Conus behandelen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Conus behandelen?
Nee,die zijn een stuk minder......
Glasfiber conus als ik het goed heb.
Glasfiber conus als ik het goed heb.
Re: Conus behandelen?
Dat klinkt bijna aardigknubbe schreef:Dat de drivers niks meer waard zullen zijn of dat ik in bas zn boekje kom boeien me beide niet/nauwelijks.
Re: Conus behandelen?
deze excel units hebben volgens mij al een verflaag
om te schilderen zou je op de achterkant even een stukje kunnen proberen om te testen hoe de hechting is
om het netjes te doen zijn de randen vooral belangrijk en je mag het niet verprutsen want herstellen zal wel niet gaan
misschien kun je voor het mooiste effect de randen heel voorzichtig verven met een klein kwastje
en vervolgens een en ander afplakken en voorzichtig dun spuiten en een aantal lagen;
kies wel verf die je dun en systematisch kunt vernevelen
dat spuiten zou ik eerst eens testen op een proefstuk
technisch veroorzaakt het verven dat de conus wat zwaarder wordt;
de mate van het effect weet ik niet maar in principe gaat de resonantiefrequentie iets om laag, de efficiëntie gaat ook iets omlaag en er zal ook wel een effect zijn rondom de resonantiepiek in het hoog
met enige aanpassingen in je filter waarschijnlijk prima oplosbaar, zeker als je meetapparatuur hebt
om te schilderen zou je op de achterkant even een stukje kunnen proberen om te testen hoe de hechting is
om het netjes te doen zijn de randen vooral belangrijk en je mag het niet verprutsen want herstellen zal wel niet gaan
misschien kun je voor het mooiste effect de randen heel voorzichtig verven met een klein kwastje
en vervolgens een en ander afplakken en voorzichtig dun spuiten en een aantal lagen;
kies wel verf die je dun en systematisch kunt vernevelen
dat spuiten zou ik eerst eens testen op een proefstuk
technisch veroorzaakt het verven dat de conus wat zwaarder wordt;
de mate van het effect weet ik niet maar in principe gaat de resonantiefrequentie iets om laag, de efficiëntie gaat ook iets omlaag en er zal ook wel een effect zijn rondom de resonantiepiek in het hoog
met enige aanpassingen in je filter waarschijnlijk prima oplosbaar, zeker als je meetapparatuur hebt
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Conus behandelen?
dre schreef:Nee,die zijn een stuk minder......
Glasfiber conus als ik het goed heb.
Magnesium membraam zonder verflaag.architect schreef:deze excel units hebben volgens mij al een verflaag
Een paar extra gram op een konus maakt voor TS niets uit, simuleer maar, toleranties van units datablad en praktijk zijn groter en daar is ook geen rekening mee gehouden tijdens de bouw.
Het rendement zal van laag en mid marginaal minder zijn waardoor overgang bas mid tweet minimaal kunnen verschuiven maar van bas mid misschien exact het zelfde blijven omdat bij beide units het rendement marginaal minder is, als je dat zou kunnen horen applaus.
Heel eventueel moet je de tweeter zonder verdere filter aanpassingen 0,1-0,2db zachter laten spelen.
Re: Conus behandelen?
nou er zitten ook van die magnesium drivers in mijn orions en het conusoppervlak lijkt toch echt geen metaalbas focal m180 schreef:
Magnesium membraam zonder verflaag.
maar het maakt op zich niet uit zolang de nieuwe verflaag maar goed gaat hechten
Re: Conus behandelen?
bas focal m180 schreef:dre schreef:Nee,die zijn een stuk minder......
Glasfiber conus als ik het goed heb.Magnesium membraam zonder verflaag.architect schreef:deze excel units hebben volgens mij al een verflaag
Een paar extra gram op een konus maakt voor TS niets uit, simuleer maar, toleranties van units datablad en praktijk zijn groter en daar is ook geen rekening mee gehouden tijdens de bouw.
Het rendement zal van laag en mid marginaal minder zijn waardoor overgang bas mid tweet minimaal kunnen verschuiven maar van bas mid misschien exact het zelfde blijven omdat bij beide units het rendement marginaal minder is, als je dat zou kunnen horen applaus.
Heel eventueel moet je de tweeter zonder verdere filter aanpassingen 0,1-0,2db zachter laten spelen.
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 17e001.pdf
Oké,deze hebben wel een glasfiber cone.....
Re: Conus behandelen?
Op het magnesium membraan zit een oxidelaag, die zal waarschijnlijk een goede hechting van de verf belemmeren. Je loopt dus het risico dat de boel na verloop van tijd loslaat en je met afbladderende verflagen gaat zitten. Volgens mij kun je de boel beter anodiseren en in dat proces van een kleurlaag voorzien, maar dat had je tijdens de productie van de unit moeten doen.
Re: Conus behandelen?
Bij "verf" denk ik aan een blik Histor ofzo, en dan voeg je wel wat massa toe.
Maar met schoenenverf, die als inkt zo dun is, merk je er mogelijk niks van.
Laagje is dan zo dun, dat het ook niet zal afbladderen.
Verder is het matte oppervlak van het geoxideerde magnesium misschien juist goed voor de hechting van inkt achtige 'lak'.
Maar met schoenenverf, die als inkt zo dun is, merk je er mogelijk niks van.
Laagje is dan zo dun, dat het ook niet zal afbladderen.
Verder is het matte oppervlak van het geoxideerde magnesium misschien juist goed voor de hechting van inkt achtige 'lak'.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Conus behandelen?
Smeer er dan gelijk een laag schoensmeer op, Zwarte Piet is toch het land uit! 
Re: Conus behandelen?
Tja, ik zou het ook niet doen, maar dat grijs is ook maar zo grijs he...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Conus behandelen?
FF gesimuleerd.Jerommel schreef:Bij "verf" denk ik aan een blik Histor ofzo, en dan voeg je wel wat massa toe.
5 a 10 gram zwaarder, rendement in het laag 30-40hz stijgt marginaal, maar vanaf 100 hz steeds minder, bij 200hz zit je al op ruim 3 db minder, 500hz al 4-5 db minder.
Je zou dus de gehele speaker kast totaal opnieuw moeten bouwen, TS meten en opnieuw meten voor een compleet nieuw filter, rendement zakt tot onder 80db 1w 1 meter.
15-20 gram, laat maar dat ziet er echt niet meer uit.
Dat zijn magnesium conussen.De kasten bevatten de volgende drivers;
Laag - Seas Excel W22E001
Mid - Seas Excel W18E001
De eerste excel drivers waren er ook van papier, im meen ook polyprop, en zoals dré aangeeft glasfiber (dat wist ik niet).
De grote W26 heeft een conus van aluminium, die de kleur van magnesium heeft gekregen.
Klopt, volgens mij XTZ speaker fabrikant laat ze dus anodiseren.Volgens mij kun je de boel beter anodiseren en in dat proces van een kleurlaag voorzien,
Dat houd in dat de units volledig uit elkaar moeten om de conus in een badje te kunnen leggen, lijkt mij geen optie.
architect schreef:
nou er zitten ook van die magnesium drivers in mijn orions en het conusoppervlak lijkt toch echt geen metaal
maar het maakt op zich niet uit zolang de nieuwe verflaag maar goed gaat hechten
1. Speakerdoek ervoor.Deze nieuwe high-end tweeter beschikt over een puur magnesium dome met een keronite coating. Keronite is een merknaam voor een proces waarmee keramische oxidelagen op aluminium en magnesium worden aangebracht door middel van PEO, ofwel Plasma Electrolytische Oxidatie (plasma anodiseren).
2. verkopen en voor een andere speaker gaan, deze speaker in deze staat levert echt nog wat op.
3. Professioneel laten afplakken spuiten, de gok nemen dat het blijft zitten, opnieuw drivers meten TS meten.
Nieuwe kast bouwen, opnieuw meten voor een nieuw filter.
Tja, lekker eigenwijs wezen,, de verf pot pakken waarvan het resultaat hoogstwaarschijnlijk deze kant op gaat. Niets aan de kast en filter doen waardoor speaker niet lekker klinkt.
Bezint eer gij begint.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Re: Conus behandelen?
@knubbe
Zou je kunnen melden welke unit het nu betreft
Volgens mij heb jij je besluit al genomen en ga je de units so wie so kleuren, als je nu nog wat foto's plaatst dan kunnen we misschien nog wat tips geven over hoe je het kunt uitvoeren ... ik denk dat het iig verstandig is om de rubber rolrand af te dekken. Pas als je foto's plaatst dan kunnen we ook melden hoe.
Zou je kunnen melden welke unit het nu betreft
Re: Conus behandelen?
D'r is ongetwijfeld een verf die goed pakt (etst?) op magnesium.
Er hoeft maar een heel dun laagje op omdat het puur esthetisch is, dan kom je niet op de 5 gram uit, enkel bij de 22cm uitvoering kom je in de buurt.
Mits mooie matte lak en goed uitgevoerd zien ze sowieso beter uit dan nu.
De zwarte units op de foto zijn ook heel mooi maar de stof is over de conus gesmeerd.
Ik mag hem niet downloaden Ebay schijnbaar
Er hoeft maar een heel dun laagje op omdat het puur esthetisch is, dan kom je niet op de 5 gram uit, enkel bij de 22cm uitvoering kom je in de buurt.
Mits mooie matte lak en goed uitgevoerd zien ze sowieso beter uit dan nu.
De zwarte units op de foto zijn ook heel mooi maar de stof is over de conus gesmeerd.
Ik mag hem niet downloaden Ebay schijnbaar
Re: Conus behandelen?
Hmmm...Die zijn alleen maar erg vuil volgens mij...
Keukenpapiertje met WD-40 doet wonderen.
Keukenpapiertje met WD-40 doet wonderen.
Re: Conus behandelen?
Bedankt voor alle uiteenlopende reacties.
Ik heb nog helemaal niet besloten dat ik ze sowieso ga aanpakken. Dat beslis ik pas als de kasten klaar zijn.
Ik ga dus niet de kasten aanpassen en het filter is aktief dus daar is nog alles mogelijk.
Ik heb nog helemaal niet besloten dat ik ze sowieso ga aanpakken. Dat beslis ik pas als de kasten klaar zijn.
Ik ga dus niet de kasten aanpassen en het filter is aktief dus daar is nog alles mogelijk.
Re: Conus behandelen?
Vanuit de andere post:
Laag - Seas Excel W22E001
Mid - Seas Excel W18E001
Laag - Seas Excel W22E001
Mid - Seas Excel W18E001
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Conus behandelen?
Ik durf rustig te stellen dat niemand het kan horen
Kan ik natuurlijk makkelijk roepen
De Mms wordt toch niet alleen bepaald door het gewicht, maar vooral ook door de luchtmassa die de conus bij beweging ondervindt...
Omdat je actief filtert is het helemaal geen issue. Wat meer van belang is, hoe krijg je het netjes gedaan. Sander Sassen heeft ook wel eens netjes een alu conus gespoten en ik denk dat je genoeg tips kunt krijgen. Een papieren conus zal naar mijn mening juist veel sneller veranderen van eigenschappen als je die impregneert/kleurt met iets zwarts. Ik heb daar ook redelijk wat ervaring mee. LS50, Vinylflex en oost-indische inkt, de laatste werkt heel goed om in 1 laag de boel zwart te krijgen. Maar de boel wordt ook harder nadat het droog is.
De Mms wordt toch niet alleen bepaald door het gewicht, maar vooral ook door de luchtmassa die de conus bij beweging ondervindt...
Omdat je actief filtert is het helemaal geen issue. Wat meer van belang is, hoe krijg je het netjes gedaan. Sander Sassen heeft ook wel eens netjes een alu conus gespoten en ik denk dat je genoeg tips kunt krijgen. Een papieren conus zal naar mijn mening juist veel sneller veranderen van eigenschappen als je die impregneert/kleurt met iets zwarts. Ik heb daar ook redelijk wat ervaring mee. LS50, Vinylflex en oost-indische inkt, de laatste werkt heel goed om in 1 laag de boel zwart te krijgen. Maar de boel wordt ook harder nadat het droog is.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Conus behandelen?
Ik ben nog steeds benieuwd naar het "waarom" 
Ik vind zelf de afwijkende kleurstelling wel aardig eigenlijk. Tenzij het heel goor is geworden, maar een lapje met een niet al te aggressieve vetoplosser (wodka!) biedt dan ook nog een oplossing.
D'r staat op de interwebs wel overal bij "surface treated", dus kaal magnesium zal het niet wezen.
edit(s):
1 - Wat dan wel weer lollig zou zijn - als hier de mogelijkheden voor zijn - is het voor en na meten van de TS params!
2 - Wel gave bakken trouwens! Zijn ze nu hoogglans wit? Dan kan ik me er nog wel iets bij indenken, de kleur zal net niet matchen met het wit van de speakers.
Ik vind zelf de afwijkende kleurstelling wel aardig eigenlijk. Tenzij het heel goor is geworden, maar een lapje met een niet al te aggressieve vetoplosser (wodka!) biedt dan ook nog een oplossing.
D'r staat op de interwebs wel overal bij "surface treated", dus kaal magnesium zal het niet wezen.
edit(s):
1 - Wat dan wel weer lollig zou zijn - als hier de mogelijkheden voor zijn - is het voor en na meten van de TS params!
2 - Wel gave bakken trouwens! Zijn ze nu hoogglans wit? Dan kan ik me er nog wel iets bij indenken, de kleur zal net niet matchen met het wit van de speakers.
Laatst gewijzigd door matjans op wo 03 feb 2016, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Conus behandelen?
Wodka lost geen vet op.
Wasbenzine is een niet zo agressieve maar goede ontvetter.
Ook voor rookaanslag (teer).
Treated is niet per sé coated, by the way.
Wasbenzine is een niet zo agressieve maar goede ontvetter.
Ook voor rookaanslag (teer).
Treated is niet per sé coated, by the way.
Re: Conus behandelen?
40% alcohol lost geen vet op ? - 't was ookmeer een lolletjeJerommel schreef:Wodka lost geen vet op.
Re: Conus behandelen?
Dus nu ben je aan het Sonja Bakkeren?Jerommel schreef:alcohol lost geen vet op.
