Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
btw: is die 2e naam van de speaker in hint waar we m straks kunnen gaan luisteren?
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb toevallig wat voor de isobarix uit zitten denken. Wil ik volgende week aan beginnen. Ook wat testen mee doen met weliswaar -vanwege de vintage restrictie- een B110 er in. Ik was ook een (gebogen) tapse lijn van plan.
Ik volg dit dan ook met interesse.
Ik volg dit dan ook met interesse.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Verschil van het rechte kastje met die van de opbouw a la Nescio:
Groen: Gevouwen pijp
Verplaatsing van de problemen.........
Volgende stap: kamer voor de pijp plaatsen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het gaat erom dat er allerlei theorieën de ronde doen die eigenlijk alleen maar marketing zijn....
Dan dus dipool met aan de achterzijde stromingsweerstand mbv demping materiaal, zoals Proraum met de PRO 20D.
Effe uitzoeken wat het beste werkt
Effe uitzoeken wat het beste werkt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Daar ben ik al eens ( en Jeroen ook) mee aan het testen geweest, probleem is dat dempingsmateriaal bij lagere frequenties niet veel meer doet.
En aan de achterzijde een soort labyrint zoals een suskast is opgebouwd? Een open systeem dus waar nauwelijks geluid uit komt.
Die Neo 10 is daar ook ingezet vanf 300Hz, ze hebben er schijnbaar dus toch iets op gevonden.
Je zou nog iets kunnen proberen met een mud rietjes...
groet,
Aat
groet,
Aat
Waarop ik doelde is dit: uiteraard geven verschillende kastvormen wel andere resultaten. En ik ga zeker het werk van gerenommeerde luidsprekerontwerpers niet afkraken. Ik zie alleen niet in waarom je zo veel aandacht aan de binnenkant van een kast geeft, waar je met gerichte inzet van de goede dempingsmaterialen veel sneller veel meer effect bereikt. Steek al die energie liever in een baffle met een gunstige afstraalkarakteristiek, zodat je straks niet allerlei sprongen in ofwel je power curve ofwel je on-axis response gaat krijgen.markbakk schreef:Ik voorspel je: geen enkele vorm gaat het veel beter doen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ff voor de duidelijkheid: dit is dus leeg, zonder demping?ds23man schreef:Verschil van het rechte kastje met die van de opbouw a la Nescio:
mwah laag, je gaat maar tot 300 Hz dat is nog wel te dempen.ds23man schreef:Daar ben ik al eens ( en Jeroen ook) mee aan het testen geweest, probleem is dat dempingsmateriaal bij lagere frequenties niet veel meer doet.
En daarbij je hebt toch geen restricties voor de dikte van je totale systeem?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Inderdaad zonder dempingsmateriaal. Dan kun je mooi de problemen zien. Lekker verder experimenteren.Henkjan schreef:ff voor de duidelijkheid: dit is dus leeg, zonder demping?ds23man schreef:Verschil van het rechte kastje met die van de opbouw a la Nescio:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ds23man schreef:Inderdaad zonder dempingsmateriaal. Dan kun je mooi de problemen zien. Lekker verder experimenteren.![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zonder demping is een utopie. Waar het mij omgaat is dat dempingsmateriaal weinig doet bij lagere frequenties en het daarom wel handig is dat er dat gebied zo weinig mogelijk staande golven ontstaan. Zeker bij een planar/AMT.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
tot nu toe geen probleem dus. btw: je zal dan wel de uiteindelijke lange kast in segmenten moeten krijgen...ds23man schreef:Zonder demping is een utopie. Waar het mij omgaat is dat dempingsmateriaal weinig doet bij lagere frequenties en het daarom wel handig is dat er dat gebied zo weinig mogelijk staande golven ontstaan. Zeker bij een planar/AMT.
demping boven 500Hz gaat prima:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, en? principe is gelijk, hooguit ietwat extra demping door t papier van de conus 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kan er wel omheen draaien maar de reden waarom ik niet naar Breda kom is dit:
http://www.aes-section.nl/lezingen/proj ... ct244.html
De Ultrazooom 3.0 staat daar dus. In een andere ruimte een combinatie van Vivid G3 met Mola Mola en misschien komt er ook nog een B&W 802 set. Het laag van mijn set gaat ook met Mola Mola versterkers aangestuurd worden.
http://www.aes-section.nl/lezingen/proj ... ct244.html
De Ultrazooom 3.0 staat daar dus. In een andere ruimte een combinatie van Vivid G3 met Mola Mola en misschien komt er ook nog een B&W 802 set. Het laag van mijn set gaat ook met Mola Mola versterkers aangestuurd worden.
Vergeet je dan ook je camera niet mee te nemen ? 
Want je weet :

Want je weet :