Tafel luisterkamer
Moderator: Beheerdersteam
Tafel luisterkamer
Voor mijn luister/ HT kamer heb 3 mooie balken ( denk eiken ) gekocht.
Dit geschuurd ( was donker gelakt ).
Zoals ze nu zijn vind ik ze erg mooi.
Maar ik wil ze als tafel gebruiken en wil geen vlekken van koffie cola
of bier.
Hoog glas lakken wil ik niet maar ik wil er wel wat op doen tegen vlekken.
Hebben jullie een idee.
Alvast bedankt
Han
Dit geschuurd ( was donker gelakt ).
Zoals ze nu zijn vind ik ze erg mooi.
Maar ik wil ze als tafel gebruiken en wil geen vlekken van koffie cola
of bier.
Hoog glas lakken wil ik niet maar ik wil er wel wat op doen tegen vlekken.
Hebben jullie een idee.
Alvast bedankt
Han
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tafel luisterkamer
Olie geeft een goede bescherming en toch wordt daarmee de natuurlijke uitstraling van het hout erg goed behouden.
Lak geeft echt een laagje op het hout en wordt de nerf van het hout meer opgevuld. Hierdoor is de uitstraling minder natuurlijk. Lak geeft wel een iets betere bescherming tegen vlekken, maar voor niet al te extreem gebruik vind ik olie ook prima.
Ik heb zelf geoliede notenhouten salontafel, die na 6 jaar nog steeds erg mooi is.
Lak geeft echt een laagje op het hout en wordt de nerf van het hout meer opgevuld. Hierdoor is de uitstraling minder natuurlijk. Lak geeft wel een iets betere bescherming tegen vlekken, maar voor niet al te extreem gebruik vind ik olie ook prima.
Ik heb zelf geoliede notenhouten salontafel, die na 6 jaar nog steeds erg mooi is.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 03 mar 2016, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tafel luisterkamer
Dat is ook wat ik wil het moet gewoon een mooi stuk hout zijn.( ik hou ook wel vanHans Nootdorp schreef:Olie geeft een goede bescherming en toch wordt daarmee de natuurlijke uitstraling van het hout erg goed behouden.
hoogglans lak maar hier voor niet )
Ben al even met google naar olie aan het kijken.
Je wil het eigenlijk even eerst in het echt zien.
En dat zie je niet bij een bouwmarkt.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tafel luisterkamer
Ik zou dan even eerst een reststukje eiken bij de houthandel/zagerij scoren om de olie op uit te proberen. Of even uitproberen op de onderkant van 1 van jouw planken/balken.eppo34 schreef:....Je wil het eigenlijk even eerst in het echt zien.
En dat zie je niet bij een bouwmarkt.
En als je nog geen olie hebt: als je het hout met water nat maakt, krijg je ook te zien hoe het er met transparante olie uit gaat zien.
Of je gaat even bij Hans Nootdorp langs die jou een likje olie "leent"
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 03 mar 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tafel luisterkamer
Ik heb wat afval stukjes.
Dus ik ga een proef stuk maken.
Maar als je een bus olie koopt van 25 euro
dan zit je er wel mee.
Goed idee van het met water even nat maken.
Ik heb alles geschuurd met korrel 120 moet ik
nog hoger gaan b.v. 180 .
Dus ik ga een proef stuk maken.
Maar als je een bus olie koopt van 25 euro
dan zit je er wel mee.
Goed idee van het met water even nat maken.
Ik heb alles geschuurd met korrel 120 moet ik
nog hoger gaan b.v. 180 .
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tafel luisterkamer
Bier drinken ook. Na 5 pilsjes zie je geen vlek meer.....ds23man schreef:Bierviltjes zijn zeer effectief tegen vlekken.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tafel luisterkamer
Ik zou nog wel naschuren met korrel 400 of zo.
Als je met korrel 120 stopt, lijkt het wel glad, maar na het olieen staan alle houtvezels weer rechtop en voelt het weer ruw aan.
Als je met korrel 120 stopt, lijkt het wel glad, maar na het olieen staan alle houtvezels weer rechtop en voelt het weer ruw aan.
Re: Tafel luisterkamer
Aan bierviltjes is ook wel gedacht.
En dan kon ik het hout zo laten.
Maar we kijken vaak met het gezin met de beamer in het
donker een film, de kans dat er wat mis gaat is groot.
En dan kon ik het hout zo laten.
Maar we kijken vaak met het gezin met de beamer in het
donker een film, de kans dat er wat mis gaat is groot.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Tafel luisterkamer
Bij de Kwantum kun je tafelzeil vanaf de rol kopen, denk dat dat effectiever is. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tafel luisterkamer
nuttige bijdragen weer
je kan ook Osmo Hardwax nemen, erg mooi en beschermt prima (is bedoeld voor parket)
je kan ook Osmo Hardwax nemen, erg mooi en beschermt prima (is bedoeld voor parket)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Tafel luisterkamer
We zijn gewoon praktisch HJ.
Als deze tafel regelmatig slachtoffer wordt van ongelukjes, dan zou ik er een geharde glasplaat overheen leggen.
Als deze tafel regelmatig slachtoffer wordt van ongelukjes, dan zou ik er een geharde glasplaat overheen leggen.
Re: Tafel luisterkamer
Nee ik heb in de woonkamer een paar
tafels met glas..je ziet er alles op!! en zeker
STOF !! maar is wel weer goed schoon te maken.
Henk jan
Heb net een filmpje gezien met OSMO HARDWAX
en dat ziet er goed uit en man had voor een test wat wijn
op het hout gedaan en 7 uren laten drogen en het was
goed schoon te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=Dz8eGPnh74Q
tafels met glas..je ziet er alles op!! en zeker
STOF !! maar is wel weer goed schoon te maken.
Henk jan
Heb net een filmpje gezien met OSMO HARDWAX
en dat ziet er goed uit en man had voor een test wat wijn
op het hout gedaan en 7 uren laten drogen en het was
goed schoon te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=Dz8eGPnh74Q
Re: Tafel luisterkamer
Heb je Skylt lak overwogen? http://www.rigospecialcoatings.nl/nl/skylt/
Re: Tafel luisterkamer
Heb even op de web site gekeken.
En deze zin leek me erg goed---Geeft op nagenoeg elke ondergrond een aspect alsof de ondergrond niet behandeld is---
Dus dat lijkt me goed.
En deze zin leek me erg goed---Geeft op nagenoeg elke ondergrond een aspect alsof de ondergrond niet behandeld is---
Dus dat lijkt me goed.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tafel luisterkamer
Dit is een leuk youtube-linkje als je olie overweegt.
https://www.youtube.com/watch?v=EDiN9TCZkHk
https://www.youtube.com/watch?v=EDiN9TCZkHk
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Tafel luisterkamer
Maar het is niet bepaald een goedkoop spulletje:Ouwebok schreef:Heb je Skylt lak overwogen? http://www.rigospecialcoatings.nl/nl/skylt/
http://www.houtmerk.nl/epages/62524618. ... riginal%22
€ 44,- per liter....
Re: Tafel luisterkamer
Trae Lyx Naturel Ultra Mat. Zelfde soort product, ik dacht wel iets goedkoper.Hans Nootdorp schreef:Maar het is niet bepaald een goedkoop spulletje:Ouwebok schreef:Heb je Skylt lak overwogen? http://www.rigospecialcoatings.nl/nl/skylt/
http://www.houtmerk.nl/epages/62524618. ... riginal%22
€ 44,- per liter....
Re: Tafel luisterkamer
Ik heb ooit van een houtnerd gehoord:eerst een paar keer olien zodat de olie diep intrekt en daarna met boenwas sealen. Ik heb dit gedaan met mijn beukenhouten tafel en het hout blijft om olie vragen en de kans op kringen blijft. Kortom, je kunt het mooi en moeizaam doen of gelikt en simpel. Houdt je van mooie vrouwen of vrouwen die goed kunnen afwassen? 
Re: Tafel luisterkamer
Ik ga denk ik voor Trae Lyx Naturel Ultra Mat.
Ik had de balken tot korrel 400 geschuurd.
En had ze op de hobby kamer gelegd om ze
een deze dagen te schilderen.
Maar ik zag dikke krassen dit komt van de bandschuurmachine
denk ik.
Dus ze gaan weer naar de schuur.
Ze hebben een 1/2 jaar in de schuur gelegen moeten ze
nog eerst in huis drogen i.v.m de vocht van de schuur?
Ik had de balken tot korrel 400 geschuurd.
En had ze op de hobby kamer gelegd om ze
een deze dagen te schilderen.
Maar ik zag dikke krassen dit komt van de bandschuurmachine
denk ik.
Dus ze gaan weer naar de schuur.
Ze hebben een 1/2 jaar in de schuur gelegen moeten ze
nog eerst in huis drogen i.v.m de vocht van de schuur?
