GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

N.a.v. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=23582

Heb ik een begin gemaakt met het bouwen van Anne,s eerste bedenksel.
Bijlagen
GU50-Anders.~bmp.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Een ontwerp printje voor het fase gebeuren had ik al gemaakt,en ondertussen verder aangepast.
Bijlagen
gu50 mono.JPG
GU50.. Mono.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Gisteren het eerste printje gefabriekt en vandaag het grootste gedeelte van de onderdelen er op gesoldeerd.
Bijlagen
DSC03512.JPG
DSC03511.JPG
DSC03513.JPG
DSC03514.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

O ja, de voedingsprinten (nu nog 1 print) voor de hoogspanningen en de negatieve stuurspanningen ook maar gefabriekt.

Voor nu,nog even wachten op de onderdelen.

Had de voeding wat vereenvoudigd,de massa van de hoogspanning via een LM317 spanningsregelaar te laten lopen leek me geen goed idee,oke de HS wordt er wat door opgetild,maar is dat wel nodig?

Bij mijn GM50 geïntegreerde eindtrap meet ik al meer dan 430v op de HS en dan worden er 4 i.p.v. 2 GU50 buizen door 1 trafo van sap voorzien.

Zonder de LM317 kan er ook weer een timer+relais tussen de 150v wisselspanning,,,wat de dames ,,, wel erg makkelijk vinden :D

De gloei voor de GU buizen voed ik uit een aparte trafo.

Wat ik ga doen met de 15v wikkeling op de trafo weet ik nog niet (feestverlichting of een display etc.)
Bijlagen
DSC03515.JPG
GU50-voeding.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Schiet mooi op :D
Als die tubetown trafo zo al genoeg geeft hoeft er geen extra bij (belast ?), kan je later altijd nog veranderen.
Waar komt de gloei van de 6N2 nu vandaan ? Ook van dezelfde 6,3 als de 6N1 ? dan ben je daar wel de gelijkstroom gloei kwijt, bromt misschien (of niet).
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja, altijd scherp Anne O:)

Nee de gloei voor de 6N2P wordt keurig gelijk gericht (apart printje en 9v trafo idem als in de geïntegreerde versie) maar dit komt nog............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ja, altijd scherp Anne O:)

Nee de gloei voor de 6N2P wordt keurig gelijk gericht (apart printje en 9v trafo idem als in de geïntegreerde versie) maar dit komt nog............. :mrgreen:
Terwijl je een 15V wikkeling over hebt :o
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja die 15v,komt later wel :D

Vanavond, al vast wat andere onderdelen gefabriekt en bestukt :D

2x timer print,1x relais print en al vast 1 voedingsprint ........... :mrgreen:
Bijlagen
DSC03516.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Kappa7 »

Je gaat best snel.
Lijkt me een mooi project worden zo. :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Demo Tube Factory Production :mrgreen: maar wat is er met de GM70, writersblock oid.....
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Demo Tube Factory Production :mrgreen:
Het blijft leuk en ontspannend ............. :mrgreen:

De GM70 moet nog wachten,ben nog niet klaar met de GU50,daarom mono blokjes met triodes.

Natuurlijk gaat het al gaande wat sneller,niet veel onbekende dingen tot nu toe.

Morgen de rest er op bakken.......... :D

(nog 1 voeding print,relais print, 2xLM317 regel print etc........... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Printjes gereed,tot nu toe :D

Dan gelijk maar de timer en relais printen testen............. :mrgreen:

Alles doet het, de printen schakelen op max.+- 50 seconden vertraging,ik vind het mooi :yeah:
Bijlagen
DSC03518.JPG
DSC03517.JPG
ne555-delay.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Het is even wachten op de bestelde trafo,s. en wat klein spul.

Had nog een vraagje?

Wilde de 4 ohm uitgang aan de uitgangstrafo gebruiken,kan dat met de terugvoer naar de 6N2P op de 8 ohm aansluiting?
Bijlagen
GU50-Anders.~bmp.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Is wel de bedoeling.De tegenkoppeling gaat uit van de spanning die op de 8 Ω aansluiting verschijnt.
Blijft hetzelfde als je de 4 Ω aansluiting gebruikt, door de andere wikkelverhouding op die tap is er voor de versterker niks veranderd.
Zoiets als, ik heb een lampje op de 12V van een trafo branden.Als ik dan de 6V aansluiting ook gebruik moet dat lampje dan anders ? Nee dus, 12V blijft 12V.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Duidelijk,Anne.

Die terugvoer op de 8 ohm houden en de 4 ohm gebruiken voor de speakers is geen probleem. :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Vandaag kwam er wat koperwerk binnen uit Duitsland ,de voeding is dus binnen......... :mrgreen:

Nu nog even verder wachten op het uitgangs- koperwerk uit Polen :relax:

Kan ik ondertussen al wat gaan verzinnen voor de 6,3v DC gloeispanning voor de 6N2P buis.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Vandaag de DC gloei-voeding gemaakt en twee printen voor een verdeelstation ,rond de laatste Elco in het 225v gebeuren.

De gloei-voeding getest en afgesteld,die werkt en is keurig af te stellen. :D

Alle printjes zijn nu klaar en passen op een A4 tje................ :mrgreen:

Nu nog verder wachten op de uitgangs trafo,s :relax:
Bijlagen
DSC03520.JPG
DSC03523.JPG
DSC03519.JPG
DSC03522.JPG
Elco.png
Filament-CRICUIT...jpg
6,3v regelbaar.doc
(539 KiB) 69 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door ds23man »

Dat kan ook allemaal wel op 1 print. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Dat kan ook allemaal wel op 1 print. :mrgreen:
Ja dat kan,de beperking is dan mijn etsbak............. :mrgreen:

Bouw liever in losse onderdelen. :)

Gaat er dan iets niet goed dan pluk ik het onderdeel er zo uit en hoef ik niet de hele print te vernieuwen of aan te passen :? .

En werken in onderdelen is weer makkelijk voor andere projecten............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit.Er wordt nml. max. 0,8W opgegeven maar wel met 1cm² koper aan het collector pootje die niet langer dan 4mm mag zijn.
Dat heb je niet, waarschijnlijk geen erg, er wordt maar ong.0,2W verstookt.Mochten ze toch wat (te) warm worden kan er altijd nog de BD139/BD140 in.Pinnetjes zitten in dezelfde volgorde.
Hoewel 't zal zo'n vaart niet lopen.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Bedankt Anne,

Dus als ik het goed begrijp de BC639 er uit en de BD140 er in, doe ik.

De Poolse trafo,s zijn nog niet binnen, nog even wachten dus......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Bedankt Anne,

Dus als ik het goed begrijp de BC639 er uit en de BD140 er in, doe ik.

De Poolse trafo,s zijn nog niet binnen, nog even wachten dus......... :mrgreen:
Hoho, kalm aan, is waarschijnlijk helemaal niet nodig :relax: .
En zeker de BC639 niet door een BD140 vervangen, de een is een NPN de ander een PNP :-s
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Oke.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Kreeg vandaag bericht,dat het pools koperwerk (uitgangs trafo,s) verzonden zijn. :D

Dus kunnen we zo langzamerhand een testopstelling gaan maken.............. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op ma 09 mei 2016, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit
Anne,waar zie jij die BC640?
Plaats reactie