Thorens TD-165

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Zoals sommige misschien gelezen hebben in het'gevraagd'topic heb ik een tijd geleden een thorens td165 gekocht.

viewtopic.php?f=27&t=22563&start=0

Inmiddels heb ik voor de speler een mooi eikenhouten plint gemaakt aangezien de mdf plint door een hobbyist lelijk zwart gespoten was.

nu heb ik de speler gedemonteerd om hem in zijn nieuwe plint te zetten met tulpstekkers. Een mooi moment om hem even schoon te maken, te smeren etc.

Een paar vragen:
- de toonarmlift gaat vrij stroperig. Waar kan ik deze het beste mee smeren?
- op de foto is te zien dat het blokje waar de Electra componenten op zitten is afgebroken van zijn bevestiging. Daarnaast uurs het onder de weerstand donker uitgeslagen. De weerstand is dus behoorlijk warm geworden. Aan de soldeer verbindingen te zien is het niet meer de originele vermoed ik. Is er iemand die kan beoordelen of de waardes kloppen? En is het goed om de componenten preventief en keer te vernieuwen? Aangezien ik toch een ander blokje ga bevestigen.

Verder nog andere aanbevelingen nu hij toch open ligt?
Bijlagen
20151220_140010.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Barry2001 »

Hoi Thiez,

Die arm: ik heb hier oa een Thorens TD 150 met een hele lichte LPC arm. Als ik die even niet gebruikt heb gaat de arm ook heel langzaam naar beneden. Als ik enkele platen achter elkaar draai gaat het al snel beter, olie in het reservoir is blijkbaar wat dik bij niet gebruiken. Dit blijft bij jou stroperig?
Verder die componenten, iets afzetting op het kunststof, zou er niet te zwaar aan tillen. Heb even gegoogled wat je misschien zelf ook al wel gedaan hebt, zie zo nergens 'originele' waarden staan. Maw als je een nieuw blokje hebt kunnen vinden die gewoon monteren met deze componenten.
Wat je verder zou kunnen doen als je dat nog niet gedaan hebt is de riem vervangen, altijd een originele Thorens, geen 'vervanger'. Staan wel op eBay en kosten je de kop niet.
Loopt het mooi geruisloos, geen speling op het lager? Genoeg olie in het lager?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Thorens TD-165

Bericht door ray5150 »

Daar is ie weer, de service manual. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Barry2001 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Thorens TD-165

Bericht door Marp »

Thiez schreef:
.....of de waardes kloppen? En is het goed om de componenten preventief en keer te vernieuwen?
2,5nF: keramische condensator die over de schakelaar is geplaatst om inschakelklikken via het lichtnet te voorkomen. De waarde is niet kritisch en varieert in de praktijk. In vroege platenspelers van Thorens ontbreekt deze zelfs wel eens. Kan dus blijven zitten.

0,15uF: de motor is 2-polig. Deze condensator verzorgt de benodigde faseverschuiving voor 1 van de 2 polen. In de praktijk is door Thorens zowel 0,15 als 0,33 µF gebruikt. Kan ook blijven zitten.

10K: dit is een voorschakelweerstand om de motor op 220V te laten draaien. Hiervoor kwam ik geen andere waarde dan 5,6K tegen. Wel had iemand op vinylengine.com te maken met een verbrand exemplaar. Misschien is dat hier ook gebeurd en heeft de eigenaar een hogere waarde genomen omdat we tegenwoordig met 230V werken. Gezien de tolerantie van de weerstand zou dat eigenlijk niet problematisch mogen zijn, of het moet zijn dat hij met een 10% lagere waarde net op het randje van het toelaatbare komt.

Voor de zekerheid zou je de draadgewonden weerstand kunnen vervangen door een 5,6K exemplaar van 10 Watt i.p.v. 5 Watt. De motor blijft dan wat krachtiger, waarbij ik ervan uitga dat deze nog standaard is.
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Bedankt voor de reacties, de gebruikershandleiding is altijd handig.

@ Barry; De toonarm valt opzich mee, is niet echt storend maar was benieuwd of het normaal was dat dit zo rustig zakte.

@ Marp; Ik zag het inderdaad in de handleiding en overal op internet dat de waarde van de weerstand 5K6 is. Ga ik de weerstand vervangen, blijft de rest lekker zitten.


Daarnaast is het projectje nog een klein beetje groter geworden. Ik wilde de bedrading naar de tulpstekkers aan gaan sluiten en zodra ik het 'las stripje' van de toonarm bedrading pakte lag er een draadje los. Ik wilde hem opnieuw stukje strippen en weer vast zetten maar de draad brak 2 cm verder af. Nog een kans tot strippen maar helaas brak de draad weer af. Ik vermoed dat de bedrading vrij oud is en heb inmiddels besloten om de bedrading te vernieuwen en in 1 keer door te leggen van begin van de arm naar de tulpstekkers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thorens TD-165

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Thiez schreef:
.....of de waardes kloppen? En is het goed om de componenten preventief en keer te vernieuwen?
2,5nF: keramische condensator die over de schakelaar is geplaatst om inschakelklikken via het lichtnet te voorkomen. De waarde is niet kritisch en varieert in de praktijk. In vroege platenspelers van Thorens ontbreekt deze zelfs wel eens. Kan dus blijven zitten.

0,15uF: de motor is 2-polig. Deze condensator verzorgt de benodigde faseverschuiving voor 1 van de 2 polen. In de praktijk is door Thorens zowel 0,15 als 0,33 µF gebruikt. Kan ook blijven zitten.

10K: dit is een voorschakelweerstand om de motor op 220V te laten draaien. Hiervoor kwam ik geen andere waarde dan 5,6K tegen. Wel had iemand op vinylengine.com te maken met een verbrand exemplaar. Misschien is dat hier ook gebeurd en heeft de eigenaar een hogere waarde genomen omdat we tegenwoordig met 230V werken. Gezien de tolerantie van de weerstand zou dat eigenlijk niet problematisch mogen zijn, of het moet zijn dat hij met een 10% lagere waarde net op het randje van het toelaatbare komt.

Voor de zekerheid zou je de draadgewonden weerstand kunnen vervangen door een 5,6K exemplaar van 10 Watt i.p.v. 5 Watt. De motor blijft dan wat krachtiger, waarbij ik ervan uitga dat deze nog standaard is.
Op het motortje moet 110V staan (nameten met een multimeter). Pas wel op netspanning! Sommigen vinden een lagere spanning beter, zou dan volgens zeggen minder rumble geven. Vandaar die grotere weerstand, die lijkt mij i.d.d. niet origineel. Heb zelf wel eens mijn TD160 op een variac op lagere spanning laten lopen, Enig effect was dat ie zonder extra hulp niet op gang kwam maar mindere rumble kon ik niet constateren, zowieso geen hoorbare rumble :D
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Terwijl ik bezig ben aan het platenspelertje wil ik hier toch alvast eens informeren naar een mooi element voor eronder. Momenteel zit er een ortofon element onder met een F15E naaldje, wat natuurlijk een beetje een downgrade is voor een mooie platenspeler.

Ik wil er een elementje onderzetten voor rond de 100-120 euro. Wat zijn goede voorstellen in deze prijscategorie?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Barry2001 »

Welke arm gebruik je, de originele?
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Rody »

Ik gebruik op mijn TD150MkII met originele arm de Denon DL110 en GeertM2 gebruikt op zijn TD160 met originele arm de Denon DL160. Beiden erg tevreden.

GR rOdy
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Rody »

Rody schreef:
Ik gebruik op mijn TD150MkII met originele arm de Denon DL110 en GeertM2 gebruikt op zijn TD160 met originele arm de Denon DL160. Beiden erg tevreden.

GR rOdy
Slik, ik kijk even naar de prijzen, die zijn toch wel flink gestegen zeg!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thorens TD-165

Bericht door Pjotr »

Thiez schreef:
Terwijl ik bezig ben aan het platenspelertje wil ik hier toch alvast eens informeren naar een mooi element voor eronder. Momenteel zit er een ortofon element onder met een F15E naaldje, wat natuurlijk een beetje een downgrade is voor een mooie platenspeler.
Dat is het originele elementje wat met de TD165 meegeleverd werd. Een mooie betaalbare upgrade zou een AT (Audio Technica) kunnen zijn, b.v. een AT95E.
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Ik gebruik inderdaad de originele arm van de thorens (TP11-1 als ik me niet vergis).

De AT95E wordt inderdaad vaak vermeld als goede upgrade voor weinig geld. Aangezien ik net wat meer te besteden heb dacht ik dat er mogelijk betere elementjes waren.
De elementen die ik geregeld tegenkom zijN:

- AT95e (audio technica)
- M97Xe (Shure)
- Grado Black
- Ortofon Red
- Sumiko Oyster

Daarnaast wordt ook regelmatig de Denon vermeld, maar die zijn inderdaad de laatste jaren erg in prijs gestegen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thorens TD-165

Bericht door Pjotr »

Blijft een beetje om het even. De Ortofon Red zou ik laten voor wat hij is, is echt een instapper. Als je wat meer te spenderen hebt zou ik v.w.b. Ortofon naar de Bronze gaan. De Denon 103 is een MC met een erg lage uitgangsspanning waarvoor je dan weer een speciale phono versterker nodig hebt. En kom je in die klasse dan is er wel meer keus, maar dan zit je al gauw tegen de 500 euries.

Is een beetje lastig, er is zoveel keuze. Of je zit in de MM klasse tot €100 of je komt in de MC klasse tot €500. Het is maar wat voor eisen je stelt. In de MC klasse kun je tot over de 10K euries uitgeven maar voor een TD165 is 500 wel de maximale limit ;)
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Om de vraag even wat anders te formuleren;

Ik heb in principe een 120 euro in gedachten om te besteden aan een elementje. Wat ga ik in dat geval doen?
Ga ik voor 39 euro voor een AT95e, of is het de moeite waard om voor een Grado black (89 euro) of shure M97Xe (92 euro) te gaan?

Zeggen jullie in zo een geval, elke euro die je er meer in steekt haal je er ook zeker uit. Of zeggen jullie, beter koop je nu een AT95e voor weinig en kun je jaren vooruit en kijk je volgende upgrade nog eens een keer als je een wat serieuzer bedrag te besteden hebt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Thorens TD-165

Bericht door ds23man »

Zelf ben ik zeer te spreken over de Ortofon Viny Master serie, heb zelf een Red in mijn Revox B795 zitten. Speelt de sterren van de hemel! Een nadeel, bestellen in Duitsland.
1viny.pdf
(178.34 KiB) 801 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Barry2001 »

Hier Grado Prestige Gold op de TD160 met SME arm die in de woonkamer staat. Klinkt gewoon lekker, draai bijna dagelijks wel een plaatje. Is íe echt zoveel beter dan de Prestige Black? Werkelijk geen idee, kost wel het dubbele, nog steeds niet echt duur. Het hangt bij een DT van zoveel factoren af.. het is ook lastig vergelijken natuurlijk, hoe vaak koop je een nieuwe naald. Kies er in elk geval 1 die past bij het gewicht van je arm, en voor jou bestedingsbedrag, ik kwam toen ik op zoek was de Grado veel tegen en heb daar geen spijt van gehad. De Gold zie ik nu voor 179 euries staan, dacht dat íe een paar jaar geleden fors goedkoper was. Misschien de Black dan, die past in jou budget... maar kan je moeilijk iets aanraden wat ik niet gehoord heb, persoonlijk zou ik de 'gok' wel durven wagen.
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

Hmm lastig. Voordeel wat ik las van de grado is dat hogere segment naalden ook op het Black element passen. Kan dus altijd nog upgraden.

Is dit bij audio technica toevallig ook het geval?
Thiez
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 20:18

Re: Thorens TD-165

Bericht door Thiez »

De speler is inmiddels bijna klaar. Arm voorzien van nieuwe bedrading, alles schoongemaakt, nieuwe eiken plint, platter gepolijst.

Nog te doen:
- Olie halen voor het lager
- Een paar mooie aluminium voetjes laten draaien op het werk
- investeren in een nieuw element

En de foto's:
Bijlagen
Toen ik hem kocht
Toen ik hem kocht
Nu
Nu
Nu
Nu
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thorens TD-165

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden :rock: Het plateau is van een zinklegering, dat wordt wel snel weer grijs. Wil je het lang mooi houden doe er dan een laagje metaalvernis op. Niet met je vingers aanzitten dan met vernissen, anders krijg je weer mooie "fingerprints" onder het vernis door het zuur op je huid.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Thorens TD-165

Bericht door ray5150 »

Ziet er inderdaad keurig uit. =D> =D>
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Thorens TD-165

Bericht door Gijs »

Zohee, dan wordt een Thorens toch bijna mooi! (In mijn ogen dan.Heb nogal een Lenco afwijking )

Wat element betreft, ik ben erg blij met een Goldenote Babele. Eigenlijk een AT95 in een sjieker jasje, klinkt erg mooi voor 100 euro
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Barry2001 »

Een Thorens, in al z'n eenvoud, is zo mooi he :mrgreen: Je blijft met deze arm spelen Thiez?
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Thorens TD-165

Bericht door Gijs »

De nieuwe plint doet m veel goed !
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Thorens TD-165

Bericht door Kappa7 »

Is zeker mooi geworden.
Ben je ook nog met bitumen in de weer geweest of Is de rest origineel gebleven?
Plaats reactie