Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Kan deze UGT dienen voor 4x PCL86, Raa is 5K met UL en 4/8 ohm sec.
:o is geen balanstrafo :(
De UL-tap zit op 43%, zat ie op 50% dan kon 't wel :cry:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Verdorie, Single Ended had ik over het hoofd gezien :(
Veel keuze heb ik niet voor een Raa=4K. Zou ik misschien deze UGT kunnen nemen (Raa=8K) en dan belasten met 4 ohm over de 8 ohm tap?

Of anders deze (Raa=5K) PP-UGT.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Die laatste (5k) ziet er goed uit. Een PP met PCL86 (zelfde als de ouwe EL3) wordt meestal met iets rond 10k gedaan.Met twee // de helft dan.
Heet wel voor meer vermogen, dat kan enkel met een hogere voedingsspanning (niet met PCL86 !)
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ik heb daar inderdaad ook één voor 2x PCL86 of ECL86 gezien en dus Raa=10K, maar dat is dus niet voor 4 buizen te gebruiken.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Zie http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... -ppe-.html, maar geen CFB!
Ik heb de 3A524 eens gemeten als 8kΩ-UGT en dan is ie niet zo best, maar als 4kΩ lijkt ie me prima.
En heeft Hammond niks?, zie http://www.jukebox-revival.nl/drupal/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
En heeft Hammond niks?, zie http://www.jukebox-revival.nl/drupal/
Jawel, de 1615A. Vóór 0-4-8-16 dus ook kathode tegenkoppeling.Tegen, 83€ :(
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Hier wordt geen CFB meer toegepast maar de gewone tegenkoppeling zoals in de oorspronkelijke CTA vanaf de 8 ohm naar de fazedraaier. De TTG-6AS7PP heeft bijzonder goede specificaties aan een redelijke prijs (61€), in combinatie met UL moeten daar mooie resultaten mee te behalen zijn.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Wat bedoel je met "bijzonder goede specificaties"? Is dat niet een beetje overdreven ook te meer je geen frequentie plot hebt gezien? En er ontbreken nog veel meer gegevens......

Willy_61 schreef:
Hier wordt geen CFB meer toegepast maar de gewone tegenkoppeling zoals in de oorspronkelijke CTA vanaf de 8 ohm naar de fazedraaier. De TTG-6AS7PP heeft bijzonder goede specificaties aan een redelijke prijs (61€), in combinatie met UL moeten daar mooie resultaten mee te behalen zijn.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

ik heb niet meer gegevens nodig, ik ga ze niet namaken
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Namaken hoeft ook helemaal niet. Het is alleen raar dat er over bijzondere kwaliteiten wordt gesproken terwijl dat gewoon een broodje aap is. Neemt niet weg dat het wel leuke trafo's zijn om mee te experimenteren.

Willy_61 schreef:
ik heb niet meer gegevens nodig, ik ga ze niet namaken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ik kan het niet na laten om te reageren :lol:
Maar de 10 tot 55 KHz daar staat bij plus en minus 3 dB
Te verwachten valt dat bij 10 Hz het wel 3 dB inzakt
En dat er ergens een piek zal zitten van 3 dB
Is dat met terug koppeling recht te krijgen ?
Sorry voor m'n reactie
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
Maar de 10 tot 55 KHz daar staat bij plus en minus 3 dB
Te verwachten valt dat bij 10 Hz het wel 3 dB inzakt
En dat er ergens een piek zal zitten van 3 dB
Is dat met terug koppeling recht te krijgen ?
Er staat niet plus en min 3dB maar "Frequency bandwidth (-3dB) = 10 Hz - 55 kHz", wat heel goed is.
Dit betekent dat de freqentiecurve binnen 3dB op 10Hz-55kHz ligt, zoals jij het stelt (plus en min 3dB) zou de curve binnen de 6dB zitten.

Tegenkoppeling is een middel om vervorming en afwijkingen van de rechte frequentiekarakteristiek weg te werken. Een karakteristiek binnen 3dB kan je echter als recht beschouwen, in dit geval van 10Hz tot 55kHz. Dit geldt echter voor de UGT, er kunnen andere elementen in de versterker zitten die de curve beïnvloeden.
Als je bv. C8 (tegen oscillaties) tussen de anodes van V1 en V2 zou gebruiken gaat dat drastisch het hoog afknotten.
Je kan ook denken aan een toonregeling hoe die de frequentiekarakteristiek zal beïnvloeden, afhankelijk van de stand van de regelaars.

In dit geval, met deze trafo, zal je de tegenkoppeling niet gebruiken om de frequentiekarakteristiek recht te trekken maar om mogelijke vervorming tegen te gaan. Dit zal dan wel de uiteindelijke karakteristiek beïnvloeden. Als de vervorming minimaal is en er wordt een goede UGT gebruikt, is er in principe geen tegenkoppeling nodig.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ja Ik lees erg slecht , kan er niks aan doen helaas.
specs worden meestal zo worden voor gespiegeld dat ze beter lijken als ze zijn vandaar .
mijn (mis) interpretatie O:)
ik hoop dat ze inderdaad binnen die 3 dB zitten want ik heb daar natuurlijk ook wel zin in.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
ik hoop dat ze inderdaad binnen die 3 dB zitten want ik heb daar natuurlijk ook wel zin in.
Mijn ervaring bij Edcor is in elk geval dat de opgegeven frequentiekarakteristiek perfect klopt.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Bert61 schreef:
Ik kan het niet na laten om te reageren :lol:
Maar de 10 tot 55 KHz daar staat bij plus en minus 3 dB
Te verwachten valt dat bij 10 Hz het wel 3 dB inzakt
En dat er ergens een piek zal zitten van 3 dB
Is dat met terug koppeling recht te krijgen ?
Sorry voor m'n reactie
Het kan zijn dat een trafo ergens oploopt maar meestal niet bovende 0dB lijn. Wat vaak voorkomt is dat er resonanties zijn, buiten de "audioband" maar de gevolgen daar van zijn duidelijk te merken binnen die audioband.
Om die reden wil je ook een grafiek zien en niet alleen de -3dB waarden. Liefst ook een blokgolf 10kHz of zo zo dat je gelijk kan zien of er problemen te verwachten zijn. Problemen die met name met tegenkoppeling naar voren komen.
Goede PP trafo's lopen recht van 10Hz (en niet -3dB) en hebben geen vervelende resonanties. Hebben ook lage kern verliezen en lage koperverliezen.

De plaatjes (helaas even voor se trafo's) laten voorbeelden van resonantie zien.
Op de site van http://www.triodedick.com onder mededelingen vind je ook voorbeelden en zoals je kunt zien daar hebben de dure jongens daar soms ook last van (dat kan dus beter).
Bijlagen
image.~png.jpg
image.~png.jpg
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Voor €100,- is dit te koop in Japan
http://softone.a.la9.jp/english/RX30-8/RX-30-8.htm
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Barry2001 »

Erg fraai. Nog wel even 70 Euris extra verzendkosten aftikken voor 2 stuks, en invoerkosten of het geluk hebben dat jou 'Birthday gift' niet gecontroleerd wordt.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

In ieder geval is het de betere deal omdat je nu ook iets fatsoenlijks hebt. Die Ela gedrochten kun je beter gelijk bij oud ijzer/koper doen, zonde van de tijd (tijd = geld) ook om daar mee bezig te gaan.

Barry2001 schreef:
Erg fraai. Nog wel even 70 Euris extra verzendkosten aftikken voor 2 stuks, en invoerkosten of het geluk hebben dat jou 'Birthday gift' niet gecontroleerd wordt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Barry2001 »

Ik zou wel interesse hebben in 2x http://softone.a.la9.jp/english/RW-40-9/Rw-40-9.htm SE trafo. Heb geprobeerd te achterhalen wat dit gaat kosten. Op de website van de douane word ik niet helemaal wijs, ik weet bv niet wat de te verwachten invoerrechten zijn. Gebeld met de belasting telefoon douane: De trafo's kosten samen EUR 178 x 2 = EUR 356,-. Hier komt EUR 70,- verzendkosten bij. Er wordt met invoerrechten gewerkt met een HS code, dit zou onder 8518 vallen, 2% invoerrechten over verzendkosten en aanschaf, is EUR 8,52. Totaal EUR 356 + 70 + 8,52 = EUR 434,52. Over dit bedrag betaal je vervolgens 21% btw, EUR 91,25. In totaal ben je dan EUR 525,77 kwijt. Sorry voor de spam Willy, maar misschien handig in dit kader dit te weten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

En dan heb je heel dure trafo's met een hoop blabla :(
Dat de wikkelingen over twee kokers verdeeld zijn zal de koppeling niet ten goede komen.Verder een raar verhaal over de maar kleine toegelaten onbalans van de gelijkstroom.Lijkt wel of de magnetisatie en permeabiliteit erg veldsterkte afhankelijk zijn, ook niet best.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door AatV »

Ook bij ringkernen moet de gelijkstoom secundair behoorlijk gelijk zijn voor een goede werking. Bloktrafo's zijn hier wat meer vergevingsgezind.

groet,
Aat
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Tja, je vergelijkt appels met peren*. Je praat ineens over een SE trafo die vergelijkbaar is met een de top series van Tango of een Monolithmagnetics. Dat de trafo ook als pp te gebruiken is is een bonus. Het blijft een trafo met luchtspleet.

Btw, de prijs vergeleken met de boven genoemde 2 is nog steeds heel laag.

* de tot nu toe genoemde Ela en soortgenoten zitten echter in de afdeling "niet te pruimen".
Barry2001 schreef:
Ik zou wel interesse hebben in 2x http://softone.a.la9.jp/english/RW-40-9/Rw-40-9.htm SE trafo. Heb geprobeerd te achterhalen wat dit gaat kosten. Op de website van de douane word ik niet helemaal wijs, ik weet bv niet wat de te verwachten invoerrechten zijn. Gebeld met de belasting telefoon douane: De trafo's kosten samen EUR 178 x 2 = EUR 356,-. Hier komt EUR 70,- verzendkosten bij. Er wordt met invoerrechten gewerkt met een HS code, dit zou onder 8518 vallen, 2% invoerrechten over verzendkosten en aanschaf, is EUR 8,52. Totaal EUR 356 + 70 + 8,52 = EUR 434,52. Over dit bedrag betaal je vervolgens 21% btw, EUR 91,25. In totaal ben je dan EUR 525,77 kwijt. Sorry voor de spam Willy, maar misschien handig in dit kader dit te weten.
Laatst gewijzigd door transplanum op di 03 mei 2016, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Weinig bla bla van hun denk maar zeer realistisch.
Het vergroten van de koppelfactor is niet altijd de beste weg om je trafo te verbeteren. Je moet het afwegen tegen de wikkelcapaciteit.
Gezien hun resultaten begrijpen ze heel goed wat ze moeten doen voor een kwaliteits trafo.

Permeabilteit is altijd veldsterkte afhankelijk. Niks nieuws onder de zon. Voor kernen zonder luchtspleet moet je heel goed oppassen dat je kern niet verzadigd. Menno van der Veen heeft niet voor niets een automatische schakeling voor bias instelling voor zijn pp trafo toegepast.

Voor de rw-40-9.5 mag de onbalans groter zijn aangezien die wel een luchtspleets heeft. Het verdient natuurlijk de voorkeur om het een beetje netjes te balanceren.

Ah!buis schreef:
En dan heb je heel dure trafo's met een hoop blabla :(
Dat de wikkelingen over twee kokers verdeeld zijn zal de koppeling niet ten goede komen.Verder een raar verhaal over de maar kleine toegelaten onbalans van de gelijkstroom.Lijkt wel of de magnetisatie en permeabiliteit erg veldsterkte afhankelijk zijn, ook niet best.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Dit topic heeft niks te maken met "gouden" trafo's.
En als je de ELA niet kan pruimen, ook al heeft ie zeer goede resultaten neergezet in de CTA2.1, alle respect voor je mening maar niet meer als je blijft doorzeuren. Start voor mijn part een nieuwe topic, bv. "trafo's voor kankaraars", maar laat ons hier op een fatsoenlijke manier onze hobby beoefenen. Wij hebben daar tijd voor.
Transplanum schreef:
Die Ela gedrochten kun je beter gelijk bij oud ijzer/koper doen, zonde van de tijd (tijd = geld) ook om daar mee bezig te gaan.
Onbegrijpelijk dat je dan hier jou en vooral onze tijd verdoet.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door transplanum »

Je bent vrij te zeggen dat er "hele goede resultaten" behaald zijn maar dat is wel een leugen.
Niets mis mee om daar iets tegen over te zetten toch? Of hebben we nu ineens die vrijheid niet meer?


Willy_61 schreef:
Dit topic heeft niks te maken met "gouden" trafo's.
En als je de ELA niet kan pruimen, ook al heeft ie zeer goede resultaten neergezet in de CTA2.1, alle respect voor je mening maar niet meer als je blijft doorzeuren. Start voor mijn part een nieuwe topic, bv. "trafo's voor kankaraars", maar laat ons hier op een fatsoenlijke manier onze hobby beoefenen. Wij hebben daar tijd voor.
Transplanum schreef:
Die Ela gedrochten kun je beter gelijk bij oud ijzer/koper doen, zonde van de tijd (tijd = geld) ook om daar mee bezig te gaan.
Onbegrijpelijk dat je dan hier jou en vooral onze tijd verdoet.
Plaats reactie