Huidige situatie:
Het "bouwwerk" is klaar, de bedrading moet nog uitgevoerd worden (met draadboom) en test van de eindtrap. Ik vond het makkelijker om alles eerst te assembleren en vanuit die toestand de eindtrap te testen en af te regelen vermits ik weing plaats heb op mijn werktafel. Tijdens het testen en afregelen ga ik de print van de eindtrap verticaal plaatsen zodat ik aan beide zijden kan.
De print van de eindtrap heb ik opnieuw ontworpen en gebouwd om wat meer plaats te creëren voor de buizen en uiteraard ook de sporen. Ik vond het beetje onnozel dat, als je de beschikking hebt over 32 cm in de breedte, een gecomprimeerde print zou gebruikt worden van 25 cm breed. De print is nu 30 cm breed en 11 cm hoog. Ook heb ik de jumpers achterwege gelaten zodat deze print meteen UL+CFB is. De jumpers zijn goed voor een experimentele print (ik heb de oude print dus niet afgebroken, kan ik later nog wat mee spelen) maar kunnen beter vermeden worden op een definitieve plaat.
Iets raar dat ik tegengekomen ben bij de controle van de eindtrapprint: vermits de huidige novale voeten geen gat meer hadden in het midden moest ik een oplossing vinden voor de schroef die de print met de afstandsbus verbindt, nl. eenmaal de voet gesoldeerd kan je niet meer aan die schroef. Daarvoor heb ik de kop van die schroef op het soldeereiland vast gesoldeerd, mits toevoeging van soldeervloeimiddel dat ook gebruikt wordt om koper buizen te solderen. Bleek nadien dat er tussen de gloei-sporen een weerstand aanwezig was van 5 à 15 Meg. Lang gezocht eer ik de dader vond: het soldeervloeimiddel! Voeten er terug af, omgeving opnieuw grondig zuiver gemaakt, nieuwe laag Löthlack en alles was OK.
Het eerstvolgende dat zal gebeuren is na controle van het ontwerp, de draadboom maken en in het chassis overal bevestigen. Daarna dienen de UGT's en de ringkern worden aangesloten op de lusterklemmen achter in het chassis. Tenslotte testen en afregelen, hopelijk valt dat een beetje mee

.
Foto's van de samenstelling:
Bedenkingen:
Ik ben uiteindelijk heel tevreden met het uiterlijk van deze versterker, maar als ik het zou overdoen, werd het er één zoals ze vroeger waren: een robuuste blok, 20 à 25 cm hoog vanaf de voorkant, waarvan het 2/3 bovenste deel rooster is. De trafo's achteraan zijn eigenlijk te zwaar voor mijn ontwerp, die vormen een blok van 9,2 kg! Ze gaan stevig blijven staan vermits ik er 3 profielen onder zitten heb: in het midden een U-profiel en voor en achter een L-profiel. Een stevige constructie om op dezelfde plaats te laten staan maar niet om mee rond te zeulen.
Tevens laat ik een volgende keer een trafo wikkelen voor de HS, nu zit ik hier met joekel van een ringkern waarvan ik enkel de 280V/0,6A gebruik.
En dan het slechtere nieuws: mijn vrouw is net terug thuis na een rugoperatie (zijdelings gevolg van haar heup-ongeval vorig jaar) en zal nog maanden veel hulp nodig hebben in huis. Het gevolg is dat ik de verder afhandeling van deze versterker moeilijk kan inschatten qua tijd. Als ik echter nieuws heb, want ik denk wel nog iets te kunnen blijven doen, wordt het hier geplaatst.
Bijlage:
Print-layouts + SprintLayout-Viewer
Schema's, bouwtekeningen (niet meer up-to-date maar geven wel een goed beeld) en draadboom-ontwerp + sPlan-Viewer