zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Hoi Allemaal,
Ik heb al even het idee om zelf een platenspeler te maken.
Ik gebruik nu een akai platenspeler van 50 euro met ingebouwde voorversterker. En hier mis ik gewoon een hoop in het geluid.
Nu heb ik een Perpetuum Ebner PE2001, waar ik eventueel onderdelen uit kan gebruiken (is voor mij teveel werk om hem helemaal uit elkaar te halen om te reviseren).
Nu op mijn werk een motor gevonden die niet meer gebruikt gaat worden en ik zo mag hebben. Mijn vraag is of deze motor geschikt is voor een platenspeler.
Het betreft:
Powermax II 1,8 graden stepper motor
bipolar series
1,75A
46W
Vs(dc): 65V
1500RPM
Graag jullie input.
Ik heb al even het idee om zelf een platenspeler te maken.
Ik gebruik nu een akai platenspeler van 50 euro met ingebouwde voorversterker. En hier mis ik gewoon een hoop in het geluid.
Nu heb ik een Perpetuum Ebner PE2001, waar ik eventueel onderdelen uit kan gebruiken (is voor mij teveel werk om hem helemaal uit elkaar te halen om te reviseren).
Nu op mijn werk een motor gevonden die niet meer gebruikt gaat worden en ik zo mag hebben. Mijn vraag is of deze motor geschikt is voor een platenspeler.
Het betreft:
Powermax II 1,8 graden stepper motor
bipolar series
1,75A
46W
Vs(dc): 65V
1500RPM
Graag jullie input.
- Bijlagen
-
- 12743700_1053508794672697_8799563534802627211_n.jpg (7.99 KiB) 1721 keer bekeken
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Geen idee wat er moet gebeuren om deze motor te kunnen gebruiken, maar ik betwijfel of de motor het zwakste punt van deze draaitafel is.
Leuk idler drive tafeltje !
Ik zou eens kijken naar wat er met oude lenco's gebeurt. Andere arm erop en in een massieve plint monteren, dan is zo'n idler tafel opeens een prachtig ding. En als je de arm weg denkt, valt het reviseren waarschijnlijk ook wel weer mee.
Leuk idler drive tafeltje !
Ik zou eens kijken naar wat er met oude lenco's gebeurt. Andere arm erop en in een massieve plint monteren, dan is zo'n idler tafel opeens een prachtig ding. En als je de arm weg denkt, valt het reviseren waarschijnlijk ook wel weer mee.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Probleem met de motor is dat deze een behoorlijk hoog toerental heeft.
Je moet van 1500rpm naar 33.3 rpm.
Dat is dus een verhouding van 0.0222.
Om dus op 33.3 uit te komen zal je een poelie moeten maken van 0.6 MM in doorsnede.
Dat wordt te klein om een riem om te leggen.
Je zal dus moeten uitzoeken of de motor langzamer kan laten draaien.
Lukt dat en is de gelijk loop dan goed dan kan de motor gebruikt worden.
Je moet van 1500rpm naar 33.3 rpm.
Dat is dus een verhouding van 0.0222.
Om dus op 33.3 uit te komen zal je een poelie moeten maken van 0.6 MM in doorsnede.
Dat wordt te klein om een riem om te leggen.
Je zal dus moeten uitzoeken of de motor langzamer kan laten draaien.
Lukt dat en is de gelijk loop dan goed dan kan de motor gebruikt worden.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Het zou kunnen met een tussenwiel. Het maakt het geheel mechanisch wel wat complexer natuurlijk...
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Een stappenmotor ?
Gaat dat niet heel erg "schokken" op zo'n laag toerental ?
Volgens mij heb je ook een stuk electronica nodig om zo'n ding aan te sturen.
Gaat dat niet heel erg "schokken" op zo'n laag toerental ?
Volgens mij heb je ook een stuk electronica nodig om zo'n ding aan te sturen.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Een tussenwiel zou ik dan weer niet aanraden , te veel rumble.Dan schreef:Het zou kunnen met een tussenwiel. Het maakt het geheel mechanisch wel wat complexer natuurlijk...
Maar je mag me uitleggen waarom het met een tussenwiel wel kan.
Je blijft een vertraging nodig hebben en het maakt dan niet uit of die via een snaar of wiel wordt overgebracht.
De verhouding wijzigt namelijk niet.
Wat wel kan is een groter plateau nemen dan kan de poelie ook wat groter worden.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ik heb inmiddels door dat een stepper motor verre van geschikt is om te gebruiken. Het aansturen van deze motor alleen al wordt lastig, kan deze namelijk niet direct op de netstroom aansluiten (ook niet met een trafo ertussen) moet blijkbaar met een controller board.
Ik vindt het leuk om zelf iets te maken, hoeft zeker niet meteen high end te zijn (daar is de rest van mijn installatie ook nog niet naar). Ik weet dat ze op ebay kant en klare turntable motoren verkopen.
Wat voor motor zou ik wel kunnen gebruiken, hoeft niet meteen een inmens zware platter aan te drijven.
Ik vindt het leuk om zelf iets te maken, hoeft zeker niet meteen high end te zijn (daar is de rest van mijn installatie ook nog niet naar). Ik weet dat ze op ebay kant en klare turntable motoren verkopen.
Wat voor motor zou ik wel kunnen gebruiken, hoeft niet meteen een inmens zware platter aan te drijven.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Maar way is er mis met de originele motor van de PE ?
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
De PE maakt gebruik van een tussenwiel. Als ik weet hoe ik daar een snaar aandrijving van kan maken is het probleem ook opgelost.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Met een tussenwiel denk aan een dubbele snaaraandrijving. Dus niet aan een wiel dat de platter aandrijft zoals Lenco dat doet.Kappa7 schreef:Een tussenwiel zou ik dan weer niet aanraden , te veel rumble.Dan schreef:Het zou kunnen met een tussenwiel. Het maakt het geheel mechanisch wel wat complexer natuurlijk...
Maar je mag me uitleggen waarom het met een tussenwiel wel kan.
Je blijft een vertraging nodig hebben en het maakt dan niet uit of die via een snaar of wiel wordt overgebracht.
De verhouding wijzigt namelijk niet.
Wat wel kan is een groter plateau nemen dan kan de poelie ook wat groter worden.
In principe demp je dan ook de trillingen in de motor twee keer.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ja dat kan wel al is dat dan meer een vertraging die je inbouwt.
Bij een tussen wiel denk ik inderdaad eerder aan de Lenco systemen en dan is er van vertraging geen sprake.
De huidige motor maakt aan de buitenzijde van de motor poelie de zelfde omtrek snelheid als de binnenzijde van je plateau waar deze tegen aan loopt via het tussen wiel. als je dus een methode weet te verzinnen om de binnenzijde van plateau weet om te keren zo dat daar een snaar om kan dan kun je de zelfde motor gebruiken. misschien zal er een andere motor poelie op moeten om dat de snaar daar niet op past maar dat is wel te (laten) maken.
Het plateau verlengen zou kunnen met een ring van MDF of HDF wat je dan onder uit laat steken.
daar kan dan de snaar om.
Wel even opnieuw het plateau balanceren dan.
Bij een tussen wiel denk ik inderdaad eerder aan de Lenco systemen en dan is er van vertraging geen sprake.
Een tussen wil er uit halen is niet heel lastig.floeper schreef:De PE maakt gebruik van een tussenwiel. Als ik weet hoe ik daar een snaar aandrijving van kan maken is het probleem ook opgelost.
De huidige motor maakt aan de buitenzijde van de motor poelie de zelfde omtrek snelheid als de binnenzijde van je plateau waar deze tegen aan loopt via het tussen wiel. als je dus een methode weet te verzinnen om de binnenzijde van plateau weet om te keren zo dat daar een snaar om kan dan kun je de zelfde motor gebruiken. misschien zal er een andere motor poelie op moeten om dat de snaar daar niet op past maar dat is wel te (laten) maken.
Het plateau verlengen zou kunnen met een ring van MDF of HDF wat je dan onder uit laat steken.
daar kan dan de snaar om.
Wel even opnieuw het plateau balanceren dan.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ik ben nog even door gegaan met zoeken naar een oplossing.
en kwam op youtube het volgende filmpje tegen.
de motor die ik in mijn bezit heb werd ook aangestuurd door 4 draden (ondanks dat deze 8 aansluitingen heeft, elke 2 pinnetjes werden door 1 draad aangedreven.) Dit heb ik nagemaakt (helaas heb ik geen orginele stekker).
Nu is het mij gelukt om met een batterij van 1,5V beweging te krijgen in het geheel. "krijgt stille hoop"
Het probleem is dat ik de opstelling uit het filmpje wil namaken. Ik heb genoeg condensatoren om te slopen, dus dat moet goed komen. Alleen is mijn probleem dat ik niet direct net spanning in dit motortje kan gooien. En heb ik dus een transformator nodig.
En hier heb ik jullie hulp bij nodig, Wat voor transformator? Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt,
Coen
en kwam op youtube het volgende filmpje tegen.
de motor die ik in mijn bezit heb werd ook aangestuurd door 4 draden (ondanks dat deze 8 aansluitingen heeft, elke 2 pinnetjes werden door 1 draad aangedreven.) Dit heb ik nagemaakt (helaas heb ik geen orginele stekker).
Nu is het mij gelukt om met een batterij van 1,5V beweging te krijgen in het geheel. "krijgt stille hoop"
Het probleem is dat ik de opstelling uit het filmpje wil namaken. Ik heb genoeg condensatoren om te slopen, dus dat moet goed komen. Alleen is mijn probleem dat ik niet direct net spanning in dit motortje kan gooien. En heb ik dus een transformator nodig.
En hier heb ik jullie hulp bij nodig, Wat voor transformator? Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt,
Coen
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ik denk dat een stappenmotor op 50 Hz behoorlijk wat brom produceert, zoals je ook in het filmpje hoorde. Het toerental is denk ik alleen met frequentie te sturen.
Aad
Aad
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ik heb voor mijn zelfbouwdraaiert ook lang gezocht naar een goede motor. De meest betaalbare optie is nog om een reserveonderdeel van pro-ject of iets dergelijks te kopen. http://stores.ebay.co.uk/Analogue-Seduc ... 1257&_vc=1
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ik snap dat een stappenmotor verre van ideaal is, maar ik ben eigenwijs en wil het iig proberen
Voor mij gaat het even om het begrijpen en niet om het geluid wat er uit komt. Uiteraard wordt de motor als eerste vervangen.
Kunnen jullie mij helpen met het zoeken naar een transformator?
Voor mij gaat het even om het begrijpen en niet om het geluid wat er uit komt. Uiteraard wordt de motor als eerste vervangen.
Kunnen jullie mij helpen met het zoeken naar een transformator?
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Weet je ook een type van de motor?
Dan kun je de gegevens erbij zoeken en weet je ook voor welke spanning die is.
Dan kun je de gegevens erbij zoeken en weet je ook voor welke spanning die is.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
In de openingspost staat alle info die ik heb.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Had ik helemaal overheen gekeken
Is een beste motor volgens mij.
Heb je niet ergens een trafotje liggen? Als die met 1,5v al beweegt probeer je eerst met een trafo van 5 volt ofzo.
Maar het lijkt mij veel handiger om een andere "normale" motor op te zoeken.
Is een beste motor volgens mij.
Heb je niet ergens een trafotje liggen? Als die met 1,5v al beweegt probeer je eerst met een trafo van 5 volt ofzo.
Maar het lijkt mij veel handiger om een andere "normale" motor op te zoeken.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
heb nog even zitten zoeken,
en heb een motortje gevonden voor een mooi bedrag. het is een motor met snelheidsreductie en versnellingsbak.
Ik heb verder geen idee of dit negatieve of positieve effecten heeft als draaitafel motor?
specs:
300rpm
12vdc
http://www.miniinthebox.com/nl/25ga-12v ... 21947.html
en heb een motortje gevonden voor een mooi bedrag. het is een motor met snelheidsreductie en versnellingsbak.
Ik heb verder geen idee of dit negatieve of positieve effecten heeft als draaitafel motor?
specs:
300rpm
12vdc
http://www.miniinthebox.com/nl/25ga-12v ... 21947.html
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Ik heb ooit zo'n motortje (modelboot) geprobeerd maar deze maakte te veel lawaai en er zat speling op de as als die zijdelings belast werd. Kortom, ik heb er geen goed gevoel bij. het voordeel is dat deze DC spanning nodig heeft en je dus heel gemakkelijk de snelheid kan regelen.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Eens zoeken op eBay kan een boel schelen 
http://www.ebay.nl/itm/12V-300RPM-Torqu ... XlRzxr7-WA
Als het geschikt is voor een platenspeler weet ik niet maar gaat makkelijker dan met die stappenmotor.
http://www.ebay.nl/itm/12V-300RPM-Torqu ... XlRzxr7-WA
Als het geschikt is voor een platenspeler weet ik niet maar gaat makkelijker dan met die stappenmotor.
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Dat is (zijn, met die van Mulder erbij) motortjes met een planeet/satelliet vertraging. Worden oa gebruikt in elektrische schroeven draaiers.Lijkt me niet echt geschikt hier.floeper schreef:heb een motortje gevonden voor een mooi bedrag. het is een motor met snelheidsreductie en versnellingsbak.
Ik heb verder geen idee of dit negatieve of positieve effecten heeft als draaitafel motor?
http://www.miniinthebox.com/nl/25ga-12v ... 21947.html
Welke motor heb je nou eigenlijk ? ,die laatste 00 is bij jou 14 (soort serienr.) de rest niet leesbaar (voor mij toch)
Anne
Re: zelfbouw platenspeler, beginnen met de aandrijving
Dat dus een motortje die ergens uitgehaald is.Gemaakt volgens eisen van de gebruiker.floeper schreef:P21nsxc-lss-ns-14
Mag je zelf uitzoeken wat ie kan/doet en hoeveel nodig is voor aansturen, komt niet overeen met de gegevens in de lijst van de fabriekant.Wat er op staat is vermoedelijk wat de instelling (schakeling) van de oorspronkelijke gebruiker de motor laat doen, heb je niet veel aan.
Anne
