Ultrazooom 3.0 aka De Punt

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

De complete driver met filtering:
RMS Level Diffusore completo.jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door piet1955 »

Daar is wel wat moois van te maken met de DSP.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Henkjan »

tja, de Alpen liggen ook in Italië :bakkie:

maaruh, heb je al dit gevraagd: "hai anche una misura cascata?"
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door SSassen »

Die Gerhard, wat een zelfkastijding. Waarom koop je in godsnaam een nulserie van een product wat pas na een jaar of wat voldoende is bijgeschaafd en gepolijst om zonder een hele berg correctie in de DSP bruikbaar te zijn?
Laatst gewijzigd door SSassen op vr 15 jan 2016, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Is helemaal geen nulserie, die dingen worden al jaren in hun eigen luidsprekers gebruikt. Ik ben alleen de eerste die ze los koopt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Is helemaal geen nulserie, die dingen worden al jaren in hun eigen luidsprekers gebruikt. Ik ben alleen de eerste die ze los koopt.
Wie op de site had gekeken had die conclusie kunnen trekken.

Het is helemaal niet erg dat frequentie weergave zo eruit ziet, zolang dat niet allemaal resonanties zijn met lange uitsterftijden die leiden tot vervorming.

Met de parametrische equalizer functie op de hypex dlcp DSP is dit zo opgelost.

En wat ik tot nu toe heb gezien bij weergevers met een groot oppervlak, of dat band of electroostaat is, die meten nooit heel recht.
Dus heel normaal eigenlijk wat ik nu zie.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Is helemaal geen nulserie, die dingen worden al jaren in hun eigen luidsprekers gebruikt. Ik ben alleen de eerste die ze los koopt.
En dan hebben ze geen metingen in 't archief en moeten ze die nu even snel maken omdat jij erom vraagt, dat meen je niet?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

En de metingen zijn op 2 meter afstand. Ga maar eens een Mundorf amt op twee meter afstand meten............
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door matjans »

Waarom loopt Sander zo te mauwen?

Als je het geld ervoor (over) hebt, en je schrikt niet terug van een beetje dsp feesten, waarom niet? Kan me heel goed voorstellen dat "dezoveelste3wegineenstandaarddoosjetimmeren" op een gegeven moment ook niet meer leuk is.

Zover ben ik zelf nog niet, maar ik bewonder mensen die de ballen en het verstand ervan/ervoor hebben ten zeerste. Gerhard & Gerrit bijvoorbeeld.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Om het niveau weer wat op peil te brengen.
al0f0200.pdf
(225.27 KiB) 116 keer gedownload
al0f0201-A.pdf
(101.38 KiB) 82 keer gedownload
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
De complete driver met filtering:
RMS%20Level%20Diffusore%20completo.jpg
Als ik het zo bekijk, en vergelijk met alleen de mid is het standaard filter niet goed.

Bij 6KHZ loopt het mid op, en de tweet maakt het alleen erger, beide spelen in het 6 KHZ gebied te luid.

Een nieuwe filter voor het overname punt zal moeten worden ontworpen die niet alleen on-axis mooi meet maar ook of-axis, simpel met dsp wat omlaag trekken lijkt me niet de oplossing.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Bas, ik ga ze allebei apart aansturen. We gaan dus voor 3 weg actief.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Ivo »

ds23man schreef:
De complete driver met filtering:
RMS Level Diffusore completo.jpg

Dat valt me erg mee, ik heb (niet gesteund door argumenten) toch een beetje de associatie van een wapperend velletje folie. Hoe is het off-axis? We zien jouw metingen wel tzt, verwacht ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Dat is elke AMT Ivo, een wapperend velletje folie.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Ivo »

Ja, dat wist ik nog, maar hoe dat dan in de praktijk klinkt. Ik laat in mijn onderbuik dan even buiten beschouwing dat het niet "blowing in the wind" is, maar in een constructie waar over nagedacht is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Bas, ik ga ze allebei apart aansturen. We gaan dus voor 3 weg actief.
De kogel is door de kerk.
Ik denk een verstandige keuze.
Met een simpel componenten cross-over filtertje kom je er denk ik niet.

Ik zit te denken om de tweet zo laag mogelijk in te zetten om het bundelen van de mid zo veel mogelijk te beperken.

Vervormings metingen van de tweet maken lijkt me dan ook een goed idee om te kijken hoelaag de tweet inzetbaar is.

6khz en dan een sweep van 0 naar 10 of 20 volt afhankelijk hoeveel ohm de driver is.
Als die zich goed verhoud lager, 5khz, enz enz.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Zweitse »

Heb je al een ontwerp voor ogen, of is het een beetje de zelfde opzet als de Ultrazooom?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Geen bollen, rare hoorns of vage laagconcepten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door wouter »

V.w.b. die jbl 2235H,
Ik kan uit de datasheet niet volgen hoe groot de xmax nou is:

8,5mm.... echter, 19,1mm VC hoogte, minus 7,1mm poleplate is 12mm totale spreekspoel overhang. Gedeeld door twee is de xmax.

Of hanteert jbl xmax is waar de BL 72% of hoger is?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
V.w.b. die jbl 2235H,
Ik kan uit de datasheet niet volgen hoe groot de xmax nou is:

8,5mm.... echter, 19,1mm VC hoogte, minus 7,1mm poleplate is 12mm totale spreekspoel overhang. Gedeeld door twee is de xmax.

Of hanteert jbl xmax is waar de BL 72% of hoger is?
JBL used the 10% linearity figure for xMax in the specs above aka Linear XMax.

Mechanical Xmax (voice coil overhang) is lower - looking at the voice coil winding depth of both drivers:

2225H/J 0.63"
2235H 0.75"

And both drivers use the 0.280" top plate.

(0.63 - 0.28)/2 = 0.175" = 4.45mm
(0.75 - 0.28)/2 = 0.235" = 5.97mm

Both drivers are spec'd with the same xMech at 0.875" peak to peak (in the case of these two drivers - spider contacting top plate). Note that the bottom of the mass ring in the 2235H is in line with the bottom of the spider so both contact the pole piece and the top plate respectively at the same instant at xMech. Usually the mass ring will pop loose before the spider will.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door wouter »

Geven zij dan Xmech op bij Xmax? Nee, die dingen kunnen veel verder toch dan 8,5mm one way Xmech (zie pagina 2)
http://www.lansingheritage.org/images/j ... /page1.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/j ... /page2.jpg

Edit: ja, 22 mm Peak-Peak to Xdamage, dus 11mm one way.
Deze datasheet spreekt ook steeds over 'shall', dus waarschijnlijk van het pre productie model. En dan valt op "BL factor shall be at least 25 newtons per ampere" en in bij de specs staat dan achter BL factor: 20,5 N/A :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

JBL gebruikte vroeger altijd shall in de datasheets.

Maar wat ik veel belangrijker vind is de daadwerkelijke excursie.

De 2235 in een 105 liter kast met QB3 afstemming ( poort 31Hz) en 150 watt input:
1cone.PNG
Je spreekt dan wel over een spl van 115 db!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

En bij 300 watt:
1cone300.png
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Dan »

Toch heb ik de indruk dat deze driver het "beter" doet in een kast van 150 liter bij 31Hz. Maar misschien heb ik het mis...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Ik had even snel een QB3 afstemming gepakt, dan kom je op 105 liter uit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”