Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cool »

Is dit wat Aad? Het zijn keramische afstandbusjes.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=435
Ik gebruik ook wel kleine kralen of buiskralen uit de handarbeid winkel.
Groeten,
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dankje Sander. Jij met je schema's ook, het gaat om het resultaat. Bovendien houdt het zo Anne van de zustertjes af :lol: Herhaling dan maar: Schema's kom ik pas mee als alles goed werkt.
Als mijn tekening klopt zal dat nog wel even duren 8-[ :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Die Loek weet ook alles te vinden :mrgreen:
Ah!buis schreef:
Als mijn tekening klopt zal dat nog wel even duren 8-[ :lol:
Anne
Die is al wel aardig in de rchting maar zo werkt het nog niet helemaal ;) Overigens staan er op die SOT23 wel aanduidingen hoor. Zijn prima uit elkaar te houden.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Erg netjes Peter! =D>

Weet je zeker dat het allemaal nog in het kastje gaat passen? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Erg netjes Peter! =D>

Weet je zeker dat het allemaal nog in het kastje gaat passen? :lol:
Dank je Peter. Wacht maar af, er kan zelfs nog een ingangspotmeter bij :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

De manier om het met "platgeslagen/gesmeed" harskernsoldeer te doen is hier ook goed geland, maar ik krijg het nog niet zo mooi als jij doet.

Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Heb 't schema, even terug, vervangen.Hoeft hier niet vol met Xx bijna hetzelfde :sure:
De benamingen van de onderdelen erbij gezet en twee foutjes eruit.Er was een C teveel en D7 zat omgekeerd :oops:
Als het zo in elkaar zit krijg je de versterker enkel nog uit via de alarm.En benieuwd hoelang de R3 het uithoudt [-o<
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
De manier om het met "platgeslagen/gesmeed" harskernsoldeer te doen is hier ook goed geland, maar ik krijg het nog niet zo mooi als jij doet.

Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Hoi Hans,

Goed gereedschap en het juiste materiaal is hier het halve werk. Of misschien wel bijna het hele werk? :mrgreen: Dat voert hier nu even te ver. Als ik van het weekend tijd heb maak ik wel een apart topic over SMD solderen.

En Anne zullen we maar niet langer in vertwijfeling laten:
ON-OFF cont_1.pdf
(31.7 KiB) 199 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
hannesie schreef:
De manier om het met "platgeslagen/gesmeed" harskernsoldeer te doen is hier ook goed geland, maar ik krijg het nog niet zo mooi als jij doet.

Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Hoi Hans,

Goed gereedschap en het juiste materiaal is hier het halve werk. Of misschien wel bijna het hele werk? :mrgreen: Dat voert hier nu even te ver. Als ik van het weekend tijd heb maak ik wel een apart topic over SMD solderen.

En Anne zullen we maar niet langer in vertwijfeling laten:
ON-OFF cont_1.pdf
Dat kan dan mogelijk gelijk als een Sticky er bij het solderen?
Dat zou mooi zijn, mijn eerste SMD ervaring was toen het voedings-printje van de HK DAC.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

De spanning wordt wel steeds hoger in dit topic. Maar het ziet er erg mooi uit Peter!

Co
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Zo, dat schema ziet er wel wat strakker uit dan mijn brouwsel =D> .Klopt wel ongeveer met wat ik vond, blijft dus enigzins bedenkelijk.Tekeningetje gemaakt,
Verdacht.png
Doordat T7 zwaar overstuurd is komt er van de rondgaande versterking niks terecht, blijft tot 't laatst in geleiding.En met ong.1V op de poort is het ook niet zeker dat de fet goed wordt afgeknepen, blijft 't relais misschien plakken.Met een schottky voor D10 zou het er iets hoopvoller uitzien :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Toch werkt het prima Anne. De Schmitt trigger schakelt door bij ongeveer 1,2V over het relais. Dit soort relais houdt er niet van om langzaam aangestuurd te worden. Van de 2N7002 (2N7000 in een SOT23 jasje) zijn vele varianten. Deze schakelt bij ongeveer 2V. Delay is ca. 0,25sec.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Des te beter, maar zou er niet op rekenen dat alle fet's zo vriedelijk zijn O:) .
Inschakelen gaat dan wel snel,bij uitschakelen moet je dan ook wachten tot de spanning onder de 1,2V is gezakt voordat T7 meehelpt.Loslaten gaat dan niet zo snel.
Ik zou 't toch anders gedaan hebben :sure:
De vertraagde met een P-fet gestuurd uit de spanning van de snelle.Of de twee boven elkaar, kan de vertraagde maar werken als de snelle al in is.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Tuurlijk doe jij alles anders :lol: Denk er nog maar eens goed over na voor je conclusies trekt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Tuurlijk doe jij alles anders :lol: Denk er nog maar eens goed over na voor je conclusies trekt :mrgreen:
Vroeger ook genoten van Biels (dwarsliggers) & co, heerlijk ! :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Tuurlijk doe jij alles anders :lol: Denk er nog maar eens goed over na voor je conclusies trekt :mrgreen:
Vroeger ook genoten van Biels (dwarsliggers) & co, heerlijk ! :D
Anne
Ah, daar heb je dus het vak van geleerd :shock:

"Voor degelijke uitvoering en verantwoorde vormgeving, beleefd aanbevelend"

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Met een testvoeding werkt de versterker uitstekend! :yeah:

Hij is doodstil en dc op de uitgang blijft na eenmalig afregelen afwezig.
Bijlagen
DSC03752.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Zow, een second opinion :mrgreen: :proost:

Ja, hij is muisstil. Mijn speakers zijn 91dB en met je oor tegen de speakers geen spatje ruis/brom te bekennen. Zelf wil ik nog proberen of de 330pF compensatie-C en de 1nF C aan de ingang vervangen door een PP, nog iets uit maakt klankmatig.

Zie ik het nu goed Peter, heb je voor de 100nF ontkoppel C's van de LM3886 X7R gebruikt? Daar kun je toch het beste 50V C0G/N0P voor gebruiken. X7R is veel te spanningsafhankelijk. Maar goed, ik denk dat de polymeer elco's hun werk w.d.b. ook wel voldoende goed doen.

Zie dat je C31 hebt weggelaten. Kan ook prima, die helpt alleen de kleine oscillatie bij het clippen iets beter te onderdrukken.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

Wil er ook graag een........ [-o<
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Met een testvoeding werkt de versterker uitstekend! :yeah:

Hij is doodstil en dc op de uitgang blijft na eenmalig afregelen afwezig.
Olijke interlinks heb je Peter :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door FR_Aad »

cve schreef:
Wil er ook graag een........ [-o<
+1
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Ha Peter,

De 100nF c-tjes zijn deze: klik.

Ik kan niet goed bepalen waar C31 moet komen. De lokatie tussen de weerstanden die je aangaf ligt ver uit elkaar. :think:

De LME49990 zit er nu in zonder koelpasta, gaat verder goed. De uitgangsspoel laat alleen van zich horen als de versterker clipt, anders is er niets te horen van bijgeluiden. Trouwens een uitstekende tip van een 8mm boortje in een boortol. Ik heb het met een akku boormachine gedaan en had in notime een perfecte spoel. :D

De interlinks zijn gemaakt van Nordost flatline kabel, daar heb ik ooit eens een paar meter van op de kop getikt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Trouwens een uitstekende tip van een 8mm boortje in een boortol. Ik heb het met een akku boormachine gedaan en had in notime een perfecte spoel.
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt, dat je één eind van het koperdraad in de bankschroef vastzet en een accu boor/schroefmachine gebruikt om 't draad om (het stompe eind) van een boortje heen te wikkelen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Ik zet het draad en de boor samen klem in de accuboor. Met een hand laat je de accuboor langzaam draaien en met de andere hand kun je de draad zo geleiden dat de windingen netjes aansluiten. Je gebruikt uiteraard het gladde deel van de boor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ha Peter,

De 100nF c-tjes zijn deze: klik.
Ja, dat zijn wel de goede. Normaliter is C0G wit (X7R is bruin) maar het kan ook aan de belichting van de foto liggen. C31 zit tussen C20 en R24 in, direct over de op-amp. Maar zo als gezegd, die is niet essentieel en kun je hem ook gewoon weg laten.
IMG_2675_ZBA.jpg
Plaats reactie