@Anne: Natuurlijk is het tijdstip van foto maken en posten niet gelijk, tenzij dat binnen een minuut gebeurd
En verder, staat aardig stabiel hoor. Als íe al voorover valt, heb met passen enzo in de schuur een IN-12 nixie laten vallen op de stenen vloer. Was in testhuizen (onder geconditioneerde toestand) bij typegoedkeuring altijd een een test, DUT laten vallen van 1 meter hoogte op een betonnen vloer, zit al lang niet meer in die wereld. Maar goed, nixie overleefde dat dus
Designfiles van 'Frontplattendesigner' zitten in een zipje aan deze post. Niet goedkoop, stukje 120 x 120 mm alu bij aluminiumopmaat kost daartegen (bijna) niets en als je kunt boren en vijlen gaat dat uiteraard ook.
IN12 nixies zijn zo'n beetje de goedkoopste die er zijn, ongeveer $ 1,50 /st op eBay. Overige componenten is standaard spul, heeft Dick Best.
Printen heb ik dus nog over voor wie interesse heeft, EUR 10,- p/st incl verzenden binnen NL.
Zoiets wil ik ook al jaren bouwen, maar al Googelend kom ik er niet uit (door de bomen het bos...). Kunnen jullie mij niet helpen / op weg helpen aan een niet al te ingewikkeld schema op basis van een Arduino en 74141 driver IC's? Ik zie wel complete modules met één nixie, maar die vind ik knap prijzig (voor een klok heb je er al gauw 4 tot 6 nodig).
Het kan natuurlijk met de hedendaagse middelen simpeler dan zoals het hier gedaan is, maar omdat het een kadootje was met een deadline die rap dichterbij kwam heb ik het op deze manier gedaan. Ik heb er 2 gemaakt, 1 voor de jubilaris en 1 voor mezelf, had toch het materiaal liggen.
Robert, 24 uurs notatie kan vast wel, heb me er niet in verdiept. Je kunt ook redelijk eenvoudig (nog zo'n teller sectie toevoegen) naar seconde's toe erbij, maar als je toch aan het uitzoeken gaat is een processortje met 74141 drivers simpeler.
Die van mij staat nu al enige tijd aan, loopt perfekt op tijd op lichtnet 50Hz. Daarbij ook gelijk een waarschuwing:
Op het printje wordt direct 230V gelijkgericht. Ik heb dit gescheiden, bovenste gedeelte van de print is voeding met de hoge spanning waar ook de 230V binnenkomt. Zorg er dus voor met testen dat íe op afstandbussen staat, en als je 'm gaat inbouwen voor een degelijke behuizing. Laat 'm in geen geval onbeheerd aan staan zonder behuizing, kinderen, vingertjes, etc. GND op het bord is dus ook gevaarlijk potentiaal. Als je wat wilt gaan meten met bv een scoop wees je er dan van bewust dat in de meeste gevallen een scoop geaard is en je de - van de probe niet zo aan het bordje kunt hangen, tenzij het klokje achter een scheidingstrafo zit. Overigens is dit in huishoudelijke apparaten vrij gebruikelijk, ik weet bv dat het in een Senseo vrijwel op dezelfde manier gedaan wordt: gelijkrichter, paar weerstanden, iets capaciteit met een zenderdiode waar dan ook nog een microprocessor op draait. Allemaal ook weer niet zo spannend dus, maar wees je ervan bewust.
Verkrijgbaarheid van de IN12 nixies, ik zou haast zeggen waar kun je ze niet krijgen. Het zijn zo'n beetje de goedkoopste nixies die te vinden zijn, ongeveer US $ 1,50 /st op eBay. Zijn ontzettend veel toegepast in rekenmachine's e.d. Overige componentjes zijn allemaal bij ome Dick te koop, ook de MPSA42's.
Pieter-Tjerk de Boer, bekende naam misschien wat ot, bekendste wapenfeit is denk ik wel zijn Software Defined Radio project: een webgestuurde kortegolf ontvanger die door een groot aantal gebruikers tegelijkertijd gebruikt/bediend kan worden. Een werkelijk fantastisch project waar de nodige uren wel in zijn gaan zitten... voor wie het interesseert: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Ik wil een galvansche scheiding maken met twee trafo's ongeveer zoals onderstaande schakeling. Hoeveel mA trekt de schakeling? M.a.w. hoe klein kan ik de trafo's nemen?
Ik wil een galvansche scheiding maken met twee trafo's ongeveer zoals onderstaande schakeling. Hoeveel mA trekt de schakeling? M.a.w. hoe klein kan ik de trafo's nemen?
Zou ook zo kunnen,
heb je maar één trafo.
De schakeling van de klok verbruikt niet veel, hebben die kleine trafo's meestal veel meer spanning dan opgegeven.
Ik denk dat je wel 180V krijgt met de 2x18V (zou maar 150V zijn als 't echt 18V was).Je kunt ook de 2x24V nemen, moeten wel de elco's een hogere spanning kunnen hebben (in verhouding).
Anne
Voor deze schakelaar zit een footprint op het printje inderdaad: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11420 en die had ik er in eerste instantie op zitten. Het idee was om in de behuizing deze schakelaar uit te laten steken. Ik bedacht later dat alu profiel te gaan gebruiken en kwam eigenlijk niet goed uit met deze schakelaars. Dus heb ik de druktoetsen gebruikt die er nu op zitten, met een stukje massief draad doorgestoken naar het printje. Isolatie is bij beide schakelaars wel goed.
De schakelaar die je noemt Fred is met een verbreek contact, je moet een maak contact hebben. Dezelfde in maak contact: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=638 .
Mbt de galvanische scheiding, heb het verbruik gemeten: 2.2W, minder dan 10mA dus.
Op verzoek van Fred is het schema in pdf toegevoegd in de openingspost.
Kan wel kloppen. De datasheet geeft 2mA per buisje (cijfer) op. Ben op het net ook ergens iemand tegengekomen die zo'n klein 5V omvormertje gebruikt heeft voor een cold cathode TL buisje, voor het voeden van zijn nixies.
Kan wel kloppen. De datasheet geeft 2mA per buisje (cijfer) op. Ben op het net ook ergens iemand tegengekomen die zo'n klein 5V omvormertje gebruikt heeft voor een cold cathode TL buisje, voor het voeden van zijn nixies.
Dat bedoelde ik niet helemaal. Bedoelde zo'n $2 dingetje voor een TL buisje achter een LCD display. Maar dit is nog mooier! Kun je denk ik direct op de ongestabiliseerde voeding zetten, op de elco vòòr de 5V regelaar Hier de verdere uitleg: http://vfdclock.jimdo.com/2015/08/31/ki ... 4063-chip/