[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ziet er mooi uit, helemaal knap als je bedenkt dat je zelfs platen moest verlijmen om voldoende lengte te krijgen voor de losse panelen.
Een foto van het hout waarmee je begon in 1 post met dit fraaie resultaat zou wel geinig zijn.

Nog een paar foto's van een half jaar geleden dan :
IMG_1499.JPG
IMG_1505.JPG
IMG_1511.JPG
IMG_1513.JPG
Komend weekend is het Pinksteren, dan gaan we eens lekker afmonteren. :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Eindelijk eens wat leuk werk, er is namelijk een soldeerbout bij betrokken... :mrgreen:

Wat stukjes BAF achter de woofer, en strookjes tochtstrip als pakkingen, onder mom van baat het niet, dan schaad het niet.
20160515_164050.jpg
Woofer solderen :
20160515_170421.jpg

Het bleek dat een RVS schroef het mooiste stond om de Tangband mee te monteren.
Die had ik echter alleen in 4x40. (en ik verdomde het om andere te kopen) dus ik heb ze even met diverse slijpmachines ingekort en afgepunt.
De midruimte word gedempt met een kleine 20 gram uitgeplozen twaron.
20160515_175525.jpg
20160515_172049.jpg
Ben vergeten om een foto te maken van de tweeter montage, maar het totaal ziet er zo uit :
20160515_211954.jpg
En de voetjes gemonteerd, ik vind de grijze kleur erg goed passen bij het mat gelakte esdoorn.
20160515_212016.jpg
20160515_212029.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door sander1238 »

Mooi geworden Ray =D> =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Kurk op de Seas Woof? 8-[ 8-[ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Supermooi!

Ik ben ook wel benieuw naar het idee achter de kurk, zat deze er al op?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

=D> =D> \:D/ \:D/ :yeah: :yeah: :rock: :rock: :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

Goed bezig Ray!

Nu kan er aan het filter gesleuteld gaan worden! 8)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door AatV »

Fraai geworden Ray.
Mooie pronte pootjes. :mrgreen:
Zie dat ook aan de montage van de units veel zorg besteed is. De schroeven van de Tangband zijn netjes uitgelijnd!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door RNacoustics »

dre schreef:
Goed bezig Ray!

Nu kan er aan het filter gesleuteld gaan worden! 8)
Is deze dan nog niet ontworpen :?:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik mag hopen van niet, een filter dient gebaseerd te worden op metingen van units in de uiteindelijke kast, en die is nu pas af zo te zien...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

RNacoustics schreef:
dre schreef:
Goed bezig Ray!

Nu kan er aan het filter gesleuteld gaan worden! 8)
Is deze dan nog niet ontworpen :?:
Jawel, maar wie in één keer een filter kan ontwerpen dat helemaal goed is mag mij het trucje komen leren.

Zelfs mensen die bij mij het proces volgen en zien wat er aan gedaan moet worden denken er mijns inziens toch nog te makkelijk over.

Dre bijvoorbeeld heeft een basisontwerp van mij gehad voor zijn klassieke Etons maar heeft het finetunen zelf ter hand genomen. Hij kan beamen hoeveel werk er nog aan zit voor het een beetje klinkt.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door RNacoustics »

Walt schreef:
Ik mag hopen van niet, een filter dient gebaseerd te worden op metingen van units in de uiteindelijke kast, en die is nu pas af zo te zien...
+1
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

In dat opzicht is een 3-weg ook een stuk grotere uitdaging dan een 2-weg; veel meer componenten om mee te tunen. Kun je het schema zoals dat tot nu toe is bedacht nog een keertje posten?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door RNacoustics »

pappaleo schreef:
RNacoustics schreef:
dre schreef:
Goed bezig Ray!

Nu kan er aan het filter gesleuteld gaan worden! 8)
Is deze dan nog niet ontworpen :?:
Jawel, maar wie in één keer een filter kan ontwerpen dat helemaal goed is mag mij het trucje komen leren.

Zelfs mensen die bij mij het proces volgen en zien wat er aan gedaan moet worden denken er mijns inziens toch nog te makkelijk over.

Dre bijvoorbeeld heeft een basisontwerp van mij gehad voor zijn klassieke Etons maar heeft het finetunen zelf ter hand genomen. Hij kan beamen hoeveel werk er nog aan zit voor het een beetje klinkt.
Oh gelukkig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Maakt u geen zorgen, met Leo aan het stuur komt het zeker goed met dit filter en de klank, hoewel het voor Ray natuurlijk ook leerzaam zou zijn om de laatste tuning in zijn eigen ruimte zelf te doen..
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ja, en wie wil er nou niet een mooi filterplankje met testonderdelen in de vensterbank? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

De metingen voor het eerste testfilter zijn gemaakt in de onvoltooide versie van de kast. Na wat inspelen hiermee kunnen definitieve metingen gemaakt worden.

Dan begint het filterontwerp pas echt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

pappaleo schreef:
RNacoustics schreef:
dre schreef:
Goed bezig Ray!

Nu kan er aan het filter gesleuteld gaan worden! 8)
Is deze dan nog niet ontworpen :?:
Jawel, maar wie in één keer een filter kan ontwerpen dat helemaal goed is mag mij het trucje komen leren.

Zelfs mensen die bij mij het proces volgen en zien wat er aan gedaan moet worden denken er mijns inziens toch nog te makkelijk over.

Dre bijvoorbeeld heeft een basisontwerp van mij gehad voor zijn klassieke Etons maar heeft het finetunen zelf ter hand genomen. Hij kan beamen hoeveel werk er nog aan zit voor het een beetje klinkt.
Inderdaad.......
Om de balans echt perfect te krijgen ben je echt dagen bezig.......
De combinatie van meten en simuleren is wel een heel stuk sneller als klooien op een plankie ben ik achter gekomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door RNacoustics »

dre schreef:
pappaleo schreef:
RNacoustics schreef:
Is deze dan nog niet ontworpen :?:
Jawel, maar wie in één keer een filter kan ontwerpen dat helemaal goed is mag mij het trucje komen leren.

Zelfs mensen die bij mij het proces volgen en zien wat er aan gedaan moet worden denken er mijns inziens toch nog te makkelijk over.

Dre bijvoorbeeld heeft een basisontwerp van mij gehad voor zijn klassieke Etons maar heeft het finetunen zelf ter hand genomen. Hij kan beamen hoeveel werk er nog aan zit voor het een beetje klinkt.
Inderdaad.......
Om de balans echt perfect te krijgen ben je echt dagen bezig.......
De combinatie van meten en simuleren is wel een heel stuk sneller als klooien op een plankie ben ik achter gekomen. :mrgreen:
En heel veel luisteren
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

Inderdaad!
Precies het juiste 'gewicht' in de weergave krijgen is echt lastig en kost echt veel tijd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hallo Leo,

In dat opzicht is een 3-weg ook een stuk grotere uitdaging dan een 2-weg; veel meer componenten om mee te tunen. Kun je het schema zoals dat tot nu toe is bedacht nog een keertje posten?

Groetjes Walter
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar het idee achter de kurk, zat deze er al op?
Neen, dat zat er nog niet op...

RNacoustics schreef:
dre schreef:
Goed bezig Ray!

Nu kan er aan het filter gesleuteld gaan worden! 8)
Is deze dan nog niet ontworpen :?:
Zeker wel, zie het schema in post hierboven en deze foto van het fysieke exemplaar :
(is misschien een beetje schrikken, omdat er zo goedkoop mogelijke onderdelen opzitten.
daar is juist bewust voor gekozen, met het oog op uitwisselen met andere waardes.)
IMG-20160512-WA0000.jpg
Het filter zelf bevind zich alleen nog niet bij mij, maar verder weg dan Delft of Drievliet... :mrgreen:
Een dezer dagen ga ik deze oppikken, en ik hoop thuis in het komende weekeinde een eerste luistertest te kunnen doen.

Oorspronkelijk was er ook het plan om vóór Breda dat Leo nog een aantal metingen aan de definitieve kast zou uitvoeren.
Door diverse (prive) oorzaken kon dit geen doorgang vinden, ondanks verwoede pogingen om de agenda's op elkaar af te stemmen.
Daar kwam nog bij dat een geplande locatie om te meten op het laatste moment werd afgezegd.

Gisteravond kwam bij mij het idee bovendrijven om Leo's meetset mee naar Breda te nemen en deze op te stellen in de grote zaal.
Zodat er in de ochtend een meetsessie uitgevoerd kan worden (dan kan 's middags er gewoon geluisterd worden).
Ik zag dat er dit jaar vooralsnog geen "grote systemen" zijn aangemeld, qua indeling moet denk ik het wel kunnen.
Ook heb ik hier contact over opgenomen met Wowly/Jan, en ook hij geen bezwaar.

Blijft over de vraag of de andere bezoekers/deelnemers van de komende luisterdag hiermee akkoord gaan ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
Blijft over de vraag of de andere bezoekers/deelnemers van de komende luisterdag hiermee akkoord gaan ?
"Wie zwijgt, stemt toe" maak ik hier uit op ? :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

Ik denk dat je er zelfs mensen een plezier mee doet. Er zijn nog voldoende vragen over meten denk ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
ray5150 schreef:
Blijft over de vraag of de andere bezoekers/deelnemers van de komende luisterdag hiermee akkoord gaan ?
"Wie zwijgt, stemt toe" maak ik hier uit op ? :D
Ik neem aan dat je dit even met Jan besproken hebt.
Opzich vind ik het wel leuk om te onze Leo in actie te zien. \:D/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”