Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Die zijn wat groter dan nodig maar prima bruikbaar. Wel een softstart gebruiken.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ah bedankt, dat valt reuze mee dus!Pjotr schreef:Hoi Chris
Het rustverbruik zoals ik hem nu heb met dubbele trafo's (2x mono) is 15W. Met 2x 80W in 4 ohm mat ik 320W.
Op dit moment heb ik nog steeds een plankjesversterker in gebruik met de UCD400HG+HXR in een dual mono setup & 800VA ringkern (met Hypex softstart).
Maar het rustverbruik daarvan is aanzienlijk meer, totaal ca. 40W met 60V rails (de module zelf verbruikt ongeveer 13.5W).
Met lage vermogens dus helemaal niet zo zuinig, maar het is vooral de warmteontwikkeling die daarbij gepaard gaat waar ik mij aan hekel.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Precies wat ik zoek dus!Pjotr schreef:Let wel, dit echt een versterkertje voor fijnproevers, géén feest versterker. Levert ruim 50W in 8 ohm en ruim 80W in 4 ohm met de dubbele voeding en 24V/120VA trafo's. Zoals gisteren bij Hans ook weer bleek, meer dan genoeg voor huiskamergebruik.
Voedingsprint is wat mij betreft niet nodig.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Wat is handiger/beter voor de voeding?
Knuisje bied printen aan voor de voeding met hierop ook een DC beveiliging, dit zit ook al op de versterker print als ik het goed heb begrepen.
Bestel ik bij Knuisje een set printen of maak ik als het zover is zelf de printen voor de voeding als dit geen ingewikkeld browsel hoeft te zijn en maak ik gebruik van de DC beveiliging op de versterker print.
Knuisje bied printen aan voor de voeding met hierop ook een DC beveiliging, dit zit ook al op de versterker print als ik het goed heb begrepen.
Bestel ik bij Knuisje een set printen of maak ik als het zover is zelf de printen voor de voeding als dit geen ingewikkeld browsel hoeft te zijn en maak ik gebruik van de DC beveiliging op de versterker print.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is geheel aan je zelf om wat te verzinnen. De DC beveiliging op de print zelf is galvanisch gescheiden met opto isolators. Is een "pull down". Die van Knuisje is kant en klaar (wel zelf in elkaar zetten
): Voeding + DC beveiliging. Paar pagina's terug staat het schema van hoe ik het heb gedaan met gelijk een klik-aan-klik-uit er op. Moet je wel zelf nog de gelijkrichter met elco's knutselen. Als je wilt heb ik daar nog een paar printen van liggen (€9,50/ stuk excl verzenden). Moet je wel zelf de componenten bij elkaar zoeken. De opto's heb ik eventueel ook nog voor je. Zie
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1786533
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1786938
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1786533
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1786938
Re: Composite versterker "De brainstorm"
OK, dan is een set printen van Knuisje makkelijker
ga ik die ook nog even bestellen.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is i.d.d. wel makkelijker. En voor een 2-kanaals heb je geen inschakelvertraging nodig.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
En hiermee zeker!AatV schreef:Als Hannesie SMD kan solderen, kan iedereen het toch?![]()
groet,
Aat
Nergens te koop, laten maken dus.
compay
Gentlemen, I have asked Santa Claus to give me a 3rd hand this year: my right hand to hold the solder iron, my left hand to hold the roll of tin-solder and the 3rd hand to hold tight a SMD-component.
Find attached some images of what Santa Claus and his helper Andreas (a German DIY-friend of mine) have put into my boots!
Click the image to open in full size.
http://abload.de/img/pre010gvkxi.jpg
Click the image to open in full size.
http://abload.de/img/pre018jrscr.jpg
Click the image to open in full size.
http://abload.de/img/pre005n1uom.jpg
The result (f.e. soldering the TPS7A4700-PSU for the RPRE's integrated simplistic Nelson Pass B1-Buffer) nearly looks professional, doesn't it?
I hope that these pictures will inspire your DIY- instinct and will take away any fear from soldering SMD parts!
Best regards - Rudi_Ratlos
P.S.: It is currently impossible (?) to attach pictures!
--------------------------------------------------------------------------------
Last edited by Rudi_Ratlos; 5th December 2015 at 04:22 PM.
Report Post
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Compay is wel erg bij de tijd of veel te vroeg of laat.
"We kennen elkaar wel".
Ik heb best een lekker soldeerboutje om het klusje te klaren.
5 dec.? , Rudy Ratlos, ,zo erg is het niet gesteld met onze kunsten, Albert.--------------------------------------------------------------------------------
Last edited by Rudi_Ratlos; 5th December 2015 at 04:22 PM.
Report Post
"We kennen elkaar wel".
Ik heb best een lekker soldeerboutje om het klusje te klaren.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ben even aan het oefenen geslagen, en ik moet zeggen dat, met het hele dunne soldeer en fluxpasta gebruiken, er ineens heel veel onderdelen goed in het gareel te krijgen zijn.
Het is zeker nog geen super top niveau, maar het is, of gaat wel stukken makkelijker.
Oftewel, goed gereedschap is het halve werk.......................

- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Fase 1, joe gaat de onderdelen verzamelen. Heel langzaam, wel zeker 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Goed bezig!Barry2001 schreef:Fase 1, joe gaat de onderdelen verzamelen. Heel langzaam, wel zeker
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Vanmiddag de brainstorm versterker van Pjotr aangesloten na eerst wat muziek gehoord te hebben via mijn (eind)versterker. Ik vond altijd dat de muziek niet echt los kwam van mijn luidsprekers. Maar na omwisseling was dit echt beter.
Ook het laag is strakker en duidelijk meer ruimte en detail in het midden -hoog gebied.
Dus ik ga ook maar inkopen doen
Ook het laag is strakker en duidelijk meer ruimte en detail in het midden -hoog gebied.
Dus ik ga ook maar inkopen doen
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ja, en voor die tijd dan nog even gaatjes gemaakt in de Composite LM4780 om aan de achterzijde dan een setje Speakon luidsprekeraansluitingen te maken.
En dan ga je eerst die set beluisteren in de oorspronkelijke setting, ik kende die set nog niet, en dan na een tijdje de zaak dan omgezet naar de Brainstorm.
Direct werd het laag van een ander karakter en de details als bekkens in de achtergrond van de drummer werd direct veel verfijnder.
Daar waar het eerst vlak was, kwam er leven en ruimte in de brouwerij.
Leuk om dit weer eens mee te maken.
Het is zeker de moeite waard voor de Trapezium 5.
En de draadjes voor de speakons zitten nu ook op zijn plaats, na een poosje klooien.
Nu weer lekker luisteren.
En dan ga je eerst die set beluisteren in de oorspronkelijke setting, ik kende die set nog niet, en dan na een tijdje de zaak dan omgezet naar de Brainstorm.
Direct werd het laag van een ander karakter en de details als bekkens in de achtergrond van de drummer werd direct veel verfijnder.
Daar waar het eerst vlak was, kwam er leven en ruimte in de brouwerij.
Leuk om dit weer eens mee te maken.
Het is zeker de moeite waard voor de Trapezium 5.
En de draadjes voor de speakons zitten nu ook op zijn plaats, na een poosje klooien.
Nu weer lekker luisteren.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Van wie zijn deze speakers?hannesie schreef:Het is zeker de moeite waard voor de Trapezium 5.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Van cool, oftewel Loek.Zweitse schreef:Van wie zijn deze speakers?hannesie schreef:Het is zeker de moeite waard voor de Trapezium 5.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Welke versterker gebruik je nu Loek?cool schreef:Vanmiddag de brainstorm versterker van Pjotr aangesloten na eerst wat muziek gehoord te hebben via mijn (eind)versterker. Ik vond altijd dat de muziek niet echt los kwam van mijn luidsprekers. Maar na omwisseling was dit echt beter.
Ook het laag is strakker en duidelijk meer ruimte en detail in het midden -hoog gebied.
Dus ik ga ook maar inkopen doen
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dit is één van de eerste luidsprekers die ik ooit bij Speaker&Co in Groningen heb beluisterd en mij altijd is bijgebleven, misschien maar eens bouwenhannesie schreef:Van cool, oftewel Loek.Zweitse schreef:Van wie zijn deze speakers?hannesie schreef:Het is zeker de moeite waard voor de Trapezium 5.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
De versterker is een ontwerp van prof. Marshall Leach uit begin jaren 80, de z.g. low tim versterker gepubliceerd in het engelse blad Audio.
Speelt al sinds die tijd, tussendoor wat aanpassingen zoals bruggelijkrichter, nieuwe elco's. De dikke voedingselco's van 15000uF zijn nog dezelfde. Gisteravond eruit gehaald voor de laatste wijziging met nieuwe want er is nu geen muziek tijdelijk
dus weer wat te knutselen. Twijfel of ik voor 2x47000uF Rifa ga of voor vier kleinere 10000uF, 2x2 dus.
De trapezium 3-4-5 heb ik destijds thuis gehoord en de 5 moest het worden. Alleen bleek de trapezium kast te klein volgens Titus en kwam er een nieuw model 5, nu met de zijkanten recht getrokken.
Speelt al sinds die tijd, tussendoor wat aanpassingen zoals bruggelijkrichter, nieuwe elco's. De dikke voedingselco's van 15000uF zijn nog dezelfde. Gisteravond eruit gehaald voor de laatste wijziging met nieuwe want er is nu geen muziek tijdelijk
De trapezium 3-4-5 heb ik destijds thuis gehoord en de 5 moest het worden. Alleen bleek de trapezium kast te klein volgens Titus en kwam er een nieuw model 5, nu met de zijkanten recht getrokken.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Vond het frappant hoe het wat rommelig laag stukken strakker werd. Had ik nog niet eerder zo overduidelijk gehoord bij wisselen van versterker. De CA houdt de basspeakers (2x 8" Audax carbon speakers parallel) duidelijk een stuk beter onder controle dan de Leach. Net zoals een tafelkleed weer netjes strak uit de kreukels getrokken wordt en het oorspronkelijke patroon weer duidelijk zichtbaar wordt,hannesie schreef:Direct werd het laag van een ander karakter en de details als bekkens in de achtergrond van de drummer werd direct veel verfijnder.![]()
Daar waar het eerst vlak was, kwam er leven en ruimte in de brouwerij.
Leuk om dit weer eens mee te maken.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Mooie motivatie om aan de nieuwe versterker te beginnen dus, dat wordt minder strijken in de toekomst
en meer muziek luisteren.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Voor wie meer wil weten: http://users.ece.gatech.edu/mleach/lowtim/cool schreef:De versterker is een ontwerp van prof. Marshall Leach uit begin jaren 80, de z.g. low tim versterker gepubliceerd in het engelse blad Audio.
(Loek heeft er straks eentje over
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Nog even als laatste topic vervuiling:
Leach heeft deze amp als studenten project ooit gelanceerd op zijn universiteit en is vele malen nagebouwd en naderhand verschenen versies met meer eindtorren parallel. Op DiYaudio is door een aantal mensen ook een gb gemaakt in een aantal varianten. Daar heb ik nog wel printen van maar die ga ik maar zien te verkopen.
Leach heeft deze amp als studenten project ooit gelanceerd op zijn universiteit en is vele malen nagebouwd en naderhand verschenen versies met meer eindtorren parallel. Op DiYaudio is door een aantal mensen ook een gb gemaakt in een aantal varianten. Daar heb ik nog wel printen van maar die ga ik maar zien te verkopen.
