vervolg project "focadale" - Het filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
En ik heb de speaker snotverd*** al een keer teruggestuurd vanwege een meetfout! Sta je mooi voor de kat zijn viool zo'n kast te maken :boos:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Henkjan »

CoenvanDongen schreef:
ds23man schreef:
Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
En ik heb de speaker snotverd*** al een keer teruggestuurd vanwege een meetfout! Sta je mooi voor de kat zijn viool zo'n kast te maken :boos:
heb je de ruwe meetdata gekregen (de impedantie curves) of alleen een printje met het resultaat?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
Staat op de planning. Onvoorziene gebeurtenissen kosten nu even wat meer tijd.
Wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
Staat op de planning. .....
je hebt een kast om t in te meten, hoef je niet te klunzen met klei op de woofer om een zwaarder te maken :goedzo:
enige punt van aandacht is het nauwkeurig meten van Rdc, een afwijking daarin geeft een flinke afwijking in de berekende Qe
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Moet dat niet een gesloten kast zijn met een exact bekende inhoud?

Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Moet dat niet een gesloten kast zijn met een exact bekende inhoud?
Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
kast is natuurlijk makkelijk gesloten te maken (plankje)
en je zou toch denken dat met de maten het volume vrij makkelijk uit te rekenen moet zijn
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door wouter »

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:
Moet dat niet een gesloten kast zijn met een exact bekende inhoud?
Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
kast is natuurlijk makkelijk gesloten te maken (plankje)
en je zou toch denken dat met de maten het volume vrij makkelijk uit te rekenen moet zijn
Ja hoor, vul hem bij de baspoort helemaal met water, tot de rand.
Uiteraard niet met een aangesloten versterker die aan staat...

En dan meten bij het leeg gooien of bij het vullen.
We even in de zon zetten daarna.

Met zand, couscous of witte rijst kan het ook. Zilvervliesrijst zou ik niet doen, minder goede ervaring mee.
:mrgreen:

Die laagunits zijn de woofers uit de Wharfedale sapphire sp-89. Leuke uitdaging om daar voldoende mid uit te halen gezien de SPL curve. Maar als het in Gerhard's workshop goed geklonken heeft dan moet het te doen zijn toch. Of was die luistertest te kort om te weten of het systeem potentie heeft. Als de normale curve al zo weinig midhoog heeft is het de vraag hoe dit komt... te hoge Le? of te zwaar membraan? Combi daarvan? En hoe is de vervorming in het middengebied dan? Met Arta is een vervormingsmeting ook mogelijk toch?
Gelukkig heeft pappaleo een lang weekend voor de deur \:D/
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door dre »

Bij de workshop klonken ze zelfs heel erg fraai........
Wel als 2 weg gefilterd trouwens.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Even de workshop erbij.

Gemeten op 1,5m op de as van de twee woofers die parallel stonden. Geen gating en let niet op de informatie beneden de 200Hz.

Woof:
1sanderwoof.PNG
Tweet:
1sandertweet.PNG
Het resultaat:
1sandersum.PNG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door wouter »

wauw, dat ziet er zeer fraai uit. Mooi levendig middengebied waarschijnlijk, anders dan pappaleo nu ervaart (en meet en simuleert).

Het bultje bij ca 1,5 kHz is wat lastig na te maken, maar met de juiste combi van foute (opslingerende) componenten is dit (prima) na te maken met een passief filter. Verder ook geen bsc te zien in het filter, best apart en inmiddels verklaarbaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Dit is wel met 24db filters!!!!

Die afval in het laag komt vermoedelijk omdat de BR poorten niet echt in de meting meekomen daar deze aan de achterkant zitten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door wouter »

Het gaat uiteindelijk toch om de elektrische curve die je zou willen nabootsten. Ik heb gister nog een filterontwerp gemaakt met steile filtering, dat zat met 4e orde componenten zelfs tussen 24 en 48 dB per octaaf in.

Wanneer je in bijvoorbeeld boxsim met doelcurves werkt is dat mooi zichtbaar.

Hieronder niet met 24dB steilheid maar handmatig aangepaste doelcurves, om de optelling te controleren. Als ik alleen de doelcurves aan zet zie je de som die nu nu als stippellijn zichtbaar is.
bascab steil.png
Laatst gewijzigd door wouter op do 05 mei 2016, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Zit Leo wel aan dezelfde speaker te meten vraag ik me af! :lol

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door wouter »

Als jij de meting vergelijkt kom je vast maar tot 1 conclusie :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Hoho, mijn metingen zijn met de woofers parallel en op de as tussen deze twee gemeten. De meting op de as tussen de tweet en bovenste woof was onbruikbaar vanwege een ernstige dip rond de 1K vanwege het weglengte verschil. Mijn filtering is daarom niet 1 op 1 over te zetten!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat als je dit passief wilt oplossen met deze units, je beide units het middengebied moet laten weergeven en er geen 2,5 weg van moet maken. De afstralingsproblemen in het verticale vlak moet je dan maar voor lief nemen, anders krijg je het enegieniveau tussen laag en midden niet in balans. Alleen ga ik daar nu even niet aan toe komen.

Het belooft een mooi weekend te worden, helaas gooien wat huiselijke problemen met een medische achtergrond wat roet in het eten. Ik kan daarom niet altijd even adequaat reageren. Dit weekend is voor zba dus alweer verloren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Sommige zaken gaan voor de hobby, maar klinkt als een goed plan die tweeweg optie.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door dre »

Oeps,moest een PB zijn...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Ik vind het bizar dat je het Focadale project niet zo mooi krijgt!
Het was via de dlcp zeer lekker te noemen....
Ik reageer toch maar even op een zinsnede uit dit bericht. Echt bizar is dit niet. Ik ben er ook nog niet mee klaar.

Precies zoals ik hierboven zeg is de in Hengelo beluisterde focadale een tweeweg en wat ik nu doe is een 2,5 weg. Dat is echt wel een andere tak van sport. Die 2,5 weg optie laat ik nu wel varen, die wordt het niet.

Mijn eerste simulatie van een tweeweg kreeg het commentaar dat vanwege de afstraalproblemen in het verticale vlak die optie ongewenst zou zijn. Die problemen zou Gerhard toch ook gehad moeten hebben?
Dat is in ieder geval een optie die nog geprobeerd gaat worden.

Verder is het als grap geïntroduceerde "geheime wapen" stiekem toch ook nog een optie.

Ik heb nog niet de tijd gehad om alle verschillende opties te proberen; de termijn waarop dat gebeurt wordt helaas wat langer.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Paar metinkjes binnenshuis (close range)
De frequentierespons van de tweeter:
Geel ongefilterd, Groen met filter
Geel ongefilterd, Groen met filter
Burst decay:
Focadale059.png
Ziet er gewoon netjes uit.


De frequentierespons van de bovenste woofer:
Geel ongefilterd, Groen met filter
Geel ongefilterd, Groen met filter
Hetzelfde, maar dan met de reflexpoort dichtgestopt:
Geel ongefilterd, Groen met filter
Geel ongefilterd, Groen met filter
Let wel, de poortoutput zit niet in de meting.
Burst decay van de gesloten kast:
Focadale062.png
De decay ziet er best redelijk uit, maar het verval van -8dB tussen 100Hz en 1500Hz is wat groot. :shock:



De frequentierespons van de onderste woofer:
Geel ongefilterd, Groen met filter
Geel ongefilterd, Groen met filter
Duidelijk is de opslingering te zien bij ca 90 Hz
en de burst decay:
Focadale065.png
Speciaal voor de bewoners van het trollenbos: De opslingering is nog niet aangepakt omdat ik geen spoel van 12mH in huis heb. Maar ik weet hoe het moet. (echt waar)

Ik was begonnen om afstandsmetingen voor te bereiden in de tuin, maar het waaide te hard naar mijn zin. De microfoon standaard zwaait heen en weer en het signaallampje op de geluidskaart knipperde continu. Dat betekent dat de microfoon al signaal (windgeruis) ontvangt. Dat gaat hem niet worden en ik heb de stelling halverwege maar weer afgebouwd. :boos:

Maar weer wachten tot de gelegenheid zich voordoet of dat er zich een gymzaal of fabriekshal meldt :mrgreen: :mrgreen:

Met een beetje geluk heb ik vanavond nog even de gelegenheid om met de TS parameters van de unit te stoeien. Ze zijn er alleen zo verdomde lastig uit te krijgen. De infrezing van de flens is echt precies pas en de woofer klemt er gewoon in vast. #-o
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door dre »

De hal is redelijk vol,maar wel beschikbaar.

Stuur maar een pm.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

De close range metingen laten de bafflestep buiten beschouwing, dus het is ook lastig hieruit harde conclusies te trekken, ik vind het erg wel raar uitzien, meestal loopt de curve close range bijna vlak. Een tweeweg met zeer kleine seriespoel zou moeten kunnen lijkt me.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
HJ gebruikte laatst iets om een nearfield meting te voorzien van een te verwachten bafflestep. Ook van jeroen_d heb ik in een post wel eens gezien dat hij zoiets deed.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Vandaag wilde ik de TS parameters vaststellen van de woofertjes. Ik heb één van de woofers gedemonteerd en wilde die aan LIMP hangen. Bij het aansluiten viel me ineens op dat de spider niet vastzat aan de spreekspoelhouder/konus. Als je de konus voorzichtig op en neer haalt, schuift de spreekspoelhouder op en neer door het gat in de spider, die dus niet meebeweegt. Als je de konus zover indrukt dat de spider de lijmrand tussen spreekspoelhouder en konus raakt, dan plakt de spider wel aan de lijmrand, die blijkbaar nog een beetje kleverig is, maar laat ook direct weer los.

Dit is -naar ik aanneem- niet bij alle woofers het geval, maar ze verkeren wel alle 4 in dezelfde corrosieve staat. Ik mag dus aannemen dat je er op kan wachten dat dit bij een andere woofer ook gebeurt.

Wouter, kan dit nog gelijmd worden of is dit echt einde verhaal?
Focadale067.jpg
Focadale068.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”