Ik heb geen bij?ds23man schreef:Ik wist niet dat je bij langs kwam Leo!![]()
Een klassieke 3-weg met Eton units...
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Al het bemoeien is welkom uiteraard.
- Bijlagen
-
- 8-800.zma.txt
- (10.6 KiB) 54 keer gedownload
-
- 4-300.zma.txt
- (10.6 KiB) 49 keer gedownload
-
- 9500.zma.txt
- (10.6 KiB) 35 keer gedownload
-
- 4-300.1cm.frd.txt
- (10.73 KiB) 45 keer gedownload
-
- 8-800.1cm.frd.txt
- (10.73 KiB) 38 keer gedownload
-
- 9500.1cm.frd.txt
- (10.73 KiB) 33 keer gedownload
-
- 8-800.1m.15.frd.txt
- (10.73 KiB) 39 keer gedownload
-
- 4-300.1m.15.frd.txt
- (10.73 KiB) 38 keer gedownload
Laatst gewijzigd door dre op zo 17 jan 2016, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Met drie losse metingen kan je nog niet zoveel. Je hebt ook metingen nodig van mid en tweet parallel aangesloten en van mid en woof parallel aangesloten. Liefst per set 2 metingen, een met de units in fase en een met de units in tegenfase.
Met de resultaten daarvan kun je de akoestisch offset van de units ten opzichte van elkaar bepalen.
Verder is het handig als de exports ook de minimum fase bevatten en er ook impedantiemetingen (in de kast) aanwezig zijn.
Met de resultaten daarvan kun je de akoestisch offset van de units ten opzichte van elkaar bepalen.
Verder is het handig als de exports ook de minimum fase bevatten en er ook impedantiemetingen (in de kast) aanwezig zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
mijpappaleo schreef:Ik heb geen bij?ds23man schreef:Ik wist niet dat je bij langs kwam Leo!![]()
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Een meting van alledrie de units in fase parallel geschakeld is voldoende binnen WinPCD. Ben benieuwd waarom jij twee units parallel wilt schakelen en ook nog een meting in tegenfase.
Minimum fase kun jezelf genereren middels deze tool: http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
Minimum fase kun jezelf genereren middels deze tool: http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Waarschijnlijk omdat ik geen WinPCD gebruik, maar Boxsim.FrancoB schreef:Een meting van alledrie de units in fase parallel geschakeld is voldoende binnen WinPCD. Ben benieuwd waarom jij twee units parallel wilt schakelen en ook nog een meting in tegenfase.
Minimum fase kun jezelf genereren middels deze tool: http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
Ik importeer de metingen van 2 afzonderlijke units (mid en tweeter) en schakel ze in boxsim parallel. Als ik dan de offset instel, dan moet de gesimuleerde somcurve overeenkomen met de gemeten somcurve van 2 parallelle units. De tegenfase meting is gewoon een extra check.
Datzelfde proces herhaal ik voor de andere 2 units (mid en woofer). Als ik alle 3 de units parallel schakel, dan wordt het mij te onoverzichtelijk. Ik ben ook geen 50 meer.
Overigens maak ik de metingen zelf. Mijn microfoon zal er niet van verslijten hoor.
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Helder! Bedankt voor je uitleg.
Misschien een grotere monitor nemen?
Misschien een grotere monitor nemen?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Een grotere monitor vermindert het aantal lijntjes en de invloed die ze op elkaar uitoefenen niet.FrancoB schreef:Helder! Bedankt voor je uitleg.
Misschien een grotere monitor nemen?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Vandaag de spullen in de auto geladen en naar Dré vertrokken. Hij had een locatie met een grote hal beschikbaar waar gemeten kon worden.

De hal was inderdaad enorm. De luidspreker op een vorkheftruc gezet en zo hoog opgetild als de microfoonstandaard het toeliet. Meethoogte bijna 2,5 meter. Met de resultaten ga ik nu aan de slag om een eerste filteropzet te maken. Wordt vervolgd....
De hal was inderdaad enorm. De luidspreker op een vorkheftruc gezet en zo hoog opgetild als de microfoonstandaard het toeliet. Meethoogte bijna 2,5 meter. Met de resultaten ga ik nu aan de slag om een eerste filteropzet te maken. Wordt vervolgd....
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Kun je al wat laten zien?
Mocht je de .frd en .zma willen delen, heel graag!
Mocht je de .frd en .zma willen delen, heel graag!
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Dit was een weekje vol perikelen.
Maar ik heb hier wat meetresultaten. Ik was zo dom om zaterdag mijn impedantiebox te vergeten. Dré heeft zelf ZMA files gefabriceerd en opgestuurd, maar die leest Arta niet meer in, die wil LIM files zien. Ik zal ze wel in Boxsim in kunnen lezen (waarschijnlijk). Anders maak ik die impedantiemetingen alsnog een keer zelf van de week.
De tweeter, de ScanSpeak D2905/9500 (corrigeer me als dit niet klopt).
Closerange frequency response: Burst decay: De afval in het tophoog zie je wel vaker bij closerange metingen. Een halve golflengte is bij 20kHz slechts 8mm en dat weglengteverschil tussen het midden van de dome en de rand heb je al snel als de microfoon met zijn neus erg dichtbij de dome zit. Er vindt in ieder geval geen lelijke break-up plaats. Het ziet er erg netjes uit.
De midrange, de Eton 4-300/25.
Closerange frequency response: Burst decay: Prima, in het gebied waar deze ingezet wordt is geen onregelmatigheid te zien.
De woofer, de Eton 8-800.
Closerange frequency response: Burst decay: Ook hier voorbeeldig gedrag in het werkingsgebied. De break-ups boven 1 kHz kunnen prima weggefilterd worden.
De poortoutput is niet gemeten. Ik weet -omdat ik de impedantieplot nog niet heb gezien- nog niet hoe laag de kast afgestemd is.
De metingen op 1 meter afstand.
De tweeter: Een dikke dip bij 3450Hz. Ik denk dat dit de opstaande rand om de baffle is. Onder een hoek van 15° is de dip weg en onder een hoek van 30° is hij er wel weer, maar veel minder.
De midrange: Dipje bij 1465 Hz. verdwijnt ook bij metingen onder een hoek.
De woofer: De hoek waaronder gemeten wordt maakt hoegenaamd heen fluit uit bij deze frequenties..
Genoeg materiaal weer om een eerste testfilter te gaan samenstellen.
Maar ik heb hier wat meetresultaten. Ik was zo dom om zaterdag mijn impedantiebox te vergeten. Dré heeft zelf ZMA files gefabriceerd en opgestuurd, maar die leest Arta niet meer in, die wil LIM files zien. Ik zal ze wel in Boxsim in kunnen lezen (waarschijnlijk). Anders maak ik die impedantiemetingen alsnog een keer zelf van de week.
De tweeter, de ScanSpeak D2905/9500 (corrigeer me als dit niet klopt).
Closerange frequency response: Burst decay: De afval in het tophoog zie je wel vaker bij closerange metingen. Een halve golflengte is bij 20kHz slechts 8mm en dat weglengteverschil tussen het midden van de dome en de rand heb je al snel als de microfoon met zijn neus erg dichtbij de dome zit. Er vindt in ieder geval geen lelijke break-up plaats. Het ziet er erg netjes uit.
De midrange, de Eton 4-300/25.
Closerange frequency response: Burst decay: Prima, in het gebied waar deze ingezet wordt is geen onregelmatigheid te zien.
De woofer, de Eton 8-800.
Closerange frequency response: Burst decay: Ook hier voorbeeldig gedrag in het werkingsgebied. De break-ups boven 1 kHz kunnen prima weggefilterd worden.
De poortoutput is niet gemeten. Ik weet -omdat ik de impedantieplot nog niet heb gezien- nog niet hoe laag de kast afgestemd is.
De metingen op 1 meter afstand.
De tweeter: Een dikke dip bij 3450Hz. Ik denk dat dit de opstaande rand om de baffle is. Onder een hoek van 15° is de dip weg en onder een hoek van 30° is hij er wel weer, maar veel minder.
De midrange: Dipje bij 1465 Hz. verdwijnt ook bij metingen onder een hoek.
De woofer: De hoek waaronder gemeten wordt maakt hoegenaamd heen fluit uit bij deze frequenties..
Genoeg materiaal weer om een eerste testfilter te gaan samenstellen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
ziet er netjes uit.
dat zie je toch aan de woofer response, die dip bij ~27Hz is de poort afstemming. [zeepkist]dat is de juiste manier van afstemming meten, impedantie minimum is een benadering[/zeepkist]pappaleo schreef:De poortoutput is niet gemeten. Ik weet -omdat ik de impedantieplot nog niet heb gezien- nog niet hoe laag de kast afgestemd is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
van "op je zeepkist gaan staan", preken. zeg maar de vriendelijke variant van [rant] 
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Aha.
Blij dat je voor de vriendelijke variant hebt gekozen.
Blij dat je voor de vriendelijke variant hebt gekozen.
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Goed werk Leo!
Ik zal de impedantiemetingen nog even in enkele andere bestandsvormen naar je toe sturen!
Ik zal de impedantiemetingen nog even in enkele andere bestandsvormen naar je toe sturen!
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Die mid meet netjes. En het lijkt erop dat het kastje erachter ook goed is gedempt.
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Dank U!knubbe schreef:Prachtige speakers Dre!
Die ik thuis even opgemeten en daarna een beetje demping er bij gedaan.markbakk schreef:Die mid meet netjes. En het lijkt erop dat het kastje erachter ook goed is gedempt.
Blijkbaar goed genoeg!
Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Als de kast lekker bast en niet boemt, dan is het ok. Ik zal de poortoutput volgende keer ook even opmeten.dre schreef:Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
Inkorten van de baspijp kan altijd nog.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Als de kabels niet meer uit de baspoort komen zal het ook fractioneel hoger uitkomen
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Dat zou je aan de impedantiemeting kunnen zien. De piekjes in het laag horen eigenlijk symmetrisch te zijn.dre schreef:Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
waarom zou dat zo horen?richard schreef:Dat zou je aan de impedantiemeting kunnen zien. De piekjes in het laag horen eigenlijk symmetrisch te zijn.dre schreef:Is de poortafstemming van 27hz niet wat aan de lage kant?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Is afhankelijk van het type BR afstemming gebruikt toch?
Re: Een klassieke 3-weg met Eton units... Tijd voor een filt
Gezien niemand een speaker heeft omgegooid,is er nu een middentoner kapot....
De korf is gebroken.......
Dus dit topic kan voorlopig op slot,tot er een nieuwe unit gevonden is.................
Wie er nog een of een setje Eton 4-300/25 heeft liggen graag een berichtje.....................................................................
De korf is gebroken.......
Dus dit topic kan voorlopig op slot,tot er een nieuwe unit gevonden is.................
Wie er nog een of een setje Eton 4-300/25 heeft liggen graag een berichtje.....................................................................
