Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door democles »

Komt dat koper niet gewoon bij het spoor vandaan :hide:
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door pappaleo »

Zelf trafo's wikkelen? :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Presse papier :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Zelf trafo's wikkelen? :hide:
Als er al een 230V of 2x115V wikkeling op zat valt zoiets te doen. Amroh had trafo bouwdozen op die manier (wel EI ).
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Aaad »

pappaleo schreef:
Zelf trafo's wikkelen? :hide:
Is echt geen rocket science, je hebt alleen het recept nodig.
Een trafo kan nog weleens een tweede leven (of meer) krijgen en
er is genoeg recyclebaar materiaal voor handen.


Aad
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door pappaleo »

Ik reageer alleen maar op de opmerking van dre :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door OpaBert »

Ringkern wikkelen gaat ook goed
Ik gebruik een latjes met V inkepingen in de uiteinde
Eerst uitrekenen hoeveel windingen per volt
Bereken de totale lengte draad
Wikkel die draad op dat latje met inkepingen
En dan maar door die ringsteken , zou geen 1000 windingen willen doen zo :P
Maar 100 windingen is redelijk snel gedaan een uurtje geconcentreerd werken.
Wikkel altijd teveel, een paar windingen er af is zo gedaan
En als je 2 dezelfde spanningen moet wikkelen kan je 2 draden tegelijk wikkelen
Dan zit je zeker goed.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

Helemaal mooi zijn de machines die ringkernen wikkelen, dat is wel een mooi schouwspel. Tenminste voor mensen die graag naar dat soort dingen kijken :)

Zelf wikkelen, dat lijkt me vooral frustrerend, lange draden door een ring blijven steken, ergens de boel in de knoop hebben zitten etc
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Iemand nog suggesties voor trafokappen?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

Bert61 schreef:
Ringkern wikkelen gaat ook goed
Ik gebruik een latjes met V inkepingen in de uiteinde
Eerst uitrekenen hoeveel windingen per volt
Bereken de totale lengte draad
Wikkel die draad op dat latje met inkepingen
En dan maar door die ringsteken , zou geen 1000 windingen willen doen zo :P
Maar 100 windingen is redelijk snel gedaan een uurtje geconcentreerd werken.
Wikkel altijd teveel, een paar windingen er af is zo gedaan
En als je 2 dezelfde spanningen moet wikkelen kan je 2 draden tegelijk wikkelen
Dan zit je zeker goed.
Zo te zien op dit filmpje, is dit prima zelf te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=lyZ7nM6Fo94
Maar dan moet je wel ergens grote lengte koperdraad kunnen kopen. En kan dat als particulier tegen een schappelijk prijs? Anders ben je nog duur uit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

@Hans,

Zelf wikkelen is niet interessant, zeker niet gezien de prijzen van een ringkern trafo. Daarnaast moet je ook voor een DIY trafo feitelijk voldoen aan de NEN normen en da's lastig, door gebrek aan meetapparatuur e.d.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

SSassen schreef:
Iemand nog suggesties voor trafokappen?
http://www.aliexpress.com/w/wholesale-c ... ormer.html
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
SSassen schreef:
Iemand nog suggesties voor trafokappen?
http://www.aliexpress.com/w/wholesale-c ... ormer.html
Daar heb ik de huidige vandaan Hans, daar geldt kennelijk WYSINWYG ...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
@Hans,

Zelf wikkelen is niet interessant, zeker niet gezien de prijzen van een ringkern trafo. Daarnaast moet je ook voor een DIY trafo feitelijk voldoen aan de NEN normen en da's lastig, door gebrek aan meetapparatuur e.d.
Is dat wel zo?
Ik heb even snel (als rekenvoorbeeldje) naar een 1200 Watt/ 2x40 volt trafo gekeken. Aan wikkeldraad zou je bij EOO uitkomen op ca. € 50,-, terwijl een complete trafo op ca. € 150,- komt.
Moet er natuurlijk nog wel een kern bij. Ik weet niet wat die zou kosten.
Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Iemand nog suggesties voor trafokappen?
Doos hier halen, http://www.mylittletinbox.com/fr/137-bo ... 300ml.html
kleurtje geven en dan zo (kan ik weer een tekening kwijt :D )
doos.JPG
Anne
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door rjmulder »

knuisje schreef:
Kijk eens op de site van tme.eu. Dit haalt z'n trafo's uit Polen en ze hebben leuke prijzen.

Bijvoorbeeld 100VA 2 x 24V voor €14,41 ex.btw klik
of 160VA 2 x 24V voor €18,77 ex.btw klik

Vanaf 3 stuks lagere prijzen. Er komt nog €7,80 verzendkosten bij. Ik heb er zelf eentje geprobeerd en er is niets mis mee. Geen mechanische brom of warmteontwikkeling. Er zit ook een metalen en rubberen bevestigingsschijf bij.
Hier zijn de prijzen aangepast naar beneden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ray5150 »

Hans Nootdorp schreef:
Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
Heb ik een aantal jaren geleden wel eens gedaan, bij de bouw van de JLH 1996 klasse A eindversterker.
De trafo die ik daarvoor gebruikt hebt was oorspronkelijk 2 x 30 Volt AC bij 500 VA.
Na het (secundair) herwikkelen was hij 4 x 15 Volt.
Die heb ik op hun beurt weer 2 om 2 parallel geschakeld.

Een ringkern is vrij makkelijk, bij een EI kern is het wikkelen nou ook niet zo moeilijk, tot je die lamellen terug moet gaan plaatsen...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Hans Nootdorp schreef:
Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
Dat kan, maar vergis je niet in de hoeveelheid werk, en 't feit dat je binnen no-time je vingers volledig in de verzuring hebt door het werken met het stugge koperdraad. Kan je beter door een wikkelmachine laten doen, tenzij je natuurlijk echt vrije tijd over hebt en op zoek bent naar geestdodende klusjes.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door knuisje »

rjmulder schreef:
knuisje schreef:
Kijk eens op de site van tme.eu. Dit haalt z'n trafo's uit Polen en ze hebben leuke prijzen.

Bijvoorbeeld 100VA 2 x 24V voor €14,41 ex.btw klik
of 160VA 2 x 24V voor €18,77 ex.btw klik

Vanaf 3 stuks lagere prijzen. Er komt nog €7,80 verzendkosten bij. Ik heb er zelf eentje geprobeerd en er is niets mis mee. Geen mechanische brom of warmteontwikkeling. Er zit ook een metalen en rubberen bevestigingsschijf bij.
Hier zijn de prijzen aangepast naar beneden.
Goeie tip, vooral als je er 8 nodig hebt is 11,80 ex.btw. niet duur voor een 100VA ringkern.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ray5150 »

Hoe kunnen ze het ervoor maken, een vergelijkbare Amplimo kost minimaal 3 tientjes. :shock:
Plaats reactie