Bower & Wilkins Aura SP50

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ray5150 »

Feitelijk is MDF niet veel anders, is ook samengeperst zaagsel.
Alleen veel kleiner van korrel.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

Olaf Markus schreef:
MHasebos schreef:

Je bedoelt de Silver Z?
Helaas zou ik dan al voor 1 10uF cap 51 euries kwijt zijn... Dat gaat 'm voor mij helaas niet worden ](*,)
Ik zit zelf te denken aan de Mudorf Mcap EVO... Die jongens nog nooit gehoord, maar ik hoor altijd goede dingen over deze condensatoren.

Denk zelf ook dat ik de parallel condensator ga vervangen, al is het alleen om mezelf een goed gevoel te geven.

De weerstanden zou ik ook graag vervangen, heb jij ervaring met een goedkoop weerstandje voor een "audiofiel" weerstandje vervangen? Heeft dit, behalve een lagere afwijking tolerantie, voordelen?

En dan nu de hamvraag: lijkt me ook wel een puik idee de grote 'iron core' te vervangen voor een mooie luchtspoel.
Alleen zou ik dan iemand moeten strikken deze door te meten voor mij... Welke apparatuur zou ik nodig hebben om dit te meten?
Ik bedoelde de MKP plus serie van Audyn:
http://www.rumoh.eu/capacitors/audyn-cap-mkp-plus
Maar laat ik wel duidelijk zijn dat verschil in MKP condensatoren goeddeels suggestie is, uiteraard wil je geen elektrolytische condensatoren in je filter, het vervangen voor een MKP van wat voor een type dan ook is uiteraard een dikke verbetering, maar zoals gezegd , verschillen in MKP's onderling zit eigenlijk voornamelijk tussen de oren, een dure MKP klinkt dan automatisch beter dan de minder dure, het zogeheten placebo effect.
Ik maak zelf dan ook erg veel gebruik van industriële MKP's, deze hebben geen gouden randjes en teksten in sierletters, maar ook de industrie vereist een standaard in kwaliteit.
Zo kun je aan goedkopere MKP's komen wat dan juist het oplappen van vintage luidsprekers leuker maakt dan wanneer het filter opknappen juist veel meer gaat kosten dan de aanschafprijs van de luidsprekers.

Ik heb zelf de monacor LCR-4000 meter, die was in die tijd dat ik deze kocht 50 euro en het is een fijn ding, helaas echter niet meer in de handel.
Degene die jij aandraagt functioneert, echter zijn afwijkingen tot 30% mogelijk.
Ik begrijp dat je voor een eenmalige actie niet te veel geld hieraan wilt uitgeven, echter als dit het begin is van een virus zoals bij zo vele hier over bekend, dan zou ik een goede afweging maken want dan heb je er het meeste plezier van.

Als weerstanden gebruik ik uitsluitend Mox weerstanden, daar mankeert helemaal niets aan, ook de prijs niet.

spoelen welke in serie met de driver vervangen voor luchtspoelen geeft een belangrijke verbetering, let er echter wel op dat de gelijkstroomweerstand van de lucht spoel overeenkomt met die van de originele spoel.
Luchtspoelen zijn helaas duur dus ook dat is een afweging.

Wat dus heel belangrijk is is dat je er van overtuigd bent dat de drivers zelf nog helemaal goed zijn, ook geen uitgedroogd ferrofluid in de tweeters en zo.
Het zou zonde zijn om te investeren en er later achter te moeten komen dat de drivers niet helemaal 100% waren.

Succes.
Dank je voor je tips en uitleg!
Heb besloten de spoelen te laten voor wat ze zijn, maar de condensatoren vervangen word ik wel blij van denk ik.
Een degelijke LCR meter zou ik wel in willen investeren, wanneer het studenten leven dat toe laat natuurlijk :think:
Plus, met een afwijking van 30%, kom ik nog nergens...

Voor de rest, ben ik wel overtuigd dat de drivers nog functioneren, hoe ik er achter zou komen of dit niet zo is, geen idee...
Maar ik vertrouw mijn oortjes wel.

Ik houd je op de hoogte!

Groetjes
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

beijert schreef:
Lastig afwerken en een slechte naam omdat de meest ranzige luidsprekers met dat spul gebouwd worden.
Ja, dat zeker, moet het opstaande randje van de baffles eraf frezen, denk dat ik dan de hoekigste rand krijg, in vergelijking tot schuren.

Heb twee lange stukken spaanplaat op elkaar gelijmd, om dat randje na te bootsen, en zo te kijken hoe ik dit moet gaan aanpakken, veel toeren? Weinig toeren? Ik ga het allemaal zien.

Hoe dan ook, het oude fineer moet er vanaf. Durf nu alleen naar ze te kijken in de avond, valt het niet zo op. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ds23man »

Zonder formaldehyde klinkt spaanplaat inderdaad niet meer.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

beijert schreef:
Zijn toch prima kasten qua degelijkheid? Niets mis met spaanplaat volgens mij, mits goed toegepast.

Die tweeter zat trouwens ook in de 801.
Serieus? Wow, dan is het 't zeker waard de condensatoren te vervangen.
Cool feitje om over op te scheppen bij je vrienden.... Als die er verstand van hadden.....

't Is ook redelijk dik spaanplaat, zeker 20 mm, als het geen 22 is. Plus de bracing, ik ben er ook van overtuigd dat de constructie prima in orde is!

Keep you posted!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door Pjotr »

MHasebos schreef:
Heb besloten de spoelen te laten voor wat ze zijn, maar de condensatoren vervangen word ik wel blij van denk ik.
Dat lijkt mij een goed plan. De spoelen op de foto's zien er i.i.g. netjes en deugdelijk uit. Ga je die veranderen dan moet je het hele filter overnieuw gaan uitvogelen. Met de condensatoren is dat veel minder het geval.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Zonder formaldehyde klinkt spaanplaat inderdaad niet meer.
En MDF ook niet, ook daar zit die rommel in.
MDF zie ik zelf als veredeld dik karton. Het gedraagt zich ook zo.

Akoestisch zijn MDF en spaanplaat wel vergelijkbaar; halfstijf en een redelijke interne demping.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door Kappa7 »

MHasebos schreef:
beijert schreef:
Lastig afwerken en een slechte naam omdat de meest ranzige luidsprekers met dat spul gebouwd worden.
Ja, dat zeker, moet het opstaande randje van de baffles eraf frezen, denk dat ik dan de hoekigste rand krijg, in vergelijking tot schuren.

Heb twee lange stukken spaanplaat op elkaar gelijmd, om dat randje na te bootsen, en zo te kijken hoe ik dit moet gaan aanpakken, veel toeren? Weinig toeren? Ik ga het allemaal zien.

Hoe dan ook, het oude fineer moet er vanaf. Durf nu alleen naar ze te kijken in de avond, valt het niet zo op. :lol:
Kan je niet beter gewoon nieuw fineer er overheen plakken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door Pjotr »

Idd George, mits dat oude natuurlijk goed verlijmd is en nog goed vast zit. Gewoon goed blank schuren en plamuren waar nodig. Zijn er echt hoeken af gestoten, bijwerken met polyester plamuur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ray5150 »

Lijkt me inderdaad ook makkelijkste oplossing.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door SARK »

MHasebos schreef:
... moet het opstaande randje van de baffles eraf frezen, denk dat ik dan de hoekigste rand krijg, in vergelijking tot schuren.
Dat is een randje van 1 mm dik toch (fineerdikte) :think: Wat is nu je plan als je dit randje er af hebt gehaald :?:
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

SARK schreef:
MHasebos schreef:
... moet het opstaande randje van de baffles eraf frezen, denk dat ik dan de hoekigste rand krijg, in vergelijking tot schuren.
Dat is een randje van 1 mm dik toch (fineerdikte) :think: Wat is nu je plan als je dit randje er af hebt gehaald :?:
Nee zeker niet!
Zoals hier te zien op deze, van internet geplukte, foto;
http://upic.me/i/le/0dsc01938.jpg

Idee is om die rand eraf te frezen, dan alles wat op te schuren zodat de lijm kan hechten, en er dan bijvoorbeeld amerikaans noten overheen te leggen.

Ik kan persoonlijk niet wachten, nu nog de tijd vinden in mijn schema...
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

Pjotr schreef:
Idd George, mits dat oude natuurlijk goed verlijmd is en nog goed vast zit. Gewoon goed blank schuren en plamuren waar nodig. Zijn er echt hoeken af gestoten, bijwerken met polyester plamuur.
Helaas zijn die er, ik ga binnekort wat foto's maken, dan zien jullie allemaal waar ik precies aan toe ben!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door richard »

MHasebos schreef:
Helaas zijn die er, ik ga binnekort wat foto's maken, dan zien jullie allemaal waar ik precies aan toe ben!
Hebben die kasten wel fineer? Of is dat plastic met een houtmotiefje? In dat laatste geval zal je wel eens serieuze hechting problemen kunnen krijgen als je daar echt fineer op wil lijmen. Ook bij gewoon fineer trouwens, als dat is behandeld. Je moet dan wel heel wat schuren.

En die randjes? Waarschijnlijk blijf je die naadjes door het fineer zien terugkomen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door markbakk »

beijert schreef:
Die tweeter zat trouwens ook in de 801.
Niet met die magneet. :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door wouter »

Het lijkt sterk op black ash vinyl. In dat geval, wil je echt ervaring op doen, zou ik gaan voor nieuwe kasten bouwen.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

Dag heren, een goede morgen!

Zoals beloofd zou ik nog wat foto'tjes plaatsen van hoe het nu eigenlijk gesteld is met deze rakkers.

Zoals ik al zei; prima te doen in de avond, maar overdag toch wat minder leuk om naar te kijken.

(Mijn oprecht excuus voor de kabeltroep, dit is zeer zeker iets waar aan iemand zich gaat iriteren, net als ik dat deed, voor dat alles weer spik en span was)
Bijlagen
Voor aanzicht
Voor aanzicht
Bovenkant
Bovenkant
Buts
Buts
image.jpeg
image.jpeg
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

wouter schreef:
Het lijkt sterk op black ash vinyl. In dat geval, wil je echt ervaring op doen, zou ik gaan voor nieuwe kasten bouwen.
Ik denk zelf ook dat het een kunststof laagje is, helaas.

En opschuren totdat deze laag niet zichtbaar meer is?

Ik 't geval van nieuwe kasten, hoe dichtbij moet ik dan bij 't originele volume komen? Dit lijkt me nog best een klusje; ruimte uitsparing driver, waardoor ik dus, dexelfde dikte materiaal zou moeten gebruiken. Of denk ik nu te moeilijk?

Vriendelijke groeten,

Marijn
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door markbakk »

Probeer eens tot op een liter nauwkeurig. Belangrijker is dat je de maten van het front redelijk exact aanhoudt (tot op een halve centimeter zou ik doen). Variëren van de kastdiepte is m.i. de enige (en prima) optie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ray5150 »

Er zit zeker een sier-ring om die wooferrand heen, de schroeven zijn niet zichtbaar ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door Walt »

Dat klopt, de eerste post in dit topic toont de gedemonteerde woofer.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door SARK »

Het uitfrezen van de tweeter zal de grootste uitdaging worden, de woofer de reflexpoort en de aansluitterminal zijn allemaal heul netjes te monteren en laten wat ruimte voor zaagfoutjes.
Voor het verzinken van de tweeter heb ik overigens wel een truc ..... moet alleen even zoeken waar ik dat ook alweer heb gepost :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ds23man »

Schuren, hoekjes bijwerken en dan in de plastidip? Is weer eens wat anders.
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door MHasebos »

SARK schreef:
Het uitfrezen van de tweeter zal de grootste uitdaging worden, de woofer de reflexpoort en de aansluitterminal zijn allemaal heul netjes te monteren en laten wat ruimte voor zaagfoutjes.
Voor het verzinken van de tweeter heb ik overigens wel een truc ..... moet alleen even zoeken waar ik dat ook alweer heb gepost :think:
Precies, dat is een beetje mijn probleem... Ik ben benieuwd naar je truc, want ik kan niets anders bedenken dan een kopieerfrees mesje dat minder dan een milimeter breed is... Wat 'm natuurlijk nooit gaat worden...

Had wel een ander tof idee! Zwarte troep eraf schuren, hele speaker met 4mm mdf bekleden, ringen uitfrezen die onder de woofer en tweeter komen, zodat ook zij 4 mm omhoog worden geduwd, en dan met de hand de lastige hoeken van de tweeters schuren/veilen.
Ik zou zelfs dan een vierkante uitsparing in de nieuwe mini baffle kunnen zagen/frezen, met een losse 'omlijning', zodat ik meerdere keren de kans heb om de uitsparing voor de tweeter goed te schuren... Als jullie mij nog volgen.

Ben zelf een voorstander van dit idee, mee eens heren?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bower & Wilkins Aura SP50

Bericht door ray5150 »

Wat ook nog een idee kan zijn : eerst 1 mm MDF rondom lijmen (en met kleine spijkertjes) en daar dan weer overheen fineren.
http://www.kaats-miniaturen-shop.nl/ind ... d=10000025
(maar natuurlijk ook bij een modelbouwzaak bij jouw in de buurt te verkrijgen.)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”