Het allereerste schema in de allereerste entry op blz. 1 ((zwart met witte letters, bah
Misschien is dat wat voor mij. Oh nee, dan moet ik weer 5 Volt gloei hebben.
Ik heb ook altijd te veel spanning in mijn projectjes
Moderator: Beheerdersteam
Als je T1 vervangt voor een type dat meer spanning mag hebben dan kan je naar een hogere input gaan.Rudolf schreef:Maar de input van deze stabilisatie schakeling gaat tot 250 Volt. Weet iemand er een die tot 300 (of meer) gaat?
Dan is dat misschien echt iets voor mij om hier te gebruiken.
Even terug had ik al voorgerekend dat 't zo'n 420V geeft met diodes.De buis geeft wat verlies, wordt wel meer (verlies) als er stroom moet geleverd worden.Rudolf schreef:Oh dat klinkt mooi.
Ik heb even een proefplankje gemaakt; buis EZ81 er aan gehangen; prachtig, geeft 276 Volt= ; ikke blij; gloeispanning in bedrijf (alleen met de EZ81 buis dan) meet ik 6,26 Volt, lijkt me ook prima.Dus dacht ik het valt mee met de hoge spanningen.
Maar toe heb ik er het netwerkje aan gesoldeerd zoals in het originele schema van pagina 1, dus Elco 47uF (350V), smoorspoel, maar heb alleen 15H, en nog een keer 47uF, afgesloten met een weerstand van 100k , 3 Watt.
Verder niks er aan natuurlijk; maar dat valt weer tegen, dat levert 406 Volt op zowel over C1 als over C2 (na de spoel).
Dat vind ik weer heel veel maar ligt aan mijn gebrekkige kennis hoop ik; ik vind het veel en vreemd dat je in dit geval over de eerste C en de tweede C de zelfde waarde meet.
Mag, hoeft niet.Rudolf schreef:Moet C1 zo'n "beker" elco zijn?
Schema wat aangevult, weerstanden waar niks bij staat mogen wel 1/4W zijn.moeten de weerstanden 1 Watt zijn of is 1/4 of 1/2 ook goed/ (behalve R9 270 Ohm/5 Watt natuurlijk)
Na een enkele EZ81 ook C1 en C2 50 (47?) uF / 350 Volt? (met choke er tussen) ?
220nF zijn geen druppeltjes, moet iets anders zijn.Hoeven ook niet zo dicht erop.Als koppel condensator 220nF 400 V (C2 versterkerdeel)) zie ik in de fotoos zo'n leuk klein druppeltje maar ik vind alleen flinke blokjes. Kan dat ook? Moet zo dicht mogelijk op de buisvoet en dat wordt dan lastig.
Zie dat je niet failliet gaatRudolf schreef:Heb de weerstanden maar allemaal minimaal 1 Watt besteld; het mag wat kosten deze keer !![]()