Ontwikkeling van EL34-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Ontwikkeling van EL34-Amp

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Probeer 's om met dat relais (4) de versterkeringangen niet naar de massa te schakelen maar gewoon los (massaverbinding weg).
Met een C20 van 1mF lijkt 't me sterk dat het relais trager zou zijn dan het wegzakken van de voeding van de toon regeling.Of anders de elco over het relais kleiner ( of C20 dikker).
Bedoel je misschien C28 verhogen naar 1mF? C20 is deel vd toonregeling.
Ik zal dat morgen eens proberen en tevens Cx over RE4 een beetje verkleinen (hangt er vanaf hoe snel het relais begint te trillen bij kleinere waarde).
Eerst test ik de ingangen los ipv naar aarde, zou wel eens de reden van de "klik" kunnen zijn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Op zich is er niets met je opzet, alleen valt het anti bliep/plop relais te laat af omdat de buffercondensator van je LM te klein is. Die gewoon vergroten en je probleem is weg.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ah!buis schreef:
Probeer 's om met dat relais (4) de versterkeringangen niet naar de massa te schakelen maar gewoon los (massaverbinding weg).
Met een C20 van 1mF lijkt 't me sterk dat het relais trager zou zijn dan het wegzakken van de voeding van de toon regeling.Of anders de elco over het relais kleiner ( of C20 dikker).
Bedoel je misschien C28 verhogen naar 1mF? C20 is deel vd toonregeling.
Ik zal dat morgen eens proberen en tevens Cx over RE4 een beetje verkleinen (hangt er vanaf hoe snel het relais begint te trillen bij kleinere waarde).
Eerst test ik de ingangen los ipv naar aarde, zou wel eens de reden van de "klik" kunnen zijn.
Even wat uitvergroot, blijkt C26, had de 6 voor een 0 aangezien :hide:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

C26 vergroten naar 4700u en het probleem is opgelost.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Merci!
Morgenvroeg kennen we het resultaat. :goedzo:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Probleem quasi volledig van de baan: enkel nog een tikje nauwelijks hoorbaar bij het uitzetten van de versterker.
De buffercondensator met 4700µF vergroten leverde totaal geen verschil en de aarde van de signaalcontacten op het relais weghalen resulteerde in een continu bromtoon tot de HS onder de 60V was gedaald.
- Ik heb het relais RE4 terug van aarde voorzien zodat de signaalcontacten aan aarde komen liggen na het afschakelen.
- Cx over de spoel is verkleind van 47 naar 22µF en dat heeft waarschijnlijk het meeste resultaat gegeven.
- Over de +15V (nu 14V) voeding die naar de TR vertrekt heb ik een extra 100n geplaatst. De 15V heb ik naar 14V verlaagd vermits de versterker toch overschot heeft aan versterking.

Voor mij is dit probleem nu afgehandeld, maar in volgende versterkers is dit niet meer aan de orde door toepassing van buizentoonregeling. De LM1036 biedt een mooie toonregeling met zeer goede karakteristieken bij minimale vervorming maar het uitschakelgedrag is nergens gedocumenteerd en toch een negatief punt!
Het is me ook duidelijk geworden hoe belangrijk de volgorde van spanningsafschakeling wel is. Daar heb ik eigenlijk nooit echt bij stil gestaan net zoals ik er nooit rekening mee hield dat een loper van een trimpot wel eens zou kunnen lossen en wat daar dan de gevolgen van zijn.
Ook het zekeren van de -55V is geen goed idee, beter zorgen voor overgedimensioneerde diodes en geen zekering zodat de negatieve spanning vrijwel nooit kan wegvallen zonder dat de HS is uitgeschakeld.

De versterker nu nog een aantal uren laten spelen, BIAS controleren en eventueel bijregelen. Daarna denk ik dat de EL34-amp als afgewerkt mag worden beschouwd.

Ik post binnen enkele dagen nog wel enkele foto's en dan ook alle schema's, bouwtekeningen en print-layouts.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Waar blijven die foto,s :D
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik moet eerst de gaten rond de EL34 nog vergroten of een cirkel van gaatjes boren, nu rust de bakelieten voet op/tegen de grondplaat en die plaat wordt behoorlijk heet. Ik wil ook nog eens testen of wisselen (kruisen) van de CFB t.o.v. de voorstelling op het schema een oscillatie oplevert of niet. Er is nl. twijfel over de juistheid van de opgegeven wikkelrichting van Edcor.
EL34-CFB.JPG
= huidige aansluiting
Edcor wikkelrichting.JPG
= opgegeven wikkelrichting van Edcor

Normaal is de huidige aansluiting fout (in faze i.p.v. tegenfaze) en moeten S4 en S1 gewisseld zijn.
Testen dus.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Rara, het schema en dus de bouw van de CFB was wel degelijk fout: in faze i.p.v. tegenfaze.

Raar dat de boel dan niet oscilleerde zoals bij de CTA het geval was.
Het verklaart wel waarom ik de volumeregelaar zeker niet hoger dan half moest zetten, nu moet ik het volume hoger regelen (maar nog met voldoende reserve).
Wel makkelijk als je maar 1 kanaal aanpast, zo kan ik het verschil duidelijk merken tussen beide kanalen: de bassen zijn nu nog strakker dan eerst en daarvoor klonk het ook al zeer goed.

Ik ga straks of morgen de frequentie- en de vermogenskarakteristiek opnieuw bepalen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met die Edcor koppel je 1/20-ste van de anode terug naar de kathode.De versterking van een EL34 en dan ook nog in UL is zeker geen 20x zodat de rondgaande versterking minder dan 1x is -> geen oscillatie.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Duidelijke uitleg Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Voorlopige meetresultaten na het switchen van S1 en S4 naar de CFB, dus van mee-koppeling naar tegenkoppeling.
Eindtrap-CFB-correctie.PNG
Vergelijking tussen de voorlopige resultaten v.d. vermogenskarakteristiek:
Vermogenskarakteristiek-01.PNG
Telkens gemeten met ingangssignaal direct aan de ingang van de eindtrap.
Wat direct opvalt is het sterker worden (rechte lijn van 1kHz naar 20Hz met 21W) van LAAG maar vooral het afvallen van HOOG nl. van 25,5kHz naar 17kHz.
En dit laatste kan ik (nog) niet verklaren. Daarvoor ga ik de testopstelling volledig afbreken en terug opbouwen, met daarbij extra aandacht aan maximale scheiding van ingang (functiegenerator UNI-T, waarvan de aarding volgens meting niet verbonden is met de randaarde van het net) en oscilloscoop Rigol (1 kanaal gebruikt en waarbij aarde wel aan randaarde van het net hangt).

Ik heb 1 UGT losgekoppeld en zoveel mogelijk metingen op uitgevoerd, zie het Excel-overzicht van Michiel waar ik de Edcor heb toegevoegd:
UGT-metingen.PNG
Volgens mij is de keuze -S2 verbinden met aarde- de juiste als je ziet hierboven dat dat inderdaad het center is van de secundaire spanningen, en zal de CFB dus symmetrisch uitgevoerd worden.
UGT-excel.PNG
Het gebruik van mijn Peaktech LCR-meter was enigzins verwarrend bij de meting van Lsp: normaal meet ik die bij 120Hz en stand "PAL", maar dan kreeg ik 48,3H als resultaat, in de stand "SER" werd dat 23,85mH. Volgens de gebruiksaanwijzing zou ik "PAL" moeten gebruiken bij hoge impedanties en "SER" bij lage, vreemd dus.

Morgen doe ik opnieuw metingen -waarbij de oscilloscoop los zal staan van de net-aarde- enerzijds met meekoppeling en anderzijds met tegenkoppeling, met zowel 4,4Ω als 8,5Ω belasting.
transplanum

Bericht door transplanum »

De edcore zijn beter dan al die andere goedkope trafo's maar je ziet hier -helaas- de prijs die je betaald voor de goedkopere "hifi" .
Deze trafo is dus gewoon een doorwikkel versie om pp te verkrijgen, intern is die dus behoorlijk asymetrisch, daar gaat je (kathode)tegenkoppeling... Het had al behoorlijk gescheeld door een split-bobbin te gebruiken maar dat vonden ze kennelijk al te veel gevraagd bij Edcore. Jammer want het kost nog geen €5,- extra.

Ik denk dat de performance er een stuk op vooruit gaat als de hele kathodetegenkoppeling gewoon er uit wordt gehaald.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
De edcore zijn beter dan al die andere goedkope trafo's maar je ziet hier -helaas- de prijs die je betaald voor de goedkopere "hifi" .
Deze trafo is dus gewoon een doorwikkel versie om pp te verkrijgen, intern is die dus behoorlijk asymetrisch, daar gaat je (kathode)tegenkoppeling... Het had al behoorlijk gescheeld door een split-bobbin te gebruiken maar dat vonden ze kennelijk al te veel gevraagd bij Edcore. Jammer want het kost nog geen €5,- extra.

Ik denk dat de performance er een stuk op vooruit gaat als de hele kathodetegenkoppeling gewoon er uit wordt gehaald.
De gelijkstroom weerstanden zijn idd niet gelijk, niet echt voor PP gewikkeld (is meestal niet)
En de 16Ω wikkeling is met dunner draad gedaan (hogere weerstand).Zal zo'n vaart niet lopen, de 16Ω wordt meestal toch niet gebruikt.
Zonder kathode tegenkoppeling gaat de openlus versterking omhoog, wordt de tegenkoppeling over de hele versterker groter, neemt de kans op instabiliteit toe.
Anne
transplanum

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:

De gelijkstroom weerstanden zijn idd niet gelijk, niet echt voor PP gewikkeld (is meestal niet)
En de 16Ω wikkeling is met dunner draad gedaan (hogere weerstand).Zal zo'n vaart niet lopen, de 16Ω wordt meestal toch niet gebruikt.
Zonder kathode tegenkoppeling gaat de openlus versterking omhoog, wordt de tegenkoppeling over de hele versterker groter, neemt de kans op instabiliteit toe.
Anne

De versterker heeft zo wie zo niet overdreven veel versterking en er is ook niet veel kathode tegenkoppeling. Ik zie er geen grote problemen door ontstaan.
Zo als het nu meet is er weinig te verliezen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
De versterker heeft zo wie zo niet overdreven veel versterking en er is ook niet veel kathode tegenkoppeling. Ik zie er geen grote problemen door ontstaan.
Zo als het nu meet is er weinig te verliezen.
Hè, wat negatief :( .
Dat van die tegekoppeling was meer in 't algemeen bedoeld.Hier was het geval zelfs stabiel met de wikkelingen als meekoppling geschakeld :D
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Na de metingen morgen krijg ik het wel in orde, hoe dan ook!
transplanum

Dat hoop ik voor je, je wilt minimaal 1 oktaaf hoger uitkomen dan 20kHz i.v.m fase
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Na heropbouw testopstelling, extra afregeling, is de versterker in orde. Het laag is nog strakker dan daarvoor.

> Pmax bij 1kHz = 21W
> Pmax laag = 19,8W bij 20 Hz (net voor begin kernverzadiging)
> -3dB vermogensfrequentie laaggebied = 9,7Hz
> -3dB vermogensfrequentie hooggebied = 25kHz
Freq-karakteristiek-2.PNG
Frequentie karakteristiek met de correcte CFB
OpaBert

Bericht door OpaBert »

:shock:
WOw ze gaan wel ver door in het Laaaaaaaag
Maar daar tegen over niet in het hoog -3dB bij 25khz
ik kan het haast niet voorstellen dat het -3db punt al bij 25khz is Willy
Buizenkistje met EL12 en de Hammond 1645 waren in het laag wel een heeeeel stuk minder
maar wel recht tussen 30hz en 26khz ca 17 watt
-3db meting heb ik niet gedaan
Is allemaal wel met tegenkoppeling
dus niet erg eerlijk om het te vergelijken met elkaar :hide:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Jawel Bert, waarom zou dat niet mogen vergeleken worden? Het luisterresultaat is het enige wat telt.

Nu, dat het hoog hier al bij -3dB en 25kHz stopt verwonderd me niet vermits de fabrikant zelf opgeeft:
"Frequency Response 20~20K Hz., <1dBu", dus lijkt mijn resultaat helemaal niet zo vreemd.

Ik heb de vraag -omtrent het "beperkte" hoog- gesteld op forum "DIY Audio Projects" waar ze veel met Edcror UGT's werken en het antwoord was:
"There is no problem, that's just an Edcor thing. It will happen with them all, in all topologies that use CFB regardless of CXPP, CXSE, GXPP, GXSE but to a far lesser extent, the XPP and XSE.
But if you notice, there is no sonic loss. The gouge is so narrow in band, absolutely no one we put on a listening test could hear it.... only the equipment did ;)"

En dat is mijn ervaring (en al wie deze versterker al heeft beluisterd) ook: De klankweergave van laag tot hoog is uiterst zuiver en gedetailleerd. En dat is toch het belangrijkste, niet de grafieken.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 17 mei 2016, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
De klankweergave van laag tot hoog is uiterst zuiver en gedetailleerd.
En dat is toch het belangrijkste, niet de grafieken.
Ik richt me vooral op meet resultaat en als dat goed is zou het ook moeten goed klinken.
Daarin verschillen we dus wat betreft zienswijze :D .
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik wil de meetresultaten niet minimaliseren, die blijven noodzakelijk!
Op die manier zie je direct als er iets fout loopt binnen de versterker en als dan ook nog de frequentiekarakteristiek @-1dB goed zit van 20Hz tot 20kHz is alles wat extra is (bv. hoog tot 45kHz) voor de trofeeënkast (niks mis mee :-)), maar niet meer voor het gehoor. Maar dan nog zegt een rechte karakteristiek van 20Hz tot 20kHz niet alles: bv. een bas kan hol of strak klinken en dat zie je niet in die karakteristiek.
Maar dat is mijn ervaring, iedereen zijn eigen mening ;-)

Voor mij is een geluidsinstallatie geslaagd als ik momenten van kippenvel krijg tijdens het beluisteren.
Het nummer "Nothing else matters" van Metallica vind ik persoonlijk een goed evaluatienummer: momenten van zware strakke bas met daarbij een fijn, zuiver en sprankelend hoog moeten beiden duidelijk waarneembaar zijn.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Probleem met transformatoren blijft altijd de beperkte bandbreedte.
Het is eigenlijk niet mogelijk om een trafo te ontwikkelen die en laag doorloopt en ook nog eens erg hoog.
De fabrikant moet daar dus een keuze in maken.
transplanum

Kappa7 schreef:
Probleem met transformatoren blijft altijd de beperkte bandbreedte.
Het is eigenlijk niet mogelijk om een trafo te ontwikkelen die en laag doorloopt en ook nog eens erg hoog.
De fabrikant moet daar dus een keuze in maken.
Je kunt ook zoiets kopen, echt Nederlands product (van der Veen). Is eigenlijk niet zo moeilijk te maken, kan nog beter incl betere vermogens overdracht bij max power.
Bijlagen
vdv.jpg
Plaats reactie