Audiokist voor binnen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Nooby schreef:
Ik kreeg in mijn eigen boombox topic als feedback dat 2 compartimenten altijd boven 1 verkozen moet worden, dit ivm verschillende weergaven over het linker en rechter kanaal welke elkaar tegen kunnen werken of opheffen waardoor je dus geluid gaat missen.
Met tussenschot zou het ongeveer dit worden:
2016-04-20_20-32-25.~png.jpg
2016-04-20_20-31-56.png
Het geheel wordt daardoor twee cm. breder, maar dat is wel ok. Hierdoor iets meer volume in de compartimenten. Bekabeling wordt wel weer iets meer een uitdaging.

Had iemand nog antwoord op de vraag of ik beter de woofers (4 ohm) en tweeters (6 ohm) op twee verschillende 2-kanaals versterkertjes kan aansluiten, of op één in serie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Henkjan »

ik zou t gewoon stereo aansluiten.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Henkjan schreef:
ik zou t gewoon stereo aansluiten.
Ik bedoelde:
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 1
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 2
of
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 1
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Dat is beiden toch stereo?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Henkjan »

oh, je hebt dus 2 stuks 2 kanaals versterkers? als die gelijk zijn maakt t niet uit

heb je al een filter?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
oh, je hebt dus 2 stuks 2 kanaals versterkers? als die gelijk zijn maakt t niet uit

heb je al een filter?
In dat geval zou ik links op één stereoversterker en rechts op één stereo zetten. Dan worden ze beiden even zwaar belast.

Maar waarom zet je de kist niet onderste boven? Met de woofers onder en te tweeter in de bovenhoeken. Dan heb je toch iets beter stereo dan met die laag-bij-de-grondse afstraling.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Henkjan schreef:
oh, je hebt dus 2 stuks 2 kanaals versterkers? als die gelijk zijn maakt t niet uit

heb je al een filter?
Ik heb twee 2-kanaals versterkers besteld (TPA3116 bordjes), maar in principe zou je de tweeters en woofers ook in serie aan kunnen sluiten op één van de twee bordjes. Dan heb je zover ik weet minder vermogen, maar wellicht is dat te verwaarlozen?

Filtering ga ik op basis van deze post op Speakerplans van Saturnus doen (hij schijnt er wel wat van te weten) met een simpele 6.8uF condensator in serie.
richard schreef:
In dat geval zou ik links op één stereoversterker en rechts op één stereo zetten. Dan worden ze beiden even zwaar belast.
Dus dan zo?
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 2
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

barrymossel schreef:
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 2
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Nee.

Zo:
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "woofer links" op rechterkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 2
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Henkjan »

barrymossel schreef:
Filtering ga ik op basis van deze post op Speakerplans van Saturnus doen (hij schijnt er wel wat van te weten) met een simpele 6.8uF condensator in serie.
dat is voor "buiten" boombox gebruik, waar je dus meestal onder een hoek luistert. als je recht voor de speaker zit is een wat uitgebreider filter wel aan te raden.

aansluiten doe je de tweeter en de woofer niet in serie, maar parallel; het filter zorgt er voor dat de gecombineerde impedantie niet te laag wordt
n134fig1.gif
n134fig1.gif (5.05 KiB) 413 keer bekeken
dit is de simpelste weergave van een filter
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Hmm, dan gaat het wel weer een stuk lastiger worden ;)
Ik ging er vanuit, omdat ik in principe binnen ook vrijwel nooit binnen een bepaalde hoek (33 graden?) zit (ik gebruik het kistje als achtergrondmuziek, niet om echt geconcentreerd muziek te gaan zitten luisteren), dat alleen die condensator voor mijn kist en gebruik dus ook wel op zou gaan...

Is het berekenen van een gepoorte kist dan nog wel te doen met WinISD met een dergelijk filter en gaan daar heel andere waardes uitkomen qua volume v.d. kist en lengte v.d. baspoorten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Henkjan »

filter heeft geen effect op afstemming

als je er toch niet recht voor zit zou ik t gewoon proberen met die ene condensator, vind je t toch niets kan je later altijd nog aanpassen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Kappa7 »

Naar wat ik begrepen heb komt er per speaker een versterker in.
Eigenlijk zou je dus actief willen filteren in die situatie.
Zou je dit voor kunnen gebruiken.
http://www.ebay.nl/itm/The-Xover-DY-1-c ... Gv-RVBSWaw
Maakt het misschien wat makkelijker.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

Als je dat ding ook op accu's wil draaien is een versterker natuurlijk wel zuiniger in gebruik. Kies dan ook units met een hoog rendement om het gebruik verder te beperken.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Douwe84 »

Is het geen id om een bestaand ontwerp van een monitor speaker te gebruiken?

Overnight senasation / paasproject?
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Henkjan schreef:
filter heeft geen effect op afstemming

als je er toch niet recht voor zit zou ik t gewoon proberen met die ene condensator, vind je t toch niets kan je later altijd nog aanpassen
In principe is er een bestaand filter voor deze drivers (van de Boominator Micro). Die zou ik kunnen gebruiken, maar ik ging ervan uit dat dit ook consequenties had voor de afstemming. Maar wellicht eerst proberen met alleen de condensator en anders dit filter gebruiken.
Kappa7 schreef:
Naar wat ik begrepen heb komt er per speaker een versterker in.
Eigenlijk zou je dus actief willen filteren in die situatie.
Zou je dit voor kunnen gebruiken.
http://www.ebay.nl/itm/The-Xover-DY-1-c ... Gv-RVBSWaw
Maakt het misschien wat makkelijker.
Per speakerpaar kan er in principe een versterker in. Dus per tweeter/woofer. Maar een actief filter als dat kan idd een optie zijn. Maar het moet me voor mijn tweede kist ook niet onnodig "moeilijk" maken. Ik heb niet echt hoge standaarden qua geluid en heb momenteel ook nog niet de wens om zaken op gehoor af te stellen.
richard schreef:
Als je dat ding ook op accu's wil draaien is een versterker natuurlijk wel zuiniger in gebruik. Kies dan ook units met een hoog rendement om het gebruik verder te beperken.
Dank voor de tip. In principe komt het kistje binnen te staan (met laptop voeding) en heb ik een andere kist met subwoofer voor buiten. Maar aangezien mijn vrouw die subwoofer wat "overweldigend" vindt kan het misschien wel eens voorkomen dat het kleinere kistje ook op het balkon wordt gebruikt op accu. Dat is een 16Ah 4S LiPo, dus ook met twee versterkers heb ik dan genoeg prik voor een "middagje" muziek luisteren op normaal volume. En anders heb ik nog een paar reserve LiPo's...
Nooby schreef:
Is het geen id om een bestaand ontwerp van een monitor speaker te gebruiken?

Overnight senasation / paasproject?
De drivers zijn al binnen en met deze drivers zijn al meerdere kisten gebouwd die vooralsnog als uitgangspunt dienen. Zelf heb ik ook al e.e.a. gesimuleerd zover als ik daar verstand van heb. ;) Dus dat zit wel goed. Het gaat mij momenteel nog alleen om:
  • Eén of twee versterkers, maar denk dat het het laatste wordt
  • Filtering op basis van alleen een condensator, of een uitgebreider/actief filter
  • Afwerking van de kist
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Wellicht dat iemand ook wat meer kan vertellen over WinISD. De handleiding (die zeer moeilijk te bereiken is ;)) vertelt wel wat je in moet vullen, maar niet hoe een grafiek moet verlopen voor goed geluid. Hoger beter? Vlakker beter? Steil = slecht? Misschien dat iemand dat in Jip-en-Janneke taal kan uitleggen? Of me de goede kant op kant wijzen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

Met een Q van 0,707 ben je een heel eind. De steilheid is vooral afhankelijk van het type box en je moet letten op een bruikbare - 3 dB.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

richard schreef:
barrymossel schreef:
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 2
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Nee.

Zo:
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "woofer links" op rechterkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 2
Hmm, maar dan loopt je "stereo" toch door elkaar?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door hannesie »

barrymossel schreef:
Hmm, maar dan loopt je "stereo" toch door elkaar?
Dat is wel afhankelijk van wat je aan de ingaang er in stopt, want ik kan toch L/R verwisselen.........!!?

Dus een 2 weg krijgt 2 x links en de andere 2 weg versterker krijgt 2 x rechts.

Die versterker moet je het alleen niet vertellen, want dan raakt tie in de war, en dat wil je niet. :lol: :lol:
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

hannesie schreef:
barrymossel schreef:
Hmm, maar dan loopt je "stereo" toch door elkaar?
Dat is wel afhankelijk van wat je aan de ingaang er in stopt, want ik kan toch L/R verwisselen.........!!?

Dus een 2 weg krijgt 2 x links en de andere 2 weg versterker krijgt 2 x rechts.

Die versterker moet je het alleen niet vertellen, want dan raakt tie in de war, en dat wil je niet. :lol: :lol:
En nog moeilijker maken dan het al was? ;)

Dan kan ik volgens mij beter mijn volgorde aanhouden van aansluiten, toch?
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 2
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Laatst gewijzigd door barrymossel op vr 22 apr 2016, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door pappaleo »

barrymossel schreef:
hannesie schreef:
barrymossel schreef:
Hmm, maar dan loopt je "stereo" toch door elkaar?
Dat is wel afhankelijk van wat je aan de ingaang er in stopt, want ik kan toch L/R verwisselen.........!!?

Dus een 2 weg krijgt 2 x links en de andere 2 weg versterker krijgt 2 x rechts.

Die versterker moet je het alleen niet vertellen, want dan raakt tie in de war, en dat wil je niet. :lol: :lol:
En nog moeilijker maken dan het al was? ;)

Dan kan ik volgens mij beter mijn volgorde aanhouden van aansluiten, toch?
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 2
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Het is maar wat je moeilijk noemt. Jij noemt hier een dradenspaghetti. Wat is er nou makkelijker dan een hele versterker links en een hele versterker rechts?
Maar het maakt niet uit, zolang je maar niet twee tweeters op de ene versterker en twee woofers op de andere versterker zet.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

pappaleo schreef:
barrymossel schreef:
hannesie schreef:
Dat is wel afhankelijk van wat je aan de ingaang er in stopt, want ik kan toch L/R verwisselen.........!!?

Dus een 2 weg krijgt 2 x links en de andere 2 weg versterker krijgt 2 x rechts.

Die versterker moet je het alleen niet vertellen, want dan raakt tie in de war, en dat wil je niet. :lol: :lol:
En nog moeilijker maken dan het al was? ;)

Dan kan ik volgens mij beter mijn volgorde aanhouden van aansluiten, toch?
  • "tweeter links" op linkerkanaal van versterker 1
  • "tweeter rechts" op rechterkanaal van versterker 2
  • "woofer links" op linkerkanaal van versterker 2
  • "woofer rechts" op rechterkanaal van versterker 1
Het is maar wat je moeilijk noemt. Jij noemt hier een dradenspaghetti. Wat is er nou makkelijker dan een hele versterker links en een hele versterker rechts?
Maar het maakt niet uit, zolang je maar niet twee tweeters op de ene versterker en twee woofers op de andere versterker zet.
Duidelijk! :) De ingangskabels heb ik nog liggen, dus die hoef ik dan niet meer te solderen. Vandaar ;)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door Kappa7 »

Hoe wil je dan de filtering gaan uitvoeren? Voor of na de versterker.
Voor = actief
Voordeel
- met een set weerstanden kan je vrij makkelijk de frequentie aanpassen.
- Het volume kan traploos worden ingesteld.
- elke versterker versterkt alleen wat er gebruikt wordt.
Nadeel
- extra versterkers nodig. (je gebruikt er nu al 2 dus is voor jou niet van toepassing)
- actief filter heeft ook een voeding nodig.

Na = passief
Voordeel
- iets eenvoudiger qa opzet als het in een keer goed is.

Nadeel.
- er gaat met vermogen door de componenten dus alles moet zwaarder worden uitgevoerd.
- fase aanpassingen zijn wat groter.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door richard »

Kappa7 schreef:
- actief filter heeft ook een voeding nodig.
Op lijnniveau kun je ook passief filteren. Met een paar condensator en weerstand netwerkjes.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Na de versterker. En dan alleen met een condensator in serie met de tweeter. Maar ik kan ook dit filtersetje gebruiken. Alleen zeggen ze daar dat dit alleen goed werkt voor die behuizing. Althans dat dat filter op die behuizing is toegespitst. En dan vind ik het veel geld.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Audiokist voor binnen - IKEA

Bericht door barrymossel »

Kan iemand me misschien helpen met het volgende? Ik heb wat zitten spelen met WinISD en ik loop ergens een beetje vast. Wanneer ik plot met een eerder genoemd volume (via enkele andere sites) en baspijp. De kist zou ik willen tunen op 75Hz om een klein formaat te kunnen behouden.

De blauwe lijn onderstaand is het volume dat ik eerder heb gevonden op http://forum.speakerplans.com/monacor-s ... 58924.html, de gele lijn is met mijn beoogde volume (en een net iets kortere baspijp). Ik schrik alleen van de cone exursion bij 15 watt input. Die komt op twee plekken (ruim) boven de Xmax van 2 mm. Doe ik iets fout, of kan dit geen kwaad?
Transfer function magnitude
Transfer function magnitude
SPL
SPL
Bijlagen
Cone exursion
Cone exursion
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”