Tafel luisterkamer

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Voor mijn luister/ HT kamer heb 3 mooie balken ( denk eiken ) gekocht.
Dit geschuurd ( was donker gelakt ).
Zoals ze nu zijn vind ik ze erg mooi.
Maar ik wil ze als tafel gebruiken en wil geen vlekken van koffie cola
of bier.
Hoog glas lakken wil ik niet maar ik wil er wel wat op doen tegen vlekken.
Hebben jullie een idee.

Alvast bedankt
Han
Bijlagen
IMG_1954.JPG
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Hans Nootdorp »

Olie geeft een goede bescherming en toch wordt daarmee de natuurlijke uitstraling van het hout erg goed behouden.
Lak geeft echt een laagje op het hout en wordt de nerf van het hout meer opgevuld. Hierdoor is de uitstraling minder natuurlijk. Lak geeft wel een iets betere bescherming tegen vlekken, maar voor niet al te extreem gebruik vind ik olie ook prima.
Ik heb zelf geoliede notenhouten salontafel, die na 6 jaar nog steeds erg mooi is.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 03 mar 2016, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Hans Nootdorp schreef:
Olie geeft een goede bescherming en toch wordt daarmee de natuurlijke uitstraling van het hout erg goed behouden.
Dat is ook wat ik wil het moet gewoon een mooi stuk hout zijn.( ik hou ook wel van
hoogglans lak maar hier voor niet )

Ben al even met google naar olie aan het kijken.
Je wil het eigenlijk even eerst in het echt zien.
En dat zie je niet bij een bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Hans Nootdorp »

eppo34 schreef:
....Je wil het eigenlijk even eerst in het echt zien.
En dat zie je niet bij een bouwmarkt.
Ik zou dan even eerst een reststukje eiken bij de houthandel/zagerij scoren om de olie op uit te proberen. Of even uitproberen op de onderkant van 1 van jouw planken/balken.
En als je nog geen olie hebt: als je het hout met water nat maakt, krijg je ook te zien hoe het er met transparante olie uit gaat zien.
Of je gaat even bij Hans Nootdorp langs die jou een likje olie "leent" :)
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 03 mar 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Ik heb wat afval stukjes.
Dus ik ga een proef stuk maken.
Maar als je een bus olie koopt van 25 euro
dan zit je er wel mee.
Goed idee van het met water even nat maken.
Ik heb alles geschuurd met korrel 120 moet ik
nog hoger gaan b.v. 180 .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door ds23man »

Bierviltjes zijn zeer effectief tegen vlekken.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Bierviltjes zijn zeer effectief tegen vlekken.
Bier drinken ook. Na 5 pilsjes zie je geen vlek meer..... :goeie:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik zou nog wel naschuren met korrel 400 of zo.
Als je met korrel 120 stopt, lijkt het wel glad, maar na het olieen staan alle houtvezels weer rechtop en voelt het weer ruw aan.
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Aan bierviltjes is ook wel gedacht.
En dan kon ik het hout zo laten.
Maar we kijken vaak met het gezin met de beamer in het
donker een film, de kans dat er wat mis gaat is groot.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door ds23man »

Bij de Kwantum kun je tafelzeil vanaf de rol kopen, denk dat dat effectiever is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Henkjan »

nuttige bijdragen weer :roll:

je kan ook Osmo Hardwax nemen, erg mooi en beschermt prima (is bedoeld voor parket)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door ds23man »

We zijn gewoon praktisch HJ.

Als deze tafel regelmatig slachtoffer wordt van ongelukjes, dan zou ik er een geharde glasplaat overheen leggen.
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Nee ik heb in de woonkamer een paar
tafels met glas..je ziet er alles op!! en zeker
STOF !! maar is wel weer goed schoon te maken.

Henk jan

Heb net een filmpje gezien met OSMO HARDWAX
en dat ziet er goed uit en man had voor een test wat wijn
op het hout gedaan en 7 uren laten drogen en het was
goed schoon te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=Dz8eGPnh74Q
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Ouwebok »

Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Heb even op de web site gekeken.
En deze zin leek me erg goed---Geeft op nagenoeg elke ondergrond een aspect alsof de ondergrond niet behandeld is---
Dus dat lijkt me goed. O:)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Hans Nootdorp »

Dit is een leuk youtube-linkje als je olie overweegt.
https://www.youtube.com/watch?v=EDiN9TCZkHk
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Hans Nootdorp »

Ouwebok schreef:
Maar het is niet bepaald een goedkoop spulletje:
http://www.houtmerk.nl/epages/62524618. ... riginal%22
€ 44,- per liter.... :shock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door Arno »

Hans Nootdorp schreef:
Ouwebok schreef:
Maar het is niet bepaald een goedkoop spulletje:
http://www.houtmerk.nl/epages/62524618. ... riginal%22
€ 44,- per liter.... :shock:
Trae Lyx Naturel Ultra Mat. Zelfde soort product, ik dacht wel iets goedkoper.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door John P »

Ik heb ooit van een houtnerd gehoord:eerst een paar keer olien zodat de olie diep intrekt en daarna met boenwas sealen. Ik heb dit gedaan met mijn beukenhouten tafel en het hout blijft om olie vragen en de kans op kringen blijft. Kortom, je kunt het mooi en moeizaam doen of gelikt en simpel. Houdt je van mooie vrouwen of vrouwen die goed kunnen afwassen? :think:
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Re: Tafel luisterkamer

Bericht door eppo34 »

Ik ga denk ik voor Trae Lyx Naturel Ultra Mat.
Ik had de balken tot korrel 400 geschuurd.
En had ze op de hobby kamer gelegd om ze
een deze dagen te schilderen.
Maar ik zag dikke krassen dit komt van de bandschuurmachine
denk ik.

Dus ze gaan weer naar de schuur.
Ze hebben een 1/2 jaar in de schuur gelegen moeten ze
nog eerst in huis drogen i.v.m de vocht van de schuur?
Plaats reactie