Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is dit wat Aad? Het zijn keramische afstandbusjes.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=435
Ik gebruik ook wel kleine kralen of buiskralen uit de handarbeid winkel.
Groeten,
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=435
Ik gebruik ook wel kleine kralen of buiskralen uit de handarbeid winkel.
Groeten,
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Als mijn tekening klopt zal dat nog wel even durenPjotr schreef:Dankje Sander. Jij met je schema's ook, het gaat om het resultaat. Bovendien houdt het zo Anne van de zustertjes afHerhaling dan maar: Schema's kom ik pas mee als alles goed werkt.
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Die Loek weet ook alles te vinden
Overigens staan er op die SOT23 wel aanduidingen hoor. Zijn prima uit elkaar te houden.
Die is al wel aardig in de rchting maar zo werkt het nog niet helemaalAh!buis schreef:Als mijn tekening klopt zal dat nog wel even duren![]()
![]()
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Erg netjes Peter!
Weet je zeker dat het allemaal nog in het kastje gaat passen?
Weet je zeker dat het allemaal nog in het kastje gaat passen?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dank je Peter. Wacht maar af, er kan zelfs nog een ingangspotmeter bijknuisje schreef:Erg netjes Peter!![]()
Weet je zeker dat het allemaal nog in het kastje gaat passen?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
De manier om het met "platgeslagen/gesmeed" harskernsoldeer te doen is hier ook goed geland, maar ik krijg het nog niet zo mooi als jij doet.
Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Heb 't schema, even terug, vervangen.Hoeft hier niet vol met Xx bijna hetzelfde
De benamingen van de onderdelen erbij gezet en twee foutjes eruit.Er was een C teveel en D7 zat omgekeerd
Als het zo in elkaar zit krijg je de versterker enkel nog uit via de alarm.En benieuwd hoelang de R3 het uithoudt
Anne
De benamingen van de onderdelen erbij gezet en twee foutjes eruit.Er was een C teveel en D7 zat omgekeerd
Als het zo in elkaar zit krijg je de versterker enkel nog uit via de alarm.En benieuwd hoelang de R3 het uithoudt
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Hoi Hans,hannesie schreef:De manier om het met "platgeslagen/gesmeed" harskernsoldeer te doen is hier ook goed geland, maar ik krijg het nog niet zo mooi als jij doet.
Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Goed gereedschap en het juiste materiaal is hier het halve werk. Of misschien wel bijna het hele werk?
En Anne zullen we maar niet langer in vertwijfeling laten:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dat kan dan mogelijk gelijk als een Sticky er bij het solderen?Pjotr schreef:Hoi Hans,hannesie schreef:De manier om het met "platgeslagen/gesmeed" harskernsoldeer te doen is hier ook goed geland, maar ik krijg het nog niet zo mooi als jij doet.
Ik heb hier een stukje harskern tussen mijn bankschroefje "plat-geklemd", gaat ook redelijk goed met dat SMD.
Goed gereedschap en het juiste materiaal is hier het halve werk. Of misschien wel bijna het hele werk?Dat voert hier nu even te ver. Als ik van het weekend tijd heb maak ik wel een apart topic over SMD solderen.
En Anne zullen we maar niet langer in vertwijfeling laten:
Dat zou mooi zijn, mijn eerste SMD ervaring was toen het voedings-printje van de HK DAC.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
De spanning wordt wel steeds hoger in dit topic. Maar het ziet er erg mooi uit Peter!
Co
Co
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zo, dat schema ziet er wel wat strakker uit dan mijn brouwsel
.Klopt wel ongeveer met wat ik vond, blijft dus enigzins bedenkelijk.Tekeningetje gemaakt,Doordat T7 zwaar overstuurd is komt er van de rondgaande versterking niks terecht, blijft tot 't laatst in geleiding.En met ong.1V op de poort is het ook niet zeker dat de fet goed wordt afgeknepen, blijft 't relais misschien plakken.Met een schottky voor D10 zou het er iets hoopvoller uitzien
Anne
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Toch werkt het prima Anne. De Schmitt trigger schakelt door bij ongeveer 1,2V over het relais. Dit soort relais houdt er niet van om langzaam aangestuurd te worden. Van de 2N7002 (2N7000 in een SOT23 jasje) zijn vele varianten. Deze schakelt bij ongeveer 2V. Delay is ca. 0,25sec.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Des te beter, maar zou er niet op rekenen dat alle fet's zo vriedelijk zijn
.
Inschakelen gaat dan wel snel,bij uitschakelen moet je dan ook wachten tot de spanning onder de 1,2V is gezakt voordat T7 meehelpt.Loslaten gaat dan niet zo snel.
Ik zou 't toch anders gedaan hebben
De vertraagde met een P-fet gestuurd uit de spanning van de snelle.Of de twee boven elkaar, kan de vertraagde maar werken als de snelle al in is.
Anne
Inschakelen gaat dan wel snel,bij uitschakelen moet je dan ook wachten tot de spanning onder de 1,2V is gezakt voordat T7 meehelpt.Loslaten gaat dan niet zo snel.
Ik zou 't toch anders gedaan hebben
De vertraagde met een P-fet gestuurd uit de spanning van de snelle.Of de twee boven elkaar, kan de vertraagde maar werken als de snelle al in is.
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Tuurlijk doe jij alles anders
Denk er nog maar eens goed over na voor je conclusies trekt 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Vroeger ook genoten van Biels (dwarsliggers) & co, heerlijk !Pjotr schreef:Tuurlijk doe jij alles andersDenk er nog maar eens goed over na voor je conclusies trekt
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ah, daar heb je dus het vak van geleerdAh!buis schreef:Vroeger ook genoten van Biels (dwarsliggers) & co, heerlijk !Pjotr schreef:Tuurlijk doe jij alles andersDenk er nog maar eens goed over na voor je conclusies trekt
![]()
Anne
"Voor degelijke uitvoering en verantwoorde vormgeving, beleefd aanbevelend"
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Met een testvoeding werkt de versterker uitstekend! 
Hij is doodstil en dc op de uitgang blijft na eenmalig afregelen afwezig.
Hij is doodstil en dc op de uitgang blijft na eenmalig afregelen afwezig.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zow, een second opinion
Ja, hij is muisstil. Mijn speakers zijn 91dB en met je oor tegen de speakers geen spatje ruis/brom te bekennen. Zelf wil ik nog proberen of de 330pF compensatie-C en de 1nF C aan de ingang vervangen door een PP, nog iets uit maakt klankmatig.
Zie ik het nu goed Peter, heb je voor de 100nF ontkoppel C's van de LM3886 X7R gebruikt? Daar kun je toch het beste 50V C0G/N0P voor gebruiken. X7R is veel te spanningsafhankelijk. Maar goed, ik denk dat de polymeer elco's hun werk w.d.b. ook wel voldoende goed doen.
Zie dat je C31 hebt weggelaten. Kan ook prima, die helpt alleen de kleine oscillatie bij het clippen iets beter te onderdrukken.
Ja, hij is muisstil. Mijn speakers zijn 91dB en met je oor tegen de speakers geen spatje ruis/brom te bekennen. Zelf wil ik nog proberen of de 330pF compensatie-C en de 1nF C aan de ingang vervangen door een PP, nog iets uit maakt klankmatig.
Zie ik het nu goed Peter, heb je voor de 100nF ontkoppel C's van de LM3886 X7R gebruikt? Daar kun je toch het beste 50V C0G/N0P voor gebruiken. X7R is veel te spanningsafhankelijk. Maar goed, ik denk dat de polymeer elco's hun werk w.d.b. ook wel voldoende goed doen.
Zie dat je C31 hebt weggelaten. Kan ook prima, die helpt alleen de kleine oscillatie bij het clippen iets beter te onderdrukken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Olijke interlinks heb je Peterknuisje schreef:Met een testvoeding werkt de versterker uitstekend!
Hij is doodstil en dc op de uitgang blijft na eenmalig afregelen afwezig.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ha Peter,
De 100nF c-tjes zijn deze: klik.
Ik kan niet goed bepalen waar C31 moet komen. De lokatie tussen de weerstanden die je aangaf ligt ver uit elkaar.
De LME49990 zit er nu in zonder koelpasta, gaat verder goed. De uitgangsspoel laat alleen van zich horen als de versterker clipt, anders is er niets te horen van bijgeluiden. Trouwens een uitstekende tip van een 8mm boortje in een boortol. Ik heb het met een akku boormachine gedaan en had in notime een perfecte spoel.
De interlinks zijn gemaakt van Nordost flatline kabel, daar heb ik ooit eens een paar meter van op de kop getikt.
De 100nF c-tjes zijn deze: klik.
Ik kan niet goed bepalen waar C31 moet komen. De lokatie tussen de weerstanden die je aangaf ligt ver uit elkaar.
De LME49990 zit er nu in zonder koelpasta, gaat verder goed. De uitgangsspoel laat alleen van zich horen als de versterker clipt, anders is er niets te horen van bijgeluiden. Trouwens een uitstekende tip van een 8mm boortje in een boortol. Ik heb het met een akku boormachine gedaan en had in notime een perfecte spoel.
De interlinks zijn gemaakt van Nordost flatline kabel, daar heb ik ooit eens een paar meter van op de kop getikt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt, dat je één eind van het koperdraad in de bankschroef vastzet en een accu boor/schroefmachine gebruikt om 't draad om (het stompe eind) van een boortje heen te wikkelen?knuisje schreef:Trouwens een uitstekende tip van een 8mm boortje in een boortol. Ik heb het met een akku boormachine gedaan en had in notime een perfecte spoel.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik zet het draad en de boor samen klem in de accuboor. Met een hand laat je de accuboor langzaam draaien en met de andere hand kun je de draad zo geleiden dat de windingen netjes aansluiten. Je gebruikt uiteraard het gladde deel van de boor.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ja, dat zijn wel de goede. Normaliter is C0G wit (X7R is bruin) maar het kan ook aan de belichting van de foto liggen. C31 zit tussen C20 en R24 in, direct over de op-amp. Maar zo als gezegd, die is niet essentieel en kun je hem ook gewoon weg laten.knuisje schreef:
