Instapproject: buizenversterker RH84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Waarom ben je geinteresseerd in buizentechniek?

Peiling eindigde op ma 10 mei 2010, 21:41

Vanuit mijn jeugd ben ik bekend met buizen en wil verder waar ik ooit ben opgehouden.
10
15%
Ik heb recente ervaring met buizen en zoek een leuk project om te bouwen.
9
14%
Ik heb niet eerder met buizen gewerkt en wil mijn eerste project gaan bouwen.
12
18%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers bijzonder.
5
8%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers beter dan transistorversterkers.
6
9%
Volgens horen zeggen klinken buizenversterkers zeer vervormd.
0
Geen stemmen
Ik denk dat buizentechniek achterhaald is maar ik zoek de juiste argumenten om dat aan te tonen.
5
8%
Buizen zijn lief :)
19
29%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

OK, bedankt, maar ik ga verder buisjes gebruiken zoals in het schema van dit draadje, dus ecc81 en EL84.
Het allereerste schema in de allereerste entry op blz. 1 ((zwart met witte letters, bah :lol: ) gebruikt als gelijkrichtbuis een 5U4 buis en gebruikt ook 300-0-300 voeding en krijgt er ook (op papier iig) toch 300 Volt uit.
Misschien is dat wat voor mij. Oh nee, dan moet ik weer 5 Volt gloei hebben.
Ik heb ook altijd te veel spanning in mijn projectjes :rofl:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ik heb bij mijn phono dude dit schema gebouwd; werkte goed; phono dude is helaas nog niet af :oops: :?
Als het weer eens regent ga ik daar wel aan verder.
Voeding%2520%28Medium%29.jpg
Maar de input van deze stabilisatie schakeling gaat tot 250 Volt. Weet iemand er een die tot 300 (of meer) gaat?
Dan is dat misschien echt iets voor mij om hier te gebruiken. \:D/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Met wat spanning wordt 't tenminste niet saai :D
Die 5U4 doet wat onder voor de EZ81, krijg je minder spanning.
Die stabilisatieschakeling mag wel tot 300V krijgen.Wel oppassen dat die BF459 niet te heet wordt.
Warmte wat je verstookt (Vin-Vuit) x Iverbruik liever niet meer dan 5W en goed koelen dan.
Voor de RH84 met smoorspoel hoeft 't niet en iets te hoge spanning (320V) is ook geen ramp.
En als je dat wit op zwart niet mag, draai 't gewoon om :o
Anne
Bijlagen
RH84-b1.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Kappa7 »

Rudolf schreef:
Maar de input van deze stabilisatie schakeling gaat tot 250 Volt. Weet iemand er een die tot 300 (of meer) gaat?
Dan is dat misschien echt iets voor mij om hier te gebruiken. \:D/
Als je T1 vervangt voor een type dat meer spanning mag hebben dan kan je naar een hogere input gaan.
bvb de MJE18004
Mogelijk ook een extra zener er bij plaatsen zo dat je reverentie wat hoger komt te liggen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Heel fijn deze input van jullie, daar ga ik wel mee aan de slag.
Kunnen die 1N4007 diodes het wel hebben ? (ja stom kan ik zelf opzoeken)
Ik heb de trafo eerst maar eens getest en gemeten.
IMG_0787.JPG
Aangesloten op de 0-240 ingang geeft hij secundair geheel onbelast 306 Volt; de 6,3 Volt uitgangen 6,6 Volt.
Autolampje van 6 Volt 15 Watt op een van de 6,3 uitgangen (beetje veel , maar heel even :shock: ) en de 6,3 zakte al in tot 5,6; de 306 Volt naar 301 Volt. Trafo is wel goed dus. Gelukkig, van de week al twee weggegooid :cry:
Er is hoop; ik vind dat stabilisatieschakelingetje wel heel interessant eigenlijk. Hoeveel Volt hoogspanning is ideaal voor deze RH84 versterker?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Best een mooie trafo, goed aangegeven aansluitingen ook.Van de 6,3V kun je de 1A gebruiken voor de gelijkrichter, 0,6A voor de ECC81 en de andere twee voor elke EL84.
Als de 300V is gelijkgericht laad de eerste elco op tot 300x1,4=420V en de volgende halve periode gaat de spanning evenveel de andere kant op.De diode krijgt dan 840V te sperren.Daar komt dan nog wat mogelijke pieken uit 't net en bij uitschakelen bij zodat de 1N4007 met max. 1kV niet over houdt.Bij E.O.O. (ome Dick) hebben ze nog de antieke OY1011, goed voor 1200V.
Met een voeding tussen 250V en 300V is de RH84 heel tevree.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Oh dat klinkt mooi.
Ik heb even een proefplankje gemaakt; buis EZ81 er aan gehangen; prachtig, geeft 276 Volt= ; ikke blij; gloeispanning in bedrijf (alleen met de EZ81 buis dan) meet ik 6,26 Volt, lijkt me ook prima.Dus dacht ik het valt mee met de hoge spanningen.
Maar toe heb ik er het netwerkje aan gesoldeerd zoals in het originele schema van pagina 1, dus Elco 47uF (350V), smoorspoel, maar heb alleen 15H, en nog een keer 47uF, afgesloten met een weerstand van 100k , 3 Watt.
Verder niks er aan natuurlijk; maar dat valt weer tegen, dat levert 406 Volt op zowel over C1 als over C2 (na de spoel).
Dat vind ik weer heel veel maar ligt aan mijn gebrekkige kennis hoop ik; ik vind het veel en vreemd dat je in dit geval over de eerste C en de tweede C de zelfde waarde meet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Oh dat klinkt mooi.
Ik heb even een proefplankje gemaakt; buis EZ81 er aan gehangen; prachtig, geeft 276 Volt= ; ikke blij; gloeispanning in bedrijf (alleen met de EZ81 buis dan) meet ik 6,26 Volt, lijkt me ook prima.Dus dacht ik het valt mee met de hoge spanningen.
Maar toe heb ik er het netwerkje aan gesoldeerd zoals in het originele schema van pagina 1, dus Elco 47uF (350V), smoorspoel, maar heb alleen 15H, en nog een keer 47uF, afgesloten met een weerstand van 100k , 3 Watt.
Verder niks er aan natuurlijk; maar dat valt weer tegen, dat levert 406 Volt op zowel over C1 als over C2 (na de spoel).
Dat vind ik weer heel veel maar ligt aan mijn gebrekkige kennis hoop ik; ik vind het veel en vreemd dat je in dit geval over de eerste C en de tweede C de zelfde waarde meet.
Even terug had ik al voorgerekend dat 't zo'n 420V geeft met diodes.De buis geeft wat verlies, wordt wel meer (verlies) als er stroom moet geleverd worden.
De 276V is de gemiddelde waarde, met een elco eraan laadt die tot de topwaarde en blijft daar als er geen verbruik is.Die ruim 400V is wel wat veel voor een 350V C ! In normale toestand komt dat niet voor, de andere buizen warmen op tezamen met de gelijkrichter, tegen dat de spanning oploopt beginnen de buizen stroom te trekken.Da's een van de redenen om een inschakelvertraging te hebben bij halfgeleider gelijkrichten.
Dat je voor en na de smoorspoel hetzelfde meet, tja zonder stroom geen spanning(verschil).
Net zoiets als bij de waterkraan, kraan dicht even veel druk over de hele leiding (anders stroom 't water van hoger naar lager druk tot wel gelijk).Zodra je de kraan opendraait valt daar de druk weg en stroomt er water uit: stroom=drukverschil, geen stroom= gelijke druk.Elektrisch verlies je ook geen spanning als er geen stroom loopt.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ja zoiets dacht '(en hoopte) ik al maar wist niet zeker; en kon het niet verwoorden iig; dus er is hoop. Ik had al bedacht dat 400 Volt tikje veel was voor 350 Volt Elcos, gauw de stekker er weer uit :mrgreen:
Geweldig bedankt voor de snelle reacties; zo fijn dit; kan ik waarschijnlijk toch wel met een buis gelijkrichten en deze trafo gebruiken. Dan ga ik maar een chassis en smoorspoelen bestellen; en wat componentjes die hier niet toevallig liggen.
Moet C1 trouwens zo'n "ouderwetse" bekerelco zijn? Die zijn kop boven de bovenplaat uitsteekt?

Dat stabilisatie transistorschema hou ik achter de hand. En gebruik het RH84 schema van blz. 1 maar met een EZ81 en twee voedingslijnen en 2 smoorspoelen.
En dan ga ik de cinch input chassis vlak naast de v.v. buis bovenop zetten en de Luidsprekeraansluitingen vlak bij de UGT's, alles ver van de netspanning ingang. Lekker onconventioneel maar je ziet het bij DIY vaker. Vinnik leuk.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ben een bestel lijstje aan het maken en heb nog wat vraagjes.
Moet C1 zo'n "beker" elco zijn?
Liefst geen koolweerstanden in audio, dat weet ik, moeten de weerstanden 1 Watt zijn of is 1/4 of 1/2 ook goed/ (behalve R9 270 Ohm/5 Watt natuurlijk)
Na een enkele EZ81 ook C1 en C2 50 (47?) uF / 350 Volt? (met choke er tussen) ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door RobertD »

Dat stabilisatie schema is geschikt voor voorversterkers, maar kan waarschijnlijk niet genoeg stroom leveren voor een paar EL84 buizen. Gewoon het schema volgen dat werkt het beste. In de voeding kun je de waarde van de eerste condensator tussen de gelijkrichter en de spoel variëren om de juiste uitgangsspanning te krijgen. Test dit met alle buizen erin.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ja ik ga nu met een (EEN) EZ81 gelijkrichten.
Als koppel condensator 220nF 400 V (C2 versterkerdeel)) zie ik in de fotoos zo'n leuk klein druppeltje maar ik vind alleen flinke blokjes. Kan dat ook? Moet zo dicht mogelijk op de buisvoet en dat wordt dan lastig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Moet C1 zo'n "beker" elco zijn?
Mag, hoeft niet.
moeten de weerstanden 1 Watt zijn of is 1/4 of 1/2 ook goed/ (behalve R9 270 Ohm/5 Watt natuurlijk)
Na een enkele EZ81 ook C1 en C2 50 (47?) uF / 350 Volt? (met choke er tussen) ?
Schema wat aangevult, weerstanden waar niks bij staat mogen wel 1/4W zijn.
RH84-met.jpg
RH84-met.jpg (27.38 KiB) 2487 keer bekeken
Als koppel condensator 220nF 400 V (C2 versterkerdeel)) zie ik in de fotoos zo'n leuk klein druppeltje maar ik vind alleen flinke blokjes. Kan dat ook? Moet zo dicht mogelijk op de buisvoet en dat wordt dan lastig.
220nF zijn geen druppeltjes, moet iets anders zijn.Hoeven ook niet zo dicht erop.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Geweldig Anne, helpt me weer verder. :relax:
Die "druppeltjes" staan op de derde blz. van dit draadje; setje van 4 detailfotoos van Jaap zijn versterker, 4e foto.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Heb de weerstanden maar allemaal minimaal 1 Watt besteld; het mag wat kosten deze keer ! =D> :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Heb de weerstanden maar allemaal minimaal 1 Watt besteld; het mag wat kosten deze keer ! =D> :rofl:
Zie dat je niet failliet gaat :lol:
Het zit niet enkel in de kosten, er moet ook plaats voor zijn.Met een paar weerstanden rond een buisvoet wordt 't vlug nogal vol.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Het wordt een Tubetown chassis 305x203x76mm; moet kunnen (duim duim) :think:
deze
deze
En dan maak ik daar waarschijnlijk nog een mooie houten rand omheen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Barry2001 »

Dat zijn chassis van Hammond. Op de site van Tubetown staat weinig info, als je bij Hammond zelf kijkt: http://www.hammondmfg.com/dwg21.htm

Dikte van het materiaal is 0.4 of 0.51 inch dik, max 1.27mm. 0.4 inch zelfs maar 1mm. Als je hier trafo's op wilt monteren gaat het doorhangen, zul je moeten verstevigen met u profiel oid. Ter overweging...

Edit: Kan het nu (daarstraks op telefoon) op het pc scherm beter zien, 1.27mm dik is die je gekozen hebt, zie bijlage.
Bijlagen
1444-29.pdf
(203.43 KiB) 144 keer gedownload
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ja hij is al onderweg; is hammond 1444/24; op 20 cm breedte hoop ik dat doorzakken meevalt; verstevigen kan altijd; is een goed beginpunt denk ik.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door RobertD »

Een stukje aluminium hoekprofiel onder de transformatoren monteren is altijd wel handig. Daar kun je aan de binnenkant ook weer dingen aan vast maken.

Heb je al uitgangstrafo's?
Die zijn voor dit soort versterkertjes niet heel zwaar.

De behuizing moet ruim genoeg zijn, ik heb hem ook in een heel klein kastje gebouwd. De blauwe variant van Jaap is ook niet zo groot.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ja, de UGT's komen ook uit de Sony TC500A, zijn lekker groot , (zie blz 8 ) ; is meestal beter.
Ik wil ze net als de smoorspoelen in het chassis plaatsen, in de hoeken, twee smoorspoelen onder de trafo en ugt's in de andere hoeken. En de luidsprekeraansluitingen er vlak boven, zoiets. Ook de cinch aansluitingen bovenop; zo kort mogelijke bedrading, en signaal ver van trafo's houden.
Ik zal er eens een schema van tekenen voor ik ga boren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Het wordt nog lekker vol zo :oops:
IMG_0793.JPG
IMG_0794.JPG
Gaat wel lukken; eerst bedradingsplan tekenen 1:1
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Kappa7 »

Bijzondere opstelling zo met de speaker aansluiting aan de voorzijde.
Waar je ook op moet letten is of de ugt, smoorspoel en de trafo van de voeding elkaar niet kunnen beïnvloeden. Zo moeten de kernen haaks op elkaar staan.
Ik kan niet goed zien of dat nu zo is.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Rudolf »

Ja ik hou de volgorde aan van spanning in naar spanning uit en volg het schema grotendeels; anders raak ik in de war; en ik heb ook het idee dat ik de rommel van het geluidssignaal vandaan hou. :-#
Ik weet dat ze haaks op elkaar moeten maar ik moet nog effe opzoeken wat dat precies is, kan op verschillende manieren, en ik heb 3 soorten trafoos natuurlijk.
Gebruikersavatar
Splinter226
Berichten: 435
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07

Re: Instapproject: buizenversterker RH84

Bericht door Splinter226 »

Ik vraag maar gelijk aan Abuis
Of deze thread een universele voeding bevat
voor se and pp
neither or both

or if there is one

I would like the final schematic
To put it in practice
:roll:

Involving two chokes
for each channel
in stereo

preferably a caluclator in each swtich of component value in the equation in formulae
Usually the clue is lost on me

I need a definite power supply design
EL84

Not only to build reliable amps with el84 tubes
To make the tube sound alife for the next generation
Safe and powerfull
Plaats reactie