SQ kist maken.

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Hallo leden,

Ik ben nieuw op dit forum.
Mijn naam is gino van rijn.
Ik wil graag een subwoofer kist maken voor me audio system hx 10 sq. Het moet een gesloten kist worden die strak en beetje laag moet spelen. De sub is 350 wRMS.
De sub komt op een audio system f2-190 twister 320wRMS. Standaard geeft audio system 22L op, kan ik dit aan houden? Ik heb via winisd geprobeerd maar kom er zelf niet uit.. Kan iemand me hierbij helpen?
Hierbij de link van alle gevens van de sub:
http://www.audio-system.de/dokumente/bd ... mplett.pdf

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SQ kist maken.

Bericht door Henkjan »

Hoi Gino, welkom hier.

ik heb ff snel gecheckt met http://www.mh-audio.nl/ClosedBoxCalculator.asp en die 22 liter zijn al erg netjes voor een strakke bas (Qbox onder de 0.7), wat groter mag maar hoeft zeker niet. t voordeel is dat het bij gesloten niet zo precies uitkomt. hoe groot kan je kwijt?
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Bedankt voor je snelle antwoord!
Grote maakt niet zo veel uit voor mij, kan ook 50l kwijt. ik denk dat ik dan maar op die 22L uit ga, en flink wat verstevigingen erin maak en schapenwol. Of heeft u nog wat tips voor mijn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SQ kist maken.

Bericht door Henkjan »

verstevigingen is idd het belangrijkste voor een sub.
en wol kan je zuinig mee zijn, een klein beetje tegen "galm" is wel voldoende
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Wat voor wol raad u me aan?
Zat zelf aan schapen wol te denken of engelen haar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SQ kist maken.

Bericht door Henkjan »

voor een sub is t al vrij snel goed, wat je hebt liggen. Engelenhaar (dat gele twaron bedoel je?) is erg fijn spul, dus als je dat hebt zou ik dat er in doen. wol kan gaan zakken, dus in een wat grotere kist zit dat na een tijdje op een hoopje onderin. je kan ook wat dun steenwol op de wanden doen, dat dempt ook erg goed
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Ik heb nog niks liggen van demping bitumen wel.
Is noppenschuim iets of is engelen haar of wol toch beter?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SQ kist maken.

Bericht door Henkjan »

noppenschuim is prima; wel van de open soort, dus dat je er doorheen kan blazen.

bitumen zijn meer voor ontdreunen van deuren, voor een subkist heb je meer aan verstevigingen.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Oke dankjewel voor je snelle antwoorden.
Van de week naar de winkel materiaal halen en klussen maar :)
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Kist nu gemaakt klinkt super! Zit helemaal vol schapen wol, ik snap eigelijk niet dat het word afgeraden om veel demping te gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SQ kist maken.

Bericht door ray5150 »

:foto:
:foto:
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SQ kist maken.

Bericht door ray5150 »

Dat we graag wat foto's willen zien van hetgeen je zelf gebouwd hebt...
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Hierbij de foto's deel van de kist is nep voor wegwerking van de versterkers
Bijlagen
IMG_1828.JPG
IMG_1829.JPG
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Achterkant ziet een beetje sloordig uit. Komt omdat er veel lijm is geknoeid
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Ik wil nog een kist maken. Ik berekende eerst me kist met de rockford fosgate app.
Alleen heb nu geen iphone meer, voor android bestaat deze app niet. Met welke progamma op de pc kun je de kist berekenen incl dikte van het hout etc. Alvast bedankt
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SQ kist maken.

Bericht door teacher »

winisd is je vriend :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SQ kist maken.

Bericht door Henkjan »

teacher schreef:
winisd is je vriend :)
dat geeft dan de netto inhoud. Op de site van forumlid Bertje staat een calculator waar je op basis van die netto inhoud de kist zelf uitrekent http://12vhifi.nl/index.php/calculators ... -behuizing
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Hartelijk dank!
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Ik heb van alles met winisd geprobeert alleen op me laptop werkt deze progamma niet zo goed.

Ik wil voor zelfde subwoofer een 40hz bassreflex kist maken. Kan iemand mijn helpen?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SQ kist maken.

Bericht door teacher »

Waar loop je vast met winisd?
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

Als ik me parameters invul geeft winisd fout melding. En heb toen meerdere parameters van andere subwoofers ingetoetst om te kijken of winisd het dan wel deed maar dat werkte ook niet.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: SQ kist maken.

Bericht door michelp »

Dan vul je waarschijnlijk te veel in. Er zijn parameters die WinISD zelf berekent via andere parameters. Als je deze toch zelf invult geeft ie een foutmelding

Ik heb het net zelf geprobeerd, en hier werkt ie gewoon ;)
Afstemmen of 40hz geeft wel een piek van bijna 5db op 45hz
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: SQ kist maken.

Bericht door Bertje »

Met een beetje goede wil kan je 'm heel compact houden en de poort laag afgestemd op 32Hz, dan speelt ie erg diep.
Bijvoorbeeld een 22L netto (zonder poort en woofer) met een slotpoort (rechthoekig) van 25cm x 2,2cm en lengte 55cm.
Die moet je dan wel in een hoek laten lopen tegen onderkant en achterkant bijvoorbeeld. Anders past het niet.
De gegevens van de sub zijn inderdaad niet coherent opgegeven, vul de BL en Sd maar niet in die worden vanuit de andere parameters dan wel bepaald.
Ginovrijn
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 13:16

Re: SQ kist maken.

Bericht door Ginovrijn »

ik ben nog een beginner hier in. Ik moet nog veel leren! Hartelijk dank voor het helpen :)
Plaats reactie