Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Nog wel eens over die UGT's nagedacht? ..
nee, verder dan dat t bij voorkeur met 2 tappings is zodat zowel 8 als 4 ohm er goed op kan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Ik bedoelde eigenlijk of het wel een Single Ended uitgangstrafo is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

nee, verder dan de doos onderdelen verplaatsen ben ik niet geweest, is niet eens open geweest. ik zal komende week eens t ding eens beter bekijken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door ray5150 »

HJ geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking "dozenschuiver". :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Ik heb uit nieuwsgierigheid een mailtje naar AE gestuurd n.a.v. de foto uit het topic waar de UGT op staat.
Dit is het antwoord van AE:

Goedemorgen meneer,

UGT 27344, dit zijn geen uitgangen voor een SE Versterker!

Dit zijn uitgangen UL Push Pull, gemaakt bijvoorbeeld voor TOPCAP 807.

Op de site van triode dick staat veel informatie over aansluiten en bouw informatie.


Je kunt hier dus geen Single ended KT88 mee bouwen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Bedankt! Dus een andere trafo moet er komen. Kan AE op basis van t schema weten wat ze moeten leveren?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Ik vermoed van wel. Het zal moeten gaan om een uitgangstransformator voor een single ended KT88 versterker.
Primaire impedantie is 2k5, secundair 4 en 8 Ohm.

Je kunt nog vragen om een aftakking voor het schermrooster om de KT88 ultra-lineair te laten spelen.

Als je voedingstrafo groot genoeg is kun je ook overwegen om een heel andere (push-pull) versterker te bouwen.
( Of zit je dan met de behuizing? )

Plaats ook eens een foto van de voedingstrafo zodat de waardes afleesbaar zijn.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door democles »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Nee hoor, het is echt besteld als een SE. Ze hebben het zelfs nog een keer extra gevraagd.
Pagina 22. Geen idee wat er mis is gegaan, pp trafo's staan er op de plank dus.
Maar wordt er nog eens een keer gebouwd na 24 pagina's gereutel?? :-)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Zweitse »

democles schreef:
Daar was toch iets mee :think: kan alleen even niet meer terug vinden wat :hide:
Laatst gewijzigd door Zweitse op do 11 feb 2016, 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ook maar even gekeken wat er met die trafo kan.
kt88.png
Komt er dan iets van 12W uit met een voeding van 335V (verondersteld 10V verlies UGT =weerstand).
Voor stereo dan rond 250mA nodig.
Anne

@Zweitse, dat ging over smoorspoelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Ik vermoed van wel. Het zal moeten gaan om een uitgangstransformator voor een single ended KT88 versterker.
Primaire impedantie is 2k5, secundair 4 en 8 Ohm.

Je kunt nog vragen om een aftakking voor het schermrooster om de KT88 ultra-lineair te laten spelen.

Als je voedingstrafo groot genoeg is kun je ook overwegen om een heel andere (push-pull) versterker te bouwen.
( Of zit je dan met de behuizing? )

Plaats ook eens een foto van de voedingstrafo zodat de waardes afleesbaar zijn.
voedingstrafo zit er dacht ik niet bij, die moest Ardon nog kopen

moet er veel aan t schema veranderen voor een UL? en wat levert t op tov SE?
de 2 behuizingen zijn wat krap als er meer bij zou komen, maar wat extra ruimte creëren lukt wel denk ik

en een aftakking voor de gloei (DC, via Barry printje)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

In het schema van de KT88 versterker http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88/ ... lifier.png is de eindbuis omschakelbaar tussen Ultra Lineair en Triode. (middels het schakelaartje dat bij de uitgangstrafo getekend is.) Het blijft in beide gevallen een single ended versterker. Dit wil niet veel meer zeggen dan dat je één eindbuis voor de eindtrap gebruikt. In tegenstelling tot push pull versterkers, waarbij je twee eindbuizen laat samenwerken.

Triode klinkt wat mooier, maar heeft minder uitgangsvermogen. In Penthode (of in het geval van de KT88 Tetrode) Krijg je de meeste power, maar ook de meeste vervorming. In Triode de minste power, maar ook de minste vervorming.
Ultra lineair is het beste van twee werelden, aardig wat power en weinig vervorming.
Zoals Anne aangeeft kom je dan tot zo'n 12W output power.

Heb je destijds van Vinculum de behuizingen ook overgenomen? Hij was al aardig ver met de bedrading, dus dat maakt afbouwen wel makkelijker. De uitgangstrafo's van AE ben je op marktplaats (of hier op het forum) zo kwijt.

Dit zou ook een goed alternatief voor de UGT zijn: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?664,l ... snikowy-se
Deze voedingstrafo zou dan wellicht ook goed zijn: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?355,t ... toroidalny
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

z'n behuizingen heb ik idd ook.

als t omschakelbaar is met t zelfde schema is t helemaal makkelijk toch, dan batsen we er een schakelaartje bij :bakkie:

wat betreft de voedingstrafo: zou ik als ik gloeispanning gelijkricht niet een wat lagere spanning moeten hebben dan 6.3?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
z'n behuizingen heb ik idd ook.

als t omschakelbaar is met t zelfde schema is t helemaal makkelijk toch, dan batsen we er een schakelaartje bij :bakkie:

wat betreft de voedingstrafo: zou ik als ik gloeispanning gelijkricht niet een wat lagere spanning moeten hebben dan 6.3?
Gelijkstroom voor de gloei heeft hier helemaal geen zin.
Wat die spanning betreft, de topwaarde is wel 1,4x6,3 maar daar gaan dan weer de verliezen van de gelijkrichter af, hou je uiteindelijk zelfs te weinig over.
Die trafo's waarmee Robert aankomt zijn wel mooi maar er is een probleem.De 5U4 heeft een gloei van 3A en die trafo doet maar 2A.
Ook de 270V is wat aan de lage kant (voor een buisgelijkrichter).Andere trafo of andere gelijkrichter.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door democles »

Zweitse schreef:
democles schreef:
Daar was toch iets mee :think: kan alleen even niet meer terug vinden wat :hide:
De smoorspoelen van deze firma ,stonden niet goed bij vermeld dat ze voor 5v DC waren i.p.v. grotere DC spanningen.
ZODAT EEN AANTAL MENSEN, WAARONDER IK, DACHTEN,DAT IS EEN KOOPJE........... :evil:

De uitgangstrafo,s van mijn GU-50 versterker klinken goed,zijn van dezelfde firma :goedzo:

Prijs/kwaliteit erg goed. (tot nu toe)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Gelijkstroom voor de gloei heeft hier helemaal geen zin.
kan je dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

Je uitgangstrafo's zijn dus PP Henkjan, wat wil je gaan maken? Het verschil is zoals eerder aangegeven dat PP met een dubbele buis per kanaal werkt. Voorversterker buis, fasedraaier, en dan de eindbuizen. 1 buis krijgt het signaal in fase op het stuurrooster aangeboden, de andere in tegenfase. Meer vermogen tov een SE versterker. SE (Single Ended) wordt door sommigen weer als de heilige graal gezien tov PP (PushPull), maar het vermogen is vaak beperkt dus. Vaak wordt een SE versterker gebruikt samen met een hoogrendements luidspreker.

Denk dat je richting PP wilt gaan. De gloeispanning dc voeden heeft eigenlijk alleen zin bij het eerste buisje, de voorversterker buis. Het printje dat je van mij hebt heeft een low drop spanningregelaar en Schottky diodes met een lage overgangsspanning. Als vuistregel kun je aanhouden dat de spanning op je trafo ongeveer minimaal 1V hoger moet liggen dan de gloeispanning die je dc wilt hebben. Als je dus 6.3V nodig hebt op de buis zou je kunnen overwegen een trafo te nemen die een 8V wikkeling heeft. Brom komt 9 van de 10 keer bij het 1e versterkende buisje vandaan, die neemt ook het grootste gedeelte van de versterking voor z'n rekening. Zelden komt brom bij de eindbuizen vandaan, versterken niet veel, en die dc gloeien heeft weinig zin.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

maar als ik voor PP zou gaan dan wordt het een hele andere versterker toch? voor als eerste projectje is een SE prima hoor, op de trafo's na heb ik daar (als het goed is) alles voor liggen. en en paar speakers met redelijk rendement staan al op de tekentafel ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Barry2001 schreef:
.... Brom komt 9 van de 10 keer bij het 1e versterkende buisje vandaan, die neemt ook het grootste gedeelte van de versterking voor z'n rekening. Zelden komt brom bij de eindbuizen vandaan, versterken niet veel, en die dc gloeien heeft weinig zin.
dus dan zou de DC alleen zin hebben voor de 6N1P?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

Ok, SE dus. DC gloeien geldt dan voor de eerste buis ja, niet voor de KT88. Maar is geen moeten he, hele volkstammen gloeien gewoon AC.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Bas Horneman »

DC alleen zin hebben voor de 6N1P?
Waarschijnlijk niet nodig. De enige indirect verhitte buis waar ik dc voor de gloeispanning gebruikt heb. Is een 6V6 als voorversterker buis.

Al mijn versterkers met een 6n1p waren muisstil zonder dc op de gloei. :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Kappa7 »

Hoe stil?
Ik heb in het verleden wel eens testen gedaan en daar was het verschil tussen gloeien op DC en AC wel duidelijk meetbaar, niet hoorbaar in brom op de speaker maar wel meer rust in het geluid.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

In veel versterkers is er tegenkoppeling naar de kathode van de 1-ste buis.Dan kan er wel iets van brom doorkomen.In deze schakeling zit de kathode voor brom geaard met 100µF, geen last te verwachten.
Welke buizen heb je eigenlijk, vooral de gelijkrichter ivm de trafo en welk merk 6N1 want er is verschil naar gelang merk.
Is wel de bedoeling één voeding voor beide (stereo) versterkers ?
Want ik meen dat de opzet eerst was twee monoblokken.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

aangezien het voedingsdeel in een separaat huisje komt van de versterker zelf, is er mogelijkheid tot testen lijkt me. @Barry: hoeveel A kan dat bordje aan dat ik van je heb? 2 stuks 6N1P willen 1.2A
BertDB schreef:
Elke 6N1P trekt 0,6A bij 6,3V.
en hoeveel eventueel voor de 2 KT88's?

ben ff t topic helemaal opnieuw aan t lezen (nu blz17), hier de foto van de KT88:
Afbeelding

ik lees ook dat Ardon de UL/Triode schakelaar er niet in wilde, die ontbreekt dus op z'n schema. Waar zou die dan komen?

en how about de inschakelvertraging (ook al zo'n fijn Barry2001® product), dat eerst de gloei er op komt en na n seconden pas de rest?
Plaats reactie