Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Ik denk dat ik het maar gewoon eens moet proberen, dank voor de tip :goedzo:

Hier nog de polar van de topkasten. Niet helemaal perfect, de 1/4 golflengte resonantie van de u frame geeft duidelijk nog een verbreding van de afstraling (net onder de 400Hz). Wellicht dat de aanpak van Meiborg / Martijn M met sleuven over de lengte nog beter gedrag in het midlaag kan geven. Wellicht iets om ooit nog te proberen. Maar even uitstellen, als ik nog meer tijd hieraan besteed dan vermoord mijn vriendin me :P.
Final polar - sonogram.png
Maar als je de polars bekijkt, dan zie je toch wel een mooi glad verlopend patroon wat begint als imperfecte cardioide in het laag met 10dB laag onderdrukking aan de achterkant, naar echt cardioid in het midlaag, met een gelijkblijvende DI in het midhoog om uiteindelijk in het hoogste octaaf nog iets te vernauwen. Dat laatste omdat de gebruikte waveguide eigenlijk gewoon een hoorn is die niet echt constant directivity is.
Final polar - DI pattern low.png
Final polar - DI pattern mid.png
En de respons in 10graden stappen tot 90graden, en dan met 20graden stappen tot 180graden.
Final polar - overlays.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Martijn M »

Je resultaten zijn indrukwekkend! De luidsprekers van Dutch & Dutch doen het overall (vooral onder 400 hz) nog een slagje beter, maar daar zit veel meer ontwikkeling achter. Desalniettemin vind ik dit een zeer lovenswaardig. Heb je de afstand van het baffle tot de microfoon constant gehouden bij het meten onder verschillende hoeken?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Shadow »

Martijn M schreef:
Dutch & Dutch
plug plug plug =;

vroeger maakte jij leuke dingen en topics die ik volgde.... :-k
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Shadow schreef:
Martijn M schreef:
Dutch & Dutch
plug plug plug =;

vroeger maakte jij leuke dingen en topics die ik volgde.... :-k
Ja zoals dit project :P, misschien moeten we het daar over hebben :o ;)
Martijn M schreef:
Je resultaten zijn indrukwekkend! De luidsprekers van Dutch & Dutch doen het overall (vooral onder 400 hz) nog een slagje beter, maar daar zit veel meer ontwikkeling achter. Desalniettemin vind ik dit een zeer lovenswaardig. Heb je de afstand van het baffle tot de microfoon constant gehouden bij het meten onder verschillende hoeken?
Ja misschien moet je ooit maar eens een tip plaatsen, ik wil ooit nog wel eens een test kastje maken met sleuven aan de zijkant. Voor nu ben ik zeer tevreden met dit resultaat.

Ik heb idd de afstand tot de microfoon constant gehouden. Waarbij het draaipunt wel een compromis was, en ongeveer tussen waveguide en woofer inlag (de waveguid is iets dieper natuurlijk).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Martijn M »

Niet bedoeld als plug. Jammer dat dat zo geïnterpreteerd wordt. Ik heb zelf veel ervaring met dit type luidspreker, met name professioneel. Logisch toch dat ik het vergelijk? Overigens betwijfel ik of een 'plug' in dit topic enig nut zou hebben.

Het punt dat ik wilde maken is dat ik bewondering heb voor het goede resultaat dat Jag behaald heeft.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Shadow »

Martijn M schreef:
Niet bedoeld als plug. Jammer dat dat zo geïnterpreteerd wordt. Ik heb zelf veel ervaring met dit type luidspreker, met name professioneel. Logisch toch dat ik het vergelijk? Overigens betwijfel ik of een 'plug' in dit topic enig nut zou hebben.

Het punt dat ik wilde maken is dat ik bewondering heb voor het goede resultaat dat Jag behaald heeft.
Was ook bedoeld met knipoog, maar wat ik eigenlijk meer bedoelde dat het wel lijkt of na je bedrijfsstart en stop alle projecten hobbymatig ook dood zijn?
Ben je klaar er mee>? het ultieme gevonden?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Gerrit »

Mooi werk :goedzo:
Hier is een directivity diagram van de Geddes Summa, weliswaar geen cardioid maar het lijkt er qua design toch best wel op:
Geddes Summa.png
Deze houdt bij 10kHz op en de schaal is ook anders maar het is wel duidelijk dat je met je ontwerp op zijn minst op hetzelfde niveau zit.

Kun je ook de normalized directivity laten zien? Die view vindt ik handiger om het verloop te beoordelen. Dat je de directivity als zodanig kunt presenteren zonder dat het een ratjetoe is is op zich al een erg goed teken (namelijk dat de respons zeer vlak is).
Hopelijk doet dit goede voorbeeld ook goed volgen en gaan meer mensen ontwerpen maken waar de directivity op de voorgrond staat.

Gerrit
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Martijn M »

Shadow schreef:
Was ook bedoeld met knipoog, maar wat ik eigenlijk meer bedoelde dat het wel lijkt of na je bedrijfsstart en stop alle projecten hobbymatig ook dood zijn?
Ben je klaar er mee>? het ultieme gevonden?
Het is flink druk hier. Daarom heb ik minder vrije tijd dan voorheen. Bovendien ben ik al de hele dag met audio bezig, dus heb ik minder behoefte om met audio te hobby'en in mijn vrije tijd. Overigens ben ik bezig met een klassieke gesloten 3-weg luidspreker met oude, doch goede drivers. Daar zal ik t.z.t. een topic voor openen. Het is mijn bedoeling om het ontwerpproces uitgebreid te beschrijven.

Jag, heb je wel eens een near-field sub overwogen? Ik ben van plan daar zelf binnenkort mee te experimenten. Het zou goed moeten klinken, maar een extra voordeel is dat je je buren minder tot last zult zijn.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door markbakk »

Shadow schreef:
Martijn M schreef:
Niet bedoeld als plug. Jammer dat dat zo geïnterpreteerd wordt. Ik heb zelf veel ervaring met dit type luidspreker, met name professioneel. Logisch toch dat ik het vergelijk? Overigens betwijfel ik of een 'plug' in dit topic enig nut zou hebben.

Het punt dat ik wilde maken is dat ik bewondering heb voor het goede resultaat dat Jag behaald heeft.
Was ook bedoeld met knipoog, maar wat ik eigenlijk meer bedoelde dat het wel lijkt of na je bedrijfsstart en stop alle projecten hobbymatig ook dood zijn?
Ben je klaar er mee>? het ultieme gevonden?
Ik denk dat niemand de knipoog is ontgaan. Zie het maar liever als betrokkenheid bij de persoon. Jammer is dan niet echt op z'n plaats.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door JvS »

Gisteravond gehoord en ze klinken erg mooi. Het massale valt me ook alleszins mee :). Het is echt ultra direct geluid allemaal, mede door de enorme akoestische panelen is er echt bijna geen gereflecteerd geluid en dat klinkt best goed, maar is ook wat sweetspotterig.

Alleen het laag moet echt nog even getemd worden, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt :).

Way to go! Een van de mooiste projecten van de laatste tijd!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Gerrit schreef:
Mooi werk :goedzo:
Hier is een directivity diagram van de Geddes Summa, weliswaar geen cardioid maar het lijkt er qua design toch best wel op:
De bijlage Geddes Summa.png is niet meer beschikbaar
Deze houdt bij 10kHz op en de schaal is ook anders maar het is wel duidelijk dat je met je ontwerp op zijn minst op hetzelfde niveau zit.

Kun je ook de normalized directivity laten zien? Die view vindt ik handiger om het verloop te beoordelen. Dat je de directivity als zodanig kunt presenteren zonder dat het een ratjetoe is is op zich al een erg goed teken (namelijk dat de respons zeer vlak is).
Hopelijk doet dit goede voorbeeld ook goed volgen en gaan meer mensen ontwerpen maken waar de directivity op de voorgrond staat.

Gerrit
Dank je :D. Bedoel je normalised met de on axis respons? Die is bijna vlak, dus het scheelt niet zo gek veel (de verbreding bij 20K is denk ik niet reeel, dat meet mijn meetmicro nauwlijks).
Final polar normalised - sonogram.png
JvS schreef:
Gisteravond gehoord en ze klinken erg mooi. Het massale valt me ook alleszins mee :). Het is echt ultra direct geluid allemaal, mede door de enorme akoestische panelen is er echt bijna geen gereflecteerd geluid en dat klinkt best goed, maar is ook wat sweetspotterig.

Alleen het laag moet echt nog even getemd worden, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt :).

Way to go! Een van de mooiste projecten van de laatste tijd!
Laag stond idd alleen nog maar "aan" met twee van de vier subs werkend. Dat is nog work in progress, moet ik nog wat inroom metingen aan spenderen om levels ed goed in te stellen. Het is idd enigzins sweetspotterig met zon hoge directivity. Het zou eigenlijk horizontaal iets breder mogen, dat wist ik al vantevoren. Echter, klinkt het off axis niet slecht, vooral indirecter, klankmatig nog steeds neutraal. Daar ben ik ook wel tevreden over wat dat betreft!
Martijn M schreef:
Jag, heb je wel eens een near-field sub overwogen? Ik ben van plan daar zelf binnenkort mee te experimenten. Het zou goed moeten klinken, maar een extra voordeel is dat je je buren minder tot last zult zijn.
Uhh, ja wel eens overwogen, maar eerst maar eens mijn eerste multisub opstelling werkend krijgen ;). Ik wil bovendien ook goed laag op meer dan 1 plek, dus wat dat betreft is multisub ook wel een logische oplossing. Ik heb er goede verwachtingen voor!

Afgelopen vrijdag heb ik de sub en center afgemaakt:
IMG_20150619_142445.jpg
IMG_20150619_174136.jpg
IMG_20150619_174232.jpg
Ik zal binnenkort metingen van de center plaatsen. Heb nu thuis alle 4 de subs draaien, klinkt al veelbelovend: vet en strak en minder variatie door de ruimte heen. Maar moet nog echt goed afgesteld worden. Ik zal de metingen hier posten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door markbakk »

Kunnen we al nomineren voor speaker van het jaar?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Gerrit »

Bedoel je normalised met de on axis respons?
Ja, het maakt het wat makkelijker om het verloop te beoordelen ook al is de on-axis curve al erg goed.

Gerrit
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Update, kleine revisie van de multisub opstelling. Mijn huidige subjes met enkel XLS10 die aan de voorkant staan, worden opgewaardeerd met een extra driver.

Hier zoals mijn set in mijn vorige huis nog stond
Tannhauser.jpg
Vandaag alle baffles/drivers ingefreesd
Sub110_1.jpg
Sub110_2.jpg
En de 15" sub die in de hoek stond, die wordt vervangen door nog een dubbel XLS10 sub. Dus nu krijg ik 4 identieke dubbel XLS10 subs. Voordat de vraag komt, ja met enkel XLS10 had zeker ook gekund, ik overdrijf gewoon graag :mrgreen:
Sub210_1.jpg
Sub210_2.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Douwe84 »

Overdrijven is een vak, je bent er gewoon graag goed in en daar is niks mis mee :D
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Gerrit »

Hup Hup nog een sub :mrgreen:
Ben benieuwd of je nog wat gaat merken van het feit dat ze minder hoeven te doen (minder vervorming).

Gerrit
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Martijn M »

Gave set zo zeg! Ik kom graag eens langs om het te beleven :beer: .
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Gerrit schreef:
Hup Hup nog een sub :mrgreen:
Ben benieuwd of je nog wat gaat merken van het feit dat ze minder hoeven te doen (minder vervorming).

Gerrit
Ja dat wordt lastig vergelijken wel, draai nu geen multisub. Maar slechts op 2 subs :). Dat gaat op de luisterpositie overigens heel aardig. Sowieso veel meer buigslappe wanden hier dan in vorige huis, dus ik verwacht veel lagere q pieken/dalen. Ik bouw eerst deze sub af plus de extra drivers erbij aan de voorkant, en dan ga zal ik weer met multisub optimizer de boel inregelen.

Ben ook nog begonnen met de bouw van twee xls10 subjes voor JvS. Hij gaat dan ook met vier subs draaien. Gaan we ook met mso inregelen. En moet ook nog een keer bij een collega zijn door mij aangedragen vier subs inregelen :mrgreen:

En dan nog een keer een testkastje bouwen om nog te experimenteren met een ander soort behuizing voor de cardiode midwoofer, heb het hout al liggen.

O ja en ook nog iets met promotie afmaken geloof ik :p

En Martijn van harte welkom natuurlijk :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Martijn M »

Vertel 's wat meer over die alternatieve behuizing!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

En nog twee subs af 8) (zijn voor JvS). Plus alle inslagmoeren bevestigd (wat een k*t klus) en baffle verlijmd + extra kabeltjes gemaakt.
IMG_20160419_212927.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Martijn M schreef:
Vertel 's wat meer over die alternatieve behuizing!
Hier nog even op antwoorden. Nou eigenlijk probeer ik nog steeds de weerstand behuizing werkend te krijgen. Ik heb nu een gedempte u frame, dat werkt behoorlijk goed, echter nog wel invloed van de resonantie op de polar. Zie eerdere posts voor directivity plots. Meiborg heeft het ook wel eens goed werkend gekregen, en jullie hebben er een bedrijf mee gestart :lol: Dus eigenlijk probeer ik gewoon jullie na te doen :bakkie:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Chris_T »

Wat een gaaf project! Klopt het dat de demping alleen rondom & direct achter de woofers zit? Of bevindt zich bij de openingen aan de achterkant ook nog een vorm van demping?
De cardoide werking is erg mooi om te zien :).
Je spreekt ook over een resonantie bij de directivity plots, maar is dat wel de juiste benaming voor de overgang van dipool naar monopool?
M.a.w. zie je in het tijdsdomein ook dat het bij de overgang na-ijlt?
Sorry om je zo met vragen te bestoken, de interesse is flink gewekt ;).
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Er zit geen demping bij de openingen. De "u" zit volledig opgevuld met rockwool, verder niet. De u heeft een 1/4 golflengte resonantie. Als je die niet dempt, werkt het niet omdat amplitude aan voor en achterzijde verschillen. Met veel demping, komt het heel dichtbij echt cardioide, echter zie je rond de 1/4 golftlengte dat de polar verbreedt.

Vandaag nog even de afrondfrees erlangs gehaald, fleurt het altijd enorm van op :)
Sub210_110s_2.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Jag »

Kleine update. Subs zijn inmiddels af. Ik heb nu vier gelijke subs met dubbele XLS10 in gesloten behuizing. Ik moet het geheel nog inregelen met MSO!
IMG_20160713_175241.jpg
En ik ga een keer wat proberen met een passief wisselfilter voor de tops. Radicaal, nog nooit ook maar 1 condensator, spoel of weerstand in een luidspreker geplaatst :rofl: :-#. Maar goed, impedantie schijnt wel aanvullende waarde te hebben om die te weten, dus ik heb een kleine test amp gebouwd met 2 functies:
- impedantie meet jig (via headphone out van EMU tracker pre)
- portable 1 kanaal power amp (voor makkelijk buiten meten)
IMG_20160815_181324.jpg
Helaas was ik wel zo slim om te bedenken dat de TA2024 (had ik nog liggen) gebrugd is en daarom niet geschikt is voor impedantie metingen, maar niet zo slim om te bedenken dat je als je dan switched naar de EMU, dat je dan de nul ook mee moet schakelen. Dus nu moet ik een nieuwe schakelaar bestellen :mrgreen: (vandaar de draad brug tussen signaal nul en speaker uitgang nul in de foto)
3.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + fotos!!

Bericht door Shadow »

Jeumig, krijg je ook een kerstpakket van Peerless ofzo? :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”