Conus behandelen?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Conus behandelen?

Bericht door dre »

Nee,die zijn een stuk minder......
Glasfiber conus als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Conus behandelen?

Bericht door FR_Aad »

knubbe schreef:
Dat de drivers niks meer waard zullen zijn of dat ik in bas zn boekje kom boeien me beide niet/nauwelijks.
Dat klinkt bijna aardig
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Conus behandelen?

Bericht door ray5150 »

7e40f2d9bfd034174adb967978675f28_600x600x1.png
:mrgreen:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Conus behandelen?

Bericht door architect »

deze excel units hebben volgens mij al een verflaag

om te schilderen zou je op de achterkant even een stukje kunnen proberen om te testen hoe de hechting is
om het netjes te doen zijn de randen vooral belangrijk en je mag het niet verprutsen want herstellen zal wel niet gaan
misschien kun je voor het mooiste effect de randen heel voorzichtig verven met een klein kwastje
en vervolgens een en ander afplakken en voorzichtig dun spuiten en een aantal lagen;
kies wel verf die je dun en systematisch kunt vernevelen
dat spuiten zou ik eerst eens testen op een proefstuk

technisch veroorzaakt het verven dat de conus wat zwaarder wordt;
de mate van het effect weet ik niet maar in principe gaat de resonantiefrequentie iets om laag, de efficiëntie gaat ook iets omlaag en er zal ook wel een effect zijn rondom de resonantiepiek in het hoog

met enige aanpassingen in je filter waarschijnlijk prima oplosbaar, zeker als je meetapparatuur hebt
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Conus behandelen?

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
Nee,die zijn een stuk minder......
Glasfiber conus als ik het goed heb.
architect schreef:
deze excel units hebben volgens mij al een verflaag
Magnesium membraam zonder verflaag.

Een paar extra gram op een konus maakt voor TS niets uit, simuleer maar, toleranties van units datablad en praktijk zijn groter en daar is ook geen rekening mee gehouden tijdens de bouw.
Het rendement zal van laag en mid marginaal minder zijn waardoor overgang bas mid tweet minimaal kunnen verschuiven maar van bas mid misschien exact het zelfde blijven omdat bij beide units het rendement marginaal minder is, als je dat zou kunnen horen applaus.
Heel eventueel moet je de tweeter zonder verdere filter aanpassingen 0,1-0,2db zachter laten spelen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Conus behandelen?

Bericht door architect »

bas focal m180 schreef:

Magnesium membraam zonder verflaag.
nou er zitten ook van die magnesium drivers in mijn orions en het conusoppervlak lijkt toch echt geen metaal
maar het maakt op zich niet uit zolang de nieuwe verflaag maar goed gaat hechten
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Conus behandelen?

Bericht door dre »

bas focal m180 schreef:
dre schreef:
Nee,die zijn een stuk minder......
Glasfiber conus als ik het goed heb.
architect schreef:
deze excel units hebben volgens mij al een verflaag
Magnesium membraam zonder verflaag.

Een paar extra gram op een konus maakt voor TS niets uit, simuleer maar, toleranties van units datablad en praktijk zijn groter en daar is ook geen rekening mee gehouden tijdens de bouw.
Het rendement zal van laag en mid marginaal minder zijn waardoor overgang bas mid tweet minimaal kunnen verschuiven maar van bas mid misschien exact het zelfde blijven omdat bij beide units het rendement marginaal minder is, als je dat zou kunnen horen applaus.
Heel eventueel moet je de tweeter zonder verdere filter aanpassingen 0,1-0,2db zachter laten spelen.

http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 17e001.pdf

Oké,deze hebben wel een glasfiber cone.....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Conus behandelen?

Bericht door richard »

Op het magnesium membraan zit een oxidelaag, die zal waarschijnlijk een goede hechting van de verf belemmeren. Je loopt dus het risico dat de boel na verloop van tijd loslaat en je met afbladderende verflagen gaat zitten. Volgens mij kun je de boel beter anodiseren en in dat proces van een kleurlaag voorzien, maar dat had je tijdens de productie van de unit moeten doen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Conus behandelen?

Bericht door Jerommel »

Bij "verf" denk ik aan een blik Histor ofzo, en dan voeg je wel wat massa toe.
Maar met schoenenverf, die als inkt zo dun is, merk je er mogelijk niks van.
Laagje is dan zo dun, dat het ook niet zal afbladderen.
Verder is het matte oppervlak van het geoxideerde magnesium misschien juist goed voor de hechting van inkt achtige 'lak'.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Conus behandelen?

Bericht door ds23man »

Smeer er dan gelijk een laag schoensmeer op, Zwarte Piet is toch het land uit! :lol:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Conus behandelen?

Bericht door Jerommel »

Tja, ik zou het ook niet doen, maar dat grijs is ook maar zo grijs he...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Conus behandelen?

Bericht door bas focal m180 »

Jerommel schreef:
Bij "verf" denk ik aan een blik Histor ofzo, en dan voeg je wel wat massa toe.
FF gesimuleerd.
5 a 10 gram zwaarder, rendement in het laag 30-40hz stijgt marginaal, maar vanaf 100 hz steeds minder, bij 200hz zit je al op ruim 3 db minder, 500hz al 4-5 db minder.


Je zou dus de gehele speaker kast totaal opnieuw moeten bouwen, TS meten en opnieuw meten voor een compleet nieuw filter, rendement zakt tot onder 80db 1w 1 meter.

15-20 gram, laat maar dat ziet er echt niet meer uit.

De kasten bevatten de volgende drivers;
Laag - Seas Excel W22E001
Mid - Seas Excel W18E001
Dat zijn magnesium conussen.

De eerste excel drivers waren er ook van papier, im meen ook polyprop, en zoals dré aangeeft glasfiber (dat wist ik niet).

De grote W26 heeft een conus van aluminium, die de kleur van magnesium heeft gekregen.
Volgens mij kun je de boel beter anodiseren en in dat proces van een kleurlaag voorzien,
Klopt, volgens mij XTZ speaker fabrikant laat ze dus anodiseren.

Dat houd in dat de units volledig uit elkaar moeten om de conus in een badje te kunnen leggen, lijkt mij geen optie.
architect schreef:

nou er zitten ook van die magnesium drivers in mijn orions en het conusoppervlak lijkt toch echt geen metaal
maar het maakt op zich niet uit zolang de nieuwe verflaag maar goed gaat hechten
Deze nieuwe high-end tweeter beschikt over een puur magnesium dome met een keronite coating. Keronite is een merknaam voor een proces waarmee keramische oxidelagen op aluminium en magnesium worden aangebracht door middel van PEO, ofwel Plasma Electrolytische Oxidatie (plasma anodiseren).
1. Speakerdoek ervoor.
2. verkopen en voor een andere speaker gaan, deze speaker in deze staat levert echt nog wat op.
3. Professioneel laten afplakken spuiten, de gok nemen dat het blijft zitten, opnieuw drivers meten TS meten.
Nieuwe kast bouwen, opnieuw meten voor een nieuw filter.

Tja, lekker eigenwijs wezen,, de verf pot pakken waarvan het resultaat hoogstwaarschijnlijk deze kant op gaat.
foei.jpg
foei.jpg (10.77 KiB) 565 keer bekeken
Niets aan de kast en filter doen waardoor speaker niet lekker klinkt.

Bezint eer gij begint.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Conus behandelen?

Bericht door SARK »

@knubbe
Zou je kunnen melden welke unit het nu betreft :?: Volgens mij heb jij je besluit al genomen en ga je de units so wie so kleuren, als je nu nog wat foto's plaatst dan kunnen we misschien nog wat tips geven over hoe je het kunt uitvoeren ... ik denk dat het iig verstandig is om de rubber rolrand af te dekken. Pas als je foto's plaatst dan kunnen we ook melden hoe.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Conus behandelen?

Bericht door beijert »

D'r is ongetwijfeld een verf die goed pakt (etst?) op magnesium.
Er hoeft maar een heel dun laagje op omdat het puur esthetisch is, dan kom je niet op de 5 gram uit, enkel bij de 22cm uitvoering kom je in de buurt.

Mits mooie matte lak en goed uitgevoerd zien ze sowieso beter uit dan nu.


De zwarte units op de foto zijn ook heel mooi maar de stof is over de conus gesmeerd.

Ik mag hem niet downloaden Ebay schijnbaar
Bijlagen
image.~png.jpg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Conus behandelen?

Bericht door Jerommel »

Hmmm...Die zijn alleen maar erg vuil volgens mij...
Keukenpapiertje met WD-40 doet wonderen.
knubbe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 19:58

Re: Conus behandelen?

Bericht door knubbe »

Bedankt voor alle uiteenlopende reacties.

Ik heb nog helemaal niet besloten dat ik ze sowieso ga aanpakken. Dat beslis ik pas als de kasten klaar zijn.

Ik ga dus niet de kasten aanpassen en het filter is aktief dus daar is nog alles mogelijk.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Conus behandelen?

Bericht door SARK »

SARK schreef:
@knubbe
Zou je kunnen melden welke unit het nu betreft :?:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Conus behandelen?

Bericht door beijert »

Vanuit de andere post:

Laag - Seas Excel W22E001
Mid - Seas Excel W18E001
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Conus behandelen?

Bericht door wouter »

Ik durf rustig te stellen dat niemand het kan horen :mrgreen: Kan ik natuurlijk makkelijk roepen :beer:

De Mms wordt toch niet alleen bepaald door het gewicht, maar vooral ook door de luchtmassa die de conus bij beweging ondervindt...

Omdat je actief filtert is het helemaal geen issue. Wat meer van belang is, hoe krijg je het netjes gedaan. Sander Sassen heeft ook wel eens netjes een alu conus gespoten en ik denk dat je genoeg tips kunt krijgen. Een papieren conus zal naar mijn mening juist veel sneller veranderen van eigenschappen als je die impregneert/kleurt met iets zwarts. Ik heb daar ook redelijk wat ervaring mee. LS50, Vinylflex en oost-indische inkt, de laatste werkt heel goed om in 1 laag de boel zwart te krijgen. Maar de boel wordt ook harder nadat het droog is.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Conus behandelen?

Bericht door bas focal m180 »

Is de lak al droog?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Conus behandelen?

Bericht door matjans »

Ik ben nog steeds benieuwd naar het "waarom" :)

Ik vind zelf de afwijkende kleurstelling wel aardig eigenlijk. Tenzij het heel goor is geworden, maar een lapje met een niet al te aggressieve vetoplosser (wodka!) biedt dan ook nog een oplossing.

D'r staat op de interwebs wel overal bij "surface treated", dus kaal magnesium zal het niet wezen.

edit(s):

1 - Wat dan wel weer lollig zou zijn - als hier de mogelijkheden voor zijn - is het voor en na meten van de TS params!
2 - Wel gave bakken trouwens! Zijn ze nu hoogglans wit? Dan kan ik me er nog wel iets bij indenken, de kleur zal net niet matchen met het wit van de speakers.
Laatst gewijzigd door matjans op wo 03 feb 2016, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Conus behandelen?

Bericht door Jerommel »

Wodka lost geen vet op.
Wasbenzine is een niet zo agressieve maar goede ontvetter.
Ook voor rookaanslag (teer).

Treated is niet per sé coated, by the way.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Conus behandelen?

Bericht door matjans »

Jerommel schreef:
Wodka lost geen vet op.
40% alcohol lost geen vet op ? - 't was ookmeer een lolletje :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Conus behandelen?

Bericht door Jerommel »

alcohol lost geen vet op.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Conus behandelen?

Bericht door FR_Aad »

Jerommel schreef:
alcohol lost geen vet op.
Dus nu ben je aan het Sonja Bakkeren? :mrgreen:
Plaats reactie