Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Het is de bedoeling dat je het flesje bier ernaast zet op de foto...ipv op de grond. 
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Burp ! 
Is dat trouwens een B&G Neo 8 op de foto ? dan heb je al een halve harmonizer, alleen nog even het passieve schakelingetje copieren
Is dat trouwens een B&G Neo 8 op de foto ? dan heb je al een halve harmonizer, alleen nog even het passieve schakelingetje copieren
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Als je dan toch een transmissielijn gaat bouwen voor 300Hz, is de lijn dan wel λ/2 van die 300Hz lang?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Berekenen?
Gewoon natte vingerwerk!
Op basis van de Nescio dan weer wel.
Het gewone kastje is 24cm diep, die met de gevouwen punt 12cm ( dus de lengte van de kegel is 24cm). Kan ik mooi meten wat het verschil is. Overigens kan ik met de diepe kast ook nog eens gaan spelen met halfronde achterkant, dan wel met de bolling naar voren of achteren. Een puntig schot behoort ook tot de opties.
Gewoon natte vingerwerk!
Op basis van de Nescio dan weer wel.
Het gewone kastje is 24cm diep, die met de gevouwen punt 12cm ( dus de lengte van de kegel is 24cm). Kan ik mooi meten wat het verschil is. Overigens kan ik met de diepe kast ook nog eens gaan spelen met halfronde achterkant, dan wel met de bolling naar voren of achteren. Een puntig schot behoort ook tot de opties.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Een eerste proefmeting met het lege (geen demping), diepe kastje. Het probleem van de backwave is duidelijk zichtbaar:
De staande golven tekenen zich mooi af.
De staande golven tekenen zich mooi af.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Volgens mij gaat dit een zeer discriminerende meetopstelling worden.
Gevuld met twaron:
Gevuld met twaron:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Overigens zijn alle metingen niet gegated en met een 1/12db smoothing.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Tis wel duidelijk wat de beste demping is maar het gaat hier natuurlijk om de vorm van de kast.
Zou daar nog wel ff wat andere vormen proberen als ik dit zo zie.
Wel mooi om de verschillen in demping zo te zien.
Zou daar nog wel ff wat andere vormen proberen als ik dit zo zie.
Wel mooi om de verschillen in demping zo te zien.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Nou,onwerkbaar ziet het er toch niet uit.ds23man schreef:Leesbril nodig Dre?
En dat heb je nu al laten zien!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Dit was even een testje om te kijken of er verschillen zijn te zien. En om eerlijk te zijn je ziet het gelijk al in de impulsrespons. Een planar of AMT is dus gewoon akoestisch open zoals ik al voorspeld had ( vergelijk het met een douchegordijn). Komende tijd maar eens serieus bezig met vergelijkende metingen wbt verschillende kastvormen en demping.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Eerst maar eens zorgen dat er virtueel geen achterwand is............
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Maak nou eens BD-plots. Dan zie je het verschil tussen backwave en resonanties direct.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Die heb ik niet eens nodig om het verschil al te zien in de impulsrespons. Maar effe geduld, dit is slechts het begin.......
Overigens had je in de frequentieresponses al de staande golven kunnen zien, zeker met de opgegeven diepte van de kast.
Overigens had je in de frequentieresponses al de staande golven kunnen zien, zeker met de opgegeven diepte van de kast.
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Zou het niet een oplossing zijn om geen kast achter de speaker te plaatsen maar alleen demping met voldoende dikte om de 300 hz voldoende te kunnen dempen.
Op die manier verminder je de energie aan de achterzijde maar vermijd je de reflecties op de achterwand.
Heb net even een test gedaan met mijn Maggies door daar een stel stoelkussens op hangen en inderdaad is het resultaat dat de stereo afbeelding verbetert.
Op die manier verminder je de energie aan de achterzijde maar vermijd je de reflecties op de achterwand.
Heb net even een test gedaan met mijn Maggies door daar een stel stoelkussens op hangen en inderdaad is het resultaat dat de stereo afbeelding verbetert.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Goed even verder.
Stukje 75mm PVC pijp doormidden gezaagd, wat ideaal gaat op de zaagtafel, om een holle of bolle achterwand te testen.
Metingen zonder dempingsmateriaal.
Rood: leeg
Geel: hol
Groen: Bol
Tsja, de staande golven verplaatsen mooi bij de bolle variant ( minder diepe kast). Maar het effect van hol of bol is marginaal.
Straks maar eens de gevouwen hoorn testen.
Stukje 75mm PVC pijp doormidden gezaagd, wat ideaal gaat op de zaagtafel, om een holle of bolle achterwand te testen.
Metingen zonder dempingsmateriaal.
Rood: leeg
Geel: hol
Groen: Bol
Tsja, de staande golven verplaatsen mooi bij de bolle variant ( minder diepe kast). Maar het effect van hol of bol is marginaal.
Straks maar eens de gevouwen hoorn testen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 3.0 aka De Punt
Dus de ontwerpen van Laurence Dickie zijn
? Bovendien heeft Jeroen in het verleden al eens aangetoond dat een bol met kegel zeer effectief kan zijn.
Maar goed, zal er ook nog even een schuin schotje inzetten. Kunnen we vermoedelijke die mythe ook aan de straat zetten.
? Bovendien heeft Jeroen in het verleden al eens aangetoond dat een bol met kegel zeer effectief kan zijn. Maar goed, zal er ook nog even een schuin schotje inzetten. Kunnen we vermoedelijke die mythe ook aan de straat zetten.
