En ik heb de speaker snotverd*** al een keer teruggestuurd vanwege een meetfout! Sta je mooi voor de kat zijn viool zo'n kast te makends23man schreef:Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
vervolg project "focadale" - Het filter
Moderator: Beheerdersteam
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
heb je de ruwe meetdata gekregen (de impedantie curves) of alleen een printje met het resultaat?CoenvanDongen schreef:En ik heb de speaker snotverd*** al een keer teruggestuurd vanwege een meetfout! Sta je mooi voor de kat zijn viool zo'n kast te makends23man schreef:Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.![]()
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Staat op de planning. Onvoorziene gebeurtenissen kosten nu even wat meer tijd.ds23man schreef:Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
Wordt vervolgd.....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
je hebt een kast om t in te meten, hoef je niet te klunzen met klei op de woofer om een zwaarder te makenpappaleo schreef:Staat op de planning. .....ds23man schreef:Misschien is het niet geheel onverstandig om de T&S parameters opnieuw te meten.
enige punt van aandacht is het nauwkeurig meten van Rdc, een afwijking daarin geeft een flinke afwijking in de berekende Qe
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Moet dat niet een gesloten kast zijn met een exact bekende inhoud?
Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
kast is natuurlijk makkelijk gesloten te maken (plankje)pappaleo schreef:Moet dat niet een gesloten kast zijn met een exact bekende inhoud?
Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
en je zou toch denken dat met de maten het volume vrij makkelijk uit te rekenen moet zijn
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Ja hoor, vul hem bij de baspoort helemaal met water, tot de rand.Henkjan schreef:kast is natuurlijk makkelijk gesloten te maken (plankje)pappaleo schreef:Moet dat niet een gesloten kast zijn met een exact bekende inhoud?
Ik beschik over een basreflexkast waarvan ik de inhoud bij benadering weet.
en je zou toch denken dat met de maten het volume vrij makkelijk uit te rekenen moet zijn
Uiteraard niet met een aangesloten versterker die aan staat...
En dan meten bij het leeg gooien of bij het vullen.
We even in de zon zetten daarna.
Met zand, couscous of witte rijst kan het ook. Zilvervliesrijst zou ik niet doen, minder goede ervaring mee.
Die laagunits zijn de woofers uit de Wharfedale sapphire sp-89. Leuke uitdaging om daar voldoende mid uit te halen gezien de SPL curve. Maar als het in Gerhard's workshop goed geklonken heeft dan moet het te doen zijn toch. Of was die luistertest te kort om te weten of het systeem potentie heeft. Als de normale curve al zo weinig midhoog heeft is het de vraag hoe dit komt... te hoge Le? of te zwaar membraan? Combi daarvan? En hoe is de vervorming in het middengebied dan? Met Arta is een vervormingsmeting ook mogelijk toch?
Gelukkig heeft pappaleo een lang weekend voor de deur
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Bij de workshop klonken ze zelfs heel erg fraai........
Wel als 2 weg gefilterd trouwens.
Wel als 2 weg gefilterd trouwens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Even de workshop erbij.
Gemeten op 1,5m op de as van de twee woofers die parallel stonden. Geen gating en let niet op de informatie beneden de 200Hz.
Woof: Tweet: Het resultaat:
Gemeten op 1,5m op de as van de twee woofers die parallel stonden. Geen gating en let niet op de informatie beneden de 200Hz.
Woof: Tweet: Het resultaat:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
wauw, dat ziet er zeer fraai uit. Mooi levendig middengebied waarschijnlijk, anders dan pappaleo nu ervaart (en meet en simuleert).
Het bultje bij ca 1,5 kHz is wat lastig na te maken, maar met de juiste combi van foute (opslingerende) componenten is dit (prima) na te maken met een passief filter. Verder ook geen bsc te zien in het filter, best apart en inmiddels verklaarbaar.
Het bultje bij ca 1,5 kHz is wat lastig na te maken, maar met de juiste combi van foute (opslingerende) componenten is dit (prima) na te maken met een passief filter. Verder ook geen bsc te zien in het filter, best apart en inmiddels verklaarbaar.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Dit is wel met 24db filters!!!!
Die afval in het laag komt vermoedelijk omdat de BR poorten niet echt in de meting meekomen daar deze aan de achterkant zitten.
Die afval in het laag komt vermoedelijk omdat de BR poorten niet echt in de meting meekomen daar deze aan de achterkant zitten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Het gaat uiteindelijk toch om de elektrische curve die je zou willen nabootsten. Ik heb gister nog een filterontwerp gemaakt met steile filtering, dat zat met 4e orde componenten zelfs tussen 24 en 48 dB per octaaf in.
Wanneer je in bijvoorbeeld boxsim met doelcurves werkt is dat mooi zichtbaar.
Hieronder niet met 24dB steilheid maar handmatig aangepaste doelcurves, om de optelling te controleren. Als ik alleen de doelcurves aan zet zie je de som die nu nu als stippellijn zichtbaar is.
Wanneer je in bijvoorbeeld boxsim met doelcurves werkt is dat mooi zichtbaar.
Hieronder niet met 24dB steilheid maar handmatig aangepaste doelcurves, om de optelling te controleren. Als ik alleen de doelcurves aan zet zie je de som die nu nu als stippellijn zichtbaar is.
Laatst gewijzigd door wouter op do 05 mei 2016, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Zit Leo wel aan dezelfde speaker te meten vraag ik me af! :lol
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Als jij de meting vergelijkt kom je vast maar tot 1 conclusie 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Hoho, mijn metingen zijn met de woofers parallel en op de as tussen deze twee gemeten. De meting op de as tussen de tweet en bovenste woof was onbruikbaar vanwege een ernstige dip rond de 1K vanwege het weglengte verschil. Mijn filtering is daarom niet 1 op 1 over te zetten!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Ik denk dat als je dit passief wilt oplossen met deze units, je beide units het middengebied moet laten weergeven en er geen 2,5 weg van moet maken. De afstralingsproblemen in het verticale vlak moet je dan maar voor lief nemen, anders krijg je het enegieniveau tussen laag en midden niet in balans. Alleen ga ik daar nu even niet aan toe komen.
Het belooft een mooi weekend te worden, helaas gooien wat huiselijke problemen met een medische achtergrond wat roet in het eten. Ik kan daarom niet altijd even adequaat reageren. Dit weekend is voor zba dus alweer verloren.
Het belooft een mooi weekend te worden, helaas gooien wat huiselijke problemen met een medische achtergrond wat roet in het eten. Ik kan daarom niet altijd even adequaat reageren. Dit weekend is voor zba dus alweer verloren.
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Sommige zaken gaan voor de hobby, maar klinkt als een goed plan die tweeweg optie.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Ik reageer toch maar even op een zinsnede uit dit bericht. Echt bizar is dit niet. Ik ben er ook nog niet mee klaar.dre schreef:Ik vind het bizar dat je het Focadale project niet zo mooi krijgt!
Het was via de dlcp zeer lekker te noemen....
Precies zoals ik hierboven zeg is de in Hengelo beluisterde focadale een tweeweg en wat ik nu doe is een 2,5 weg. Dat is echt wel een andere tak van sport. Die 2,5 weg optie laat ik nu wel varen, die wordt het niet.
Mijn eerste simulatie van een tweeweg kreeg het commentaar dat vanwege de afstraalproblemen in het verticale vlak die optie ongewenst zou zijn. Die problemen zou Gerhard toch ook gehad moeten hebben?
Dat is in ieder geval een optie die nog geprobeerd gaat worden.
Verder is het als grap geïntroduceerde "geheime wapen" stiekem toch ook nog een optie.
Ik heb nog niet de tijd gehad om alle verschillende opties te proberen; de termijn waarop dat gebeurt wordt helaas wat langer.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Paar metinkjes binnenshuis (close range)
De frequentierespons van de tweeter: Burst decay: Ziet er gewoon netjes uit.
De frequentierespons van de bovenste woofer: Hetzelfde, maar dan met de reflexpoort dichtgestopt: Let wel, de poortoutput zit niet in de meting.
Burst decay van de gesloten kast: De decay ziet er best redelijk uit, maar het verval van -8dB tussen 100Hz en 1500Hz is wat groot.
De frequentierespons van de onderste woofer: Duidelijk is de opslingering te zien bij ca 90 Hz
en de burst decay: Speciaal voor de bewoners van het trollenbos: De opslingering is nog niet aangepakt omdat ik geen spoel van 12mH in huis heb. Maar ik weet hoe het moet. (echt waar)
Ik was begonnen om afstandsmetingen voor te bereiden in de tuin, maar het waaide te hard naar mijn zin. De microfoon standaard zwaait heen en weer en het signaallampje op de geluidskaart knipperde continu. Dat betekent dat de microfoon al signaal (windgeruis) ontvangt. Dat gaat hem niet worden en ik heb de stelling halverwege maar weer afgebouwd.
Maar weer wachten tot de gelegenheid zich voordoet of dat er zich een gymzaal of fabriekshal meldt

Met een beetje geluk heb ik vanavond nog even de gelegenheid om met de TS parameters van de unit te stoeien. Ze zijn er alleen zo verdomde lastig uit te krijgen. De infrezing van de flens is echt precies pas en de woofer klemt er gewoon in vast.
De frequentierespons van de tweeter: Burst decay: Ziet er gewoon netjes uit.
De frequentierespons van de bovenste woofer: Hetzelfde, maar dan met de reflexpoort dichtgestopt: Let wel, de poortoutput zit niet in de meting.
Burst decay van de gesloten kast: De decay ziet er best redelijk uit, maar het verval van -8dB tussen 100Hz en 1500Hz is wat groot.
De frequentierespons van de onderste woofer: Duidelijk is de opslingering te zien bij ca 90 Hz
en de burst decay: Speciaal voor de bewoners van het trollenbos: De opslingering is nog niet aangepakt omdat ik geen spoel van 12mH in huis heb. Maar ik weet hoe het moet. (echt waar)
Ik was begonnen om afstandsmetingen voor te bereiden in de tuin, maar het waaide te hard naar mijn zin. De microfoon standaard zwaait heen en weer en het signaallampje op de geluidskaart knipperde continu. Dat betekent dat de microfoon al signaal (windgeruis) ontvangt. Dat gaat hem niet worden en ik heb de stelling halverwege maar weer afgebouwd.
Maar weer wachten tot de gelegenheid zich voordoet of dat er zich een gymzaal of fabriekshal meldt
Met een beetje geluk heb ik vanavond nog even de gelegenheid om met de TS parameters van de unit te stoeien. Ze zijn er alleen zo verdomde lastig uit te krijgen. De infrezing van de flens is echt precies pas en de woofer klemt er gewoon in vast.
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
De hal is redelijk vol,maar wel beschikbaar.
Stuur maar een pm.
Stuur maar een pm.
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
De close range metingen laten de bafflestep buiten beschouwing, dus het is ook lastig hieruit harde conclusies te trekken, ik vind het erg wel raar uitzien, meestal loopt de curve close range bijna vlak. Een tweeweg met zeer kleine seriespoel zou moeten kunnen lijkt me.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
HJ gebruikte laatst iets om een nearfield meting te voorzien van een te verwachten bafflestep. Ook van jeroen_d heb ik in een post wel eens gezien dat hij zoiets deed.ds23man schreef:
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Vandaag wilde ik de TS parameters vaststellen van de woofertjes. Ik heb één van de woofers gedemonteerd en wilde die aan LIMP hangen. Bij het aansluiten viel me ineens op dat de spider niet vastzat aan de spreekspoelhouder/konus. Als je de konus voorzichtig op en neer haalt, schuift de spreekspoelhouder op en neer door het gat in de spider, die dus niet meebeweegt. Als je de konus zover indrukt dat de spider de lijmrand tussen spreekspoelhouder en konus raakt, dan plakt de spider wel aan de lijmrand, die blijkbaar nog een beetje kleverig is, maar laat ook direct weer los.
Dit is -naar ik aanneem- niet bij alle woofers het geval, maar ze verkeren wel alle 4 in dezelfde corrosieve staat. Ik mag dus aannemen dat je er op kan wachten dat dit bij een andere woofer ook gebeurt.
Wouter, kan dit nog gelijmd worden of is dit echt einde verhaal?
Dit is -naar ik aanneem- niet bij alle woofers het geval, maar ze verkeren wel alle 4 in dezelfde corrosieve staat. Ik mag dus aannemen dat je er op kan wachten dat dit bij een andere woofer ook gebeurt.
Wouter, kan dit nog gelijmd worden of is dit echt einde verhaal?
