de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door floeper »

Ik ben benieuwd volgende week Leon, wordt sowieso weer genieten :)
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Tijd om weer eens te updaten.

Mijn samenwerking met PureAudioProject begint meer vorm te krijgen.
Eigenlijk werken we (Ze'ev en ik) hier al maanden aan.
Gisteren heeft Ze'ev een "voor aankondiging" op FaceBook gezet op de Open Baffle Only pagina.

Maar pas nadat ik Ze'ev zo gek had gekregen om zelf , met mijn topologie , ZELF een Trio15 systeem te voicen.
Alles moest online gebeuren , via mail , FB en video gespreken.

De ingenieur van het bedrijf zat er ook bij .

Het was , zoals ze dat noemen , een zware bevalling maar ........met verbluffend resultaat.

Voor iedereen , die dit leuk vindt , de bijlage.
Dat is een kopie van de FaceBook pagina.

mvgr. Leon.
Bijlagen
Ze.docx
(58.77 KiB) 813 keer gedownload
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ReneN »

Leon, gefeliciteerd met dit succesverhaal!!! :yeah:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi René ,

Nadat jij & Marcel geluisterd hebben is er nog heel wat gebeurd.

Waarvoor ik jullie allemaal echt dankbaar ben.

Ik heb jullie opmerkingen natuurlijk serieus genomen en ben iedere dag gaan bij-voicen.
Op dag drie werd het echt HEEL laat!!

Ze'ev vervloekte me in eerste instantie wel : "No , you didn't !! You changed the topology !"

De lay-out voor de ZM XO's lagen al bij Mundorf namelijk.

Nadat hij e.e.a. zelf had uitgeprobeerd was hij wel blij met mij (en jullie !)

opmerking van de ingenieur : I never liked the Voxativ 1.6 that much. But after your XO ; you can really hear how amazing this driver is !

dus een beetje eind goed al goed.

gr. en suc6 met je project Leon.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

BTW ,
We gaan natuurlijk niet stilzitten.
Nu 2 setjes PAP1075 binnen. Ze staan lekker hun 200 uren met muziek in te spelen.
Beginnen te "bloomen" ; denk dat hier iets heel moois mee te maken is.

Ik wil gaan proberen om naar 40x100cm te gaan.

Ze zijn een stuk vrouw vriendelijker dacht ik.

Single ended tube class A gaat het echt niet worden ; dat kun je nu al zien.

Als het leuk wordt dan post ik wel weer wat.

gr. Leon.
Bijlagen
2xPAP Fostex206.jpg
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Teigetje »

Super hoor! Ik volg het ook via Facebook. Ik vind het een hele prestatie om zo een OB project succesvol af te ronden...
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

ThanX Teigetje,

Ik had vooraf ook niet gedacht dat FB zo'n leuk medium zou zijn.
Lekker ff plaatje posten en updaten.....
Geen al te veel gezeur en toch mensen kunnen motiveren en inspireren.

gr. Leon
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ReneN »

Ik wacht een beetje op het moment dat de andere speakers uit de (grote) ruimte zijn verdwenen en de OB's (nóg beter) tot hun recht kunnen komen :-k :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door SSassen »

ReneN schreef:
Ik wacht een beetje op het moment dat de andere speakers uit de (grote) ruimte zijn verdwenen en de OB's (nóg beter) tot hun recht kunnen komen :-k :lol:
enAbl methode gebruiken! :D
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Marcel »

Hallo Leon,

Wat goed/mooi om dit te lezen, dat de inspanningen hun vruchten gaan afwerpen.

Het was ook wel te horen dat er potentie in deze configuratie zou zitten maar dat dit alleen met de juiste afstemming te realiseren valt.

Je moet natuurlijk een uitgangs positie hebben om een filter te ontwikkelen maar dan komt het toch weer op het ouderwetse luisteren neer om tot de juiste fine tuning te komen.

Dus jouw uitnodiging was voor ons heel leuk maar voor jou natuurlijk veel meer waardevol m.b.t. de bevindingen waar jij mee uit de voeten kon.

Ik verbaasde mij toch meer over de kleinere configuratie welke mij meer aansprak en dat met maar één 10" woofer per kant. Dat was toch meer mijn geluid. Leuk om nu te zien dat dit tot een volgend project gaat ontwikkelen.

Om even op de opmerking van René in te haken, als je van die hele grote verschrikkelijk mooie zuilen af moet, ben ik wel bereid om deze (met hernia risico) bij jou op te komen halen. kun je de OB's nog beter demonstreren. Dat kost je niks, ik kom dat gratis en voor niks doen :lagge:

Groeten,
Marcel
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Marcel,

Ik vond het fijn dat je erbij was.

Heb nu de "nieuwe set" spelen . Sinds een uurtje of wat.
Moet zeggen dat die PAP1075 woofers best wel beesten zijn.
Een smak vermogen vinden ze ook wel lekker.

Ze zijn erg fijn te integreren.

Naarmate ze verder los kwamen door het inspelen kwamen bij mij associaties los van te gebruiken units.
Ze'ev filtert HEEL hoog 6,5 kHz.
Ik doe het net andersom. Van 400 tot 1000.
best wel een overlapping maar ....klinkt als een klok.

Gebruik op dit moment "oude" Dynaudio units : de D21AF en de D52AF.

Als je in de buurt bent ZEKER even komen luisteren.
Ik denk dat , als je niet zo'n giga systeem wil maar toch die lekkere open OB bass , dan is dit zeker een optie!!

mvgr. Leon.

en een paar fotootjes. (filter laat ik maar weg ; verklaren ze me tenminste niet meteen voor gek)
Bijlagen
DSC_0256.JPG
DSC_0262.JPG
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Afgelopen zaterdag de baas van PureAudioProject (Ze'ev Schlik) op bezoek gehad.
Was echt heel gezellig zo'n hele dag naar muziek luisteren en erover praten.

Hij vond ook dat het tijd was om met echte XO boards te gaan werken maar het wachten is op Mundorf.

Ook was hij heel geinteresserd in mijn andere projecten.
Zo erg dat hij gelijk een set "normale" speakers voor zijn dochter heeft gekocht van mij.

Hij zei letterlijk dat hij verleden jaar 9 grote shows had gedaan en dat deze luidsprekers the disappearing act wel heel erg goed konden !

Ook op mijn donder gehad natuurlijk ; hij vond dat ik echt meer geduld moest hebben en de PAP1075 woofers EERST goed moest laten inspelen (ik was al met het XO begonnen!)

Gelukkig kwamen dinsdag erop de eerste batch Leonidas boards binnen....
Dat werd weer een leuke avond!
Ze'ev had een filter gebouwd voor de Voxativ 1.6 in 5 minuten !!
(Ik had natuurlijk eerst een spreadsheet met values voor hem gemaakt)
Gelijk dus een vooraankondiging op FaceBook gezet !!

Beetje trots ben ik toch wel ; je naam op het XO te zien staan van PureAudioProject ; overkomt je niet elke dag !!

De onderdelen van Mundorf maakten ook een echt verschil met de cheapies die ik normaal gebruik !! WOW ; als je high end XO materiaal zoekt kan ik dit van harte aanbevelen!!

Ik heb er weer wat fotoos bijgedaan ; zijn de geïnteresseerden weer een beetje op de hoogte.

mvgr. Leon.
Bijlagen
DSC_0270.JPG
DSC_0271.JPG
12576001_481163572087605_336837350_n.jpg
12625877_481063658764263_1188016189_n.jpg
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door floeper »

Het zijn mooie bordjes geworden Leon, ik ben benieuwd naar de toekomstige projecten. De trio15 Leonidas Lowther dx3 klinken in ieder geval fantastisch.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Coen ,

Ik hoop de boards over enkele dagen in huis te hebben.
Super zware uitvoering !!
Allemaal vergulde schroefaansluitingen.

Ik zie het wel zitten!

gr. Leon.

BTW ; de planar klinkt fantastisch met 2x PAP1075 maar.......
laat er eentje het nu net begeven terwijl ik met Ze'ev aan het luisteren ben!!
Dus een absolute NO GO ; hij zegt dat mechanische betrouwbaarheid voor hem (als fabrikant) van groot belang is.
Kan ik wel begrijpen ; al die boze klanten !!

Maar geluidmatig echt heel jammer !
En voor mij ook beetje ; had net een XO van 3 componenten (een C , een L en een R en dat speelde de sterren van de hemel !! Ze'ev zei : this can soundwise compete with a 5 figure set ! amazing !)

gr. Leon
Bijlagen
DSC_0267.JPG
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Vandaag op FaceBook gepost door Ze'ev .


Dear friends and OB fans, Here it is, shipping now!
*** The Trio15 Voxativ ***
With the Voxativ AC-1.6 the Gold Standard Full Range Driver and our/Eminence reference open baffle OB-A15neo woofers, this set might just be your ‘till-death-do-us-part‘ speaker !
It has it all, huge soundstage, transparency, superb resolution, the warmth open baffle provide, stunning real-life sonic experience with no speakers, they simply disappear !… and on top of all, as an option, you can have the Trio15 Voxativ with our unique Leonidas Crossover (that you all followed Leon Huijgen great job and it's progress here) and voice it to your personal taste, room and equipment by simply swapping the relevant components to their best values and grade, one at the time, by only a screw-driver and on the same circuit board.

* contact us at info@pureaudioproject.com
* read more about:
Our Trio15 Product Line: http://www.pureaudioproject.com/trio15- ... le-speaker…/
Leonidas Crossover: http://www.pureaudioproject.com/product ... ariations/
Our OB Woofers: http://www.pureaudioproject.com/…/15inch-open-baffle-bass-…/

vind het erg leuk om hierbij betrokken te zijn .

mvg. Leon.
Bijlagen
12698491_487763234760972_1918473395830388123_o.jpg
12694673_487763081427654_6563442746070790584_o.jpg
12657831_487763194760976_3549540843643473268_o.jpg
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door m_cruiser »

Zeer mooie erkenning =D>
Hopelijk kunnen we dat ooit een keer ergens horen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

maar weer eens het laatste nieuws posten.

Mijn Leonidas XO is dusdanig ontworpen dat er veel flexi mogelijkheden inzitten
Uiteraard heb ik dit aan Ze'ev allemaal verteld maar hij moest het toch zelf ervaren.

Ik kreeg het volgende op FaceBook te lezen van Ze'ev :

PureAudioProject heeft 4 nieuwe foto's toegevoegd.

*** Extremely Difficult Space and Open Baffle Speakers ***

Today we were challenged by a customer with exceptionally beautiful but sonically harsh living space. Huge size, high ceiling and extremely reflective living room. Room treatment and active crossover was not an option for the customer, and to date he had quite a few box speakers that simply didn't work. So the challenge was put on our Trio15 modular speakers and their possibility to be voiced to a specific space.
Trio15 with 'Leonidas Crossover' and two swappable options, the Tang Band and he Voxative were thrown in the ring !
Trio15TB Neo was connected and from the first tracks it was clear that the high bass and the low mids are dramatically augmented by the space... At that stage the Leonidas XO allowed us to deal with this challenge by a simple two steps voicing procedure. 1) by increasing R1 (the serial resistor to the 'TB') from 5.6ohm to 10ohm and afterwards back to 8.2ohm. This shaved the mids and balanced the TB/NEOs to room's response. 2) by increasing the value of the serial coil to the NEOs, from 5.6mH to 6.8mH. That shaved the upper bass to play just right. WOW... just like expected, all was brought to the right balance, and the speakers and the room became one !
But customer wanted to push the sonic envelop to the edge. We therefor swapped the TB Baffle to Voxativ AC-1.6 and changed the resistors on Leonidas XO to Vox default LPad values (8.2ohm serial/10ohm parallel). All this was done by simply swapping the components on the screwable terminals on Leonidas XOs.
Boom smile-emoticon from the first sound it was clear that Voxativ AC-1.6 superior resolution and clarity prevented room's disturbing augmentation from being dominant !
A series of 'speakers killer tracks' and two cups of coffee, and customer's face on the picture talks for itself.
The choice was made and for this difficult space Trio15 Voxativ, all passive was chosen ! Open Baffle wins !

En , de bijbehorende fotoos (als bijlage).

Natuurlijk ben ik hier wel blij mee ; dit is eigenlijk waar het allemaal om begonnen is.
Word tijd dat de zgn. audiofielen door gaan krijgen dat dit zo'n beetje de ultieme tweak is !!

Ze'ev moest me na afloop even bellen ; ga niet alles herhalen maar dit was de eerste keer :
"respect Leon , WOW respect man ! You have a gift"

Toch maar weer eens waarschuwen :

Probeer dit NOOIT met andere woofers ; alleen de PAP A15Neo's !! Hiervoor is dit XO ontworpen.
Ik ga niet vertellen hoe ik het doe (is niet geheim of zo maar word dan weer voor gek versleten door allerlei techneuten op dit forum).
Maar voel je vrij om het te gebruiken.

Volgens mij wordt dit niet veel gelezen en post ik meer dan genoeg op FaceBook.
Dus misschien maar niet meer updaten.

Fotoos van de ruimte : alleen glas , staal en beton !! maar was van een architect en mocht niet aangepast worden.
En nog maar een keertje (trots) ; mijn Leonidas XO bordjes waarmee heel veel (niet alles) mogelijk is !!

mvgr. Leon.
Bijlagen
0001.jpg
0002.jpg
0003.jpg
12583799_481163585420937_1261439606_n.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Zweitse »

Zijn die Leonidas XO bordjes ook ergens te koop?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
Zijn die Leonidas XO bordjes ook ergens te koop?
Gewoon lezen ;-)
http://www.pureaudioproject.com/product ... ariations/
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Volgens mij worden ze niet "los" verkocht.
Maar je kunt een keer op de site van PAP kijken.

Je kunt trouwens heel makkelijk mijn lay-out over nemen.
Ik heb alles hier gepost.

Mijn bijdrage voor de DIY community is eigenlijk:
dat ik probeer Ze'ev ervan te overtuigen ook :
meer losse componenten / drivers e.d. te verkopen.
dit begint langzaam door te werken en op mijn FaceBook pagina worden er , met feestdagen e.d. , regelmatig discount aanbiedingen geplaatst.
er is veel meer los te koop dan een jaar geleden !!

Ze'ev is een beetje huiverig om mijn XO helemaal "open" te gooien (wat mijn plan was).
dit is wel terecht ; als je het niet goed doet dan krijg je een afgrijselijk resultaat.
doe je het met beleid en weet je wat je doet dan is het "pure magic"!!

Ik ben nog steeds in overleg van :

4x Neo's + 2 XO boards ; choose your own FR unit.
add : HW kits
add : legs
add : complete XO parts kit.

enz.

Mensen kunnen dan zelf hun Trio 15 set opbouwen en uitbouwen.
Ook kun je dan upgraden naar een "betere" FR unit later.

Maar ze willen hier nog niet zo aan ; bedrijf wordt dan een soort post order instantie ; is niet echt de bedoeling !!


mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
Zijn die Leonidas XO bordjes ook ergens te koop?
Gewoon lezen ;-)
http://www.pureaudioproject.com/product ... ariations/
Ik zie op de site nog geen bestel knop, maar misschien zie ik het over het hoofd :think:
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Dynky »

leonidas schreef:
maar weer eens het laatste nieuws posten.
...
Volgens mij wordt dit niet veel gelezen en post ik meer dan genoeg op FaceBook.
Dus misschien maar niet meer updaten.
..
mvgr. Leon.
aub wel hier deze en andere ervaringen blijven posten, ondermeer omdat nu eenmaal niet iedereen op facebook (wil) zit(ten), maar ook omdat er hier ongetwijfeld zat interesse voor is :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Zweitse »

Dynky schreef:
leonidas schreef:
maar weer eens het laatste nieuws posten.
...
Volgens mij wordt dit niet veel gelezen en post ik meer dan genoeg op FaceBook.
Dus misschien maar niet meer updaten.
..
mvgr. Leon.
aub wel hier deze en andere ervaringen blijven posten, ondermeer omdat nu eenmaal niet iedereen op facebook (wil) zit(ten), maar ook omdat er hier ongetwijfeld zat interesse voor is :wink:
+1
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Kappa7 »

Zweitse schreef:
Dynky schreef:
leonidas schreef:
maar weer eens het laatste nieuws posten.
...
Volgens mij wordt dit niet veel gelezen en post ik meer dan genoeg op FaceBook.
Dus misschien maar niet meer updaten.
..
mvgr. Leon.
aub wel hier deze en andere ervaringen blijven posten, ondermeer omdat nu eenmaal niet iedereen op facebook (wil) zit(ten), maar ook omdat er hier ongetwijfeld zat interesse voor is :wink:
+1
+2
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

wat is dat, facebook?
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”