Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Je bent vrij te zeggen dat er "hele goede resultaten" behaald zijn maar dat is wel een leugen.
Niets mis mee om daar iets tegen over te zetten toch? Of hebben we nu ineens die vrijheid niet meer?
Nou niet gaan schelden hè :shock: ,Willy's "goede" hoeft de jouwe niet te zijn :o
Volgens 't boekje is 't een rotding voor een balansversterker, maar blijkt best mee te vallen.
Zolang iedereen het maar niks vindt blijft de prijs mooi laag :D
Voor deze versterker met dubbele eindbuizen zijn ze niet geschikt, de ELA 100V is wat te licht en de T20 heeft wat weinig windingen.Moet liever iets anders voor te vinden zijn.
Zelfs kurk erop helpt hier niet :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

[quote="transplanum"]Je bent vrij te zeggen dat er "hele goede resultaten" behaald zijn maar dat is wel een leugen.
Niets mis mee om daar iets tegen over te zetten toch? Of hebben we nu ineens die vrijheid niet

Ik vond de CTA1 een pracht ontwerp :D
Maar Tranplanum stop nu dit te vergelijken meet een HighEnd ding met een prijskaartje voor een trafo waar een heel project werd gebouwd
Dat moet je toch wel in zien
Zoja snap je dan ook dat dit gedoe over de laatste promille in dit project niet gezocht wordt
Althans dat is mijn mening
Sorry dat ik me er in meng
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Wat mij betreft gaat men lekker door met alle goedkope trafo's ed. Niets mis mee maar als iemand gaat beweren dat er prachtige resultaten zijn behaald / mee te behalen is dan ga je toch te ver denk ik, want dat is gewoon niet waar. Ik denk dat je daarmee een verkeerd signaal afgeeft naar anderen ( en jezelf voor de gek houd). En op voorhand trafo's bepaalde kwaliteiten toe te dichten zonder fatsoenlijke info betreft het product is al even riskant. Zeg dan gewoon dat je de gok wil wagen, het binnen budget is en dat je later wel ziet of het een beetje fatsoenlijk is.








Bert61 schreef:
transplanum schreef:
Je bent vrij te zeggen dat er "hele goede resultaten" behaald zijn maar dat is wel een leugen.
Niets mis mee om daar iets tegen over te zetten toch? Of hebben we nu ineens die vrijheid niet

Ik vond de CTA1 een pracht ontwerp :D
Maar Tranplanum stop nu dit te vergelijken meet een HighEnd ding met een prijskaartje voor een trafo waar een heel project werd gebouwd
Dat moet je toch wel in zien
Zoja snap je dan ook dat dit gedoe over de laatste promille in dit project niet gezocht wordt
Althans dat is mijn mening
Sorry dat ik me er in meng
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Barry2001 »

transplanum schreef:
Wat mij betreft gaat men lekker door met alle goedkope trafo's ed. Niets mis mee maar als iemand gaat beweren dat er prachtige resultaten zijn behaald / mee te behalen is dan ga je toch te ver denk ik, want dat is gewoon niet waar. Ik denk dat je daarmee een verkeerd signaal afgeeft naar anderen ( en jezelf voor de gek houd). En op voorhand trafo's bepaalde kwaliteiten toe te dichten zonder fatsoenlijke info betreft het product is al even riskant. Zeg dan gewoon dat je de gok wil wagen, het binnen budget is en dat je later wel ziet of het een beetje fatsoenlijk is.
Lastig quoten als je dit weer net anders doet als de rest van het forum. Maar goed, wat er bedoelt wordt transplanum, is niet het reageren op het onderwerp, want daar is een forum voor bedoelt, maar de manier waarop. En hoe vaak :mrgreen: De boodschap is duidelijk.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Zoals gewoonlijk wast iedereen zijn handen in onschuld, bewust of onbewust.
Niemand is beter dan de rest.
Barry2001 schreef:
transplanum schreef:
Wat mij betreft gaat men lekker door met alle goedkope trafo's ed. Niets mis mee maar als iemand gaat beweren dat er prachtige resultaten zijn behaald / mee te behalen is dan ga je toch te ver denk ik, want dat is gewoon niet waar. Ik denk dat je daarmee een verkeerd signaal afgeeft naar anderen ( en jezelf voor de gek houd). En op voorhand trafo's bepaalde kwaliteiten toe te dichten zonder fatsoenlijke info betreft het product is al even riskant. Zeg dan gewoon dat je de gok wil wagen, het binnen budget is en dat je later wel ziet of het een beetje fatsoenlijk is.
Lastig quoten als je dit weer net anders doet als de rest van het forum. Maar goed, wat er bedoelt wordt transplanum, is niet het reageren op het onderwerp, want daar is een forum voor bedoelt, maar de manier waarop. En hoe vaak :mrgreen: De boodschap is duidelijk.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Terug betreffende de CTA4.0:
Ah!buis schreef:
...de T20 heeft wat weinig windingen.Moet liever iets anders voor te vinden zijn.
Anne
Ik ga inderdaad, zoals met jou eerder al besproken, voor de Raa=5K Poolse UGT.
Ik verwacht na 10 mei een antwoord van de Poolse fabriek, op mijn vraag of die TTG-6AS7PP eventueel aangeleverd kan worden met een extra 16 ohm tap, dan wordt CFB opnieuw mogelijk.
Ah!buis schreef:
Die laatste (5k) ziet er goed uit. Een PP met PCL86 (zelfde als de ouwe EL3) wordt meestal met iets rond 10k gedaan.Met twee // de helft dan.
Heet wel voor meer vermogen, dat kan enkel met een hogere voedingsspanning (niet met PCL86 !)
Anne
Je zegt "Heet wel voor meer vermogen", wat bedoel je daar juist mee?
En is de 300V niet hoog genoeg dan (grens van de PCL86), want dan is het einde project.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ah!buis schreef:
Die laatste (5k) ziet er goed uit. Een PP met PCL86 (zelfde als de ouwe EL3) wordt meestal met iets rond 10k gedaan.Met twee // de helft dan.
Heet wel voor meer vermogen, dat kan enkel met een hogere voedingsspanning (niet met PCL86 !)
Anne
Je zegt "Heet wel voor meer vermogen", wat bedoel je daar juist mee?
En is de 300V niet hoog genoeg dan (grens van de PCL86), want dan is het einde project.
Simpel, ze geven nominaal 40W op voor die trafo, kan dus meer dan me de dubbele PCL86 mogelijk is.
Zoiets van "ik heb een trafo voor 3A en maar 1A nodig, kan ik die gebruiken", vanzelf, te weinig hindert niet teveel is bedenkelijk.
Alleen om die 40W te halen heb je meer dan 300V nodig en dat gaat niet samen met die PCL.Kun je de trafo later misschien opnieuw gebruiken bij een zwaarder geval.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ok Anne zo is het duidelijk, ik kon nl. geen reden bedenken waarom die trafo niet goed zou zijn in combinatie met PCL86. Hij is inderdaad overgedimensioneerd, maar minder vermogen kom ik op die site niet tegen bij 4 à 5k voor PP. Maar zoals je zelf al aangeeft, kan dan eventueel nadien nog dienen voor een ander project met bv. 4x EL84 per kanaal, om zomaar iets te zeggen. En voor die prijs en met die specificaties heb ik anders nog geen 25W tegen gekomen, laat staan een 40W.

Ik ben gerust en ga wachten op de respons van de Polen betreffende de mogelijkheid van een extra 16 ohm tap (en tegen welke meerprijs).
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy ik denk dat die trafo ook prima is in een versterker met 2 x EL34 of KT88
Althans daar zou ik hem graag in willen gebruiken
Misschien wil Anne daar ook iets over zeggen :D
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:
Ah!buis schreef:
Die laatste (5k) ziet er goed uit. Een PP met PCL86 (zelfde als de ouwe EL3) wordt meestal met iets rond 10k gedaan.Met twee // de helft dan.
Heet wel voor meer vermogen, dat kan enkel met een hogere voedingsspanning (niet met PCL86 !)
Anne
Je zegt "Heet wel voor meer vermogen", wat bedoel je daar juist mee?
En is de 300V niet hoog genoeg dan (grens van de PCL86), want dan is het einde project.
Simpel, ze geven nominaal 40W op voor die trafo, kan dus meer dan me de dubbele PCL86 mogelijk is.
Zoiets van "ik heb een trafo voor 3A en maar 1A nodig, kan ik die gebruiken", vanzelf, te weinig hindert niet teveel is bedenkelijk.
Alleen om die 40W te halen heb je meer dan 300V nodig en dat gaat niet samen met die PCL.Kun je de trafo later misschien opnieuw gebruiken bij een zwaarder geval.
Anne
Welliswaar geven ze 40W nominaal op maar geven niet de frequentie op waarbij dat is.
Stel dat dat bij 50Hz is dan blijft er een krappe 20W bij 20Hz over en dan wordt het verhaal weer anders.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Welliswaar geven ze 40W nominaal op maar geven niet de frequentie op waarbij dat is.
Stel dat dat bij 50Hz is dan blijft er een krappe 20W bij 20Hz over en dan wordt het verhaal weer anders.
Ze geven op 5k en 248H , zou rond 3Hz voor -3dB zijn.Of die zelfinduktie bij grotere stroom zakt of zo is niet duidelijk.Met een stroom van 200mA , die er vermeld wordt kom je niet aan de 40W als dat de piek is.Niet erg duidelijk, maar als die 3Hz klopt moet er al veel mis zijn om bij 20Hz niet genoeg over te houden.
@Bert61, die buizen kunnen best. Voeding dan iets van 400V.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

[quote="Ah!buis"
@Bert61, die buizen kunnen best. Voeding dan iets van 400V.
Anne[/quote]
Dank Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Welliswaar geven ze 40W nominaal op maar geven niet de frequentie op waarbij dat is.
Stel dat dat bij 50Hz is dan blijft er een krappe 20W bij 20Hz over en dan wordt het verhaal weer anders.
Ze geven op 5k en 248H , zou rond 3Hz voor -3dB zijn.Of die zelfinduktie bij grotere stroom zakt of zo is niet duidelijk.Met een stroom van 200mA , die er vermeld wordt kom je niet aan de 40W als dat de piek is.Niet erg duidelijk, maar als die 3Hz klopt moet er al veel mis zijn om bij 20Hz niet genoeg over te houden.
@Bert61, die buizen kunnen best. Voeding dan iets van 400V.
Anne
Er wordt niet aangegeven welk kernmateriaal wordt gebruikt maar ga voor het gemak maar eens uit van een medium kwaliteit kern. De realtieve permeabilteit kan op zijn top makkelijk 40.000 tot 50.000 halen. Bij hoge uitsturing 1.7 -1.8 T zakt die behoorlijk wellicht 2000 of nog iets lager. De permeabilteit bij lage uitsturing is overigens ook vrij laag (2000 en lager)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

[Transplanum schrijft
Er wordt niet aangegeven welk kernmateriaal wordt gebruikt maar ga voor het gemak maar eens uit van een medium kwaliteit kern[/quote]
een discussie starten en zelfs aan rekenen over iets wat onbekend is
Daar kan alleen iets uit komen wat misschien zou kunnen kloppen
Wat voor zin heeft dat ? :think:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Bert61 schreef:
[Transplanum schrijft
Er wordt niet aangegeven welk kernmateriaal wordt gebruikt maar ga voor het gemak maar eens uit van een medium kwaliteit kern
een discussie starten en zelfs aan rekenen over iets wat onbekend is
Daar kan alleen iets uit komen wat misschien zou kunnen kloppen
Wat voor zin heeft dat ? :think:[/quote]

Het heeft hier te maken met inzicht in de materie. Grofweg gezegt maakt het weinig uit of het materiaal bekend is of niet want bij elk kernmateriaal wat normaal in dit soort trafo's gebruikt wordt zijn de eigenschappen (in dit geval de variatie van de realtieve permeabiliteit) grofweg het zelfde.
Er is dus prima aan te rekenen. Het gaat hier dus even niet om de nuance maar om de grote lijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Als de opgegeven -3dB klopt bij 3Hz Probeer dan daar eens naar toe te rekenen met materiaal soort gewicht van de kern en met de afmeting kan je uit rekenen wanneer dat in de verzadiging komt
Maar voor mij is het mosterd na de maaltijd
Ik heb ze al besteld
Als niet haalbaar is wat ze opgeven reclameer ik bij de leverancier :bakkie:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Bert61 schreef:
Als de opgegeven -3dB klopt bij 3Hz Probeer dan daar eens naar toe te rekenen met materiaal soort gewicht van de kern en met de afmeting kan je uit rekenen wanneer dat in de verzadiging komt
Maar voor mij is het mosterd na de maaltijd
Ik heb ze al besteld
Als niet haalbaar is wat ze opgeven reclameer ik bij de leverancier :bakkie:
Ik zou me niet blind staren op de primaire inductie, dat zegt nl heel weinig omdat de permeabilteit nogal varieert. Er zal vast ergens een punt zijn waar die de opgegeven waarde haalt maar destemeer punten waar het juist niet klopt. Het is een beetje zinloze info.

Ik verwacht dat je een hele nette trafo krijgt maar alleen de datasheets van hun zijn verre van compleet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Transplanum schreef
Ik verwacht dat je een hele nette trafo krijgt .
:D
Krijg nu wat :shock: :
Daar ging het toch om :P
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Met de UGT kan je dus alle kanten op, ook de beste of de goedkoopste!
Maar ik vind de voeding eigenlijk interessanter, zie het eind van http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &p=1802354.
Een goedkoop demo-boardje zou wel handig zijn om mee te beginnen, maar dat heb ik nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Vandaag van paypall de rekening gehad 2 uitgang trafo,s 5K 4-8 ohm PP 40 watt
Thuis bezorgd door DPD voor 620 Zlt [-o<
145 euro :P Dat is een meevaller
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Mooi! Ik heb ook vastgesteld op hun site dat de verzendkosten gelijk blijven of je nu 2 of 4 trafo's bestelt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Barry2001 »

Bert61 schreef:
Vandaag van paypall de rekening gehad 2 uitgang trafo,s 5K 4-8 ohm PP 40 watt
Thuis bezorgd door DPD voor 620 Zlt [-o<
145 euro :P Dat is een meevaller
Lijkt mij een hele nette prijs.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

:P Alleen Ik betwijfel of die plakjes rubber en die ringen erbij zitten
Maar ik heb nog een binnenband van een auto liggen een schaar
En een rondplaatje kan ik ook wel maken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Barry2001 »

Bert, ben net terug van vakantie en nog wat aan het opruimen, maar volgens mij heb ik nog een setje liggen. Wil vd week wel even kijken, laat anders maar horen als het er niet bij zit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

:goeie:
alvast heel erg bedankt Barry
Plaats reactie