Copying The Inimini

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door pappaleo »

A3Baak schreef:
@Leo, jij doet alles met multiplex is daar nog een reden voor?

Ik was van plan gewoon 12 mm MDF te gebruiken.
Nee, niet anders dan dat ik het fijn spul vind om mee te werken.
Het was ook in eerste instantie de bedoeling om de hele kast van berken te maken.
Wegens tijdelijke verkrijgbaarheid is een deel populier geworden. Dat is een stuk lichter en nog makkelijker te bewerken.

Ik heb het maar zo gelaten, want het was eigenlijk maar bedoeld als grap, een tweede inzending voor de wedstrijd te maken.
Maar het pakte onverwacht goed uit.

De binnenzijwanden zijn bij mij populier en de buitenlaag is berken. Twee verschillende houtsoorten op elkaar geeft een betere inwendige demping van het paneel.
Maar dat verschil is bij dergelijke kleine wandjes bijna te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door Barry2001 »

Gebruik zelf ook graag mdf, nadeel is dat het altijd zo'n zooi wordt met zagen. Als je dit buiten kunt doen scheelt het aanmerkelijk, binnen komt alles eronder te zitten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door pappaleo »

Ik heb nog een plaatje liggen ( in BIC formaat :mrgreen: ) met de layout van het filter op het plankje cq luikje. Dat heb ik even gescand.
Filter:
Afbeelding

Layout:
inimini098.jpg
Het smalle stuk staat in een hoek van 90° met het grotere vlak. De + aansluiting is dus 2 keer getekend. De positie van de spoelen is zo dat de magnetische velden elkaar zo min mogelijk beïnvloeden. De onderdelen zijn vastgezet met wat smeltlijm en eventueel een ty-rap. Let op dat je de onderdelen op het smalle deel zodanig plaatst dat het luikje nog in je kast past,

Uiteindelijk resultaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

pappaleo schreef:
( in BIC formaat :mrgreen: )
Super Leo, hier moet ik wel uit kunnen komen :relax:
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

Ok, na lang over nagedacht te hebben. Ben ik er achter dat ik een probleempje heb.

Ik heb geen frees en geen goede gatenboor. :shock:

Is er iemand in de buurt van Alphen aan den Rijn, die mij wil helpen met het in elkaar zetten van de kastjes :hide:
Ben er echt niet zo handig in, en ik wil het niet verkloten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door pappaleo »

Als jij het geen probleem vind om naar mij toe te komen, dan regelen we wel wat.
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

Daar heb ik zeker geen probleem mee, zou top zijn :goedzo: kom graag bij je langs.

Dan neem ik wel wat lekkers mee :beer:
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

De eerste frees sessie zit er op bij Pappaleo.

Zo mooi dat Pappaleo nog de malletjes bewaard had, dat scheelt een hele hoop. :goedzo:

Jammer genoeg erachter gekomen dat ik de verkeerde units heb geleverd gekregen Tangband W4-1320SIF ipv Tangband W4-655C.

Vond al zo vreemd dat de conus een andere kleur had. :hide:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Copying The Inimini

Bericht door wouter »

oe mooi! Die TB unit is een stuk duurder. Das aardig van Rumoh :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
oe mooi! Die TB unit is een stuk duurder. Das aardig van Rumoh :D
Maar of je met dezelfde filtering kan volstaan durf ik niet te zeggen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Copying The Inimini

Bericht door wouter »

Ik heb ze, en het laag is niet vergelijkbaar met het laag van de Inimini's dus nee... een showstopper
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door pappaleo »

Als het laag minder zou worden, dan kunnen ze het inderdaad niet opnemen tegen een Tannoy Arundel:
inimini099.jpg
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

pappaleo schreef:
Als het laag minder zou worden, dan kunnen ze het inderdaad niet opnemen tegen een Tannoy Arundel:
inimini099.jpg
:rofl: :rofl:
Zou wat zijn :lagge:
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

IMG_20160326_154121.jpg
Vandaag begonnen met het in elkaar zetten.

Vooral nog kleine plankjes op maat zagen en schuren, veel schuren.
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

IMG_20160328_173425.jpg
Van het weekend een deel van 1 van de speakerkastjes in elkaar geschroefd.

Eerst voorboren met 2,5 mm en dan een schroefje er in van 3 bij 25. Met minder voorboren ging het MDF al splijten.
Dus misschien is daarom multiplex beter, gaat op zich prima maar moet wel met beleid.

Nu kom ik wel met een dingetje, het filter laatje zou vastgeschroefd moeten worden met 6 schroeven.
Aangezien MDF dus vrij zacht is, en ik niet veel ruimte heb om in het midden een schroef te zetten,
die ook nog los moet kunnen denk ik erover om hier inslagmoertjes voor te gebruiken.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Copying The Inimini

Bericht door Hans Nootdorp »

Voor jouw schroefprobleem zou je eens in dit draadje kunnen kijken:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1&start=25
De posts rond 1/11/2010 tonen een aantal opties om met boutjes aan de slag te kunnen gaan.
Die van hrscharft (messingbusje dat wordt ingelijmd) ga ik zelf toepassen. Zijn (vanaf M4) zo in de bouwmarkt te krijgen.
rampa.JPG
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Copying The Inimini

Bericht door A3Baak »

Hans Nootdorp schreef:
Voor jouw schroefprobleem zou je eens in dit draadje kunnen kijken:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1&start=25
De posts rond 1/11/2010 tonen een aantal opties om met boutjes aan de slag te kunnen gaan.
Die van hrscharft (messingbusje dat wordt ingelijmd) ga ik zelf toepassen. Zijn (vanaf M4) zo in de bouwmarkt te krijgen.
De bijlage rampa.JPG is niet meer beschikbaar
schroefhuls.jpg
schroefhuls.jpg (5.32 KiB) 365 keer bekeken
Deze busjes lijken me niet heel erg geschikt, omdat ze zich bij het indraaien van de moer aan het einde gaan uitzetten/vastzetten.

Maar iets soortgelijks zonder dat het zich uitzet in het hout lijkt mij prima.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Copying The Inimini

Bericht door ray5150 »

Dan zou ik eerder voor een inslagmoer(tje) kiezen, dan een messing plug.
Die zijn meer voor in beton en metselwerk bedoeld.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Copying The Inimini

Bericht door Chris_T »

De lipjes zijn er eventueel wel af te breken. Je houdt dan een schroefdraad/busje van ca 5mm over.
Maar inslagmoeren zijn voor dit soort dingen veel beter, daarmee kan je het achterpaneel echt goed luchtdicht draaien.
Helemaal wanneer je een stuk PVC folie neemt en er een pakking uit snijdt (0.5mm visvijverfolie bijv.).
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Copying The Inimini

Bericht door Hans Nootdorp »

Chris_T schreef:
De lipjes zijn er eventueel wel af te breken. Je houdt dan een schroefdraad/busje van ca 5mm over.
Maar inslagmoeren zijn voor dit soort dingen veel beter, daarmee kan je het achterpaneel echt goed luchtdicht draaien.....
.
Na verwijderen van lipjes blijft bus met schroefdraad van 15 mm lengte over. Door de grove karteling rondom zijn de busjes goed vast te lijmen.
Maar als je voldoende vlees hebt, zijn inslagmoeren wel zo goed en simpel.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 29 mar 2016, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Copying The Inimini

Bericht door Chris_T »

:think: dat kan niet. De messingplug zelf is ca. 15mm lang voor m4 en de lipjes bestrijken 2/3 daarvan. Zie ook de foto hierboven.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Copying The Inimini

Bericht door Hans Nootdorp »

Mijn messingplug M5 is 20 mm lang en het gedeelte waarin schroefdraad rechtdoor loopt is ca. 15 mm lang. Het gedeelte van de lipjes, dat binnenin konisch loopt en er dus af moet, is ca. 5 mm lang.
rampa m5.jpg
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 29 mar 2016, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Copying The Inimini

Bericht door richard »

Hans Nootdorp schreef:
Maar als je voldoende vlees hebt, zijn inslagmoeren wel zo goed en simpel.
Zet inslagmoeren wel vast met een borgschroefje of iets dergelijks zodat ze niet dol kunnen draaien. Als ze losschieten bij het losdraaien van een boutje ben je erg ver van huis, dat zou niet de eerste keer zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Copying The Inimini

Bericht door pappaleo »

Het is maar een dun plaatje. Ik denk dat je ze beter kan vastzetten met een toefje montagekit (schroefdraad wel schoonhouden!)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Copying The Inimini

Bericht door Ah!buis »

Zijn zulk soort dingen niet handig ?http://www.esmax.nl/p/5910/rampa-inschr ... x-12-x-15/Anne
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”