GeenKloon project; het werkt!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

JuuL schreef:
Dus Rm mag maximaal 58 kOhm zijn. Neem maar ~10kOhm - 40kOhm ofzo dat moet wel lukken.
Eh, als ik een Beyschlag weerstand van 24kOhm pak (+-5%), is het dan goed? Ik snap nog steeds niet helemaal wat het nu nou eigenlijk is. Bij het "typical schematic" van de LM3876 Datasheet zit er ook nog een schakelaartje tussen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ah komop je weet toch wel wat mute is? :D
Kijk maar op je afstandsbediening van je tv ;)

Geluid dus dempen met die schakelaar, maar dat hoeft er dus niet persee in, alleen als je dat handig vind

24 kOhm kan prima, ga je gang :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja, hehe. Dat snap ik ook nog wel, maar waarom het per se moet worden aangesloten, dat snap ik niet.

Afbeelding

Tada, die 24k weerstand zit. Ik ben alleen nog steeds niet zeker van mijn attenuator...

Heb nu de "gnd" op poot 1 zitten van de attenuator en de Vin+ op poot 12. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door Digidoo op wo 31 aug 2005, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Intern is die chip zo gebouwt dat hij anders niet kan versterken ofzo, er loopt geen stroom door die 2 transistoren aan elkaar linksboven (blz 6), een stroomspiegel is dat. Maar ik weet het ook niet precies. Dat gaat best diep in de theorie, hoef je eigenlijk niet te weten om hem werkend te krijgen.

Btw, let er bij het testen op dat je koellichaam niet te heet wordt! Anders gaat je versterker IC stuk.
Meet ook ff voor de zekerheid na of je IC kortsluiting maakt met je koellichaam, anders krijg je vonken en kapotte onderdelen.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nee mijn chip maakt geen contact met het koellichaam. Wel met de hele schroef/moer, maar dat mag. Als ik echter gewoon m'n - en + van met multimeter (op stand *piep* :)) hoor ik niks, volgens mij geleidt dat koelelement dus uberhaubt niet.
JuuL

Bericht door JuuL »

Digidoo schreef:
Wel met de hele schroef/moer, maar dat mag.
Had je er ook geen plastic ringetje tussen zitten ;)
Want als hij contact maakt met de schroef --> schroef maakt contact met koellichaam ;) Of had je om de hele schroef een plastic omhulsel gemaakt?

Maar goed, als je koellichaam niet geleidt is 't goed.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mooi. Volgende probleem: de 12-staps attenuator. Zittie zo nou goed? (zoals in m'n vorige berichtje...)
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik zou het zo niet weten, maar test hem eens eerst zonder attenuator, en dan de ingang kortsluiten.
Als hij dan stil is en niet bromt kunnen we verder gaan.

Maar test het liefst met een oscilloscoop, of je multimeter
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik hoor trouwens een piep als ik pootje 1 (V+) met pootje 7 (GND) verbindt, klopt dat?

Moet ik gewoon mijn + van de input direct op de aarde zetten?
JuuL

Bericht door JuuL »

Dat hoort, dat komt door je elcos, die hebben een erg lage weerstand als ze niet zijn opgeladen.
Als het goed is zie je de weerstand oplopen als je langer meet, zoniet is er waarsch wat fout.

Ja, gewoon bij je ingangsconnector, de + van je input aan de aarde daar vastmaken.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja ze lopen op. Da's dus goed. Moet ik nou m'n input + (die eerst op m'n attenuator zat) aan m'n aarde zetten? (tijdelijk)
JuuL

Bericht door JuuL »

jep
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

JuuL schreef:
jep
Godverdegodver de godver. Klote ding deet zap bij m'n chip. :( :evil:
JuuL

Bericht door JuuL »

:cry:

Toch kortsluiting ergens? :evil:
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Blijkbaar. Snap er niets van: moet je kijken;

Afbeelding
JuuL

Bericht door JuuL »

Damn...

Maar maken die pootjes onderaan niet contact met elkaar dan... Lijkt alsof ze alle kanten op steken...

Meet eens tussen dat schroefje en gnd, als hij piept dan was dat dus toch niet goed :roll:
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Daar heb ik daarnet niets gemeten. Ik ga nu naar m'n bed, heb 't wel weer gehad voor vannacht. In ieder geval bedankt voor de hulp. Ik ga morgen wel even langs de technische dienst op 't werk...
JuuL

Bericht door JuuL »

tja, balen zeg....

Trusten
richard

Bericht door richard »

JuuL schreef:
Digidoo schreef:
Wel met de hele schroef/moer, maar dat mag.
Had je er ook geen plastic ringetje tussen zitten ;)
Want als hij contact maakt met de schroef --> schroef maakt contact met koellichaam ;) Of had je om de hele schroef een plastic omhulsel gemaakt?

Maar goed, als je koellichaam niet geleidt is 't goed.
Als je met een multimeter de elektrische weerstand van een aluminium koellichaam wil meten moet je goed drukken/krassen om door de oxidelaag van het aluminium te prikken. Aluminiumoxide is een prima isolator. Overigens zit er altijd een laag aluminiumoxide op aluminium.

Ik zie geen isolatiebusje tussen het boutje en het ic, maar die zit er vast wel tussen.
daniel

Bericht door daniel »

Digidoo schreef:
Blijkbaar. Snap er niets van: moet je kijken;

Afbeelding
als de magische rook er eenmaal uit is, doet een onderdeel het meestal niet meer. Dat lijkt me in jouw geval, het geval. ook ik zie het isolatiebusje niet tussen boutje en ic, dus hier zo best je sluiting wel eens kunnen zitten.

Verder vraag ik me af of er wel voldoende thermisch contact is tussen ic en koellichaam, ic lijkt een beetje op een randje te zitten o.i.d. Voor voldoende thermisch contacht moet de hele achterkant van zo'n chip op een vlak stuk koellichaam zitten.

Over die stappenschakelaar: mis ik hier niet een draad? je moet er drie hebben, eentje die van je ingangsbus komt (de ene kant van je serie weerstanden), een aarde (de andere kant van de reeks), en eentje die naar de Vin van je ic gaat. Dit is de loper van je schakelaar.

voor wat betreft het doormeten: Dit kun je ofwel tussen aarde en ingang doen (volledige waarde, vergelijkbaar met de weerstandswaarde van een potmeter), of tussen uitgang en bijvoorbeeld aarde. Deze waarde is afhankelijk van de stand, en wordt hoger naarmate de schakelaar 'harder' staat.
JuuL

Bericht door JuuL »

Digidoo, als ik jou was zou ik een gaatjesprint pakken en de boel netjes opbouwen, niet hardwiren.
Of nog beter, je pakt dat electuur ontwerp die ik je had gestuurd (issie overgekomen?) en etst een printje en je maakt alles netjes op 1 mooie print.

Dan is de kans van slagen veel groter.

Ook is het wel makkelijker om de geisoleerde versie van de LM3876/LM3886 te nemen.
Koop dan meteen iets warmtegeleidende pasta en monteer het IC iets hoger zodat hij overal goed contact maakt
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik ga twee 3875's nemen met gaatjesprint! Kan alleen niet zo snel een on-line besteller vinden waar ik die twee krengen kan vinden (conrad en bnm hebben ze niet lijkt wel). Het gaat dan dus om de LM3875TF...

Bedankt voor alles trouwens :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Met dat probleem zat ik dus ook :twisted:

Heb uiteindelijk de LM3886T bij BMM bestelt.
Als je isolatiemateriaal gebruikt met een stukje plastic (weet zo niet hoe dat heet) erbij dan moet het ook wel kunnen.

Hoe groot is trouwens je koellichaam? (K/W) En wat van impedantie speakers ga je er op aansluiten?

Je kunt het beste dat stukje van elektuur eens doorlezen (heb je dat nou ontvangen of niet? :roll:)
Dan weet je waar je op moet letten.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mijn "Koellichaam" is een oud stuk aluminium gesloopt uit een doucheschermhouder. :D

Ik heb dat stukje van Elektuur gelezen! Leuk. Maar ik wil toch liever bij die twee LM3875's blijven. Weet iemand al eigenlijk waar ik die kan vinden? Goedkoop? :D Bij Conrad/BnM kan ik ze zo snel niet vinden...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat een ellende Digidoo. Afijn al doende leert men :D ;)

Linkje

Alleen bij Farnell kun je NIET als particulier bestellen. Hoef je ook niet te proberen. Maar misschien via je baas of zo?

Verder heeft DIL in R'dam hem ook ook: http://www.dil.nl/NL/katalogus3.asp

(zoek op artikelcode en LM3875)
Plaats reactie