Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vandaag begonnen aan het passen, meten en monteren van de diverse onderdelen. Het front op de kast, de kast op de stam en dat weer op de voet. Alles zit nog los, maar wel de deuvels overal aangebracht. Het lakken kan dan per onderdeel gebeuren en als alles in de lak zit kan het geheel in elkaar gezet worden. (zou er zo een bouwpakket van kunnen maken.... :) )

Afbeelding
De voet


Afbeelding Afbeelding
Beetje overzichtplaatjes

En de eiken fineerstroken. De donkere dunne strookjes komen pas over een week of drie, dus helaas kan ik niet verder. Misschien eens opzoek bij een andere modelbouwzaak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Okee dan..

Zo hoor je er een poosje niks van en ondertussen schroeft en zaagt ie bijna het hele ding in elkaar! ](*,)

Knap werk hoor. Maarreh, moeten die behuizingen zo ver naar voor op de stam rusten? Gevoelsmatig zou ik ze toch iets meer naar achter plaatsen. Ik denk hooguit 5 tot 6 cm?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

t lijkt inderdaad een beetje op ET zo :roll:
verder heel mooi hoor
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De foto's vertekenen het beeld iets vanwege de schuine lijnen en er komt natuurlijk aan de achterkant nog een stuk (cm of 4). Dan komt aan de bovenkant en onderkant nog een laag eiken dus het gaat er nog iets anders uitzien denk ik. De voet staat nu 3 cm meer naar voren dan de kast. Maar da's weer leuk voordeel van zelfbouw....kan de kast z nog een stukje naar achter verplaatsen mocht dat beter staan.. :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Edo schreef:
De foto's vertekenen het beeld iets vanwege de schuine lijnen en er komt natuurlijk aan de achterkant nog een stuk (cm of 4).
Ah tuurlijk, dat was ik ff vergeten..

Momentje..

](*,)

Zo, hehe.. Ik was mijn kluts even kwijt. Maar ik moet zeggen dat het er nu al veelbelovend uit ziet hoor! Heb je zelf ook iets van een technische opleiding gehad trouwens?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ja, ja, het nadeel van dit soort ondernemingen is, dat het saai wordt om steeds te vertellen dat het er weer gelikt gaat uitzien. Uitslovers...... :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
...Echt doe-het-zelver kan niet zonder...ehmmm..bier?.. :) ......eerst maar eens een biertje. Misschien borrelt er een idee op. Of als iemand een suggestie heeft ...graag...
Rochefort 10 misschien?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

:D jammie...
Ik zou zeggen, kom gezellig avondje langs en neem dat biertje maar mee !!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Geenius schreef:
Edo schreef:
...Echt doe-het-zelver kan niet zonder...ehmmm..bier?.. :) ......eerst maar eens een biertje. Misschien borrelt er een idee op. Of als iemand een suggestie heeft ...graag...
Rochefort 10 misschien?
nummer 8 mag ook wel hoor! 6 is trouwens ook wel lekker; wat frisser en banaanachtig van smaak.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Geenius schreef:
Edo schreef:
...Echt doe-het-zelver kan niet zonder...ehmmm..bier?.. :) ......eerst maar eens een biertje. Misschien borrelt er een idee op. Of als iemand een suggestie heeft ...graag...
Rochefort 10 misschien?
nummer 8 mag ook wel hoor! 6 is trouwens ook wel lekker; wat frisser en banaanachtig van smaak.
meestal vindt ik 8 lekkerder dan 10. 10 is wel erg zwaar, meer iets voor erg rustig drinken bij de openhaard (en die heb ik niet)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat zijn al wat bierliefhebbers bij elkaar...Goed, zet ik de BBQ er wel bij.... :)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Lekker, ik doe mee! :P Doe mij de 6 maar. :wink:
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

michiel schreef:
Lekker, ik doe mee! :P Doe mij de 6 maar. :wink:
Hmm, 6 bij de BBQ, eindigen met 8. Uitbuiken met 10?
Ik doe mee :D
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

geef mij dan maar een chouffeke

Afbeelding

gaat er altijd wel in, zeker van den tap!

kijk hier maar eens!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

krijg er dorst van..... maar nu weer on-topic graag!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
krijg er dorst van..... maar nu weer on-topic graag!
Om min of mme on topic te blijven; het valt me op dat liefhebbers van kwalitatief goede weergave ook het kwalitatief goede bier weten te waarderen.

Maar of de zelfbouwers ooit ook zelfbrouwers worden?
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

richard schreef:
Henkjan schreef:
krijg er dorst van..... maar nu weer on-topic graag!
Om min of mme on topic te blijven; het valt me op dat liefhebbers van kwalitatief goede weergave ook het kwalitatief goede bier weten te waarderen.

Maar of de zelfbouwers ooit ook zelfbrouwers worden?
Ja!

Heb momenteel 27 flessen zelfgebrouwen triple die ik binnenkort met wat vrienden meester ga maken :P
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En hier is het bier op, tuinhaardhout is bijna op, bbq was lekker, en nog even snel reageren en zo weer lekker naar buiten, maar de situatie is nu dat (om weer even "on-topic" te gaan) ik moet wachten op m'n dunne 3mm strookjes fineer. Als die erop zitten kan de massief eiken boven en onderkant gemaakt worden. Daarna massief houten achterkant en kan het afwerken zoals schuren en veel lakken beginnen. Als dat klaar is volgt de assemblage van alle losse delen en gaan we beginnen met het filter (wat op papier al af is) te testen. Dus nog een lange weg te gaan. Kast met 6 rechte planken is makkelijker en sneller....

Dus nog even geduld voor volgende foto's

Edo (die nu weer naar de tuin vertrekt)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De drivertjes zijn het vast waard. Kan heel leuk worden dit projectje!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik hoop het Jeroen. Ik ben nu voor het eerst aan het "testen" met Dayton units, maar aan de reacties van andere (vooral Amerikanen) te zien is men erg lovend over de prijs/kwaliteit. Al is het maar een klein ding (125 mm met F3 op 70 Hz) ben ik heel nieuwsgierig wat ie gaat doen en volgoet ie komt er dus een 3-weg versie van. Dit wordt dan mid/hoog en waarschijnlijk nog een Dayton voor de bas (de 20cm RS uitvoering). Maar da's voor later.

P.s. al een lamme hand van je plankje zagen? (gaat er goed uitzien zeg, ook veel werk)

Edo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol: Geen lamme handen sinds ik mijn Festool decoupeerzaag heb. Verder scheelt zaaggeleiding en gebruik van de juiste zaagbladen ook veel :wink: . Het enige probleem is dat bijna geen plankje hetzelfde is, kost dus veel tijd met afmeten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goed, het was even stil, maar ondertussen beetje bijbeetje verder. Het fineer voor de kast is er nog niet dus kan ik niet mee verder. Wel met de voet. De voet (en stam) zijn klaar. Alles in de kleurlak en 4 keer blanke lak. En natuurlijk aan het loodgieten geweest om de voet wat te verzwaren zodat ie niet teveel topzwaar gaat worden.

2,5 kilo lood afgewogen en in een oud steelpannetje op het vuur. Gasbrander er nog eens bovenop en binnen no-time heb je vloebaar lood.De voet onder een hoek gezet in de schuur en met handschoenen, schort en bril gieten maar.
lood2.jpg
Plantenspuit ernaast voor koeling (voordat het hout wegbrand) en is prima gelukt. Voetje is een stukje zwaarder nu.
lood3.jpg
lood4.jpg
lood5.jpg
Nu het geheel tijdje laten afkoelen en opdrogen. Daarna met lijm en wat schroefjes bevestigen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En de voet met stam in de lak......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wederom een goed idee en een hele mooie afwerking.
Maar is dit lood verhitten niet heel giftig?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, valt mee. Looddamp opzich moet je niet teveel inademen natuurlijk, maar goed ventileren is voldoende. Loodstof, dus zagen of schuren van lood o.i.d. is velemalen gevaarlijker.
Plaats reactie