Nixie IN-12 klokje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Bedankt allemaal!

@Anne: Natuurlijk is het tijdstip van foto maken en posten niet gelijk, tenzij dat binnen een minuut gebeurd :roll:
En verder, staat aardig stabiel hoor. Als íe al voorover valt, heb met passen enzo in de schuur een IN-12 nixie laten vallen op de stenen vloer. Was in testhuizen (onder geconditioneerde toestand) bij typegoedkeuring altijd een een test, DUT laten vallen van 1 meter hoogte op een betonnen vloer, zit al lang niet meer in die wereld. Maar goed, nixie overleefde dat dus :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Voor wie het ook wil proberen, het alu frame komt hiervandaan:

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... rkant.html en dan 120 x 120 mm, 5mm wanddikte, 35mm lengte.

Voor- en achterkant, https://www.schaeffer-ag.de/en/ .
IN12 nixie front.jpg
IN12 nixie back.jpg
Designfiles van 'Frontplattendesigner' zitten in een zipje aan deze post. Niet goedkoop, stukje 120 x 120 mm alu bij aluminiumopmaat kost daartegen (bijna) niets en als je kunt boren en vijlen gaat dat uiteraard ook.

IN12 nixies zijn zo'n beetje de goedkoopste die er zijn, ongeveer $ 1,50 /st op eBay. Overige componenten is standaard spul, heeft Dick Best.

Printen heb ik dus nog over voor wie interesse heeft, EUR 10,- p/st incl verzenden binnen NL.
Bijlagen
Front IN12 clock.zip
(714 Bytes) 52 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door ray5150 »

FR_Aad schreef:
Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?

Mooi Barry!!! :rock:
+1
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Tnx!
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Zoiets wil ik ook al jaren bouwen, maar al Googelend kom ik er niet uit (door de bomen het bos...). Kunnen jullie mij niet helpen / op weg helpen aan een niet al te ingewikkeld schema op basis van een Arduino en 74141 driver IC's? Ik zie wel complete modules met één nixie, maar die vind ik knap prijzig (voor een klok heb je er al gauw 4 tot 6 nodig).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door RobertD »

Barry2001 schreef:
Professor Barabas teletijdmachine :shock:

Maar, heb printen over uit dit project, iemand interesse :?:
Ik heb zeker interesse, mijn Nixie klok heeft mijn verhuizing vorig jaar niet overleefd.
Zijn die buisjes makkelijk te koop?

Op zich zou ik wel een 24 uurs formaat willen hebben, is dat makkelijk te realiseren?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Het kan natuurlijk met de hedendaagse middelen simpeler dan zoals het hier gedaan is, maar omdat het een kadootje was met een deadline die rap dichterbij kwam heb ik het op deze manier gedaan. Ik heb er 2 gemaakt, 1 voor de jubilaris en 1 voor mezelf, had toch het materiaal liggen.

Robert, 24 uurs notatie kan vast wel, heb me er niet in verdiept. Je kunt ook redelijk eenvoudig (nog zo'n teller sectie toevoegen) naar seconde's toe erbij, maar als je toch aan het uitzoeken gaat is een processortje met 74141 drivers simpeler.

Die van mij staat nu al enige tijd aan, loopt perfekt op tijd op lichtnet 50Hz. Daarbij ook gelijk een waarschuwing:

Op het printje wordt direct 230V gelijkgericht. Ik heb dit gescheiden, bovenste gedeelte van de print is voeding met de hoge spanning waar ook de 230V binnenkomt. Zorg er dus voor met testen dat íe op afstandbussen staat, en als je 'm gaat inbouwen voor een degelijke behuizing. Laat 'm in geen geval onbeheerd aan staan zonder behuizing, kinderen, vingertjes, etc. GND op het bord is dus ook gevaarlijk potentiaal. Als je wat wilt gaan meten met bv een scoop wees je er dan van bewust dat in de meeste gevallen een scoop geaard is en je de - van de probe niet zo aan het bordje kunt hangen, tenzij het klokje achter een scheidingstrafo zit. Overigens is dit in huishoudelijke apparaten vrij gebruikelijk, ik weet bv dat het in een Senseo vrijwel op dezelfde manier gedaan wordt: gelijkrichter, paar weerstanden, iets capaciteit met een zenderdiode waar dan ook nog een microprocessor op draait. Allemaal ook weer niet zo spannend dus, maar wees je ervan bewust.

Verkrijgbaarheid van de IN12 nixies, ik zou haast zeggen waar kun je ze niet krijgen. Het zijn zo'n beetje de goedkoopste nixies die te vinden zijn, ongeveer US $ 1,50 /st op eBay. Zijn ontzettend veel toegepast in rekenmachine's e.d. Overige componentjes zijn allemaal bij ome Dick te koop, ook de MPSA42's.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Alleen waarom ze nou voor de 5 een 2 ondersteboven/achterstevoren hebben gebruikt? Rare jongens die Russen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Barry2001 schreef:
Professor Barabas teletijdmachine :shock:

Maar, heb printen over uit dit project, iemand interesse :?:
Ik heb zeker interesse, mijn Nixie klok heeft mijn verhuizing vorig jaar niet overleefd.
Zijn die buisjes makkelijk te koop?

Op zich zou ik wel een 24 uurs formaat willen hebben, is dat makkelijk te realiseren?
Ik heb er een overgenomen :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door RobertD »

Ik ook, kan Barry nog wat uitsparen op het verzenden, Fred? Dan haal ik mijn printjes wel bij jou op. (of jij bij mij...)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Voor wie zo graag neonlichtjes ziet is dit een goeie :D
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/ham/neonclock/
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Dat is i.d.d. wel de leuke manier Anne, ringtellers met neonlampjes :)

Zag laatst ook iemand die tellers met schuifregisters gemaakt heeft (ook een soort van ringteller) voor zijn nixies.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Voor wie zo graag neonlichtjes ziet is dit een goeie :D
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/ham/neonclock/
Anne
Pieter-Tjerk de Boer, bekende naam :D misschien wat ot, bekendste wapenfeit is denk ik wel zijn Software Defined Radio project: een webgestuurde kortegolf ontvanger die door een groot aantal gebruikers tegelijkertijd gebruikt/bediend kan worden. Een werkelijk fantastisch project waar de nodige uren wel in zijn gaan zitten... voor wie het interesseert: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Ik ook, kan Barry nog wat uitsparen op het verzenden, Fred? Dan haal ik mijn printjes wel bij jou op. (of jij bij mij...)
Ik laat morgen nog even van me horen :idea:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Voor wie zo graag neonlichtjes ziet is dit een goeie :D
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/ham/neonclock/
Anne
Dat is hard-wired :shock:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Barry2001 schreef:
RobertD schreef:
Ik ook, kan Barry nog wat uitsparen op het verzenden, Fred? Dan haal ik mijn printjes wel bij jou op. (of jij bij mij...)
Ik laat morgen nog even van me horen :idea:
Geen probleem. Bier staat koud. Kom dan wel op de fiets :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ah!buis schreef:
Voor wie zo graag neonlichtjes ziet is dit een goeie :D
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/ham/neonclock/
Anne
Dat is hard-wired :shock:
Is vooral hard werk :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Ik wil een galvansche scheiding maken met twee trafo's ongeveer zoals onderstaande schakeling. Hoeveel mA trekt de schakeling? M.a.w. hoe klein kan ik de trafo's nemen?
Bijlagen
9tJhn.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Zijn dit normale druktoetsen zoals die bij eoo (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8227). Op de print had je andere (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11420). Is dit i.v.m. de isolatie?
Bijlagen
2016-03-01 12_43_18-http___forum.zelfbouwaudio.nl_download_file.php_id=109428&mode=view - Internet E.~png.jpg
2016-03-01 12_43_18-http___forum.zelfbouwaudio.nl_download_file.php_id=109428&mode=view - Internet E.~png.jpg (4.03 KiB) 2998 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ik wil een galvansche scheiding maken met twee trafo's ongeveer zoals onderstaande schakeling. Hoeveel mA trekt de schakeling? M.a.w. hoe klein kan ik de trafo's nemen?
Zou ook zo kunnen,
TfoNx.~png.jpg
heb je maar één trafo.
De schakeling van de klok verbruikt niet veel, hebben die kleine trafo's meestal veel meer spanning dan opgegeven.
Ik denk dat je wel 180V krijgt met de 2x18V (zou maar 150V zijn als 't echt 18V was).Je kunt ook de 2x24V nemen, moeten wel de elco's een hogere spanning kunnen hebben (in verhouding).
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Barry2001 »

Fredvandam schreef:
Zijn dit normale druktoetsen zoals die bij eoo (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8227). Op de print had je andere (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11420). Is dit i.v.m. de isolatie?
Voor deze schakelaar zit een footprint op het printje inderdaad: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11420 en die had ik er in eerste instantie op zitten. Het idee was om in de behuizing deze schakelaar uit te laten steken. Ik bedacht later dat alu profiel te gaan gebruiken en kwam eigenlijk niet goed uit met deze schakelaars. Dus heb ik de druktoetsen gebruikt die er nu op zitten, met een stukje massief draad doorgestoken naar het printje. Isolatie is bij beide schakelaars wel goed.
De schakelaar die je noemt Fred is met een verbreek contact, je moet een maak contact hebben. Dezelfde in maak contact: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=638 .

Mbt de galvanische scheiding, heb het verbruik gemeten: 2.2W, minder dan 10mA dus.

Op verzoek van Fred is het schema in pdf toegevoegd in de openingspost.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Barry2001 schreef:
Mbt de galvanische scheiding, heb het verbruik gemeten: 2.2W, minder dan 10mA dus.
Dat is inderdaad niet veel. De ruststroom van het transformatortje kan hoger zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Kan wel kloppen. De datasheet geeft 2mA per buisje (cijfer) op. Ben op het net ook ergens iemand tegengekomen die zo'n klein 5V omvormertje gebruikt heeft voor een cold cathode TL buisje, voor het voeden van zijn nixies.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Fredvandam »

Pjotr schreef:
Kan wel kloppen. De datasheet geeft 2mA per buisje (cijfer) op. Ben op het net ook ergens iemand tegengekomen die zo'n klein 5V omvormertje gebruikt heeft voor een cold cathode TL buisje, voor het voeden van zijn nixies.
Die heb ik ook gezien, als bouwpakket of compleet:
http://www.ebay.com/itm/Fully-assembled ... SwMmBVqxmP

Kan ik een 5V trafootje nemen.
Bijlagen
2016-03-02 11_40_11-Fully Assembled 10W MC34063 High Voltage Power Supply Module for Nixie Magic Eye.~png.jpg
2016-03-02 11_40_11-Fully Assembled 10W MC34063 High Voltage Power Supply Module for Nixie Magic Eye.~png.jpg (8.51 KiB) 2922 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nixie IN-12 klokje

Bericht door Pjotr »

Dat bedoelde ik niet helemaal. Bedoelde zo'n $2 dingetje voor een TL buisje achter een LCD display. Maar dit is nog mooier! Kun je denk ik direct op de ongestabiliseerde voeding zetten, op de elco vòòr de 5V regelaar :) Hier de verdere uitleg: http://vfdclock.jimdo.com/2015/08/31/ki ... 4063-chip/
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”