Komt dat koper niet gewoon bij het spoor vandaan
Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Presse papierdre schreef:
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Als er al een 230V of 2x115V wikkeling op zat valt zoiets te doen. Amroh had trafo bouwdozen op die manier (wel EI ).pappaleo schreef:Zelf trafo's wikkelen?
Anne
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Is echt geen rocket science, je hebt alleen het recept nodig.pappaleo schreef:Zelf trafo's wikkelen?
Een trafo kan nog weleens een tweede leven (of meer) krijgen en
er is genoeg recyclebaar materiaal voor handen.
Aad
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
https://www.conrad.nl/nl/veiligheidstra ... 16659.html
http://www.selectronic.fr/transformateu ... ier-1.html
Wat anders maar wel een stuk prijziger helaas.....
http://www.selectronic.fr/transformateu ... ier-1.html
Wat anders maar wel een stuk prijziger helaas.....
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Ringkern wikkelen gaat ook goed
Ik gebruik een latjes met V inkepingen in de uiteinde
Eerst uitrekenen hoeveel windingen per volt
Bereken de totale lengte draad
Wikkel die draad op dat latje met inkepingen
En dan maar door die ringsteken , zou geen 1000 windingen willen doen zo
Maar 100 windingen is redelijk snel gedaan een uurtje geconcentreerd werken.
Wikkel altijd teveel, een paar windingen er af is zo gedaan
En als je 2 dezelfde spanningen moet wikkelen kan je 2 draden tegelijk wikkelen
Dan zit je zeker goed.
Ik gebruik een latjes met V inkepingen in de uiteinde
Eerst uitrekenen hoeveel windingen per volt
Bereken de totale lengte draad
Wikkel die draad op dat latje met inkepingen
En dan maar door die ringsteken , zou geen 1000 windingen willen doen zo
Maar 100 windingen is redelijk snel gedaan een uurtje geconcentreerd werken.
Wikkel altijd teveel, een paar windingen er af is zo gedaan
En als je 2 dezelfde spanningen moet wikkelen kan je 2 draden tegelijk wikkelen
Dan zit je zeker goed.
-
Gideon1990
- Berichten: 95
- Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Helemaal mooi zijn de machines die ringkernen wikkelen, dat is wel een mooi schouwspel. Tenminste voor mensen die graag naar dat soort dingen kijken 
Zelf wikkelen, dat lijkt me vooral frustrerend, lange draden door een ring blijven steken, ergens de boel in de knoop hebben zitten etc
Zelf wikkelen, dat lijkt me vooral frustrerend, lange draden door een ring blijven steken, ergens de boel in de knoop hebben zitten etc
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Zo te zien op dit filmpje, is dit prima zelf te doen.Bert61 schreef:Ringkern wikkelen gaat ook goed
Ik gebruik een latjes met V inkepingen in de uiteinde
Eerst uitrekenen hoeveel windingen per volt
Bereken de totale lengte draad
Wikkel die draad op dat latje met inkepingen
En dan maar door die ringsteken , zou geen 1000 windingen willen doen zo![]()
Maar 100 windingen is redelijk snel gedaan een uurtje geconcentreerd werken.
Wikkel altijd teveel, een paar windingen er af is zo gedaan
En als je 2 dezelfde spanningen moet wikkelen kan je 2 draden tegelijk wikkelen
Dan zit je zeker goed.
https://www.youtube.com/watch?v=lyZ7nM6Fo94
Maar dan moet je wel ergens grote lengte koperdraad kunnen kopen. En kan dat als particulier tegen een schappelijk prijs? Anders ben je nog duur uit.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
@Hans,
Zelf wikkelen is niet interessant, zeker niet gezien de prijzen van een ringkern trafo. Daarnaast moet je ook voor een DIY trafo feitelijk voldoen aan de NEN normen en da's lastig, door gebrek aan meetapparatuur e.d.
Zelf wikkelen is niet interessant, zeker niet gezien de prijzen van een ringkern trafo. Daarnaast moet je ook voor een DIY trafo feitelijk voldoen aan de NEN normen en da's lastig, door gebrek aan meetapparatuur e.d.
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
http://www.aliexpress.com/w/wholesale-c ... ormer.htmlSSassen schreef:Iemand nog suggesties voor trafokappen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Daar heb ik de huidige vandaan Hans, daar geldt kennelijk WYSINWYG ...hannesie schreef:http://www.aliexpress.com/w/wholesale-c ... ormer.htmlSSassen schreef:Iemand nog suggesties voor trafokappen?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Is dat wel zo?SSassen schreef:@Hans,
Zelf wikkelen is niet interessant, zeker niet gezien de prijzen van een ringkern trafo. Daarnaast moet je ook voor een DIY trafo feitelijk voldoen aan de NEN normen en da's lastig, door gebrek aan meetapparatuur e.d.
Ik heb even snel (als rekenvoorbeeldje) naar een 1200 Watt/ 2x40 volt trafo gekeken. Aan wikkeldraad zou je bij EOO uitkomen op ca. € 50,-, terwijl een complete trafo op ca. € 150,- komt.
Moet er natuurlijk nog wel een kern bij. Ik weet niet wat die zou kosten.
Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Doos hier halen, http://www.mylittletinbox.com/fr/137-bo ... 300ml.htmlSSassen schreef:Iemand nog suggesties voor trafokappen?
kleurtje geven en dan zo (kan ik weer een tekening kwijt
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Hier zijn de prijzen aangepast naar beneden.knuisje schreef:Kijk eens op de site van tme.eu. Dit haalt z'n trafo's uit Polen en ze hebben leuke prijzen.
Bijvoorbeeld 100VA 2 x 24V voor €14,41 ex.btw klik
of 160VA 2 x 24V voor €18,77 ex.btw klik
Vanaf 3 stuks lagere prijzen. Er komt nog €7,80 verzendkosten bij. Ik heb er zelf eentje geprobeerd en er is niets mis mee. Geen mechanische brom of warmteontwikkeling. Er zit ook een metalen en rubberen bevestigingsschijf bij.
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Heb ik een aantal jaren geleden wel eens gedaan, bij de bouw van de JLH 1996 klasse A eindversterker.Hans Nootdorp schreef:Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
De trafo die ik daarvoor gebruikt hebt was oorspronkelijk 2 x 30 Volt AC bij 500 VA.
Na het (secundair) herwikkelen was hij 4 x 15 Volt.
Die heb ik op hun beurt weer 2 om 2 parallel geschakeld.
Een ringkern is vrij makkelijk, bij een EI kern is het wikkelen nou ook niet zo moeilijk, tot je die lamellen terug moet gaan plaatsen...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Dat kan, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk, en 't feit dat je binnen no-time je vingers volledig in de verzuring hebt door het werken met het stugge koperdraad. Kan je beter door een wikkelmachine laten doen, tenzij je natuurlijk echt vrije tijd over hebt en op zoek bent naar geestdodende klusjes.Hans Nootdorp schreef:Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Goeie tip, vooral als je er 8 nodig hebt is 11,80 ex.btw. niet duur voor een 100VA ringkern.rjmulder schreef:Hier zijn de prijzen aangepast naar beneden.knuisje schreef:Kijk eens op de site van tme.eu. Dit haalt z'n trafo's uit Polen en ze hebben leuke prijzen.
Bijvoorbeeld 100VA 2 x 24V voor €14,41 ex.btw klik
of 160VA 2 x 24V voor €18,77 ex.btw klik
Vanaf 3 stuks lagere prijzen. Er komt nog €7,80 verzendkosten bij. Ik heb er zelf eentje geprobeerd en er is niets mis mee. Geen mechanische brom of warmteontwikkeling. Er zit ook een metalen en rubberen bevestigingsschijf bij.
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Hoe kunnen ze het ervoor maken, een vergelijkbare Amplimo kost minimaal 3 tientjes. 
