nee, verder dan dat t bij voorkeur met 2 tappings is zodat zowel 8 als 4 ohm er goed op kanRobertD schreef:Nog wel eens over die UGT's nagedacht? ..
Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Ik bedoelde eigenlijk of het wel een Single Ended uitgangstrafo is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
nee, verder dan de doos onderdelen verplaatsen ben ik niet geweest, is niet eens open geweest. ik zal komende week eens t ding eens beter bekijken
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
HJ geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking "dozenschuiver". 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Ik heb uit nieuwsgierigheid een mailtje naar AE gestuurd n.a.v. de foto uit het topic waar de UGT op staat.
Dit is het antwoord van AE:
Goedemorgen meneer,
UGT 27344, dit zijn geen uitgangen voor een SE Versterker!
Dit zijn uitgangen UL Push Pull, gemaakt bijvoorbeeld voor TOPCAP 807.
Op de site van triode dick staat veel informatie over aansluiten en bouw informatie.
Je kunt hier dus geen Single ended KT88 mee bouwen.
Dit is het antwoord van AE:
Goedemorgen meneer,
UGT 27344, dit zijn geen uitgangen voor een SE Versterker!
Dit zijn uitgangen UL Push Pull, gemaakt bijvoorbeeld voor TOPCAP 807.
Op de site van triode dick staat veel informatie over aansluiten en bouw informatie.
Je kunt hier dus geen Single ended KT88 mee bouwen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Bedankt! Dus een andere trafo moet er komen. Kan AE op basis van t schema weten wat ze moeten leveren?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Ik vermoed van wel. Het zal moeten gaan om een uitgangstransformator voor een single ended KT88 versterker.
Primaire impedantie is 2k5, secundair 4 en 8 Ohm.
Je kunt nog vragen om een aftakking voor het schermrooster om de KT88 ultra-lineair te laten spelen.
Als je voedingstrafo groot genoeg is kun je ook overwegen om een heel andere (push-pull) versterker te bouwen.
( Of zit je dan met de behuizing? )
Plaats ook eens een foto van de voedingstrafo zodat de waardes afleesbaar zijn.
Primaire impedantie is 2k5, secundair 4 en 8 Ohm.
Je kunt nog vragen om een aftakking voor het schermrooster om de KT88 ultra-lineair te laten spelen.
Als je voedingstrafo groot genoeg is kun je ook overwegen om een heel andere (push-pull) versterker te bouwen.
( Of zit je dan met de behuizing? )
Plaats ook eens een foto van de voedingstrafo zodat de waardes afleesbaar zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld.
Pagina 22. Geen idee wat er mis is gegaan, pp trafo's staan er op de plank dus.Vinculum schreef:Nee hoor, het is echt besteld als een SE. Ze hebben het zelfs nog een keer extra gevraagd.
Maar wordt er nog eens een keer gebouwd na 24 pagina's gereutel??
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Daar was toch iets meedemocles schreef:
Laatst gewijzigd door Zweitse op do 11 feb 2016, 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Ook maar even gekeken wat er met die trafo kan.Komt er dan iets van 12W uit met een voeding van 335V (verondersteld 10V verlies UGT =weerstand).democles schreef:
Voor stereo dan rond 250mA nodig.
Anne
@Zweitse, dat ging over smoorspoelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
voedingstrafo zit er dacht ik niet bij, die moest Ardon nog kopenRobertD schreef:Ik vermoed van wel. Het zal moeten gaan om een uitgangstransformator voor een single ended KT88 versterker.
Primaire impedantie is 2k5, secundair 4 en 8 Ohm.
Je kunt nog vragen om een aftakking voor het schermrooster om de KT88 ultra-lineair te laten spelen.
Als je voedingstrafo groot genoeg is kun je ook overwegen om een heel andere (push-pull) versterker te bouwen.
( Of zit je dan met de behuizing? )
Plaats ook eens een foto van de voedingstrafo zodat de waardes afleesbaar zijn.
moet er veel aan t schema veranderen voor een UL? en wat levert t op tov SE?
de 2 behuizingen zijn wat krap als er meer bij zou komen, maar wat extra ruimte creëren lukt wel denk ik
en een aftakking voor de gloei (DC, via Barry printje)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
In het schema van de KT88 versterker http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88/ ... lifier.png is de eindbuis omschakelbaar tussen Ultra Lineair en Triode. (middels het schakelaartje dat bij de uitgangstrafo getekend is.) Het blijft in beide gevallen een single ended versterker. Dit wil niet veel meer zeggen dan dat je één eindbuis voor de eindtrap gebruikt. In tegenstelling tot push pull versterkers, waarbij je twee eindbuizen laat samenwerken.
Triode klinkt wat mooier, maar heeft minder uitgangsvermogen. In Penthode (of in het geval van de KT88 Tetrode) Krijg je de meeste power, maar ook de meeste vervorming. In Triode de minste power, maar ook de minste vervorming.
Ultra lineair is het beste van twee werelden, aardig wat power en weinig vervorming.
Zoals Anne aangeeft kom je dan tot zo'n 12W output power.
Heb je destijds van Vinculum de behuizingen ook overgenomen? Hij was al aardig ver met de bedrading, dus dat maakt afbouwen wel makkelijker. De uitgangstrafo's van AE ben je op marktplaats (of hier op het forum) zo kwijt.
Dit zou ook een goed alternatief voor de UGT zijn: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?664,l ... snikowy-se
Deze voedingstrafo zou dan wellicht ook goed zijn: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?355,t ... toroidalny
Triode klinkt wat mooier, maar heeft minder uitgangsvermogen. In Penthode (of in het geval van de KT88 Tetrode) Krijg je de meeste power, maar ook de meeste vervorming. In Triode de minste power, maar ook de minste vervorming.
Ultra lineair is het beste van twee werelden, aardig wat power en weinig vervorming.
Zoals Anne aangeeft kom je dan tot zo'n 12W output power.
Heb je destijds van Vinculum de behuizingen ook overgenomen? Hij was al aardig ver met de bedrading, dus dat maakt afbouwen wel makkelijker. De uitgangstrafo's van AE ben je op marktplaats (of hier op het forum) zo kwijt.
Dit zou ook een goed alternatief voor de UGT zijn: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?664,l ... snikowy-se
Deze voedingstrafo zou dan wellicht ook goed zijn: http://sklep.lampyelektronowe.pl/?355,t ... toroidalny
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
z'n behuizingen heb ik idd ook.
als t omschakelbaar is met t zelfde schema is t helemaal makkelijk toch, dan batsen we er een schakelaartje bij
wat betreft de voedingstrafo: zou ik als ik gloeispanning gelijkricht niet een wat lagere spanning moeten hebben dan 6.3?
als t omschakelbaar is met t zelfde schema is t helemaal makkelijk toch, dan batsen we er een schakelaartje bij
wat betreft de voedingstrafo: zou ik als ik gloeispanning gelijkricht niet een wat lagere spanning moeten hebben dan 6.3?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Gelijkstroom voor de gloei heeft hier helemaal geen zin.Henkjan schreef:z'n behuizingen heb ik idd ook.
als t omschakelbaar is met t zelfde schema is t helemaal makkelijk toch, dan batsen we er een schakelaartje bij![]()
wat betreft de voedingstrafo: zou ik als ik gloeispanning gelijkricht niet een wat lagere spanning moeten hebben dan 6.3?
Wat die spanning betreft, de topwaarde is wel 1,4x6,3 maar daar gaan dan weer de verliezen van de gelijkrichter af, hou je uiteindelijk zelfs te weinig over.
Die trafo's waarmee Robert aankomt zijn wel mooi maar er is een probleem.De 5U4 heeft een gloei van 3A en die trafo doet maar 2A.
Ook de 270V is wat aan de lage kant (voor een buisgelijkrichter).Andere trafo of andere gelijkrichter.
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
De smoorspoelen van deze firma ,stonden niet goed bij vermeld dat ze voor 5v DC waren i.p.v. grotere DC spanningen.Zweitse schreef:Daar was toch iets meedemocles schreef:kan alleen even niet meer terug vinden wat
ZODAT EEN AANTAL MENSEN, WAARONDER IK, DACHTEN,DAT IS EEN KOOPJE...........
De uitgangstrafo,s van mijn GU-50 versterker klinken goed,zijn van dezelfde firma
Prijs/kwaliteit erg goed. (tot nu toe)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
kan je dat uitleggen?Ah!buis schreef:Gelijkstroom voor de gloei heeft hier helemaal geen zin.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Je uitgangstrafo's zijn dus PP Henkjan, wat wil je gaan maken? Het verschil is zoals eerder aangegeven dat PP met een dubbele buis per kanaal werkt. Voorversterker buis, fasedraaier, en dan de eindbuizen. 1 buis krijgt het signaal in fase op het stuurrooster aangeboden, de andere in tegenfase. Meer vermogen tov een SE versterker. SE (Single Ended) wordt door sommigen weer als de heilige graal gezien tov PP (PushPull), maar het vermogen is vaak beperkt dus. Vaak wordt een SE versterker gebruikt samen met een hoogrendements luidspreker.
Denk dat je richting PP wilt gaan. De gloeispanning dc voeden heeft eigenlijk alleen zin bij het eerste buisje, de voorversterker buis. Het printje dat je van mij hebt heeft een low drop spanningregelaar en Schottky diodes met een lage overgangsspanning. Als vuistregel kun je aanhouden dat de spanning op je trafo ongeveer minimaal 1V hoger moet liggen dan de gloeispanning die je dc wilt hebben. Als je dus 6.3V nodig hebt op de buis zou je kunnen overwegen een trafo te nemen die een 8V wikkeling heeft. Brom komt 9 van de 10 keer bij het 1e versterkende buisje vandaan, die neemt ook het grootste gedeelte van de versterking voor z'n rekening. Zelden komt brom bij de eindbuizen vandaan, versterken niet veel, en die dc gloeien heeft weinig zin.
Denk dat je richting PP wilt gaan. De gloeispanning dc voeden heeft eigenlijk alleen zin bij het eerste buisje, de voorversterker buis. Het printje dat je van mij hebt heeft een low drop spanningregelaar en Schottky diodes met een lage overgangsspanning. Als vuistregel kun je aanhouden dat de spanning op je trafo ongeveer minimaal 1V hoger moet liggen dan de gloeispanning die je dc wilt hebben. Als je dus 6.3V nodig hebt op de buis zou je kunnen overwegen een trafo te nemen die een 8V wikkeling heeft. Brom komt 9 van de 10 keer bij het 1e versterkende buisje vandaan, die neemt ook het grootste gedeelte van de versterking voor z'n rekening. Zelden komt brom bij de eindbuizen vandaan, versterken niet veel, en die dc gloeien heeft weinig zin.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
maar als ik voor PP zou gaan dan wordt het een hele andere versterker toch? voor als eerste projectje is een SE prima hoor, op de trafo's na heb ik daar (als het goed is) alles voor liggen. en en paar speakers met redelijk rendement staan al op de tekentafel 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
dus dan zou de DC alleen zin hebben voor de 6N1P?Barry2001 schreef:.... Brom komt 9 van de 10 keer bij het 1e versterkende buisje vandaan, die neemt ook het grootste gedeelte van de versterking voor z'n rekening. Zelden komt brom bij de eindbuizen vandaan, versterken niet veel, en die dc gloeien heeft weinig zin.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Ok, SE dus. DC gloeien geldt dan voor de eerste buis ja, niet voor de KT88. Maar is geen moeten he, hele volkstammen gloeien gewoon AC.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Waarschijnlijk niet nodig. De enige indirect verhitte buis waar ik dc voor de gloeispanning gebruikt heb. Is een 6V6 als voorversterker buis.DC alleen zin hebben voor de 6N1P?
Al mijn versterkers met een 6n1p waren muisstil zonder dc op de gloei.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Hoe stil?
Ik heb in het verleden wel eens testen gedaan en daar was het verschil tussen gloeien op DC en AC wel duidelijk meetbaar, niet hoorbaar in brom op de speaker maar wel meer rust in het geluid.
Ik heb in het verleden wel eens testen gedaan en daar was het verschil tussen gloeien op DC en AC wel duidelijk meetbaar, niet hoorbaar in brom op de speaker maar wel meer rust in het geluid.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
In veel versterkers is er tegenkoppeling naar de kathode van de 1-ste buis.Dan kan er wel iets van brom doorkomen.In deze schakeling zit de kathode voor brom geaard met 100µF, geen last te verwachten.
Welke buizen heb je eigenlijk, vooral de gelijkrichter ivm de trafo en welk merk 6N1 want er is verschil naar gelang merk.
Is wel de bedoeling één voeding voor beide (stereo) versterkers ?
Want ik meen dat de opzet eerst was twee monoblokken.
Anne
Welke buizen heb je eigenlijk, vooral de gelijkrichter ivm de trafo en welk merk 6N1 want er is verschil naar gelang merk.
Is wel de bedoeling één voeding voor beide (stereo) versterkers ?
Want ik meen dat de opzet eerst was twee monoblokken.
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
aangezien het voedingsdeel in een separaat huisje komt van de versterker zelf, is er mogelijkheid tot testen lijkt me. @Barry: hoeveel A kan dat bordje aan dat ik van je heb? 2 stuks 6N1P willen 1.2A
ben ff t topic helemaal opnieuw aan t lezen (nu blz17), hier de foto van de KT88:

ik lees ook dat Ardon de UL/Triode schakelaar er niet in wilde, die ontbreekt dus op z'n schema. Waar zou die dan komen?
en how about de inschakelvertraging (ook al zo'n fijn Barry2001® product), dat eerst de gloei er op komt en na n seconden pas de rest?
en hoeveel eventueel voor de 2 KT88's?BertDB schreef:Elke 6N1P trekt 0,6A bij 6,3V.
ben ff t topic helemaal opnieuw aan t lezen (nu blz17), hier de foto van de KT88:
ik lees ook dat Ardon de UL/Triode schakelaar er niet in wilde, die ontbreekt dus op z'n schema. Waar zou die dan komen?
en how about de inschakelvertraging (ook al zo'n fijn Barry2001® product), dat eerst de gloei er op komt en na n seconden pas de rest?
