GU-50 Monoblokken
Moderator: Beheerdersteam
GU-50 Monoblokken
N.a.v. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=23582
Heb ik een begin gemaakt met het bouwen van Anne,s eerste bedenksel.
Heb ik een begin gemaakt met het bouwen van Anne,s eerste bedenksel.
Re: GU-50 Monoblokken
Een ontwerp printje voor het fase gebeuren had ik al gemaakt,en ondertussen verder aangepast.
Re: GU-50 Monoblokken
Gisteren het eerste printje gefabriekt en vandaag het grootste gedeelte van de onderdelen er op gesoldeerd.
Re: GU-50 Monoblokken
O ja, de voedingsprinten (nu nog 1 print) voor de hoogspanningen en de negatieve stuurspanningen ook maar gefabriekt.
Voor nu,nog even wachten op de onderdelen.
Had de voeding wat vereenvoudigd,de massa van de hoogspanning via een LM317 spanningsregelaar te laten lopen leek me geen goed idee,oke de HS wordt er wat door opgetild,maar is dat wel nodig?
Bij mijn GM50 geïntegreerde eindtrap meet ik al meer dan 430v op de HS en dan worden er 4 i.p.v. 2 GU50 buizen door 1 trafo van sap voorzien.
Zonder de LM317 kan er ook weer een timer+relais tussen de 150v wisselspanning,,,wat de dames ,,, wel erg makkelijk vinden
De gloei voor de GU buizen voed ik uit een aparte trafo.
Wat ik ga doen met de 15v wikkeling op de trafo weet ik nog niet (feestverlichting of een display etc.)
Voor nu,nog even wachten op de onderdelen.
Had de voeding wat vereenvoudigd,de massa van de hoogspanning via een LM317 spanningsregelaar te laten lopen leek me geen goed idee,oke de HS wordt er wat door opgetild,maar is dat wel nodig?
Bij mijn GM50 geïntegreerde eindtrap meet ik al meer dan 430v op de HS en dan worden er 4 i.p.v. 2 GU50 buizen door 1 trafo van sap voorzien.
Zonder de LM317 kan er ook weer een timer+relais tussen de 150v wisselspanning,,,wat de dames ,,, wel erg makkelijk vinden
De gloei voor de GU buizen voed ik uit een aparte trafo.
Wat ik ga doen met de 15v wikkeling op de trafo weet ik nog niet (feestverlichting of een display etc.)
Re: GU-50 Monoblokken
Schiet mooi op
Als die tubetown trafo zo al genoeg geeft hoeft er geen extra bij (belast ?), kan je later altijd nog veranderen.
Waar komt de gloei van de 6N2 nu vandaan ? Ook van dezelfde 6,3 als de 6N1 ? dan ben je daar wel de gelijkstroom gloei kwijt, bromt misschien (of niet).
Anne
Als die tubetown trafo zo al genoeg geeft hoeft er geen extra bij (belast ?), kan je later altijd nog veranderen.
Waar komt de gloei van de 6N2 nu vandaan ? Ook van dezelfde 6,3 als de 6N1 ? dan ben je daar wel de gelijkstroom gloei kwijt, bromt misschien (of niet).
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Ja, altijd scherp Anne
Nee de gloei voor de 6N2P wordt keurig gelijk gericht (apart printje en 9v trafo idem als in de geïntegreerde versie) maar dit komt nog.............
Nee de gloei voor de 6N2P wordt keurig gelijk gericht (apart printje en 9v trafo idem als in de geïntegreerde versie) maar dit komt nog.............
Re: GU-50 Monoblokken
Terwijl je een 15V wikkeling over hebtdemocles schreef:Ja, altijd scherp Anne![]()
Nee de gloei voor de 6N2P wordt keurig gelijk gericht (apart printje en 9v trafo idem als in de geïntegreerde versie) maar dit komt nog.............
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Ja die 15v,komt later wel
Vanavond, al vast wat andere onderdelen gefabriekt en bestukt
2x timer print,1x relais print en al vast 1 voedingsprint ...........
Vanavond, al vast wat andere onderdelen gefabriekt en bestukt
2x timer print,1x relais print en al vast 1 voedingsprint ...........
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Demo Tube Factory Production
maar wat is er met de GM70, writersblock oid.....
Re: GU-50 Monoblokken
Het blijft leuk en ontspannend .............Demo Tube Factory Production
De GM70 moet nog wachten,ben nog niet klaar met de GU50,daarom mono blokjes met triodes.
Natuurlijk gaat het al gaande wat sneller,niet veel onbekende dingen tot nu toe.
Morgen de rest er op bakken..........
(nog 1 voeding print,relais print, 2xLM317 regel print etc...........
Re: GU-50 Monoblokken
Printjes gereed,tot nu toe
Dan gelijk maar de timer en relais printen testen.............
Alles doet het, de printen schakelen op max.+- 50 seconden vertraging,ik vind het mooi
Dan gelijk maar de timer en relais printen testen.............
Alles doet het, de printen schakelen op max.+- 50 seconden vertraging,ik vind het mooi
Re: GU-50 Monoblokken
Het is even wachten op de bestelde trafo,s. en wat klein spul.
Had nog een vraagje?
Wilde de 4 ohm uitgang aan de uitgangstrafo gebruiken,kan dat met de terugvoer naar de 6N2P op de 8 ohm aansluiting?
Had nog een vraagje?
Wilde de 4 ohm uitgang aan de uitgangstrafo gebruiken,kan dat met de terugvoer naar de 6N2P op de 8 ohm aansluiting?
Re: GU-50 Monoblokken
Is wel de bedoeling.De tegenkoppeling gaat uit van de spanning die op de 8 Ω aansluiting verschijnt.
Blijft hetzelfde als je de 4 Ω aansluiting gebruikt, door de andere wikkelverhouding op die tap is er voor de versterker niks veranderd.
Zoiets als, ik heb een lampje op de 12V van een trafo branden.Als ik dan de 6V aansluiting ook gebruik moet dat lampje dan anders ? Nee dus, 12V blijft 12V.
Anne
Blijft hetzelfde als je de 4 Ω aansluiting gebruikt, door de andere wikkelverhouding op die tap is er voor de versterker niks veranderd.
Zoiets als, ik heb een lampje op de 12V van een trafo branden.Als ik dan de 6V aansluiting ook gebruik moet dat lampje dan anders ? Nee dus, 12V blijft 12V.
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Duidelijk,Anne.
Die terugvoer op de 8 ohm houden en de 4 ohm gebruiken voor de speakers is geen probleem.
Die terugvoer op de 8 ohm houden en de 4 ohm gebruiken voor de speakers is geen probleem.
Re: GU-50 Monoblokken
Vandaag kwam er wat koperwerk binnen uit Duitsland ,de voeding is dus binnen.........
Nu nog even verder wachten op het uitgangs- koperwerk uit Polen
Kan ik ondertussen al wat gaan verzinnen voor de 6,3v DC gloeispanning voor de 6N2P buis.
Nu nog even verder wachten op het uitgangs- koperwerk uit Polen
Kan ik ondertussen al wat gaan verzinnen voor de 6,3v DC gloeispanning voor de 6N2P buis.
Re: GU-50 Monoblokken
Vandaag de DC gloei-voeding gemaakt en twee printen voor een verdeelstation ,rond de laatste Elco in het 225v gebeuren.
De gloei-voeding getest en afgesteld,die werkt en is keurig af te stellen.
Alle printjes zijn nu klaar en passen op een A4 tje................
Nu nog verder wachten op de uitgangs trafo,s
De gloei-voeding getest en afgesteld,die werkt en is keurig af te stellen.
Alle printjes zijn nu klaar en passen op een A4 tje................
Nu nog verder wachten op de uitgangs trafo,s
- Bijlagen
-
- 6,3v regelbaar.doc
- (539 KiB) 69 keer gedownload
Re: GU-50 Monoblokken
Ja dat kan,de beperking is dan mijn etsbak.............Dat kan ook allemaal wel op 1 print.
Bouw liever in losse onderdelen.
Gaat er dan iets niet goed dan pluk ik het onderdeel er zo uit en hoef ik niet de hele print te vernieuwen of aan te passen
En werken in onderdelen is weer makkelijk voor andere projecten............
Re: GU-50 Monoblokken
Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit.Er wordt nml. max. 0,8W opgegeven maar wel met 1cm² koper aan het collector pootje die niet langer dan 4mm mag zijn.
Dat heb je niet, waarschijnlijk geen erg, er wordt maar ong.0,2W verstookt.Mochten ze toch wat (te) warm worden kan er altijd nog de BD139/BD140 in.Pinnetjes zitten in dezelfde volgorde.
Hoewel 't zal zo'n vaart niet lopen.
Anne
Dat heb je niet, waarschijnlijk geen erg, er wordt maar ong.0,2W verstookt.Mochten ze toch wat (te) warm worden kan er altijd nog de BD139/BD140 in.Pinnetjes zitten in dezelfde volgorde.
Hoewel 't zal zo'n vaart niet lopen.
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Bedankt Anne,
Dus als ik het goed begrijp de BC639 er uit en de BD140 er in, doe ik.
De Poolse trafo,s zijn nog niet binnen, nog even wachten dus.........
Dus als ik het goed begrijp de BC639 er uit en de BD140 er in, doe ik.
De Poolse trafo,s zijn nog niet binnen, nog even wachten dus.........
Re: GU-50 Monoblokken
Hoho, kalm aan, is waarschijnlijk helemaal niet nodigdemocles schreef:Bedankt Anne,
Dus als ik het goed begrijp de BC639 er uit en de BD140 er in, doe ik.
De Poolse trafo,s zijn nog niet binnen, nog even wachten dus.........
En zeker de BC639 niet door een BD140 vervangen, de een is een NPN de ander een PNP
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Kreeg vandaag bericht,dat het pools koperwerk (uitgangs trafo,s) verzonden zijn.
Dus kunnen we zo langzamerhand een testopstelling gaan maken..............
Dus kunnen we zo langzamerhand een testopstelling gaan maken..............
Laatst gewijzigd door democles op ma 09 mei 2016, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GU-50 Monoblokken
Anne,waar zie jij die BC640?Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit
