gaan halen.
Volgens mij lees je mijn post verkeerd en is wat jij schrijft precies wat ik bedoel. En ik brand het tweaken Ook. Niet. Af. Zelf veel te veel lekker bezig geweest met tweaks van platenspelers e.d. vroeger, dat wil ik niemand onthouden. Maar mij stoort het wel dat mensen met vuur en zwaard (leuke contaminatie...) hun geloof gaan opleggen aan de heidenen. Onder toepassing van de nodige sociale druk, mind you.
En dan ook nog een paar handige "verkopers" niet vergeten, die inspelen op de onzekerheden, en een tekort aan kennis....