807 Single ended - we gaan verder

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

807 Single ended - we gaan verder

Bericht door RobertD »

Zoals ik al had aangegeven in het topic van TheoK wil ik een single ended versterker bouwen met de 807 als eindpit en de E80F als stuurbuis. Ik heb de versterker van Theo destijds gehoord en was daar erg van onder de indruk, dus ik wil dezelfde stuurtrap uitproberen.

De onderdelen liggen al geruime tijd te wachten en nu het vakantie is kan ik eens wat gaan bouwen.
Laatst gewijzigd door RobertD op ma 08 aug 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Op basis van de transformatoren die ik in huis heb, ben ik eens wat gaan rekenen en simuleren met Duncans PSU designer.

Het schema van de versterker heb ik dus afgekeken van het ontwerp van Anne.
807SE v1.jpg
Ik had geen Tetrode symbooltje, dus heb ik maar een penthode getekend....

Mijn eerste stapjes met de software van DuncanAmps:
2015-12-24.png
De weerstand in de voedingslijn naar de stuurtrap moet nog wat zorgvuldiger gekozen worden.

Mijn voedingstransformator is een Löwe NTR17 met een hoogspanningswikkeling met center tap. De hoogspanningswikkeling heeft 400-350-0-350-400VAC aansluitingen. Ik ga nu even uit van de 350V taps, ook in verband met mijn UGT die maar 4kOhm is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door Barry2001 »

Leuk, ga dit volgen. Is toch met de anode bovenop, die 807?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door ray5150 »

Zo te zien wel, ja :
DSC01432.jpg
DSC01432.jpg (17.96 KiB) 2513 keer bekeken
Stoere buisjes, heb je ouwe productie, of nieuwe Chinezen, Robert ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Ik heb een paar hele mooie van Edicron. Fotootje komt nog.
Ze zitten (als) nieuw in de doos en ze zijn grooooot.

Ik heb nu een GZ34 als gelijkrichtbuis, maar die valt eigenlijk een beetje in het niet tussen die twee reuzen. Misschien ga ik naar de 5U4G, die heb ik ook nog liggen. Ik moet dan alleen een inschakelvertraging erbij maken.
Als iemand nog een voordelige GZ37 / CV378 heeft liggen houd ik me aanbevolen, maar die krengen zijn zo duur geworden...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door Barry2001 »

Heb nog inschakelvertraging printjes liggen, als je die nog zoekt.. 5 3/4 "zie ik in de datasheet net, ruim 14 cm lengte incl voet/pin dat wel, cm of 5-6 doorsnede. Dat smoelt wel ja :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Volgens mij heb ik nog een printje van jou in voorraad Barry, moet ik even opzoeken. Die had ik eigenlijk willen bewaren voor een Bill-achtige versterker, maar tegen die tijd kom ik wel bij je terug.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door OpaBert »

Ik ga dit volgen O:)
Leuk 807 ik heb nog 2 russische
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Volgens mij heb ik nog een printje van jou in voorraad Barry, moet ik even opzoeken. Die had ik eigenlijk willen bewaren voor een Bill-achtige versterker, maar tegen die tijd kom ik wel bij je terug.
Sgoed!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
De weerstand in de voedingslijn naar de stuurtrap moet nog wat zorgvuldiger gekozen worden.
Er moet dus bij 1,1mA zoveel verlies zijn dat je op 350V uitkomt.En vergeet de massa verbinding niet bij de LS ! :o
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Ik ga eerst een proef op een plankje bouwen, Ik heb geen goed beeld wat er uit mijn voedingstrafo gaat komen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

P1050265.JPG
De buis....
P1050264.JPG
Beetje passen en meten. De koppel condensatoren zijn nogal groot. Misschien ook nog even een asymmetrische opstelling proberen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door ray5150 »

Ik vrees dat dat alu plaatje niet groot genoeg gaat zijn... :lol:

Als je het mij vraagt zou ik de eindbuizen en de smoorspoelen van plaats laten wisselen, of het moet je bedoeling zijn dat de laatste uit het zicht komt.
in dat geval heb ik niks gezegd... :-#

Persoonlijk vind ik altijd een symmetrische opstelling het mooiste om te zien.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Ik denk erover om alleen de buizen/buisvoeten op dat plaatje te maken. Dat is ook makkelijk met een proefopstelling.
De smoorspoelen gaan onderdeks de eindbuizen uiteraard bovenop.

Het aluminium plaatje wil ik later inbouwen in een geheel houten behuizing, een beetje à la DHTRob.

Symmetrisch is inderdaad het mooist, maar asymmetrisch is iets makkelijker bromvrij te krijgen.
Ik heb echter al een aantal asymmetrische versterkers gebouwd, dus symmetrisch is wel weer eens een uitdaging.

Ik twijfel nog een beetje of ik de trafo's rechtop of liggend in het chassis ga plaatsen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door ray5150 »

Zijn dat Chinese of Japanse UGT's aan de teksten te zien ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door Ah!buis »

Nu je begint over dikke koppel C's even schema bekeken.Je hebt daar lekweerstanden de waarde 1M gegeven.Volgens datablad max. 500k en om niet op 't randje te zitten bijv. 390k.Dan is een koppel-C van 100n ruim groot genoeg, stuk kleiner dan 470n (ook zwaar overdreven bij 1M).
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door Barry2001 »

Bekende (grote) koppel c's :-)
Ps: beauty's die 807's
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Die weerstand zal ik wel verkleinen, meestal gebruik ik 470k. De koppel c's wil ik wel graag erin houden, want die klinken gewoon heel goed.
De trafo's komen inderdaad uit China.
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door pipootje »

Waarom niet een gereguleerde voeding met een mosfet ? Ook ruimtebesparend.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door ray5150 »

Kom er maar in, AatV. ! :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Kom er maar in, AatV. ! :lol:
Gaat prima zonder mij, genoeg input. :mrgreen:
Wel goed dat het schermrooster gestabiliseerd wordt door de zeners, immers de stroom "ziet" voornamelijk het potentiaal van dat rooster, de anodespanning veel minder.
Zou wel over de zeners nog een C(elco) zetten, die niet al te groot hoeft te zijn. Zo 2,2 tot 10 uF is ruim voldoende. Scheelt weer in de ruis.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Die C ben ik inderdaad vergeten te tekenen.
Voor een single ended versterker ga ik geen elektronisch geregelde voeding gebruiken. Ik ben er wel eentje aan het maken voor een phono trapje
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door AatV »

Ik denk dat je niet deze weg wil gaan maar toch nog even het volgende: :mrgreen:
Heb sterk het idee dat juist SE versterkers veel baat hebben bij een voeding die op de juiste punten gereguleerd is.
Bijvoorbeeld wat minder last van compressie-effecten bij flinke uitsturing omdat de voedingsspanning niet inzakt.
Heb nog even een tekeningetje gemaakt voor een simpele voeding van g2 van de 807.
(links het huidige, rechts het gewijzigde schema)
se robert.jpg
De uitgangsspanning volgt de zenerspanning, maar dan met een flinke RC-tijd ertussen en een kantelpunt ver beneden de 1 Hz. dus buiten de audioband.
Met wat andere onderdeelwaarden ook goed te gebruiken voor het stuurtrapje.

Lees trouwens dat je een inschakelvertraging wil gebruiken. Vraag me af of dat nodig is als je voor de voeding een buis gebruikt. (met indirecte gloei)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door RobertD »

Dat is wel een interessant idee, Aat. Waar is de 15V zenerdiode voor?
Ik heb pas een soortgelijk ding in elkaar zitten solderen, daar zit die extra zener en de extra diode niet in.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Zijn daar grote bezwaren te zien?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 807 Single ended - de eerste stapjes

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
Dat is wel een interessant idee, Aat. Waar is de 15V zenerdiode voor?
Als veiligheid in dit soort schakelingen. De gate - source spanning mag niet groter worden dan 20 Volt.

groet,
Aat
Plaats reactie