Gerrit schreef:Mooi werk
Hier is een directivity diagram van de Geddes Summa, weliswaar geen cardioid maar het lijkt er qua design toch best wel op:
De bijlage Geddes Summa.png is niet meer beschikbaar
Deze houdt bij 10kHz op en de schaal is ook anders maar het is wel duidelijk dat je met je ontwerp op zijn minst op hetzelfde niveau zit.
Kun je ook de normalized directivity laten zien? Die view vindt ik handiger om het verloop te beoordelen. Dat je de directivity als zodanig kunt presenteren zonder dat het een ratjetoe is is op zich al een erg goed teken (namelijk dat de respons zeer vlak is).
Hopelijk doet dit goede voorbeeld ook goed volgen en gaan meer mensen ontwerpen maken waar de directivity op de voorgrond staat.
Gerrit
Dank je

. Bedoel je normalised met de on axis respons? Die is bijna vlak, dus het scheelt niet zo gek veel (de verbreding bij 20K is denk ik niet reeel, dat meet mijn meetmicro nauwlijks).
JvS schreef:Gisteravond gehoord en ze klinken erg mooi. Het massale valt me ook alleszins mee

. Het is echt ultra direct geluid allemaal, mede door de enorme akoestische panelen is er echt bijna geen gereflecteerd geluid en dat klinkt best goed, maar is ook wat sweetspotterig.
Alleen het laag moet echt nog even getemd worden, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt

.
Way to go! Een van de mooiste projecten van de laatste tijd!
Laag stond idd alleen nog maar "aan" met twee van de vier subs werkend. Dat is nog work in progress, moet ik nog wat inroom metingen aan spenderen om levels ed goed in te stellen. Het is idd enigzins sweetspotterig met zon hoge directivity. Het zou eigenlijk horizontaal iets breder mogen, dat wist ik al vantevoren. Echter, klinkt het off axis niet slecht, vooral indirecter, klankmatig nog steeds neutraal. Daar ben ik ook wel tevreden over wat dat betreft!
Martijn M schreef:Jag, heb je wel eens een near-field sub overwogen? Ik ben van plan daar zelf binnenkort mee te experimenten. Het zou goed moeten klinken, maar een extra voordeel is dat je je buren minder tot last zult zijn.
Uhh, ja wel eens overwogen, maar eerst maar eens mijn eerste multisub opstelling werkend krijgen

. Ik wil bovendien ook goed laag op meer dan 1 plek, dus wat dat betreft is multisub ook wel een logische oplossing. Ik heb er goede verwachtingen voor!
Afgelopen vrijdag heb ik de sub en center afgemaakt:
Ik zal binnenkort metingen van de center plaatsen. Heb nu thuis alle 4 de subs draaien, klinkt al veelbelovend: vet en strak en minder variatie door de ruimte heen. Maar moet nog echt goed afgesteld worden. Ik zal de metingen hier posten.