Een klassieke 3-weg met Eton units...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Ik wist niet dat je bij langs kwam Leo! :lol: :lol:
Ik heb geen bij? :think:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door dre »

Al het bemoeien is welkom uiteraard.

9500.1m.15.frd.txt
(10.73 KiB) 43 keer gedownload
Bijlagen
8-800.zma.txt
(10.6 KiB) 54 keer gedownload
4-300.zma.txt
(10.6 KiB) 49 keer gedownload
9500.zma.txt
(10.6 KiB) 35 keer gedownload
4-300.1cm.frd.txt
(10.73 KiB) 45 keer gedownload
8-800.1cm.frd.txt
(10.73 KiB) 38 keer gedownload
9500.1cm.frd.txt
(10.73 KiB) 33 keer gedownload
8-800.1m.15.frd.txt
(10.73 KiB) 39 keer gedownload
4-300.1m.15.frd.txt
(10.73 KiB) 38 keer gedownload
Laatst gewijzigd door dre op zo 17 jan 2016, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

Met drie losse metingen kan je nog niet zoveel. Je hebt ook metingen nodig van mid en tweet parallel aangesloten en van mid en woof parallel aangesloten. Liefst per set 2 metingen, een met de units in fase en een met de units in tegenfase.

Met de resultaten daarvan kun je de akoestisch offset van de units ten opzichte van elkaar bepalen.

Verder is het handig als de exports ook de minimum fase bevatten en er ook impedantiemetingen (in de kast) aanwezig zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Ik wist niet dat je bij langs kwam Leo! :lol: :lol:
Ik heb geen bij? :think:
mij
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door FrancoB »

Een meting van alledrie de units in fase parallel geschakeld is voldoende binnen WinPCD. Ben benieuwd waarom jij twee units parallel wilt schakelen en ook nog een meting in tegenfase.

Minimum fase kun jezelf genereren middels deze tool: http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

FrancoB schreef:
Een meting van alledrie de units in fase parallel geschakeld is voldoende binnen WinPCD. Ben benieuwd waarom jij twee units parallel wilt schakelen en ook nog een meting in tegenfase.

Minimum fase kun jezelf genereren middels deze tool: http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
Waarschijnlijk omdat ik geen WinPCD gebruik, maar Boxsim.

Ik importeer de metingen van 2 afzonderlijke units (mid en tweeter) en schakel ze in boxsim parallel. Als ik dan de offset instel, dan moet de gesimuleerde somcurve overeenkomen met de gemeten somcurve van 2 parallelle units. De tegenfase meting is gewoon een extra check.

Datzelfde proces herhaal ik voor de andere 2 units (mid en woofer). Als ik alle 3 de units parallel schakel, dan wordt het mij te onoverzichtelijk. Ik ben ook geen 50 meer.

Overigens maak ik de metingen zelf. Mijn microfoon zal er niet van verslijten hoor.
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door FrancoB »

Helder! Bedankt voor je uitleg.

Misschien een grotere monitor nemen? :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

FrancoB schreef:
Helder! Bedankt voor je uitleg.

Misschien een grotere monitor nemen? :)
Een grotere monitor vermindert het aantal lijntjes en de invloed die ze op elkaar uitoefenen niet. :P
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

Vandaag de spullen in de auto geladen en naar Dré vertrokken. Hij had een locatie met een grote hal beschikbaar waar gemeten kon worden.

Afbeelding

De hal was inderdaad enorm. De luidspreker op een vorkheftruc gezet en zo hoog opgetild als de microfoonstandaard het toeliet. Meethoogte bijna 2,5 meter.
Eton_001.jpg
Eton_002.jpg
Met de resultaten ga ik nu aan de slag om een eerste filteropzet te maken. Wordt vervolgd....
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door FrancoB »

Kun je al wat laten zien?

Mocht je de .frd en .zma willen delen, heel graag!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

Dit was een weekje vol perikelen.

Maar ik heb hier wat meetresultaten. Ik was zo dom om zaterdag mijn impedantiebox te vergeten. Dré heeft zelf ZMA files gefabriceerd en opgestuurd, maar die leest Arta niet meer in, die wil LIM files zien. Ik zal ze wel in Boxsim in kunnen lezen (waarschijnlijk). Anders maak ik die impedantiemetingen alsnog een keer zelf van de week.

De tweeter, de ScanSpeak D2905/9500 (corrigeer me als dit niet klopt).
Closerange frequency response:
Eton_003.png
Burst decay:
Eton_004.png
De afval in het tophoog zie je wel vaker bij closerange metingen. Een halve golflengte is bij 20kHz slechts 8mm en dat weglengteverschil tussen het midden van de dome en de rand heb je al snel als de microfoon met zijn neus erg dichtbij de dome zit. Er vindt in ieder geval geen lelijke break-up plaats. Het ziet er erg netjes uit.

De midrange, de Eton 4-300/25.
Closerange frequency response:
Eton_005.png
Burst decay:
Eton_006.png
Prima, in het gebied waar deze ingezet wordt is geen onregelmatigheid te zien.

De woofer, de Eton 8-800.
Closerange frequency response:
Eton_007.png
Burst decay:
Eton_008.png
Ook hier voorbeeldig gedrag in het werkingsgebied. De break-ups boven 1 kHz kunnen prima weggefilterd worden.

De poortoutput is niet gemeten. Ik weet -omdat ik de impedantieplot nog niet heb gezien- nog niet hoe laag de kast afgestemd is.


De metingen op 1 meter afstand.
De tweeter:
groen on-axis, lila 15°, paars 30°
groen on-axis, lila 15°, paars 30°
Een dikke dip bij 3450Hz. Ik denk dat dit de opstaande rand om de baffle is. Onder een hoek van 15° is de dip weg en onder een hoek van 30° is hij er wel weer, maar veel minder.

De midrange:
groen on-axis, lila 15°, paars 30°
groen on-axis, lila 15°, paars 30°
Dipje bij 1465 Hz. verdwijnt ook bij metingen onder een hoek.

De woofer:
groen on-axis, lila 15°, paars 30°
groen on-axis, lila 15°, paars 30°
De hoek waaronder gemeten wordt maakt hoegenaamd heen fluit uit bij deze frequenties..

Genoeg materiaal weer om een eerste testfilter te gaan samenstellen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door Henkjan »

ziet er netjes uit.
pappaleo schreef:
De poortoutput is niet gemeten. Ik weet -omdat ik de impedantieplot nog niet heb gezien- nog niet hoe laag de kast afgestemd is.
dat zie je toch aan de woofer response, die dip bij ~27Hz is de poort afstemming. [zeepkist]dat is de juiste manier van afstemming meten, impedantie minimum is een benadering[/zeepkist]
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

Zeepkist?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door Henkjan »

van "op je zeepkist gaan staan", preken. zeg maar de vriendelijke variant van [rant] :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

Aha.
Blij dat je voor de vriendelijke variant hebt gekozen. 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door dre »

Goed werk Leo! 8)

Ik zal de impedantiemetingen nog even in enkele andere bestandsvormen naar je toe sturen! :wink:
knubbe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 19:58

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door knubbe »

Prachtige speakers Dre!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door markbakk »

Die mid meet netjes. En het lijkt erop dat het kastje erachter ook goed is gedempt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door dre »

knubbe schreef:
Prachtige speakers Dre!
Dank U!
markbakk schreef:
Die mid meet netjes. En het lijkt erop dat het kastje erachter ook goed is gedempt.
Die ik thuis even opgemeten en daarna een beetje demping er bij gedaan.
Blijkbaar goed genoeg! 8)

Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
Als de kast lekker bast en niet boemt, dan is het ok. Ik zal de poortoutput volgende keer ook even opmeten.

Inkorten van de baspijp kan altijd nog.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door wouter »

Als de kabels niet meer uit de baspoort komen zal het ook fractioneel hoger uitkomen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door richard »

dre schreef:
Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
Dat zou je aan de impedantiemeting kunnen zien. De piekjes in het laag horen eigenlijk symmetrisch te zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
dre schreef:
Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
Dat zou je aan de impedantiemeting kunnen zien. De piekjes in het laag horen eigenlijk symmetrisch te zijn.
waarom zou dat zo horen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door ds23man »

Is afhankelijk van het type BR afstemming gebruikt toch?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt

Bericht door dre »

Gezien niemand een speaker heeft omgegooid,is er nu een middentoner kapot....
De korf is gebroken.......

Dus dit topic kan voorlopig op slot,tot er een nieuwe unit gevonden is.................

Wie er nog een of een setje Eton 4-300/25 heeft liggen graag een berichtje.....................................................................
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”