Ontwikkeling van EL34-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Ontwikkeling van EL34-Amp

Bericht door Willy_61 »

Ik zal hier stilaan eens terug van start gaan :-)

Een eerste zaak: ik ben van plan om de smoorspoel (L1) achterwegen te laten, Menno gebruikt er ook geen in zijn project, en dat is een kolos met een enorm extra gewicht. Ik vind trouwens dat, in tegenstelling tot de CTA 2.1 versterker, de afmetingen vd versterker meeeeeer dan behoorlijk (groot) zijn.

Ik veronderstel dat zonder L1 geen probleem oplevert en dat ik het anders wel zal merken wanneer ik aan het testen ga.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

De eindtrap is goed in balans te krijgen en heeft geen smoorspoel nodig, ik hoop alleen dat je pots niet gaan kraken!
De voortrap is niet in balans, je had daar beter die van de CTA2 kunnen gebruiken, maar wellicht is het RC-voedingsfilter voldoende om de brom tegen te houden.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik ga voor alle zekerheid de ruimte die ingenomen werd door de smoorspoel vrijhouden, zodat als 't echt moet, de smoorspoel toch nog kan toegevoegd worden.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Uiterlijk van de versterker:
Ik heb 2 mogelijkheden van uitvoering, waar bij mijn (en van mijn vrouw) voorkeur gaat naar de eerste zonder kap.
fb1.JPG
top.JPG
en dan de versie met een kap over de UGT's:
fb2.JPG
Wat is jullie mening hierover?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Altijd naar je vrouw luisteren zou ik zo zeggen.
Mooie plaatjes overigens. :goedzo:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kap heeft geen functie, trafo's zijn zelf al beschermd tegen vingertjes toch? Zou de kap er ook af laten. Het wordt met kap wat pompeuzer, zonder oogt het wat subtieler.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Luchtige kap over de buizen is nuttiger.De eindbuizen worden gloeiend heet !
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Gloeiend heet is niet erg, ze komen er dan maar éen keer aan. :mrgreen:

groet,
Aat
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Luchtige kap over de buizen is nuttiger.De eindbuizen worden gloeiend heet !
Anne
Ik ben er ook voorstander van om rond de eindbuizen beschermers te zetten maar die kosten meer dan €22 per stuk: http://www.ebay.com/itm/2-silver-alumin ... xyNW9SLpVu
Een alternatief zou zijn een kooi in geperforeerde plaat over de 8 buizen, maar dan kan ik misschien al beter een kap over de ganse versterker plaatsen :(
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Gewoon een afneembare kooi over alles voor de huisdieren en kleinkinderen en als je kenners over de vloer hebt (of op luisterdagen), kan je met het ‘blote’ ding pronken.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Gewoon een afneembare kooi over alles voor de huisdieren en kleinkinderen en als je kenners over de vloer hebt (of op luisterdagen), kan je met het ‘blote’ ding pronken.
:goedzo:
Dat ga ik waarschijnlijk doen, alles onder een U-vormige kooi (4 schroefjes bovenaan), net zoals het vroeger was.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Naar 't containerpark, rechthoekig frituurmandje op de kop tikken.Steel eraf, schoonmaken en een kleurtje spuiten.En over de versterker :lol:
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

euh, liever van de Brico :shock:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De situatie op dit moment:
De toonregeling is getest en prima.
De voeding is nu aan de beurt, het gedeelte "Zuinige gloeispanningsvertraging" werkt perfect.
De HS echter, daar heb ik me misrekent in het voltage van de 2 elko's (330µ/400V). De 400V is uiteraard te weinig vermits de HS t.g.v. de gloeivertraging pas na ca. 40s wordt aangekoppeld.
Het gevolg is dat de elco's onbelast geladen worden tot een stuk boven de 400V. Ik zag de bui al eerder hangen maar kreeg nu bevestiging door de variac er tussen te hangen: bij 200V op de primaire van de trafo krijg ik al 360V op de elco's, m.a.w. bij 230V primair ~ 414V op de elco's. Theoretisch zou bij 230V primair de secundaire niet meer dan 280V mogen leveren, dat x1,4 geeft 392 max. op de elco's maar dat was ook al te veel geweest (wegens te kritisch tegen de max. grens). Dat had misschien wel gekund als de HS ononderbroken met de versterker is gekoppeld.
Ik bestel vandaag nog de 450V elco's dan kan ik overmorgen verder.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Persoonlijk denk ik niet dat de 400v van de elco's het maximum is.Ze zullen wel een safe marge hebben om dit soort piekspanning te overleven.Maar natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen is altijd beter.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waarom niet de wisselspanning schakelen (vóór de gelijkrichter) ? Komt de HS pas op als de buizen op temp. zijn en is ook beter voor de relaiskontakten.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dat is al het geval, blijkbaar had ik dat over het hoofd gezien (omdat ik onbelast test, versterker niet aangesloten).
De 280V~ wordt pas ingeschakeld na het voorgloeien van de buizen, dus de elco's laden ook dan pas. Toch ga ik de 450V elco's plaatsen i.p.v. de 400V-versies, lijkt me een stuk veiliger.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik vond het zonder en met kap prachtig
kan niet anders zeggen de UGT zijn ook een plaatje om te zien
:goedzo:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik blijf erna kijken :D
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Huidige situatie:
Het "bouwwerk" is klaar, de bedrading moet nog uitgevoerd worden (met draadboom) en test van de eindtrap. Ik vond het makkelijker om alles eerst te assembleren en vanuit die toestand de eindtrap te testen en af te regelen vermits ik weing plaats heb op mijn werktafel. Tijdens het testen en afregelen ga ik de print van de eindtrap verticaal plaatsen zodat ik aan beide zijden kan.
De print van de eindtrap heb ik opnieuw ontworpen en gebouwd om wat meer plaats te creëren voor de buizen en uiteraard ook de sporen. Ik vond het beetje onnozel dat, als je de beschikking hebt over 32 cm in de breedte, een gecomprimeerde print zou gebruikt worden van 25 cm breed. De print is nu 30 cm breed en 11 cm hoog. Ook heb ik de jumpers achterwege gelaten zodat deze print meteen UL+CFB is. De jumpers zijn goed voor een experimentele print (ik heb de oude print dus niet afgebroken, kan ik later nog wat mee spelen) maar kunnen beter vermeden worden op een definitieve plaat.

Iets raar dat ik tegengekomen ben bij de controle van de eindtrapprint: vermits de huidige novale voeten geen gat meer hadden in het midden moest ik een oplossing vinden voor de schroef die de print met de afstandsbus verbindt, nl. eenmaal de voet gesoldeerd kan je niet meer aan die schroef. Daarvoor heb ik de kop van die schroef op het soldeereiland vast gesoldeerd, mits toevoeging van soldeervloeimiddel dat ook gebruikt wordt om koper buizen te solderen. Bleek nadien dat er tussen de gloei-sporen een weerstand aanwezig was van 5 à 15 Meg. Lang gezocht eer ik de dader vond: het soldeervloeimiddel! Voeten er terug af, omgeving opnieuw grondig zuiver gemaakt, nieuwe laag Löthlack en alles was OK.

Het eerstvolgende dat zal gebeuren is na controle van het ontwerp, de draadboom maken en in het chassis overal bevestigen. Daarna dienen de UGT's en de ringkern worden aangesloten op de lusterklemmen achter in het chassis. Tenslotte testen en afregelen, hopelijk valt dat een beetje mee ;-).

Foto's van de samenstelling:
DSC_5386.JPG
DSC_5396.JPG
DSC_5402.JPG
DSC_5404.JPG
DSC_5406.JPG
Bedenkingen:
Ik ben uiteindelijk heel tevreden met het uiterlijk van deze versterker, maar als ik het zou overdoen, werd het er één zoals ze vroeger waren: een robuuste blok, 20 à 25 cm hoog vanaf de voorkant, waarvan het 2/3 bovenste deel rooster is. De trafo's achteraan zijn eigenlijk te zwaar voor mijn ontwerp, die vormen een blok van 9,2 kg! Ze gaan stevig blijven staan vermits ik er 3 profielen onder zitten heb: in het midden een U-profiel en voor en achter een L-profiel. Een stevige constructie om op dezelfde plaats te laten staan maar niet om mee rond te zeulen.
Tevens laat ik een volgende keer een trafo wikkelen voor de HS, nu zit ik hier met joekel van een ringkern waarvan ik enkel de 280V/0,6A gebruik.

En dan het slechtere nieuws: mijn vrouw is net terug thuis na een rugoperatie (zijdelings gevolg van haar heup-ongeval vorig jaar) en zal nog maanden veel hulp nodig hebben in huis. Het gevolg is dat ik de verder afhandeling van deze versterker moeilijk kan inschatten qua tijd. Als ik echter nieuws heb, want ik denk wel nog iets te kunnen blijven doen, wordt het hier geplaatst.

Bijlage:
Print-layouts + SprintLayout-Viewer
Schema's, bouwtekeningen (niet meer up-to-date maar geven wel een goed beeld) en draadboom-ontwerp + sPlan-Viewer
Bijlagen
EL34-V2.0.zip
(26.85 MiB) 112 keer gedownload
meanman64

Bericht door meanman64 »

Knap om te zien
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mooi gemaakt :goedzo:
En strekte met het herstel van je vrouw.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Heel veel sterkte ook met je vrouw
En ik vind het schitterend werkelijk =D>
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

+1
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De 2 draadboompjes zijn vandaag gemaakt en kunnen de volgende dagen in de versterker ingewerkt worden.
DSC_5412.JPG
tableau klaar om te bedraden
DSC_5417.JPG
bedrading klaar maar nog niet gebonden
DSC_5419.JPG
gebonden en één al losgemaakt
DSC_5421.JPG
beide draadboompjes klaar
Plaats reactie